Den 800:e avrättningen äger rum i USA|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Den 800:e avrättningen äger rum i USA
LousyLamer
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 310
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 23, 2002 - 8:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Den 800:e avrättningen äger rum i USA

Om allt går enligt planerna kommer Rex Mays att avrättas i delstaten Texas tisdagen den 24 september kl 18.00 (lokal tid). Rex Mays blir den 800:e personen som avrättas i USA sedan avrättningarna återupptogs 1977. Samtidigt framhåller president Bush sin respekt och kamp för frihet och rättvisa. "Vi arbetar hängivet för varje människas värdighet". "Vi värdesätter varje människas liv". Det sade president Bush inför FN:s generalförsamling den 12 september.

- Dessa ord klingar falskt med tanke på USA:s eget agerande. Samtidigt som president Bushs ord fortfarande ringer i öronen kommer Mays föras ut ur sin cell, bindas fast och dödas av statligt anställda i delstaten Texas, som är presidentens hemort och där han dessutom själv varit guvernör, säger Carl Söderbergh, generalsekreterare för svenska sektionen av Amnesty International.

USA pekar ofta på att dödsstraffet inte är absolut förbjudet enligt internationell rätt. FN har dock flera gånger uttryckt sin önskan att länder avskaffar dödsstraffet. FN:s kommission för mänskliga rättigheter sedan 1997 varje år uppmanat länder som har kvar dödsstraffet att införa ett moratorium. Sedan dess har 21 länder avskaffat straffet i lag. Under samma tidsperiod har USA avrättat 450 män och kvinnor.

Oskyldigt dömda
Det har även väckts frågor om rättssäkerheten. För var åttonde person som har avrättats sedan 1977 har en annan dödsdömd frigetts efter att nya bevis har lags fram.

- Staten tvingar medborgare att döda - någon som dessutom kan vara helt oskyldig. Det är ett oerhört brott och det måste få ett slut. USA:s agerande går stick i stäv mot den internationella utvecklingen av de mänskliga rättigheterna, säger Carl Söderbergh.

Dödsstraffet i USA är rasistiskt och godtyckligt. Antalet vita och svarta mordoffer har ungefär varit lika. Trots det har dödsstraffet utdömts klart fler gånger då offret har varit vit - i hela 80 procent av fallen. Minst var 16:e avrättad är affroamerikan som dömts av en helvit jury.

Bush har över 150 liv på sitt samvete
Rex Mays blir den 283:e personen som avrättas i Texas sedan 1977. Under president Bushs tid som guvernör i Texas avrättades 156 personer. Idag sitter tusentals personer i dödscell i USA. Tio män och en kvinna har hittills fått reda på att de ska avrättas i år.

Hittills har 111 länder avskaffat dödsstraffet.

http://www.amnesty.se

Toba
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 136
204292
September 23, 2002 - 8:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Hur många liv har de som avrättats tagit eller förstört då?
Jag ser inte dödsstraffet som ett "straff" det är ett sätt för samhället att skydda sig mot de som genom handling bevisat att de inte bryr sig om de mest grundläggande värderingar som man i samhället satt upp.

Eftersom ett land inte kan göra som en flock och stöta ut/jaga bort individer som inte vill rätta sig efter flockens regler så blir det ju tyvärr så att landet får ta till den yttersta formen av maktutövande.

Är det inte humanare att avliva "någon" än att sätta "någon" i ett absolut rymmningssäkert fängelse för resten av sitt naturliga liv? Man kan ju inte erbjuda denne "någon" den mest basala sjuk- eller tandvården isf.

3dmaniac
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 26
204317
September 23, 2002 - 10:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Håller med Toba
Jag har själv en barndomsvän som fått sin minderåriga dotter sexmördad på det mest bestialiska sätt man kan tänka sig, hans liv är nu mer eller mindre förstört för all framtid.
Det är klart att ingen ska dömas till döden på indicier men har man 100% teknisk bevisning så borde det varit dödsstraff på gärningar som den jag beskrivit.
Behöver dom någon som trycker på knappen får dom gärna kontakta mig.
Nu är det så lång tid sedan detta hände att gärningsmannen är väl snart fri och vem vet vad som händer då.

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
204323
September 23, 2002 - 10:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Är det rätt att visa att det är fel att döda genom att döda?

abishai
Member
Medlem
Forum Posts: 3989
204330
September 23, 2002 - 10:52 pm
sp_Permalink sp_Print

jag är emot dödstraff asså.. men då kommer jag alltid till frågan som jag aldrig kommer få svar på tills jag dör, vad händer efter döden? kommer man till paradiset eller stängs allting av och man helt enkelt finns inte längre.. om man komma till himlen eller födas på nytt som nånting annat bättre så skulle det ju va en bra sak jämfört med att sitta i ett fängelse resten av livet och om man skulle komma ut så skulle inte finnas nån som kan älska en för vad man gjort och man inte kan få nåt jobb eller nånting, men jag vet inte, men som man säger "det man inte vet tar man ingen skada av"

Toba
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 136
204336
September 23, 2002 - 11:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Core: Som jag sa, jag ser inte dödsstrafet som ett straff för den som som utfört en felaktig handling. Jag tror inte riktigt på det där med "öga för öga, tand för tand"-snacket. Som jag ser det är det ett sätt för samhället att skydda sig mot att någon som gjort något fullständigt oacceptabelt ska göra det igen.
Som _jag_ ser det så handlar det inte om att avskräcka folk från att göra saker, det går tyvärr inte.
Som _jag_ ser det handlar det alltså inte om hämd, även om de som drabbats av brottet kanske känner lite annorlunda inför just sitt eget fall.

NBK
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 397
204349
September 24, 2002 - 3:07 am
sp_Permalink sp_Print

På CBS 60 minutes, USA´s egen lilla låtsasreportagekanal, visades ett inslag om Illinois, en av delstaterna.

Ett gäng juridikstuderande fick för sig att rota lite i fallen med alla dödsdömda i staten, som ett slags skolarbete ungefär. Det visade sig att av alla 25 som var i Death Row, så var 13 oskyldiga. ÖVER 50 PROCENT!!!!!! Illinois guvernör avskaffade dödsstraff när han fick höra detta (trots att han var republikan). Och så hör man George W. Bush svara på frågan om han tror att någon han avrättat varit oskyldig: "No chance, they were all guilty!". Utan minsta eftertanke alls. Antar att det var med samma lugn och logik han beslutade om att mörda 4000 oskyldiga afghaner för att betala för de som dog i WTC...

Nåja, för att fortsätta, med hjälp av enkla dna-test och i vissa fall den verkliga mördarens erkännanden, så rentvådde man dessa 13 till 100%. Det fanns ingen tvekan om att de var oskyldiga.

Detta är bara ett exempel från EN delstat, och min fråga är förstås hur man kan rättfärdiga dödsstraff när felmarginalen är så stor (eller ens existerar)? Det handlar inte om principer (ett öga för ett öga osv), utan om den praktiska, förbluffande imperfekta verkligheten.

laphroaig
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 365
204356
September 24, 2002 - 4:39 am
sp_Permalink sp_Print

Jag är för dödsstraff ! Det finns vissa typar av brottslingar som inte förtjänar att leva... Självfallet så måste det ju vara ställt utanför allt tvivel att den dömde verkligen är skyldig ! Det är ju en självklarhet ! Det måste ju vara ngt fel med USA's rättsmaskineri om 13 av 25 i Ilinois visade sig vara oskyldiga... Men som sagt, jag är FÖR dödsstraff annars.

En brasklapp !

Många som klagar på ngt USA gör eller har gjort är ofta människor som tycker illa om USA av ngn anledning. Det "lyser igenom" sas... Se bara på Gudrun Schyman..... Det spelar ingen roll vad USA gör, hon är emot det !

Mvh..

[Molotov]
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1472
204373
September 24, 2002 - 6:46 am
sp_Permalink sp_Print

Själv så bryr jag mig inte mo dom har dödsstraff i usa eller inte.

[PITA]Neo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 499
204392
September 24, 2002 - 7:35 am
sp_Permalink sp_Print

asså fatta 800 personer på 25 år.

det är ju f-n massmord. dödsstraff är fan inte civilicerat. att en civiliserad väststat som USA har kvar dödsstraff är f-n helt sjukt.

abishai
Member
Medlem
Forum Posts: 3989
204436
September 24, 2002 - 10:15 am
sp_Permalink sp_Print

men usa är ju alltid usa och kommer nog förbli det länge framöver, om ni fattar vad jag menar

Gunnis
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 30
204446
September 24, 2002 - 10:37 am
sp_Permalink sp_Print

Ehh .. http://www.nordichardware.com --> notera.

Sen alltså.. dödstraffet är det nödvänligt speciellt i ett land som USA.
Das greatest nation ever.

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
204470
September 24, 2002 - 11:24 am
sp_Permalink sp_Print

laphroaig wrote:
Många som klagar på ngt USA gör eller har gjort är ofta människor som tycker illa om USA av ngn anledning.Mvh..

Nähä?!! Varför tror du man samtidigt klagar på och tycker illa om USA? Du tror inte de sakerna är beroende av varandra? Vad klagar du på, att du har för mycket pengar och för snälla vänner?

Och nej, jag klagar inte på ALLT USA gör.

Förlåt, men det var en oerhört dum argumentering. 🙂

Jerry
Member
Medlem
204476
September 24, 2002 - 11:43 am
sp_Permalink sp_Print

Gunnis wrote:
Das greatest nation ever.

Ehm...*host*

En nation som först stal Amerika av indianerna och sedan bröt med sina respektive nationer för att de tyckte de blev exploaterade...

En nation med högst kriminalitet i världen.

En nation som i rättvisans namn bekämpar terrorism med massmord samtidigt som de dödar oskyldiga hemmavid.

En nation som till råga på allt är så självgod att den kallar sig "the land of the free" och vars invånare är stolta över att de tillhör denna godhetens förkämpe.

Dessutom är gemene amerikan så insnöad att den inte vet någonting om världen utanför USA och knappt någonting om den innanför landsgränsen heller.

Exempel: I filmer av typen "världsrymden anfaller" är det inte jorden som kommer gå under, nej då, det är Amerika! Det är visst en synonym därborta.

Jag vill spy mer galla över USA men då blir väl Göteborg bombat i syfte att bekämpa Jerry, terroristen.

69link
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1398
204483
September 24, 2002 - 12:22 pm
sp_Permalink sp_Print

@Jerry,
Du kan väl knappast gå hänga läpp för att Amerika är taget från Indianerna? Det är ju flera generationer sedan och de flesta europeiska länder har ju liknande historia (utöver de Europeer som migrerade till USA och tog landet från indianderna). 😕

voodoozzz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1130
204488
September 24, 2002 - 12:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker inte att mäniskor ska leka Gud specielt när de gör det så dåligt som de gör i USA (är inte troende). Att döda hjälper inte mot brotsligheten, då skulle väl USA vara det väst land med lägst och inte högst brottslighet? Dödsstraff är ett väldigt sjukt sätt att få hämd.

Sedan "USA djävulen själv eller gode gud" Alla (eller iaf de flesta) måste hålla med om att USA är på många sätt totalt misslyckat men USA är också väldig framgångsrikt. Om man tycker nakdelarna över väger fördelarna är väl upp till en själv, men JAG tycker iaf att USA är ett stort skämt!

voodoozzz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1130
204490
September 24, 2002 - 12:48 pm
sp_Permalink sp_Print

69link wrote: @Jerry,
Du kan väl knappast gå hänga läpp för att Amerika är taget från Indianerna? Det är ju flera generationer sedan och de flesta europeiska länder har ju liknande historia (utöver de Europeer som migrerade till USA och tog landet från indianderna). 😕

Det är väl fel att ta det som är någon annans?
Men det går inte att ge tillbaka USA till indianerna det fattar t.o.m jag.

69link lite jobbigt att du o NBK har (nästan) samma avatar.....

Jerry
Member
Medlem
204504
September 24, 2002 - 1:42 pm
sp_Permalink sp_Print

69link wrote: @Jerry,

Min läpp släpar i backen..

Nej då, men USA ska inte döma andra nationer lika lättvindigt som de gör när deras egen historia är som den är.

Det var bra att Europa rensades från lite patrask under emigrationen... 😛

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
204518
September 24, 2002 - 2:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu har ni hamnat farligt nära offtopic... 🙂

Nej men dödsstraff hjälper inte...det spelar ingen roll för det avskräcker inte människor från att begå avskyvärda brott.

Det finns ingen universiallösning på detta problem...

ViU
Member
Medlem
Forum Posts: 4459
204545
September 24, 2002 - 3:53 pm
sp_Permalink sp_Print

dödstraff är billigare än att låsa in dom på livstid, det kostar grymt mycket att upprätthålla ett högriskfängelse

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 480
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL