Den 800:e avrättningen äger rum i USA|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Den 800:e avrättningen äger rum i USA
69link
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1398
sp_UserOfflineSmall Offline
204547
September 24, 2002 - 3:59 pm
sp_Permalink sp_Print

@Voodoozz,
NBK tog min avatar, men det spelar ingen roll. Ju mer vi är som dyrkar USA destå bättre wink

Smirnoff
Member
Medlem
Forum Posts: 3881
204821
September 25, 2002 - 3:16 pm
sp_Permalink sp_Print

ehhh, jag är är emot dödstraff.
Är det rätt att döda en människa?
och ha det som sitt jobb?
- Det är ju vidrigt, hur människor och stater tänker!
En stat ska aldrig bestämma om du skall leva eller DÖ!!

Dödsstraff avskräcker inte brott, titta bara i usa!
Hur många brott som helst, men dödsstraff hjälper inte!

//Smirnoff

oxygenial
Member
Medlem
Forum Posts: 2686
204952
September 25, 2002 - 9:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Jerry wrote: [quote=Gunnis] Das greatest nation ever.

Ehm...*host*
En nation som först stal Amerika av indianerna och sedan bröt med sina respektive nationer för att de tyckte de blev exploaterade...
En nation med högst kriminalitet i världen.
En nation som i rättvisans namn bekämpar terrorism med massmord samtidigt som de dödar oskyldiga hemmavid.
En nation som till råga på allt är så självgod att den kallar sig "the land of the free" och vars invånare är stolta över att de tillhör denna godhetens förkämpe.
Dessutom är gemene amerikan så insnöad att den inte vet någonting om världen utanför USA och knappt någonting om den innanför landsgränsen heller.
Exempel: I filmer av typen "världsrymden anfaller" är det inte jorden som kommer gå under, nej då, det är Amerika! Det är visst en synonym därborta.
Jag vill spy mer galla över USA men då blir väl Göteborg bombat i syfte att bekämpa Jerry, terroristen.

En Nation som stal amerika av indianerna, Du ta o läs historia igen, så skall du se att det var England, Frankrike, Spanien, Holland, Portugal och Ryssland som stal NordAmerika, CentralAmerika och SydAmerika. USA fanns ju inte ens då, så hur i helvete kan de ha stulit ett land från indianerna! Ta sedan det faktum att England, Portugal, Spanien inte bara nöjt sig med det! Ta Afrika, Australien och Asien oxå! Är det inte Engelsmännen framförallt som borde vara hatade!?

Om du nu räknar det så, hur kan då något land existera utan att ha stulit från någon!?

Högst kriminalitet i världen, nope inte en chans. Har du sett för mycket på TV nu igen Jerry?! Spanien har högre kriminalitet t.ex! Sverige är inte långt ifrån, sedan Maj i år har en Svensk person blivit mördad var 18:e timma! För att inte prata om alla våldtäkter!

O hur mycket vet en Grek eller Spanior om Sverige? eller något annat mindre land som inte ligger granne!? Inte mer än en amerikan. Det är vi som har god Geografikunskap iförhållande till andra länder!

Och du, jag är emot dödsstraff generellt, men ibland är det fan ta mig berättigat. Våldtar man eller mördar man så har man fan ta mig utnyttjat sin levanderätt! Samhället har inget behov av sådana, och de vet vad som gäller innan de gör det! Tough luck! säger jag till dem!!

USA är långt ifrån perfekt, men bra mycket bättre än 80% av jordens andra länder inkl. sverige! En bra grundsten att bygga på helt enkelt.

stormaz
Member
Medlem
Forum Posts: 3071
204995
September 26, 2002 - 8:01 am
sp_Permalink sp_Print

Alla klagar på USA och det sämst osv... Nu är nog jag oxo lite offtopic men hur många har Kina avrättat?

Helix
Member
Medlem
Forum Posts: 4867
205044
September 26, 2002 - 10:40 am
sp_Permalink sp_Print

Vaddå?? Det är ju emot lagen att döda någon,... alltså måste man döda honom..

69link
Kommer du hit ofta?
Medlem
205075
September 26, 2002 - 12:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag håller med HELIX, det blir fel signaler från staten om man möter våld med våld på det sättet. Jag tror dom som får ett dödsstraff skulle gjort sin gärning oavsett om det ledde till dödsstraff eller inte.

Sen är det för enkelt för gärningsmannen att få dö. Måste ju vara jobbigare att sitta inlåst livet ut.

Helix
Member
Medlem
205081
September 26, 2002 - 12:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Men man måste ju kunna bli en bra medborgare igen.. Det är ju det allt går ut på..

Bra att du såg att det var ironi 🙂 Jag verkligen satt och väntade på att någon skulle anklaga mig för att vara störd..

69link
Kommer du hit ofta?
Medlem
205106
September 26, 2002 - 2:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Vi tar ett litet exempel på 3 steg.

1. Gärningsman tar sitt automatvapen och ställer sig på stan och skjuter rakt in i en kö med människor. Ett antal människor dör, några skadade.

2. Gärningsmannen blir haffad, hamnar i fängelse. Gärningsmannen blir "god medborgare" igen och släpps fri.

3. Gärningsmannen tar åter till vapen och dödar den här gången 3 personer.

Skulle man gjort annorlunda på steg 2?

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
205127
September 26, 2002 - 3:39 pm
sp_Permalink sp_Print

oxygenial wrote: [quote=Jerry][quote=Gunnis] Das greatest nation ever.

Ehm...*host*
En nation som först stal Amerika av indianerna och sedan bröt med sina respektive nationer för att de tyckte de blev exploaterade...
En nation med högst kriminalitet i världen.
En nation som i rättvisans namn bekämpar terrorism med massmord samtidigt som de dödar oskyldiga hemmavid.
En nation som till råga på allt är så självgod att den kallar sig "the land of the free" och vars invånare är stolta över att de tillhör denna godhetens förkämpe.
Dessutom är gemene amerikan så insnöad att den inte vet någonting om världen utanför USA och knappt någonting om den innanför landsgränsen heller.
Exempel: I filmer av typen "världsrymden anfaller" är det inte jorden som kommer gå under, nej då, det är Amerika! Det är visst en synonym därborta.
Jag vill spy mer galla över USA men då blir väl Göteborg bombat i syfte att bekämpa Jerry, terroristen.

En Nation som stal amerika av indianerna, Du ta o läs historia igen, så skall du se att det var England, Frankrike, Spanien, Holland, Portugal och Ryssland som stal NordAmerika, CentralAmerika och SydAmerika. USA fanns ju inte ens då, så hur i h*****e kan de ha stulit ett land från indianerna! Ta sedan det faktum att England, Portugal, Spanien inte bara nöjt sig med det! Ta Afrika, Australien och Asien oxå! Är det inte Engelsmännen framförallt som borde vara hatade!?

Om du nu räknar det så, hur kan då något land existera utan att ha stulit från någon!?

Högst kriminalitet i världen, nope inte en chans. Har du sett för mycket på TV nu igen Jerry?! Spanien har högre kriminalitet t.ex! Sverige är inte långt ifrån, sedan Maj i år har en Svensk person blivit mördad var 18:e timma! För att inte prata om alla våldtäkter!

O hur mycket vet en Grek eller Spanior om Sverige? eller något annat mindre land som inte ligger granne!? Inte mer än en amerikan. Det är vi som har god Geografikunskap iförhållande till andra länder!

Och du, jag är emot dödsstraff generellt, men ibland är det fan ta mig berättigat. Våldtar man eller mördar man så har man fan ta mig utnyttjat sin levanderätt! Samhället har inget behov av sådana, och de vet vad som gäller innan de gör det! Tough luck! säger jag till dem!!

USA är långt ifrån perfekt, men bra mycket bättre än 80% av jordens andra länder inkl. sverige! En bra grundsten att bygga på helt enkelt.

Hej!

Vad tror du "bröt med sina respektive nationer" innebär? Att jag trodde USA uppstod ur intet?

Om du läser ser du att jag framhävde paradoxen i att vissa människor (de som kom att bilda USA) själva stjäl ett land (jo, jag vet att det inte var en nation, och?) för att sedan känna sig orättvist behandlade när de nationer de själva tillhör tar ut skatt från dem. De kräver ett eget land...för att det är mer rättvist så...mark de själva har stulit.
Och, ja, många nationer har krigat till sig mark (och jag avksyr det). Poängen var dock det idiotiska resonemanget om deras rättigheter och att de till stor del baserar ställningstaganden i dag på andra länders rättigheter till olika länder. "De ska inte säga något", för att samla allt i en sats.

En gång i tiden var inte hela världen bebodd. Så, visst finns det "länder" som har grundats utan stöld, utan att tränga tillbaka några andra. Det kanske inte är så många, dock.

Har DU sett på TV?

Vem är du att bestämma det?
Hursomhelst, jag skrev "oskyldiga". Kanske dödsstraff vore tänkbart (knappast) om man kunde vara säker på huruvida någon är skyldig eller inte. Men, det kan man aldrig veta! Och ett antal påtvingade jurymedlemmar är absolut inte i stånd att ens komma med en kvalificerad gissning.

Kontentan av det hela är att många länder är förjävliga, men inget är samtidigt lika motsägelsefullt, självgott..., självrättfärdigande, våldsamt och kulturellt efterblivet som USA. Tänk också på att här talar vi om ett västerländskt land som är tekniskt långt framskridet och ska föreställa civiliserat, ett rikt land där fattigdom inte skulle behöva finnas.

Smirnoff
Member
Medlem
Forum Posts: 3881
205152
September 26, 2002 - 4:53 pm
sp_Permalink sp_Print

men jag tycker faktiskt att fängelse straffen måste skärpas rejält!
t.ex hårdaste straffet skall vara på ca 30-35 år...

LousyLamer
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 310
205160
September 26, 2002 - 5:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Smirnoff wrote:men jag tycker faktiskt att fängelse straffen måste skärpas rejält!

Varför?

XyliX
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 237
205168
September 26, 2002 - 5:46 pm
sp_Permalink sp_Print

ViU wrote: dödstraff är billigare än att låsa in dom på livstid, det kostar grymt mycket att upprätthålla ett högriskfängelse

Aha, spartips alltså!

stormaz
Member
Medlem
Forum Posts: 3071
205177
September 26, 2002 - 6:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Smirnoff wrote: men jag tycker faktiskt att fängelse straffen måste skärpas rejält!

Då ska de inte skärpas utan sänkas, finns faktiskt riktig livstid i Sverige...

LousyLamer
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 310
205192
September 26, 2002 - 7:03 pm
sp_Permalink sp_Print

69link wrote:Vi tar ett litet exempel på 3 steg.

1. Gärningsman tar sitt automatvapen och ställer sig på stan och skjuter rakt in i en kö med människor. Ett antal människor dör, några skadade.

2. Gärningsmannen blir haffad, hamnar i fängelse. Gärningsmannen blir "god medborgare" igen och släpps fri.

Mördare har som grupp bland de lägsta återfallstalen av alla kriminella grupper. Annbritt Grünewald och Dick Sundevall skriver i Dagens Nyheter den 4 mars 1998 att: "Under 30-årsperioden 1958-88 återföll ingen livstidsdömd som blivit benådad i grova våldsbrott".

Helix
Member
Medlem
205203
September 26, 2002 - 7:19 pm
sp_Permalink sp_Print

69link wrote: Vi tar ett litet exempel på 3 steg.

Jaaa, men hur många sådana människor finns det??

Vad vill du egentligen? Avrättning eller inte?

XyliX
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 237
205209
September 26, 2002 - 7:38 pm
sp_Permalink sp_Print

HELIX wrote: Vaddå?? Det är ju emot lagen att döda någon,... alltså måste man döda honom..

Man kan lösa det på ett annat sätt 😀 Man stänger in den skyldige i en helt isolerad cell med en livstisförbrukning av pulvermat samt obegränsat med vatten. Sedan ger man honom ett skjutvapen och väntar på att han tar sitt eget liv.

69link
Kommer du hit ofta?
Medlem
205304
September 27, 2002 - 5:27 am
sp_Permalink sp_Print

@HELIX,

ingen avrättning. Jag vill se 20år -> livstids fängelse. Varför ska man släppa ut Arklöv? Varför ska man släppa ut Flink? Dessa två har ju begått riktigt råa mord, Arklöv rena avrättningar och Flink på helt oskyldiga.

Helix
Member
Medlem
205747
September 28, 2002 - 11:31 am
sp_Permalink sp_Print

OK.. vi gör en kompromiss.. Man kan skjuta dom i benen och låsa in dom på livstid 😀

aloc
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 30
205896
September 28, 2002 - 9:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Toba wrote: Hur många liv har de som avrättats tagit eller förstört då?
Jag ser inte dödsstraffet som ett "straff" det är ett sätt för samhället att skydda sig mot de som genom handling bevisat att de inte bryr sig om de mest grundläggande värderingar som man i samhället satt upp.

Varför skulle ett fel göra ett annat rätt?

Eftersom ett land inte kan göra som en flock och stöta ut/jaga bort individer som inte vill rätta sig efter flockens regler så blir det ju tyvärr så att landet får ta till den yttersta formen av maktutövande.

Fängelser?

Är det inte humanare att avliva "någon" än att sätta "någon" i ett absolut rymmningssäkert fängelse för resten av sitt naturliga liv? Man kan ju inte erbjuda denne "någon" den mest basala sjuk- eller tandvården isf.

Om du fick välja mellan att dö lr leva i ett fängelse vilket skulle du välja?

aloc
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 30
205899
September 28, 2002 - 9:05 pm
sp_Permalink sp_Print

3dmaniac wrote: Håller med Toba
Jag har själv en barndomsvän som fått sin minderåriga dotter sexmördad på det mest bestialiska sätt man kan tänka sig, hans liv är nu mer eller mindre förstört för all framtid.
Det är klart att ingen ska dömas till döden på indicier men har man 100% teknisk bevisning så borde det varit dödsstraff på gärningar som den jag beskrivit.
Behöver dom någon som trycker på knappen får dom gärna kontakta mig.
Nu är det så lång tid sedan detta hände att gärningsmannen är väl snart fri och vem vet vad som händer då.

Du kan aldrig uppnå ett 100%igt rättsystem.
Trycker på knappen? Nejnej du skulle behöva vakta killen/prata med honom under ett par år, och sedan se honom i ögonen när du trycker på knappen

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 473
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL