December 26, 2001
Toba wrote: Core: Som jag sa, jag ser inte dödsstrafet som ett straff för den som som utfört en felaktig handling. Jag tror inte riktigt på det där med "öga för öga, tand för tand"-snacket. Som jag ser det är det ett sätt för samhället att skydda sig mot att någon som gjort något fullständigt oacceptabelt ska göra det igen.
Exakt vad skulle du då uppnå? Så här får du inte göra BAM skott i nacken, dessutom har mord något utav det lägsta i återfallsstatistik
Som _jag_ ser det så handlar det inte om att avskräcka folk från att göra saker, det går tyvärr inte.
Som _jag_ ser det handlar det alltså inte om hämd, även om de som drabbats av brottet kanske känner lite annorlunda inför just sitt eget fall.
Som sagt, vad uppnår man då med dödsstraff?
December 26, 2001
laphroaig wrote: Jag är för dödsstraff ! Det finns vissa typar av brottslingar som inte förtjänar att leva... Självfallet så måste det ju vara ställt utanför allt tvivel att den dömde verkligen är skyldig ! Det är ju en självklarhet ! Det måste ju vara ngt fel med USA's rättsmaskineri om 13 av 25 i Ilinois visade sig vara oskyldiga... Men som sagt, jag är FÖR dödsstraff annars.
Det går inte att uppnå ett perfekt rättsystem, inte ens om förövaren erkänner så kan man vara säker *host* thomas quick*host*
En brasklapp !
Många som klagar på ngt USA gör eller har gjort är ofta människor som tycker illa om USA av ngn anledning. Det "lyser igenom" sas... Se bara på Gudrun Schyman..... Det spelar ingen roll vad USA gör, hon är emot det !
Mvh..
Jag ogillar usa men knappast allt de gör Dödstraff står dock inte på min pluslista...
December 26, 2001
69link wrote: Vi tar ett litet exempel på 3 steg.
1. Gärningsman tar sitt automatvapen och ställer sig på stan och skjuter rakt in i en kö med människor. Ett antal människor dör, några skadade.
2. Gärningsmannen blir haffad, hamnar i fängelse. Gärningsmannen blir "god medborgare" igen och släpps fri.
3. Gärningsmannen tar åter till vapen och dödar den här gången 3 personer.
Skulle man gjort annorlunda på steg 2?
hade lagsystemet sagt att gärningsmannen skulle blivit avrättad så skulel han troligen varit mer beväpnad vid steg ett och varit _väldigt_ farlig...
June 17, 2001
aloc wrote: [quote=ViU]dödstraff är billigare än att låsa in dom på livstid, det kostar grymt mycket att upprätthålla ett högriskfängelse
En dödsstraffsfånge är dyrare än en livstidsfånge
Kan du framföra lite fakta ang detta?
Har svårt att tänka mig att en kille/tjej som sitter inne i 2-5 år och sen avrättas e dyrare än en kille/tjej som sitter inne i 25 år och sen släpps.
/FD. Crew ffs
"A computer let's you make more mistake's faster than any invention in human history - with the possible exceptions of handgun's and tequila"
December 26, 2001
[NH wrote: WIGGER][quote=aloc][quote=ViU]dödstraff är billigare än att låsa in dom på livstid, det kostar grymt mycket att upprätthålla ett högriskfängelse
En dödsstraffsfånge är dyrare än en livstidsfånge
Kan du framföra lite fakta ang detta?
Har svårt att tänka mig att en kille/tjej som sitter inne i 2-5 år och sen avrättas e dyrare än en kille/tjej som sitter inne i 25 år och sen släpps.
2-5 år?
Det är c:a 10-15 år vi pratar om 🙂
Fast det är inte det som är det dyra, utan det är själva rättegångaran i USA tex så ska en dödsdomsrättegång gå på uppemot 1.8 miljoner dollar och denna överklagas vanligen och upprepas därför till samma pris... Dyrt alltså...
July 14, 2002
Every western democracy except the USA has abolished the death penalty.
The death penalty does not deter, but may aggravate crime.
During the 1980's, death penalty states averaged an annual rate of 7.5 criminal homicides per 100,000 of population; abolition states averaged a rate of 7.4.
Uniform Crime Reports, annually, 1980-1989
Homicide rates from 1907 - 1963 in New York (which carried out 692 executions during the period) showed an average of two additional homicides in the month following an execution.
Bowers and Pierce 'Deterrence or Brutalization' in Crime of Delinquency (1980)
Innocent people are executed.
In a 1987 study covering a period between 1900 to 1985, it was found that 350 people were wrongly convicted and sentenced to death; 23 of these people were executed.
Radelet, Bedau, and Putnam 'In Spite of innocence' (1992)
The death penalty is racist
Of the 168 persons executed between January 1977 and April 1992, only 29 had been convicted of the killing of a nonwhite, and only one of these 29 was himself white.
Sourcebook of Criminal Justice Statistics (1990)
Between 1930 and 1990, African-Americans were about 12 percent of the nation's population. During this period 4,016 persons were executed in the USA. Of these, 2,129 (or 53 percent) were African-Americans.
NAACP. LDF. "Death Row. USA, 'Spring, 1992
Between 1930 and 1976, 455 men were executed for rape, of whom 405 (or 90 percent) were African-Americans.
Bowers, Legal Homicide (1984)
The death penalty costs more than life imprisonment.
A 1992 Dallas Morning News study found that the cost to Texas taxpayers of a capital trial and all subsequent appeals is an average of $2.3 million per case. This Figure does not include the cost of the federal appeals process where
50 % to 70% of the death sentences are overturned. (By comparison, the cost of housing an inmate in a single cell maximum security unit for life is approximately $750,000.
The death penalty is anti-poor.
Approximately ninety-percent of those on death row could not afford to hire a lawyer when they were tried.
Tabak, in Loyola of Los Angeles Law Review (1989)
One searches our chronicles in vain for the execution of any member of the affluent strata in this society.
Justice William 0. Douglas in Furman (408 US 238)
Juvenile offenders are executed.
International standards prohibit the execution of people who were under 18 at the time of the crime.
(UN Convention on the Rights of the Child)
Since 1990, only 5 countries have executed people for crimes committed as children:
Pakistan, Saudi Arabia, Yemen, Iran, and USA. The USA has executed more than the other 4 combined.
The retarded and seriously mentally ill are executed.
Texas allows for the execution of people with mental retardation, a condition indicated by an IQ of 70 or below:
Johnny Ray Anderson (IQ 70), 5/17/90;
Billy Dwayne White (IQ 66-69), 4/23/92;
Mario Marquez (IQ 65). 1/17/95;
and Terry Washington (IQ 69), 5/06/97.
Larry Robison (Texas death row) was diagnosed with paranoid schizophrenia long before he committed the murders for which he was convicted, but his family was unable to convince state authorities he was a danger.
(Lois Robison)
Since 1995, at least 1/3 of executed Texas prisoners had serious claims of competency and/or mentally illness.
March 5, 2002
åh..... jag HATAR USA. det är världens sjukaste land, som nån skrev så fattar dom ingenting där, dom är helt insnöade. vet ingenting om omvärlden. "vi är bäst, vi bekämpar terrorismen, blablabla"
hmm... snart har vi väl usa-troopers i göteborg för dom kravallerna... jag hatar usa som sagt. dom är sjuka i huvudet. skall bara kriga och förstöra. en sak: det är inte rätt att vissa länder får ha kärnvapen och andra inte. antingen får alla ha det, eller ingen. dödsstraff är oxå ingenting å ha. straffa en mördare genom att mörda? det går inte att försvara på ngt sätt. så är det bara. livstids fängelse kan dom få. tänk på att maten i skolan kostar max 10 spänn per tallrik (person). maten i fängelse kostar uppemot 70kr per tallrik på vissa ställen (allt detta i sverige). är inte det sjukt? HATA USA. att inte alla länder slutar fega sig och vågar säja te sina åsikter om skitlandet. :arg:
November 8, 2002
NBK wrote: Inte ens i Kina avrättar de barn. Säger en del om USA.
lol
haha! Jag läste i en tidning för ett tag sen att, om man arkebuseras i Kina, så kommer de en käck liten räkning på kulan några dar senare på posten 😀 de anhöriga få betala....
btw håll tråden på rimlig nivå pojkar så de inte blir hata usa i varje inlägg.....
May 29, 2001
Jag har ingen lust till att mina surt förvärvade skattepengar ska gå åt till att hålla en person som thomas quick vid liv, men samtidigt kan man fråga sig: vem ska leka gud och bestämma vem som ska leva och vem som ska dö? vart ska man dra gränsen mellan dödsstraff och livstidsfängelse? kan man garantera till 100% att inte någon oskyldig blir dömd till dödstraff? tycker inte att det är rätt att någon människa sitter och bestämmer dom sakerna.
Jag är imot skiten och kommer nog aldrig att bli för det.
Alla ni som säger att ni hatar USA, det är skit, alla där är puckade mm, ni är precis lika ignoranta som ni beskyller det landet och dess innevånare för att vara, visst det finns massa skit där men även en hel del bra saker, har varit där x antal ggr sen jag var liten kotte så jag vet.
Tack för mig
March 5, 2002
squarepusher wrote: Jag har ingen lust till att mina surt förvärvade skattepengar ska gå åt till att hålla en person som thomas quick vid liv, men samtidigt kan man fråga sig: vem ska leka gud och bestämma vem som ska leva och vem som ska dö? vart ska man dra gränsen mellan dödsstraff och livstidsfängelse? kan man garantera till 100% att inte någon oskyldig blir dömd till dödstraff? tycker inte att det är rätt att någon människa sitter och bestämmer dom sakerna.
Jag är imot skiten och kommer nog aldrig att bli för det.
Alla ni som säger att ni hatar USA, det är skit, alla där är puckade mm, ni är precis lika ignoranta som ni beskyller det landet och dess innevånare för att vara, visst det finns massa skit där men även en hel del bra saker, har varit där x antal ggr sen jag var liten kotte så jag vet.
Tack för mig
ok... om jag säger såhär: jag hatar usa's "politik".
February 9, 2002
Blue_Moon_ wrote: [quote=NBK]Inte ens i Kina avrättar de barn. Säger en del om USA.
lol
haha! Jag läste i en tidning för ett tag sen att, om man arkebuseras i Kina, så kommer de en käck liten räkning på kulan några dar senare på posten 😀 de anhöriga få betala....
Ja, skämtet var ju roligt, men vad var det som var så fruktansvärt roligt med att barn avrättas?
June 18, 2001
Låt interner själva betala sin fängelsevistelse och det ekonomiska problemet vore ur värden. Tvångsarbete är ett bra straff.
Visserligen går pengarna bara runt eftersom det förmodligen blir staten som får punga ut med lönerna, men vi får valuta för dem i och med arbetet som blir gjort. Viktigt är att det är meningsfulla arbeten och ingenting som är påhittat bara för att sysselsätta.
Dödstraff är sjukt.
March 5, 2002
Jerry wrote: Låt interner själva betala sin fängelsevistelse och det ekonomiska problemet vore ur värden. Tvångsarbete är ett bra straff.
Visserligen går pengarna bara runt eftersom det förmodligen blir staten som får punga ut med lönerna, men vi får valuta för dem i och med arbetet som blir gjort. Viktigt är att det är meningsfulla arbeten och ingenting som är påhittat bara för att sysselsätta.
Dödstraff är sjukt.
Precis.
2 Guest(s)