Den sedvanliga röstningen inför valet..|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Den sedvanliga röstningen inför valet..
Jonatan Hertzberg
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1706
sp_UserOfflineSmall Offline
1255385
September 20, 2010 - 4:53 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd;1255466 wrote: Delad jumboplats med KD i riksdagen, ingen höjdare.. Dock gick det bättre i kommunfullmäktige, SAP sitter kvar med större majoritet än förra gången och VP står och stöttar precis som vanligt.
🙂
Lite skräll över SD's framgångar, men dessbättre fick vi ju Alliansen i minoritet vilket i bästa fall leder till omval tack vare SD. Tror att ett samarbete med MP knappast blir något som sker. Och dom kan ju omöjligen regera utan nån från dom andra som backar upp deras förslag.

Missförstå mig rätt nu. Jag röstar inte på SD, men nu får du och alla andra skärpa sig och acceptera det faktum att vi lever i en demokrati och att SD har kommit in i riksdagen. Att hålla på med trams att utropa omval är verkligen löjligt.

Vad du däremot förmodligen har rätt i är att Alliansen förmodligen kommer tappat grovt av detta. Jag är ganska övertygad om att SD åker ut nästa val och att Alliansen pga "tvingat" samarbete med SD, kommer att förlora många väljare.

opA87
Member
Medlem
Forum Posts: 2399
1255386
September 20, 2010 - 6:08 am
sp_Permalink sp_Print

Fenix;1255468 wrote: Det skulle vart intressant att höra resonemanget om det vore ett muslimskt parti istället för sd

Ta´t lugnt.. det kommer nog ett sådant parti snart med. 20% får dom på första valet.. för då kommer alla dom som inte röstar.

roxerthedead
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 569
1255389
September 20, 2010 - 7:42 am
sp_Permalink sp_Print

Joni;1255470 wrote: ... Jag är ganska övertygad om att SD åker ut nästa val och att Alliansen pga "tvingat" samarbete med SD, kommer att förlora många väljare.

Så sent som igår kväll sa Reinfeldt att han ska inleda samtal med MP, och för bara någon vecka sen sa MP att i värsta fall skulle de kunna tänka sig att samarbeta med alliansen bara för att tvinga ur SD, förhoppningsvis håller båda parterna vad de säger.

Jonatan Hertzberg
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1706
1255390
September 20, 2010 - 7:45 am
sp_Permalink sp_Print

roxerthedead;1255474 wrote: Så sent som igår kväll sa Reinfeldt att han ska inleda samtal med MP, och för bara någon vecka sen sa MP att i värsta fall skulle de kunna tänka sig att samarbeta med alliansen bara för att tvinga ur SD, förhoppningsvis håller båda parterna vad de säger.

Jo det hoppas väl alla på och så även jag. MP i Alliansen skulle vara intressant tycker jag!

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1255392
September 20, 2010 - 8:45 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd;1255466 wrote: Delad jumboplats med KD i riksdagen, ingen höjdare.. Dock gick det bättre i kommunfullmäktige, SAP sitter kvar med större majoritet än förra gången och VP står och stöttar precis som vanligt.
🙂
Lite skräll över SD's framgångar, men dessbättre fick vi ju Alliansen i minoritet vilket i bästa fall leder till omval tack vare SD. Tror att ett samarbete med MP knappast blir något som sker. Och dom kan ju omöjligen regera utan nån från dom andra som backar upp deras förslag.

Såvitt jag förstått kan de regera ändå. Det har tillkommit en del regler kring minoritetsregeringar för att underlätta sådana här lägen.
Och jag skulle inte utesluta att MP samarbetar, de är ganska liberala och står närmare alliansen än vänstern i många fall.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1255393
September 20, 2010 - 9:07 am
sp_Permalink sp_Print

Joni;1255470 wrote: Missförstå mig rätt nu. Jag röstar inte på SD, men nu får du och alla andra skärpa sig och acceptera det faktum att vi lever i en demokrati och att SD har kommit in i riksdagen. Att hålla på med trams att utropa omval är verkligen löjligt.

Vad du däremot förmodligen har rätt i är att Alliansen förmodligen kommer tappat grovt av detta. Jag är ganska övertygad om att SD åker ut nästa val och att Alliansen pga "tvingat" samarbete med SD, kommer att förlora många väljare.

Om du läser lite mer noga vad jag skrev så upptäcker du kanske att jag spekulerar i vad som kommer att hända, jag är nog den förste att acceptera valutgången. Att det blivit så här beror helt och hållet på våra etablerade politikers arrogans vad det gäller SD.

Json_81;1255477 wrote: Såvitt jag förstått kan de regera ändå. Det har tillkommit en del regler kring minoritetsregeringar för att underlätta sådana här lägen.
Och jag skulle inte utesluta att MP samarbetar, de är ganska liberala och står närmare alliansen än vänstern i många fall.

Man ska väl aldrig säga aldrig, men Wetterstrand gjorde då inte direkt sken av att vilja kohandla med Alliansen igår.

"Säger nej till ministerposter Inte ens om Reinfeldt erbjuder Miljöpartiet erbjuder ministerposter kan språkrören se något samarbete framför sig.
– Hur kan vi efter den här valrörelsen se våra väljare i ögonen och säga att vi ska gå ihop med den här regeringen?, sade Maria Wetterstrand.
– Skulle jag sätta mig som miljöminister och administrera bygget av tio nya kärnkraftverk? Nej tack, fortsatte hon"
http://www.aftonbladet.se/nyhe.....7814631.ab

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Json_81
Member
Medlem
1255394
September 20, 2010 - 10:13 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd;1255478 wrote:
Man ska väl aldrig säga aldrig, men Wetterstrand gjorde då inte direkt sken av att vilja kohandla med Alliansen igår.

"Säger nej till ministerposter Inte ens om Reinfeldt erbjuder Miljöpartiet erbjuder ministerposter kan språkrören se något samarbete framför sig.
– Hur kan vi efter den här valrörelsen se våra väljare i ögonen och säga att vi ska gå ihop med den här regeringen?, sade Maria Wetterstrand.
– Skulle jag sätta mig som miljöminister och administrera bygget av tio nya kärnkraftverk? Nej tack, fortsatte hon"
http://www.aftonbladet.se/nyhe.....7814631.ab

Sant, men samtidigt är hon inte hela partiet och hon är snart inte språkrör längre.
Det lät ju lite annorlunda på hennes ev. efterföljare (Mikaela tror jag hon hette?) på tv-sändningarna igår.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1255395
September 20, 2010 - 10:19 am
sp_Permalink sp_Print

Json_81;1255479 wrote: Sant, men samtidigt är hon inte hela partiet och hon är snart inte språkrör längre.
Det lät ju lite annorlunda på hennes ev. efterföljare (Mikaela tror jag hon hette?) på tv-sändningarna igår.

Förvisso, men jag antar att MP pratat igenom det flesta teoretiska skeenden och att hon har grund för vad hon säger.
Ang. efterföljaren har jag ingen större koll eftersom jag inte direkt sympatiserar med partiet ifråga.
😉
Den som lever får se.
Utvecklade mina teorier/filosofier/spekulationer/iaktagelser på min blogg inatt om någon är intresserad.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Polekatt
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1135
1255396
September 20, 2010 - 11:06 am
sp_Permalink sp_Print

SD hit och SD dit, deras politik är extrem, men läser man i sig i vad de faktiskt skriver och uttalar sig om, så är den inte så extrem så att det rättfärdigar alla andra riksdagspartier att kalla dem ett rasistiskt parti.

Det som är mest skrämmande med valutgången är oviljan bland riksdagens partier att leva i en demokrati, allt jag sett från riksdagen är att de hellre vill vara en diktatur än att låta folket rösta fram ett parti som vågar diskutera det tabu-lagda integrationspolitiken. Vi mina vänner, lever i en demokrati, vi har yttrandefrihet, och till viss del religionsfrihet. I en sådan nation så är det en självklarhet att man inte censurerar eller fryser ut ett folkvalt parti, oavsätt dess natur. Har folket valt det, så är det folket som talat.

för övrigt så vill jag bara poängtera att jag inte tycker om SD's politik, de har dock en poäng, och det är att integrationspolitiken har falerat, och att den behöver diskuteras, men inte av SD.

Json_81
Member
Medlem
1255397
September 20, 2010 - 11:08 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd;1255480 wrote:
Utvecklade mina teorier/filosofier/spekulationer/iaktagelser på min blogg inatt om någon är intresserad.

Trodde aldrig jag skulle skriva det här i en politiktråd, men där håller jag med dig helt och hållet.
Otroligt dåligt hanterat av båda sidorna.

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
1255398
September 20, 2010 - 11:28 am
sp_Permalink sp_Print

Problemet är detta äckliga PK-Sverige där ingen vågar sticka ut och ta tag i frågan som uppenbarligen är viktig för många, då SD fick så mycket röster som de fick. Men skulle någon göra det skulle väl den efterblivna hycklaren-Ohly hugga direkt och stämpla det partiet som rasister. För mig är VPK och SD minst lika goda kålsupare. Båda härstammar från äckliga ideologier.

Json_81
Member
Medlem
1255399
September 20, 2010 - 11:28 am
sp_Permalink sp_Print
ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1255402
September 20, 2010 - 11:52 am
sp_Permalink sp_Print

Dehman;1255483 wrote: Problemet är detta äckliga PK-Sverige där ingen vågar sticka ut och ta tag i frågan som uppenbarligen är viktig för många, då SD fick så mycket röster som de fick. Men skulle någon göra det skulle väl den efterblivna hycklaren-Ohly hugga direkt och stämpla det partiet som rasister. För mig är VPK och SD minst lika goda kålsupare. Båda härstammar från äckliga ideologier.

Har du sovit under hela valrörelsen?
Alla etablerade partier har i princip sagt samma saker om SD före valet men också under valnatten, rasister och nazister, skulle inte ta i dem med tång etc etc..

Dehman
Member
Medlem
1255403
September 20, 2010 - 12:00 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd;1255487 wrote: Har du sovit under hela valrörelsen?
Alla etablerade partier har i princip sagt samma saker om SD före valet men också under valnatten, rasister och nazister, skulle inte ta i dem med tång etc etc..

Jaha, vad har det att göra med vad jag skrev?

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1255405
September 20, 2010 - 12:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Dehman;1255488 wrote: Jaha, vad har det att göra med vad jag skrev?

Att du hängde ut Ohly som ensam hycklare.

Dehman
Member
Medlem
1255406
September 20, 2010 - 1:10 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd;1255490 wrote: Att du hängde ut Ohly som ensam hycklare.

Du ska nog sluta klaga på andras läsförmåga då du uppenbarligen inte besitter någon själv.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1255408
September 20, 2010 - 1:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Dehman;1255491 wrote: Du ska nog sluta klaga på andras läsförmåga då du uppenbarligen inte besitter någon själv.

Eftersom vi lever i en demokrati så står det dej fritt att tycka och tänka vad du vill, om det sedan finns någon substans i din åsikt är en annan femma.

Json_81
Member
Medlem
1255411
September 20, 2010 - 2:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Att Ohly är en hycklare råder väl ingen tvekan om?
Barnen i privatskola, går till privat läkare, klagar på att SD är odemokratiska men kan inte vara i samma rum som deras partiledare....

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1255412
September 20, 2010 - 2:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81;1255496 wrote: Att Ohly är en hycklare råder väl ingen tvekan om?
Barnen i privatskola, går till privat läkare, klagar på att SD är odemokratiska men kan inte vara i samma rum som deras partiledare....

Jag försvarar på intet sätt Ohly och hans beteende, däremot vill jag påstå att han knappast är den ende hycklaren bland de etablerade politikerna.
Min röst tappade han iaf igår vid "sminkintermezzot".

Nya bud från MP..
http://www.aftonbladet.se/nyhe.....7819172.ab
"
Enligt Maria Wetterstrand är det otänkbart för Miljöpartiet att börja samarbeta med alliansen.
–Vår bedömning är att våra väljare inte har gett oss mandat för något närmare samarbete med regeringen, säger hon."

Johan Karlsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1947
1255413
September 20, 2010 - 3:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Polekatt;1255481 wrote:
Det som är mest skrämmande med valutgången är oviljan bland riksdagens partier att leva i en demokrati, allt jag sett från riksdagen är att de hellre vill vara en diktatur än att låta folket rösta fram ett parti som vågar diskutera det tabu-lagda integrationspolitiken. Vi mina vänner, lever i en demokrati, vi har yttrandefrihet, och till viss del religionsfrihet. I en sådan nation så är det en självklarhet att man inte censurerar eller fryser ut ett folkvalt parti, oavsätt dess natur. Har folket valt det, så är det folket som talat.

Har vi inte religionsfrihet? För övrigt kan du se mitt svar i "vad har du gjort idag" ang. vad en demokrati handlar om. Däremot håller jag verkligen med dig om att immigrationsdebatten behövs och att debatten sköts extremt dåligt av sittande partier.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 524
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL