Den snabbaste eller starkaste bilen ni kört?|Page 6|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Den snabbaste eller starkaste bilen ni kört?
[Gamepredator] Sulan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1705
Member Since:
May 23, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
448560
November 1, 2003 - 10:01 pm
sp_Permalink sp_Print

MrWeizel wrote:
bara för mig som overkill-lampan blinkar frenetiskt? 😀
svårt att se anledningen till en lastbilsturbo i en bil...

I lastbilar så brukar de jobba på ett konstant tryck av 2 bar vilket gör att de är extremt tåliga. Ingen större risk för dyra turboras... Dessutom ger en större turbo jämnare drag, dvs mindre ketchupeffekt...

Keffing
Member
Medlem
Forum Posts: 5118
Member Since:
August 16, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
448611
November 1, 2003 - 11:08 pm
sp_Permalink sp_Print

själv har jag kört en lastbil med tippflak o lyftarm, fast den typ vägrade åka snabbt... jobbigt med 18 växlar också...

[Gamepredator] Sulan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1705
Member Since:
May 23, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
448658
November 1, 2003 - 11:41 pm
sp_Permalink sp_Print

keffing wrote: själv har jag kört en lastbil med tippflak o lyftarm, fast den typ vägrade åka snabbt... jobbigt med 18 växlar också...

Turbon är till för att få ett bra vrid, inga sportbilsegenskaper...

x-per
Member
Medlem
Forum Posts: 3038
Member Since:
February 12, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
448764
November 2, 2003 - 9:39 am
sp_Permalink sp_Print

[Gamepredator wrote: Sulan][quote=MrWeizel] bara för mig som overkill-lampan blinkar frenetiskt? 😀
svårt att se anledningen till en lastbilsturbo i en bil...

I lastbilar så brukar de jobba på ett konstant tryck av 2 bar vilket gör att de är extremt tåliga. Ingen större risk för dyra turboras... Dessutom ger en större turbo jämnare drag, dvs mindre ketchupeffekt...

Ärligt talat, hur kan du veta så enormt lite om bilar?
Vaddå jobba med ett konstant tryck av 2 bar?
Tror du att man ställler inte hur mycket den ska "trycka"?
Eh nej om du vet hur en Turbo är placerad och hur den är utformad så vet du nog att den inte kan det!
En större turbo ger MER ketchupeffekt och anledningen till att man inte känner det i en lastbil är att dom har lågvarviga dieselmotorer och ketchup effekten kommer först vi högre varv!
Tex om man vill ha säkra vardagsprestanda tex omkörningar så ska man välja en liten turbo...alltså en lätttrycksturbo för att få mer vrid och kraft på lägre varv och vise versa! . slut

[Gamepredator] Sulan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1705
Member Since:
May 23, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
448897
November 2, 2003 - 12:14 pm
sp_Permalink sp_Print

x-per wrote:
Vaddå jobba med ett konstant tryck av 2 bar?
Tror du att man ställler inte hur mycket den ska "trycka"?
Eh nej om du vet hur en Turbo är placerad och hur den är utformad så vet du nog att den inte kan det!

En turbo är en kompressor driven av avgaser, jobbar med att pressa in mer luft i cylindrarna. Du kan inte påverka trycket på "avgassidan" av turbon men du kan ställa trycket som själva kompressorn ger till insuget.

En lättrycksturbo är liten för att trycket är så pass lågt, endast dyrt att bygga med en större turbo. Ketchupeffekten är obefintlig i en lättryckare pga trycket, inte turbons storlek.

Ta reda på fakta innan du öppnar käften och låter skiten rinna ut. 👿

x-per
Member
Medlem
Forum Posts: 3038
Member Since:
February 12, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
448904
November 2, 2003 - 12:20 pm
sp_Permalink sp_Print

[Gamepredator wrote: Sulan][quote=x-per] Vaddå jobba med ett konstant tryck av 2 bar?
Tror du att man ställler inte hur mycket den ska "trycka"?
Eh nej om du vet hur en Turbo är placerad och hur den är utformad så vet du nog att den inte kan det!

En turbo är en kompressor driven av avgaser, jobbar med att pressa in mer luft i cylindrarna. Du kan inte påverka trycket på "avgassidan" av turbon men du kan ställa trycket som själva kompressorn ger till insuget.

En lättrycksturbo är liten för att trycket är så pass lågt, endast dyrt att bygga med en större turbo. Ketchupeffekten är obefintlig i en lättryckare pga trycket, inte turbons storlek.

Ta reda på fakta innan du öppnar käften och låter skiten rinna ut. 👿

Ursäkta men lås i faktaböcker så inser du hur grovt fel du har!
Du kan inte bestämma hur högt tryck det ska bli i en turbo på det sättet du tror....du tror att man ställer in den på 2 bar och så levererar den det men så är det inte! Du måste ju ha tryck från avgaserna så att impellern får kraft att snurra så att den bygger upp trycket! Så jo avgaserna bestämmer trycket till viss del också!
Haha en låttryckstubo behöver inte vara liten i storleken 😀 haha herregud!
Förresten så sa var det du som sa att vissa sugmotorer hade stor ketchup effekt hahahahaha lös motorteknik så att du fattar lite mer!

MrWeizel
Member
Medlem
Forum Posts: 4639
Member Since:
January 28, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
448921
November 2, 2003 - 12:47 pm
sp_Permalink sp_Print

en lättrycksturbo ger ingen ketchupeffekt överhuvudtaget, enda man märker är att bilen går vassare och är mer omkörningsvänlig..

x-per, med tanke på hur mycket avgaser en lastbil producerar så tror jag att man kan få duktig fart på impellern utan allt för högt varvtal, särskilt om gör röret lite smalare i diameter där impellern sitter 😀

x-per
Member
Medlem
Forum Posts: 3038
Member Since:
February 12, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
448926
November 2, 2003 - 12:51 pm
sp_Permalink sp_Print

MrWeizel wrote: x-per, med tanke på hur mycket avgaser en lastbil producerar så tror jag att man kan få duktig fart på impellern utan allt för högt varvtal, särskilt om gör röret lite smalare i diameter där impellern sitter 😀

japp det har jag inte nekat till!
Ketchup effekten finns i alla fordon med tubo och om någon vill så kan jag förklara varför!

Gueno
Member
Medlem
Forum Posts: 9881
Member Since:
June 3, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
448930
November 2, 2003 - 12:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Gör det. 🙂

x-per
Member
Medlem
Forum Posts: 3038
Member Since:
February 12, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
448937
November 2, 2003 - 1:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Ok!
Jag förenklar delarnars namn bara så att ni vet!
Ketchupeffekt i en sugmotor och en turbomotor är 2 helt olika saker!

Sugmotor: (100 hk toppeffekt som exempel)
Tomgångs HK ligger runt 5-10 hk!
1000-2000rpm runt 25hk
3000rpm runt 35
4000rpm runt 45
5000rpm runt 80 (det är där man kallar det för ketchup effekt då motorn helt plötligt för betydligt mer hk än parallel kurvan)

Turbomotor:
Har egentligen inte så mycket med varvtalet att göra!
Turbon består av en "fläkt" impeller bla.....när man ligger på runt 1000rpm så får avgaserna inte så mycket effekt på "fläckten" så den ger inte så mycket tryck till insuget! MEn gasar man fullt så flödar det med avgaaser ut i avgasröret där turbon sitter men pga "tröghetslagen" (en grynd i fysikens lagar) så tar det en viss tid innan "fläkten" får upp ett högt varvtal.....när den väl har fått upp varvtalet på fläkten så blir trycket högt i insuget och där uppstår ketchuppeffekten eller fördröjningen som man kallar det!

Avatar
Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1330
Member Since:
April 18, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
449126
November 3, 2003 - 10:34 am
sp_Permalink sp_Print

x-per wrote:
En större turbo ger MER ketchupeffekt och anledningen till att man inte känner det i en lastbil är att dom har lågvarviga dieselmotorer och ketchup effekten kommer först vi högre varv!
. slut

Med tanke på att du anklagar andra för att veta lite... har du aldrig åkt lastbil? Jag kan lova dej att man känner klart av fördröjningen, man ser även fördröjningen om man har turbotrycksmätare...

x-per
Member
Medlem
Forum Posts: 3038
Member Since:
February 12, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
449154
November 3, 2003 - 12:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Jekyll 3000 wrote: [quote=x-per] En större turbo ger MER ketchupeffekt och anledningen till att man inte känner det i en lastbil är att dom har lågvarviga dieselmotorer och ketchup effekten kommer först vi högre varv!
. slut

Med tanke på att du anklagar andra för att veta lite... har du aldrig åkt lastbil? Jag kan lova dej att man känner klart av fördröjningen, man ser även fördröjningen om man har turbotrycksmätare...

Annars så kan fördröjningen ha en annan orsak.....en lastbil väger enhel del så det ´är mer massa att sätta i rörelse så det har samma effekt som turbofördröjning!

Avatar
Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1330
Member Since:
April 18, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
449198
November 3, 2003 - 2:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Jovisst känner man av lasset, helt klart, men man känner även när turbon börjar ladda, det tar ett tag innan den ger fullt....

Znurf
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 119
Member Since:
December 2, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
449212
November 3, 2003 - 2:49 pm
sp_Permalink sp_Print

När jag praoade på en bilverktsad så körde de en kundbil i 230 km/h med sommardäck mitt i vintern 😛 var kul 😛

var en audi 200 eller s4 som den också heter (tror jag iaf :P)

Avatar
hawkie
Member
Medlem
Forum Posts: 2327
Member Since:
September 5, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
449488
November 3, 2003 - 7:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Snabbast är nog 225 i min S40...
Starkast är nog kompisens lastbil utan släp...

All sådan teknisk trams behövs väl inte =)

x-per
Member
Medlem
Forum Posts: 3038
Member Since:
February 12, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
449505
November 3, 2003 - 7:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Hmm jag frågar väll igen då 😀
Är det någon som kan hosta en fil på 400 meg?

[Gamepredator] Sulan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1705
Member Since:
May 23, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
453767
November 8, 2003 - 7:15 pm
sp_Permalink sp_Print

x-per wrote:

Du kan inte bestämma hur högt tryck det ska bli i en turbo på det sättet du tror....du tror att man ställer in den på 2 bar och så levererar den det men så är det inte! Du måste ju ha tryck från avgaserna så att impellern får kraft att snurra så att den bygger upp trycket! Så jo avgaserna bestämmer trycket till viss del också!

Det vet jag mycket väl men i lastbilar pumpas det ut så pass mycket avgaser att de går på måttligt högt tryck för jämnan. Tål mycket och lämpar sig väl för värre motorer...

x-per wrote:
Haha en låttryckstubo behöver inte vara liten i storleken 😀 haha herregud!

Nej, men de använder små turbos i 99% av fallen. I en lättryckare är det att turbotrycket är lågt som gör ketchupeffekten nästan obefintlig, inte turbons storlek.

x-per wrote:
Förresten så sa var det du som sa att vissa sugmotorer hade stor ketchup effekt hahahahaha lös motorteknik så att du fattar lite mer!

Ja du... kör en värre Honda eller Porsche utan turbo så får du känna... 2000rpm... 3000rpm... 4000rpm... PANG!

Gueno
Member
Medlem
Forum Posts: 9881
Member Since:
June 3, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
453827
November 8, 2003 - 8:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Har aldrig kännt nån ketchupeffekt i varken nån av BMW:erna eller Mercan.

Kanske är för att man inte behöver trycka plattan i golvet. 🙄

[Gamepredator] Sulan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1705
Member Since:
May 23, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
453831
November 8, 2003 - 8:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Gueno wrote: Har aldrig kännt nån ketchupeffekt i varken nån av BMW:erna eller Mercan.

Kanske är för att man inte behöver trycka plattan i golvet. 🙄

Mercan hade gummisnodd och BMW var ingen riktig högprestanda kärra... Den hade en rätt stor motor. Iofs så bygger många tillverkare värre sugmotorer som levererar nästan all effekt på ett visst varvtal för att öka körglädjen; få lite belöning för att ligga kvar på växlarna...

Gueno
Member
Medlem
Forum Posts: 9881
Member Since:
June 3, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
453838
November 8, 2003 - 9:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag vet ändå ingen ketchupeffekt i Mercan.
Ladda ju iofösig från noll så.

Sant men jag skulle vilja känna lite i allafall ur V12:an. cry

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 300
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL