May 23, 2002
MrWeizel wrote:
bara för mig som overkill-lampan blinkar frenetiskt? 😀
svårt att se anledningen till en lastbilsturbo i en bil...
I lastbilar så brukar de jobba på ett konstant tryck av 2 bar vilket gör att de är extremt tåliga. Ingen större risk för dyra turboras... Dessutom ger en större turbo jämnare drag, dvs mindre ketchupeffekt...
February 12, 2003
[Gamepredator wrote: Sulan][quote=MrWeizel] bara för mig som overkill-lampan blinkar frenetiskt? 😀
svårt att se anledningen till en lastbilsturbo i en bil...
I lastbilar så brukar de jobba på ett konstant tryck av 2 bar vilket gör att de är extremt tåliga. Ingen större risk för dyra turboras... Dessutom ger en större turbo jämnare drag, dvs mindre ketchupeffekt...
Ärligt talat, hur kan du veta så enormt lite om bilar?
Vaddå jobba med ett konstant tryck av 2 bar?
Tror du att man ställler inte hur mycket den ska "trycka"?
Eh nej om du vet hur en Turbo är placerad och hur den är utformad så vet du nog att den inte kan det!
En större turbo ger MER ketchupeffekt och anledningen till att man inte känner det i en lastbil är att dom har lågvarviga dieselmotorer och ketchup effekten kommer först vi högre varv!
Tex om man vill ha säkra vardagsprestanda tex omkörningar så ska man välja en liten turbo...alltså en lätttrycksturbo för att få mer vrid och kraft på lägre varv och vise versa! . slut
May 23, 2002
x-per wrote:
Vaddå jobba med ett konstant tryck av 2 bar?
Tror du att man ställler inte hur mycket den ska "trycka"?
Eh nej om du vet hur en Turbo är placerad och hur den är utformad så vet du nog att den inte kan det!
En turbo är en kompressor driven av avgaser, jobbar med att pressa in mer luft i cylindrarna. Du kan inte påverka trycket på "avgassidan" av turbon men du kan ställa trycket som själva kompressorn ger till insuget.
En lättrycksturbo är liten för att trycket är så pass lågt, endast dyrt att bygga med en större turbo. Ketchupeffekten är obefintlig i en lättryckare pga trycket, inte turbons storlek.
Ta reda på fakta innan du öppnar käften och låter skiten rinna ut. 👿
February 12, 2003
[Gamepredator wrote: Sulan][quote=x-per] Vaddå jobba med ett konstant tryck av 2 bar?
Tror du att man ställler inte hur mycket den ska "trycka"?
Eh nej om du vet hur en Turbo är placerad och hur den är utformad så vet du nog att den inte kan det!
En turbo är en kompressor driven av avgaser, jobbar med att pressa in mer luft i cylindrarna. Du kan inte påverka trycket på "avgassidan" av turbon men du kan ställa trycket som själva kompressorn ger till insuget.
En lättrycksturbo är liten för att trycket är så pass lågt, endast dyrt att bygga med en större turbo. Ketchupeffekten är obefintlig i en lättryckare pga trycket, inte turbons storlek.
Ta reda på fakta innan du öppnar käften och låter skiten rinna ut. 👿
Ursäkta men lås i faktaböcker så inser du hur grovt fel du har!
Du kan inte bestämma hur högt tryck det ska bli i en turbo på det sättet du tror....du tror att man ställer in den på 2 bar och så levererar den det men så är det inte! Du måste ju ha tryck från avgaserna så att impellern får kraft att snurra så att den bygger upp trycket! Så jo avgaserna bestämmer trycket till viss del också!
Haha en låttryckstubo behöver inte vara liten i storleken 😀 haha herregud!
Förresten så sa var det du som sa att vissa sugmotorer hade stor ketchup effekt hahahahaha lös motorteknik så att du fattar lite mer!
January 28, 2003
en lättrycksturbo ger ingen ketchupeffekt överhuvudtaget, enda man märker är att bilen går vassare och är mer omkörningsvänlig..
x-per, med tanke på hur mycket avgaser en lastbil producerar så tror jag att man kan få duktig fart på impellern utan allt för högt varvtal, särskilt om gör röret lite smalare i diameter där impellern sitter 😀
February 12, 2003
MrWeizel wrote: x-per, med tanke på hur mycket avgaser en lastbil producerar så tror jag att man kan få duktig fart på impellern utan allt för högt varvtal, särskilt om gör röret lite smalare i diameter där impellern sitter 😀
japp det har jag inte nekat till!
Ketchup effekten finns i alla fordon med tubo och om någon vill så kan jag förklara varför!
February 12, 2003
Ok!
Jag förenklar delarnars namn bara så att ni vet!
Ketchupeffekt i en sugmotor och en turbomotor är 2 helt olika saker!
Sugmotor: (100 hk toppeffekt som exempel)
Tomgångs HK ligger runt 5-10 hk!
1000-2000rpm runt 25hk
3000rpm runt 35
4000rpm runt 45
5000rpm runt 80 (det är där man kallar det för ketchup effekt då motorn helt plötligt för betydligt mer hk än parallel kurvan)
Turbomotor:
Har egentligen inte så mycket med varvtalet att göra!
Turbon består av en "fläkt" impeller bla.....när man ligger på runt 1000rpm så får avgaserna inte så mycket effekt på "fläckten" så den ger inte så mycket tryck till insuget! MEn gasar man fullt så flödar det med avgaaser ut i avgasröret där turbon sitter men pga "tröghetslagen" (en grynd i fysikens lagar) så tar det en viss tid innan "fläkten" får upp ett högt varvtal.....när den väl har fått upp varvtalet på fläkten så blir trycket högt i insuget och där uppstår ketchuppeffekten eller fördröjningen som man kallar det!
April 18, 2003
x-per wrote:
En större turbo ger MER ketchupeffekt och anledningen till att man inte känner det i en lastbil är att dom har lågvarviga dieselmotorer och ketchup effekten kommer först vi högre varv!
. slut
Med tanke på att du anklagar andra för att veta lite... har du aldrig åkt lastbil? Jag kan lova dej att man känner klart av fördröjningen, man ser även fördröjningen om man har turbotrycksmätare...
February 12, 2003
Jekyll 3000 wrote: [quote=x-per] En större turbo ger MER ketchupeffekt och anledningen till att man inte känner det i en lastbil är att dom har lågvarviga dieselmotorer och ketchup effekten kommer först vi högre varv!
. slut
Med tanke på att du anklagar andra för att veta lite... har du aldrig åkt lastbil? Jag kan lova dej att man känner klart av fördröjningen, man ser även fördröjningen om man har turbotrycksmätare...
Annars så kan fördröjningen ha en annan orsak.....en lastbil väger enhel del så det ´är mer massa att sätta i rörelse så det har samma effekt som turbofördröjning!
May 23, 2002
x-per wrote:
Du kan inte bestämma hur högt tryck det ska bli i en turbo på det sättet du tror....du tror att man ställer in den på 2 bar och så levererar den det men så är det inte! Du måste ju ha tryck från avgaserna så att impellern får kraft att snurra så att den bygger upp trycket! Så jo avgaserna bestämmer trycket till viss del också!
Det vet jag mycket väl men i lastbilar pumpas det ut så pass mycket avgaser att de går på måttligt högt tryck för jämnan. Tål mycket och lämpar sig väl för värre motorer...
x-per wrote:
Haha en låttryckstubo behöver inte vara liten i storleken 😀 haha herregud!
Nej, men de använder små turbos i 99% av fallen. I en lättryckare är det att turbotrycket är lågt som gör ketchupeffekten nästan obefintlig, inte turbons storlek.
x-per wrote:
Förresten så sa var det du som sa att vissa sugmotorer hade stor ketchup effekt hahahahaha lös motorteknik så att du fattar lite mer!
Ja du... kör en värre Honda eller Porsche utan turbo så får du känna... 2000rpm... 3000rpm... 4000rpm... PANG!
May 23, 2002
Gueno wrote: Har aldrig kännt nån ketchupeffekt i varken nån av BMW:erna eller Mercan.
Kanske är för att man inte behöver trycka plattan i golvet. 🙄
Mercan hade gummisnodd och BMW var ingen riktig högprestanda kärra... Den hade en rätt stor motor. Iofs så bygger många tillverkare värre sugmotorer som levererar nästan all effekt på ett visst varvtal för att öka körglädjen; få lite belöning för att ligga kvar på växlarna...
1 Guest(s)