January 12, 2004
Neam wrote: [quote=obelix]Ungefär som alla pappskallar som säger dem istället för de eller dom. :bgrin:
Hm.. Är väl pappskalle då, men jag säger alltid "dom" och skriver alltid "de" och "dem".
Jag syftar på dessa personer som använder det fel, på fel ställe.
För att göra ett exempel:
Har dem köpt en ny bil?
Har de köpt en ny bil?
May 10, 2002
obelix wrote: [quote=Neam][quote=obelix]Ungefär som alla pappskallar som säger dem istället för de eller dom. :bgrin:
Hm.. Är väl pappskalle då, men jag säger alltid "dom" och skriver alltid "de" och "dem".
Har dem köpt en ny bil?
Har de köpt en ny bil?
använd stavar/skriver istället för säger då 😉
January 12, 2004
abishai wrote: [quote=obelix][quote=Neam][quote=obelix]Ungefär som alla pappskallar som säger dem istället för de eller dom. :bgrin:
Har dem köpt en ny bil?
Har de köpt en ny bil?
:va: :banghead:
Ja ja, besserwitter där. 😛
January 20, 2003
obelix wrote: [quote=abishai][quote=obelix][quote=Neam][quote=obelix]Ungefär som alla pappskallar som säger dem istället för de eller dom. :bgrin:
Har dem köpt en ny bil?
Har de köpt en ny bil?
Messerschmidt 😉
May 10, 2002
pompougnac wrote: [quote=obelix][quote=abishai][quote=obelix][quote=Neam][quote=obelix]Ungefär som alla pappskallar som säger dem istället för de eller dom. :bgrin:
Har dem köpt en ny bil?
Har de köpt en ny bil?
Messerschmidt 😉
wienerschnitzel :bok:
March 3, 2004
abishai wrote: [quote=obelix]Ungefär som alla pappskallar som säger dem istället för de eller dom. :bgrin:
Nja, det kan ju stavas 'dem' om man vet var och när det ska skrivas Men man säger bara 'dom'
Man kan även säga "de" och "dem", precis som man skiljer på "han" och "honom".
February 12, 2003
Stör mig på alla sorters "fel" i språket...
Kom på ett väldigt bra exempel på att grundskolan misslyckas nånstans när jag hörde meningen "osså kom jag där i backen på pizzan", när han i själva verket syftade på backen vid pizzerian. 😉
För att vara on-topic: deras, annars är det jättefel. 🙂
2 Guest(s)