February 17, 2004
Behöver tips på vad man bör tänka på i designen när man renoverar en lägenhet. Var kan jag få expertistips?
Frågor jag ställer mig är följ:
* Är det OK designmässigt att blanda golvtyper i olika rum, dvs i köket kanske du har ljust golv i björk, i sovrummet ett mörkare och i vardagsrummet en helt annan färg, kanske körsbär? Har hört att man inte bör blanda golvens träslag i rummen.
* Vilka lister är moderna och vad funkar inte? Går det att använda taklist, vilka fungerar?
November 4, 2001
Strunta i vad som är modernt så länge du tänker bo kvar och det inte är för radikala ideer (tak, golv och väggar i rosa tex). Lägg de golv du tycker är snyggt.
Självklart kan du ha olika golv i olika rum! Man lägger ju inte in massiv parkett i sovrummet precis (om man inte är väldigt rik). Jag antar att du tänker lägga laminatgolv med tanke på träslagen?
När det gäller lister så beror det på vilken look du vill ha. Om du tapetserar kan du använda en snygg bård alt måla ner 1cm på tapeten (samma färg som taket) för att få en lite mjukare övergång. Detta går även att göra om du målar.
Personligen tycker jag det är snyggare utan taklister. Taken i lägeheterna är sällan helt raka så börja inte med att trycka upp vådens kant längs med taket i tron om att det blir rakt... då blir allt snett.
Sen tycker jag att ett hem skall vara hemtrevligt! Det skall inte se ut som ett skyltfönster eller någon annan del av en affär som vill sälja möbler. Använd det saker/färger/golv du tycker är snyggt, det är du som skal bo där!
EDIT: glömde säga - underarbete, underarbete, underarbete, underarbete och underarbete! Orkar du inte med underarbetet så är det ingen ide att du börjar.
September 27, 2002
Tänker du bo i lägenheten länge, försök bygg tidslöst! Det som är väldigt fräsigt idag är inte fräsigt om 3-5. Därimot funkar alltid träfärger, vit och svart.
Själv gillar jag Ek-golv, gråa väggar, ek/svarta möbler och aliminium spis/kyl/tvättmaskin samt aliminium köksredskap.
June 23, 2002
Dani wrote: SuperNova tackar för de bra tipsen.
Har du även koll på hur jag får reda på vilka väggar som är bärande. Hur får jag tag i ritningen på lägenheten, har mäklaren den eller ägaren (tanken är att jag ska köpa bostadsrätt)?
Kontakt föreningen så lär dom kunna hjälpa dig med att få fram ritningar.
September 28, 2003
Ett hett tips när det gäller inredning är att man kan hitta riktigt heta grejer på diverse loppis,
second hand butiker, erikshjälpen och röda korset affärer. Åk runt och kika lite i sådana
butiker ett tag innan du ska flytta in, tråla lite. Om du hittar något så är det skitbilligt och kul.
Och snyggt! Kanske en aning kontemporärt men vad fan prylarna kostar ju inte mer än ca 30-40 kronor.
Själv har man hittat en gigantisk bruno mathsson ellips matbord (ca 10 platser) för en femhundring, fyra stycken
sådana här stolar http://www.tomorrowsantique.co.....en/0/0/164 för 15 kr stycket, och en
massa andra tuffa prylar för spottstyvrar.
Ett annat hett tips när det gäller inredning är att bestämma dig för färger från början, utgå från det och inred.
February 17, 2004
Vet ungefär hur jag vill ha det i rummen. Lite väl lyxigt kanske men läckert. Tidlöst vet jag inte, säkert omodernt om några år men har förhoppningsvis sålt innan dess. Dock har jag inte fått tag i lägenhet än, då jag har som önskan, en öppen planlösning, alt riva vägg mellan kök och vardagsrum. Det är läckert med öppen planlösning.
August 18, 2006
Snyggast är väl om det är samma golvslag i alla rummen om det är en öppen planlösning..hur skulle det se ut med ett mörkare golv i vardagsrummet och ett ljusare i köket? Nja inte direkt hett tyvärr..
Sen i vardagsrummet är det vanligt att man kör en "fondvägg" för att det ska bryta så inte rummet ser tråkigt ut.
February 17, 2004
DrPepper wrote: Snyggast är väl om det är samma golvslag i alla rummen om det är en öppen planlösning..hur skulle det se ut med ett mörkare golv i vardagsrummet och ett ljusare i köket? Nja inte direkt hett tyvärr..
håller fullständigt med. Ett ljusare trägolv (plankor), samma i kök och vardagsrum. Ska kännas som "ett" rum, därav namnet öppen planlösning.
DrPepper wrote:
Sen i vardagsrummet är det vanligt att man kör en "fondvägg" för att det ska bryta så inte rummet ser tråkigt ut.
vete sjutton om jag håller med. Alla nyare lägenheter byggs ju med helt öppen planytan utan vägg som bryter av, se tex:
http://www.jm.se/Default.aspx?id=6094
Detta känns mer rätt om nu inte den öppna ytan blir för stor.
2 Guest(s)