Dessa teckningar på mohammed|Page 10|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Dessa teckningar på mohammed
Caso
Member
Medlem
Forum Posts: 3507
sp_UserOfflineSmall Offline
1013719
February 11, 2006 - 12:53 am
sp_Permalink sp_Print

Polekatt wrote: såg nån på 2:an idag var en debatt med ett stort antal muslimer, samt "präster" vet inte vad islam kallar det.

iaf där togs det upp mkt av vad vi har snackat om här, och jag kan sammanfatta det som så här.

enligt dem så behövs koranen uppdateras, och den "lagen" som sa att koranen inte fick uppdaters 1200 år sedan har gjort att islamen inte har utvecklats och passar inte alls vårat sammhälle som vi lever idag.

Har svårt för mig att tro att muslimer tycker att koranen borde uppdateras :S Är du säker på att de som debatterade var muslimer?

Vad är det egentligen som inte kan få islam att intergreras och utvecklas in i samhället? vad är det som håller tillbaka en muslim? Att be 5 gånger om dagen, att inte äta gris och avstå från alkohol? Är dessa saker något som kan hålla en tillbaka från att utvecklas och allt vad det innebär?

och att alla islamska extremister finns är sovjetunionens fel, då det var då extremisterna träde fram för att motvärka sovjet.

Jag kan vara ärlig och säga att extrimistidioterna (som egentligen är långt borta från islam) har företrätt genom hela islams historia. Att sovjet skapade dessa är ren lögn. Det är usa som har skapat dessa. Varför frågar man?

Om du tittar på tex bin laden frågan, kan du fråga dig varför bin laden är en jädrans terrorist? Jo svaret är enkelt, han ville rebellera mot sitt eget folk i saudiarabien, Han trodde att han skulle få USA:s stöd precis som han fick i afghanistan frågan. Men när saudierna fick stöd av usa (olja/cash etc) istället, så blev han sur och därmed fiende till usa.

de sa även att det finns många, många tolkningar och extremisterna/terrositerna har sin tolkning och tror att vad dom gör är rätt enligt koranen och inte skulle vara politiskt, vilket jag har fått uppfattnignen om.

Alltså som jag nämnde ovan är terrorister och allt vad de innebär inte någon del av islam hur man än vrider och vänder på det. Deras motiv kan inte på något sätt rättfärdigas genom religionen.

skulle vara kul och se en repris kanske?

davidhellmyrs wrote: CasO:

Vet inte om det stämmer. Men själv har jag i skolan fått lära mig att det finns två vesäntliga skillnader på Kristendom och Islam.

Krisendom
Gud eller Jesus utför straff.

Islam
Utför inte straff personligen. Utan tar hjälp av "människor"

Om detta stämmer, vilket jag tror det gör, så är det en väsentlig skillnad som borde ändras. Detta gör att extrema fundamentalister kan be andra människor begå brott och hänvisa att det är "gud som bett dom". Det är farligt!

Nu har du missuppfattat en sak. Nu kanske det är dock jag som missuppfattat, men med "tar hjälp av människor" så antar jag att du menar att det finns straffsystem inom islam som vanliga människor utdömer mot andra vanliga människor. Ifall det är det du menar, så har du rätt på ett sätt, men du har ignorerat ett annat faktum. Detta är tyvär något som många inte känner till, heller försöker man inte upplysa om detta i media.

Islam är en religion som egentligen skall hålla en politisk position. Dvs att dess lagar är de som skall styra landet. Många tror som du nämnde ovan "Utan tar hjälp av "människor"", att detta betyder att om du gör något fel, så får vem som helst, när som helst straffa dig för detta (terrorism?).

Låt oss tänka för en stund, skulle något sådant system fungera i verkligheten? Svaret är nej, ett sådant system skulle bara leda till att folk löper amok (typ terroristjävlarna). Vad islam står för är vad varje nation har idag. Ett rättssystem som fungerar via rättssalar, med dommare, vittnen, advokater och allt vad det innebär.

Detta är vad islam står för. Islam skiljer sig inte mycket från hur västvärlden ser ut. Sharia lagarna är något som används precis som lagar i sverige används (förutom att de är hårdare).
Så att besvara din påstånde, så kan inte någon be någon annan att begå ett brott och sedan påstå att gud bett dem. 1- för att de fungerar inte med själva rättssystemet, 2- gud tar inte kontakt med människor enligt islam längre (dvs uppenbarelser).

Ett annat exempel att nämna som västvärlden egentligen snott från islam är tex socialbidrag och regeringsskyldigheter gentemot dess medborgare. Allt det som finns i sverige är egentligen något som uppkommit från islam.

Nu frågar man sig, wow om islam står för allt det, hur kommer då det sig att muslimerna idag lever i misär, dåliga förhållanden och terrorism existerar och allt vad det innebär?

Svaret är simpelt, det finns inga muslimska länder idag, det finns inga muslimska länder idag, det finns inga muslimska länder idag. varför?

Ett muslimskt land har sina pelare, om någon av dessa pelare inte existerar så betyder det att landet gått ur kursen för vad islam står för. Idag finns det tyvär inget land i världen som följer islam till 100% verken på ett sätt eller annat. Idag följer tråkigt nog alla äckliga diktaturer sina fickor och bryr sig verken om omvärlden eller sitt eget folk.

sverige är det närmaste landet i världen som kommer i närheten av ett muslimsk stat. Om du nu ignorerar alkohol/nakenhet/gambling.

Du nämnde också någonstans att det handlar om 5000 människor? När jag slår på nyheterna är det grymt mycket mer människor som "demonstrerar", och i massvis olika länder. Jag kallar dom inte terrorister, men personligen tycker jag det är helt fel att springa runt och "demonstrera" genom att skjuta i luften, elda flaggor, elda ambassader, storma militäranläggningar, slänga handgranater och liknande.

Det du säger är inte mer än rätt. Idag var fredag och många imamer etc pratade om detta på tv och upplyste folk om hur fel det de gör är. Då får man ställa frågan, vems fel är det att dessa folk beter sig på detta vis?

Detta är en svår fråga, men mycket tyder på att det är regeringarnas fel. Vissa regeringar skickar tom sitt folk ner för att starta dessa upplopp etc, av egna interna politiska syften. Sen har du medias fel så klart. När muslimer gör något dåligt så är det på nyheterna 24/7, men när muslimer säger något bra, så ser du det knappast. Det är det som är så tråkigt.

Huvudsaken och det viktigaste är att islam står inte för något sådant egentligen.

cybercola
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 189
1013789
February 11, 2006 - 11:12 am
sp_Permalink sp_Print

boogey wrote: [quote=cybercola]innehåller inte ens svenskar vilket är en minoritet i dagens sverige.

Haha. 😀 Verklighetsupfattningen på topp...

Nä, jag skriver inte mer. Ska inte mata trollet. 😛

eeh? idiot?

Du är medveten om att andra generationen, tredje generationens invandrare räknas som "svenskar" jag snackar om det svenska folkslaget.

endast integrationens fel att vi hamnat i ett Vi-Dom läge

Förövrigt så fanns det 8,1 miljoner invånare i Sverige enligt Bonniers atlas 1998, nu är vi 9+ ... och då har vi haft sådan konstant invandring under, hur länge? (vågar inte säga år då jag inte är säker)

så...

GG

edit; glömde tillägga; vi har knappast knullat fram 900k personer på 7 år... ifall du inte förstod det själv.

Polekatt
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1135
1013790
February 11, 2006 - 11:13 am
sp_Permalink sp_Print

det var islamer som disskuterade, det som fick mig att tycka det var intressant, hade nån snubbe från usa och nån från eu stått där och eltat hade jag inte brytt mig så mkt.

citat från SVT
14:40 - 15:00 Världsekonomiskt forum: Islam i en modern värld Hur balanserar ledarna i den muslimska världen kraven på modernitet och tradition? Vilka unika utmaningar står dom inför? New York Times Thomas L. Friedman samtalar med Afghanistans president Hamid Karzai, drottning Rania av Jordanien och Pakistans president Pervez Musharraf. Reporter: Erik Fichtelius. Inspelat 26/1.

dock så kom dom flesta frågor från publiken, som var näst till 100% muslimer.

Helix
Member
Medlem
Forum Posts: 4867
1014089
February 12, 2006 - 11:37 am
sp_Permalink sp_Print

http://news.bbc.co.uk/2/hi/eur.....700414.stm

"The Swedish government has moved to shut down the website of a far-right political party's newspaper over cartoons of the Prophet Muhammad."

"Swedish Foreign Minister Laila Freivalds described Kuriren's move as "a provocation" by "a small group of extremists"."

Så mycket var våra friheter värda. Ytterst demokratiskt av sossarna att begränsa en av våra viktigaste friheter. Speciellt för ett parti som de inte tycker om.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1014102
February 12, 2006 - 12:07 pm
sp_Permalink sp_Print

SD och dess anhängare är idioter iaf så jag ser inget fel med det.

//Andreas

Helix
Member
Medlem
Forum Posts: 4867
1014118
February 12, 2006 - 12:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: SD och dess anhängare är idioter iaf så jag ser inget fel med det.

//Andreas

Alla som inte tycker som du har alltså fel. Vad vackert.

Andreas Galistel
Member
Medlem
1014140
February 12, 2006 - 1:36 pm
sp_Permalink sp_Print

HELIX wrote: [quote=Delph1]SD och dess anhängare är idioter iaf så jag ser inget fel med det.

//Andreas

Ja eller så utnyttjade den rätt SD blev fråntagen, men det såg du inte 😉

//Andreas

PaiN
Member
Medlem
Forum Posts: 2534
1014150
February 12, 2006 - 2:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=HELIX][quote=Delph1]SD och dess anhängare är idioter iaf så jag ser inget fel med det.

//Andreas

//Andreas

...och om vi går efter det kriteriet så lär såsarna ha fullt upp att stänga ner sina egna sidor och stora delar av Sverige. ...vilket iofs inte skulle göra någon större skada.

Caso
Member
Medlem
Forum Posts: 3507
1014167
February 12, 2006 - 2:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Det handlar om säkerthet för sverige och svenskar. Men det kunde du väl själva komma på va? Sossarnas sidor etc utgör inget säkerthetshot för sverige.

PaiN
Member
Medlem
Forum Posts: 2534
1014175
February 12, 2006 - 2:44 pm
sp_Permalink sp_Print

CasO wrote: Det handlar om säkerthet för sverige och svenskar. Men det kunde du väl själva komma på va? Sossarnas sidor etc utgör inget säkerthetshot för sverige.

Kanske inte direkt, men indirekt. De idiotförklarar ju ett helt land, visar upp att de har noll koll och är stolta över det. Fritt fram för invasion.

Alvarligt skämtat, ibland behövs censur. Jag vet inte exakt vad som stod på deras sida, men om det bara var att de hostade de omtalade bilderna så är det löjligt. Tänk om de nere i mellanöstern hade haft en tusendel av Sveriges "självbevarelsedrift" och försökt stoppa de extrema krafterna, alternativt censurerat dem (syns man inte, så finns man inte - för omvärlden).

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1014180
February 12, 2006 - 2:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Har inte läst mycket alls i denna tråd men vill bara säga att jag tycker då att man i dagens samhälle ska kunna driva med vad och vem som helst utan att folk (kan man kalla dem för det?) blir helt tokig och halvt startar ett krig..

cybercola
Medlem
1014261
February 12, 2006 - 6:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=HELIX][quote=Delph1]SD och dess anhängare är idioter iaf så jag ser inget fel med det.

//Andreas

//Andreas

Oviktigt om dom är idioter.

Vad som är viktigt är att idioter är också människor, och har lika mycket rätt att tala om vad dom tycker, precis lika mycket rätt som folk som tycker dom är "smarta", såna som du...

Andreas Galistel
Member
Medlem
1014273
February 12, 2006 - 7:13 pm
sp_Permalink sp_Print

cybercola wrote: [quote=Delph1][quote=HELIX][quote=Delph1]SD och dess anhängare är idioter iaf så jag ser inget fel med det.

//Andreas

//Andreas

Vad som är viktigt är att idioter är också människor, och har lika mycket rätt att tala om vad dom tycker, precis lika mycket rätt som folk som tycker dom är "smarta", såna som du...

Swing and a miss 😉

//Andreas

cybercola
Medlem
1014292
February 12, 2006 - 7:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=cybercola][quote=Delph1][quote=HELIX][quote=Delph1]SD och dess anhängare är idioter iaf så jag ser inget fel med det.

//Andreas

//Andreas

Swing and a miss 😉

//Andreas

Tog argumenten slut eller lever du under tron att du alltid har rätt ?

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
1014305
February 12, 2006 - 8:22 pm
sp_Permalink sp_Print

cybercola wrote: [quote=Delph1][quote=cybercola][quote=Delph1][quote=HELIX][quote=Delph1]SD och dess anhängare är idioter iaf så jag ser inget fel med det.

//Andreas

//Andreas

Swing and a miss 😉

//Andreas

Till något mer intressant. Cybercola har jag aldrig smakat, hur är den jämfört med Coca Cola. Pris?

cybercola
Medlem
1014430
February 13, 2006 - 12:03 am
sp_Permalink sp_Print

Callister wrote: [quote=cybercola][quote=Delph1][quote=cybercola][quote=Delph1][quote=HELIX][quote=Delph1]SD och dess anhängare är idioter iaf så jag ser inget fel med det.

//Andreas

//Andreas

Swing and a miss 😉

//Andreas

Till något mer intressant. Cybercola har jag aldrig smakat, hur är den jämfört med Coca Cola. Pris?

😀

bara något jag kom som nick för nåt år sen på ett spel =)

använder också Cyberpepsi :p

fast det är klart, jag har ju lite magisk saft, ifall du är intresserad? :bgrin:

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
1014435
February 13, 2006 - 12:07 am
sp_Permalink sp_Print

PaiN wrote: Alvarligt skämtat, ibland behövs censur. Jag vet inte exakt vad som stod på deras sida, men om det bara var att de hostade de omtalade bilderna så är det löjligt. Tänk om de nere i mellanöstern hade haft en tusendel av Sveriges "självbevarelsedrift" och försökt stoppa de extrema krafterna, alternativt censurerat dem (syns man inte, så finns man inte - för omvärlden).

Som jag förstod det så la de ut nya karikatyrer på deras sida. Och det är ju, med tanke på hur situationen är nu... Ganska korkat.

Inte för att de inte har rätt att lägga ut sådana bilder. Men varför hälla bensin på elden när den redan överantänts?

cybercola
Medlem
1014438
February 13, 2006 - 12:11 am
sp_Permalink sp_Print

DiDi wrote: [quote=PaiN]Alvarligt skämtat, ibland behövs censur. Jag vet inte exakt vad som stod på deras sida, men om det bara var att de hostade de omtalade bilderna så är det löjligt. Tänk om de nere i mellanöstern hade haft en tusendel av Sveriges "självbevarelsedrift" och försökt stoppa de extrema krafterna, alternativt censurerat dem (syns man inte, så finns man inte - för omvärlden).

Som jag förstod det så la de ut nya karikatyrer på deras sida. Och det är ju, med tanke på hur situationen är nu... Ganska korkat.

Inte för att de inte har rätt att lägga ut sådana bilder. Men varför hälla bensin på elden när den redan överantänts?

Har du såklart all rätt att tycka, men vill du verkligen ha en värld där folk inte får tycka och tänka vad dom vill?

Jag är rätt säker på att jag inte skulle vilja leva i en sån värld, där staten kontrollerar vad man får säga och inte.

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
1014440
February 13, 2006 - 12:16 am
sp_Permalink sp_Print

cybercola wrote: Har du såklart all rätt att tycka, men vill du verkligen ha en värld där folk inte får tycka och tänka vad dom vill?

Jag är rätt säker på att jag inte skulle vilja leva i en sån värld, där staten kontrollerar vad man får säga och inte.

Det är klart man ska få tycka och tänka vad man vill... Men det handlar om att vara taktisk och förnuftig.

Öwall
Member
Medlem
Forum Posts: 4377
1014447
February 13, 2006 - 12:35 am
sp_Permalink sp_Print

jag håller med, man ska få tycka vad man vill, och tänka vad man vill. men gränsen går innan man får trycka vad man vill.
redan de första bilderna tycker jag borde räknats som hets mot folkgrupp. om det nu är så att någon tidning har publicerat ännu fler bilder så är det ju dessutom en ren provokation dessutom.

och jag lever hellre i en värld där staten guidar en lite än en värld där alla idioter säger en massa skit utan att tänka efter

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 157
Currently Browsing this Page:
4 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL