October 22, 2002
Boomhauer wrote: [quote=DiDi]Jag förstår fortfarande inte vad som är så hemskt med bilderna... Kan någon förklara.
Nån rad i koranen där det står att muhammed inte får avbildas om jag förstått det hela rätt.
Sidan om detta framställs han som en djävul, en terrorist, en kvinnoförtryckare, en krigstartare. Etc etc, finns massor med budskap dolda i bilderna.
CasO wrote: Hittade nyss en rolig bild jag ville dela med mig.
[Image Can Not Be Found]
Och det roliga med den bilden är??
En Amerikan som konverterat till Islam men inte hittat sängkläder att ha på huvet?
Det hela är för mej en storm i ett vattenglas..
Ok, att långskäggen nere i mellanöstern blir irriterade över bilderna, men att börja hetsa upp sej på det vis dom gjort?? Tycker det liknar dom som använder hockey/fotoll som ursäkt för att få bråka..
Våldsverkare som som bara letar anledningar att få till gruff.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
August 20, 2001
CasO wrote: [quote=Boomhauer][quote=DiDi]Jag förstår fortfarande inte vad som är så hemskt med bilderna... Kan någon förklara.
Nån rad i koranen där det står att muhammed inte får avbildas om jag förstått det hela rätt.
Sidan om detta framställs han som en djävul, en terrorist, en kvinnoförtryckare, en krigstartare. Etc etc, finns massor med budskap dolda i bilderna.
And?
January 13, 2004
Enligt min mening så är det helt fantastiskt att det ens pågår en diskussion huruvida Danmark gjort fel eller inte. Vad de gjort står inte på långa vägar i proportion mot den motreaktion som nu även spritt sig till Beirut där ytterligare en dansk ambassad satts i lågor. Ingen vettig människa tycker det är okej att skjuta någon för att han blivit förolämpad. Det är en ganska schysst parallell med tanke på att det är mordbränder det rör sig om. Ändå är det ett j*vla daltande från vissa där allt verkar vara Danmarks fel och man ska vara så förstående. F*ck that säger jag bara.
October 22, 2002
DiDi wrote: [quote=CasO][quote=Boomhauer][quote=DiDi]Jag förstår fortfarande inte vad som är så hemskt med bilderna... Kan någon förklara.
And?
Detta betyder att varenda muslim är en djävul, en terrorist, en kvinnoförtryckare, en krigstartare etc etc etc. Allt som speglas på bilderna speglar direkt på troende muslimer.
Boomhauer wrote: Enligt min mening så är det helt fantastiskt att det ens pågår en diskussion huruvida Danmark gjort fel eller inte. Vad de gjort står inte på långa vägar i proportion mot den motreaktion som nu även spritt sig till Beirut där ytterligare en dansk ambassad satts i lågor. Ingen vettig människa tycker det är okej att skjuta någon för att han blivit förolämpad. Det är en ganska schysst parallell med tanke på att det är mordbränder det rör sig om. Ändå är det ett j*vla daltande från vissa där allt verkar vara Danmarks fel och man ska vara så förstående. F*ck that säger jag bara.
Läste du mitt inlägg i början av sida 2?
August 20, 2001
CasO wrote: [quote=DiDi][quote=CasO][quote=Boomhauer][quote=DiDi]Jag förstår fortfarande inte vad som är så hemskt med bilderna... Kan någon förklara.
And?
Detta betyder att varenda muslim är en djävul, en terrorist, en kvinnoförtryckare, en krigstartare etc etc etc. Allt som speglas på bilderna speglar direkt på troende muslimer.
Nej, nej, nej, nej, nej... Bara för att man intalar sig något, är det inte sant...
CasO wrote: [quote=DiDi][quote=CasO][quote=Boomhauer][quote=DiDi]Jag förstår fortfarande inte vad som är så hemskt med bilderna... Kan någon förklara.
And?
Stämmer väl in skapligt på ett rejält gäng muslimer iaf..Dock inte alla..
För inte så länge sedan framställdes Jesus som en homofil.
Skulle jag då som halvreligiös dra ner till neröver och elda upp den ansvarige konstnärens hus och bombhota alla som visat upp dessa bilder?
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
September 28, 2003
CasO wrote: [quote=Boomhauer][quote=DiDi]Jag förstår fortfarande inte vad som är så hemskt med bilderna... Kan någon förklara.
Jag tycker ju själv att de som bränner ner våra ambasader bara bekräftar saken..
February 4, 2003
Nästan så man skämms. Speciellt av det sätt vissa av er försvarar religion och speciellt Islam.
En karakatyr teckning är till för att provocera, den är skapad för det. Den som ritar har förmodligen tagit det underliggande stämningen i samhället och försökt förmedla den på bild. Folk tänker sådär, han har bara gjort det lite mer allvarligt och på bild.
Om man bor i en västkultur så måste man tillåtas att ha tryckfrithet. Och jag tycker att det är fel att publicera dessa bilder, men motreaktionerna är tiotusentals gånger värre.
Repsekten ska vara ömsesidig. Inte bara från oss gentemot dom. Utan andra hållet med. De har ingen som helst respekt för oss heller i många lägen.
Och någon sa att man bryr sig om vad ISLAM säger och inte FÖRMEDLAR, helt absurt. Man ska ju se till hur ISLAM används. Om en stor grupp tillåter en mindre grupp att förmedla detta så är något fel. Det finns då två alternativ (enligt mig):
1.) Folk vågar inte oppunera sig mot extrem-islamister. Vilket då borde bidra till att VÄSTVÄRLDEN försöker få bort förtrycket i dessa länder genom att få fram nya styrelseskick där folk slipper vara så förtryckta.
2.) ISLAM bryr sig inte. Vill inte. Eller helt enkelt håller med extrem-islamisterna.
För en riktig religion tillåter inte en mindre grupp att förstöra deras namn på detta sätt, man tar avstånd från den.
På samma sätt som det är en liten grupp EXTREM-ISLAMISTER som sätter våra ambasader i brand så var det en LITEN grupp DANSKAR på en TIDNING som skapade bilderna.
Varför ska de ha rätt att bestraffa hela väst, och inte vi dom?
De får ta konsekvenser för sitt handlande nu. Vi måste säga ifrån skarp ifrån Sverige, om de ens kan tänka sig tända eld på en ambassad på det sättet (som även tillhör Sverige) så är det dags att säga ifrån. Ta hem allt folk från landet, och ta hem alla medborgare omedelebart.
Vi i Norden är inte heller religössa på det sättet. Så vi tar väl inte lika illa upp om de skulle tracka ner på vår religion. Men vad säger att det bara är religioner man ska respektera?
I väst kanske politik är viktigare än religion, varför ska det då vara mer riktigt att rita en karakatyr på exempelviss Blair eller Bush?
Allting är indivuduella värderingar. Det finns inget rätt och fel. Allt kan hända när man lever i en tryckfrihets-stat. Men fördelarna överväger. Och respekten ska vara ömsesidig. Men när de börjar tända eld på saker och speciellt flaggor då har de förlorat befattningen helt. Enligt mig är det värsta man kan göra att tända eld på ett lands flagga.
Det är en symbol som för mig förklarar krig. Och nu har det gått för långt. Tyvärr.
Det finns inte en chans i världen att jag kan acceptera att folk försvar Islam till den mildraste grad. De hade sin chans att visa sin respekt, de kunde försvara ambassaderna bättre, men de valde förmodligen att se mellan fingrarna från regimens sida. Man såg ju inte minsta tillskymmelse av kravall-fordon på bilderna.
Sen Caso varför säger du att du ska ställa dig utanför med en bilbomb? Är det något kul tycker du. Förmodligen var du väl lite ironisk eller något. Men sannolikheten att något händer i Danmark är väl inte så särskillt liten. Förmodligen ingenting stort, men antagligen något litet. Det är väl ingen nyhet för dig att det finns extrem-islamistiska terrorister? Det har gått överstyr detta nu, och vad som helst kan i princip hända, om det inte börjar svalna av lite.
January 13, 2004
davidhellmyrs wrote: Men vad säger att det bara är religioner man ska respektera?
I väst kanske politik är viktigare än religion, varför ska det då vara mer riktigt att rita en karakatyr på exempelviss Blair eller Bush?
Klokaste inlägget hittills, även om jag själv ser det som mer stötande att de reagerar mot vår demokratiska uttrycksfrihet.
September 28, 2003
Väl skrivet david. Men frågan är bör man vara så hård i situationen. Jag tycker inte heller att man ska säga nästa gång så ..... Men jag vet inte heller vad vi bör göra nu, känns som om vår neutralitet är borta nu och ska jag vara helt ärlig känner jag mej lite hotad. Jag vill ha friheten att åka runt i norden och känna mej trygg från terror angrepp och jag är rädd att om vi säger till på skarpen kommer inte läget att bättras. Vi får lita på att regeringen avväger situationen rätt i detta läge. Men någonting måste hända vi kan inte vara någon sorts bitch i detta sammanhang. Finner man sej i skit får man ta det tills man säger ifrån. Och det är dags.
January 13, 2004
Turkiska, saudi arabiska, iranska, pakistanska, egyptiska, indonesiska, algeriska och bosniska ambassadörerna, libyska ambassaden, Marocko och Palestina motsatte sig, redan i oktober, officiellt danskarnas uttrycksfrihet i ett brev till danska premiärministern. Detta säger ju en hel del om dem själva.
"We rest assured that you will take all the steps necessary."
Varför fattar de inte att demokrati är viktigare än islam i väst? på samma sätt som islam så uppenbart är viktigare än demokrati i dessa muslimska länder. Om regeringarna ska börja lägga sig i vad som trycks så är det inte långt ifrån diktatur.
http://www.berlingske.dk/uploa.....%F8rer.pdf
Hade vi haft samma mentalitet som de här nissarna hade vi sedan länge varit i krig med Norge. 🙄
November 26, 2002
davidhellmyrs wrote: Enligt mig är det värsta man kan göra att tända eld på ett lands flagga.
Det är en symbol som för mig förklarar krig. Och nu har det gått för långt. Tyvärr.
Och en väldigt stor del av världens muslimer har uppfattningen att en provocerande avbildning av deras gud är det värsta man kan göra.
Jag förstår inte hur du kan skriva hela det där inlägget utan att inse att de tänker i stort sett likadant som du.
3 Guest(s)