January 13, 2004
Öwall wrote: [quote=davidhellmyrs]Enligt mig är det värsta man kan göra att tända eld på ett lands flagga.
Det är en symbol som för mig förklarar krig. Och nu har det gått för långt. Tyvärr.
Och en väldigt stor del av världens muslimer har uppfattningen att en provocerande avbildning av deras gud är det värsta man kan göra.
Jag förstår inte hur du kan skriva hela det där inlägget utan att inse att de tänker i stort sett likadant som du.
Kanske det, men du tycks ha glömt mordhoten, bränderna och de skrattretliga hoten om bojkott. Muslimernas reaktion saknar motstycke. Hade han tänkt likadant som dem så hade österländska ambassader stått i lågor. Inte ens högerextrema grupper har agerat lika gränslöst som islamisterna.
August 20, 2001
Öwall wrote: Och en väldigt stor del av världens muslimer har uppfattningen att en provocerande avbildning av deras gud är det värsta man kan göra.
Jag förstår inte hur du kan skriva hela det där inlägget utan att inse att de tänker i stort sett likadant som du.
Jag som trodde islam var en icke vålds religion... men men, jag har väl fel. Du kan inte mena att det är acceptabellt att bemöta en sådan här sak med våld?!
May 29, 2001
Tycker det är totalt idioti att hålla ett helt folk skyldiga för enstaka individers handling, ännu mer ignorant och idiotiskt är det att bland in grannländerna.
Tänk om vi hade resonerat på samma sätt efter madrid eller balibomerna? oj vad vi hade fått fullt upp med att bränna ambassader och hotat diverse folk från olika länder i mellanöstern.
Visst så är vi inte dom bästa när det gäller att hålla isär begrepp som terrorister och muslimer, men vi skär ju inte heller halsen av folk som vi ogillar och spelar in det på video. Förstår ni skillnaden?
Och en annan sak, ni som gör jämförelsen med judar, dom är en folkgrupp och inte en religion, lär er att skilja på det.
Så självklart hade det blivit kraftigare reaktioner på nedvärderande teckningar på judare eller afrikaner..men dom är ju som sagt en folkgrupp.
squarepusher wrote:
Och en annan sak, ni som gör jämförelsen med judar, dom är en folkgrupp och inte en religion, lär er att skilja på det.
Så självklart hade det blivit kraftigare reaktioner på nedvärderande teckningar på judare eller afrikaner..men dom är ju som sagt en folkgrupp.
I mina ögon är de nog både ock...
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
November 26, 2002
DiDi wrote: [quote=Öwall]Och en väldigt stor del av världens muslimer har uppfattningen att en provocerande avbildning av deras gud är det värsta man kan göra.
Jag som trodde islam var en icke vålds religion... men men, jag har väl fel. Du kan inte mena att det är acceptabellt att bemöta en sådan här sak med våld?!
jag menar absolut inte att det är acceptabelt, jag ville bara belysa att de inte tänker så annorlunda.
Om någon här tycker att det värsta man kan göra mot ett land är att bränna en flagga, och att det i princip är att förklara krig, då krävs det inte ens en njure för att lista ut vad en djupt religiös människa tycker om nidbilder av hans gud som publiceras i en stor tidning. Personligen tycker jag att det senare är en mycket värre kränkning.
Men det är klart att man inte ska ta till våld för en sådan sak. Däremot att bojkotta produkter och liknande från det landet är inte helt oresonabelt.
October 27, 2001
Öwall wrote: Men det är klart att man inte ska ta till våld för en sådan sak. Däremot att bojkotta produkter och liknande från det landet är inte helt oresonabelt.
Ja, nu när du säger det, det är helt solkart: hur kan det INTE vara motiverat att nordiska företag ska få betala för vad dansk tidning publicerar i en lokal tidning. Det är det minsta de kan göra! Om alla tänkte lika klart som dig så hade vi i väst också givit vapen till dessa välutbildade och civiliserade själar som blivit så djupt kränkta av några tecknade bilder, så de kan få sin rättmätiga hämnd!
🙄
Innan denna tråden låses; För att förstå Islam som vissa av er här tydligen gör ska man, enligt Viu, ha bott i ett islamiskt land i minst 5 år. Vilka länder har ni varit och researchat i?
November 26, 2002
PaiN wrote: [quote=Öwall]Men det är klart att man inte ska ta till våld för en sådan sak. Däremot att bojkotta produkter och liknande från det landet är inte helt oresonabelt.
Ja, nu när du säger det, det är helt solkart: hur kan det INTE vara motiverat att nordiska företag ska få betala för vad dansk tidning publicerar i en lokal tidning. Det är det minsta de kan göra! Om alla tänkte lika klart som dig så hade vi i väst också givit vapen till dessa välutbildade och civiliserade själar som blivit så djupt kränkta av några tecknade bilder, så de kan få sin rättmätiga hämnd!
🙄
Innan denna tråden låses; För att förstå Islam som vissa av er här tydligen gör ska man, enligt Viu, ha bott i ett islamiskt land i minst 5 år. Vilka länder har ni varit och researchat i?
jag formulerade mig nog lite fel där, jag menade inte oresonabelt, utan snarare en relativt normal mänsklig reaktion.
nu har iofs inte exakt koll på hur stor just den tidningen är, jag har bara gissat att det är en relativt stor tidning i danmark. rätta mig om jag har fel.
säg att just den tidningen hade haft någon slags officiell bränning av den svenska flaggan eller liknande dumt (väldigt hypotetisk situation), så hade nog en hel del svenskar fått för sig att bojkotta danska produkter också.
mest en gissning. om det fortfarande känns osannolikt, ta då ett land som inte styrs av jantelagen i samma situation.
September 23, 2002
Ondjultomte wrote: Ja finland har varit kloka nog att inte ta in muslimer i sitt land ...
Även Danmark har hårda krav för invandring. Dessutom med i NATO.
Håller med davidhellmyrs att ger man sig på och bränner ner flaggor och bland det mest "heliga", ambassader, då är det riktigt illa ställt. Och sen snacka om kränkningar, jävla idioter.
Det har inte längre med några jävla teckningar att göra, dem har fått lite vatten på kvarnen och utnyttjar nu det så mycket dem kan.
Och det skulle förvåna mig om vi inte snart har självmordsbombare här eller i våra grannländer.
Även USA samt högerextrema grupper gottar sig som aldrig förr åt detta, lita på det.
Våld föder våld, och våld har fanatikerna där nere gjort sig skyldiga till. Skändar flaggor gör man inte ostraffat.
Ge mig ett gevär.
August 11, 2005
Falcon wrote: [quote=Ondjultomte]Ja finland har varit kloka nog att inte ta in muslimer i sitt land ...
Även Danmark har hårda krav för invandring. Dessutom med i NATO.
Håller med davidhellmyrs att ger man sig på och bränner ner flaggor och bland det mest "heliga", ambassader, då är det riktigt illa ställt. Och sen snacka om kränkningar, j**la idioter.
Det har inte längre med några j**la teckningar att göra, dem har fått lite vatten på kvarnen och utnyttjar nu det så mycket dem kan.
Och det skulle förvåna mig om vi inte snart har självmordsbombare här eller i våra grannländer.
Även USA samt högerextrema grupper gottar sig som aldrig förr åt detta, lita på det.
Våld föder våld, och våld har fanatikerna där nere gjort sig skyldiga till. Skändar flaggor gör man inte ostraffat.
Ge mig ett gevär.
Och genom att skriva så så har du hamnat på samma nivå som de flagg- och ambassadbrännande individerna i mellanöstern, grattis *tummen upp*
January 13, 2004
Öwall wrote: nu har iofs inte exakt koll på hur stor just den tidningen är, jag har bara gissat att det är en relativt stor tidning i danmark. rätta mig om jag har fel.
säg att just den tidningen hade haft någon slags officiell bränning av den svenska flaggan eller liknande dumt (väldigt hypotetisk situation), så hade nog en hel del svenskar fått för sig att bojkotta danska produkter också.
mest en gissning. om det fortfarande känns osannolikt, ta då ett land som inte styrs av jantelagen i samma situation.
Angående tidningens storlek så kan man väl göra en rimlig gissning av att se till Jyllands storlek. Jylland är om jag inte misstar mig den mellanstora delen av Danmark.
Angående din hypotetiska situation så hade vi snarare låtit det självdö. Har man lite vett i skallen så är det ganska lätt att låta sånt här ta hand om sig själv. Men det största problemet är inte bojkotten, eller hur?
csm101 wrote: Och genom att skriva så så har du hamnat på samma nivå som de flagg- och ambassadbrännande individerna i mellanöstern, grattis *tummen upp*
Är du sann eller? En av de största skillnaderna mellan oss och islamisterna är att vi låter saken stanna vid ord.
March 31, 2003
Damn... Freivalds är riktigt okunnig, hon kallade nyss syriens regering för den "Syrianska regeringen" 😕
Och för dom som inte vet vad en syrian är:
"Benämningen syrian (på det egna språket: suryoyo/oromoyo) betecknar etnisk eller religiös religiös tillhörighet. Etymologiskt härleds den från Syrien
Syrianer är araméer ur historiskt perspektiv.
Den syrianska folkgruppen består av ett forntida folk, araméer vars ursprungsområde är till väster och öster om floden Eufrat. Då roten ur ordet syrian är aramée kan man tala om en synonym för dessa två begrepp."
August 11, 2005
Boomhauer wrote: [quote=Öwall]nu har iofs inte exakt koll på hur stor just den tidningen är, jag har bara gissat att det är en relativt stor tidning i danmark. rätta mig om jag har fel.
Angående tidningens storlek så kan man väl göra en rimlig gissning av att se till Jyllands storlek. Jylland är om jag inte misstar mig den mellanstora delen av Danmark.
Angående din hypotetiska situation så hade vi snarare låtit det självdö. Har man lite vett i skallen så är det ganska lätt att låta sånt här ta hand om sig själv. Men det största problemet är inte bojkotten, eller hur?
csm101 wrote: Och genom att skriva så så har du hamnat på samma nivå som de flagg- och ambassadbrännande individerna i mellanöstern, grattis *tummen upp*
Är du sann eller? En av de största skillnaderna mellan oss och islamisterna är att vi låter saken stanna vid ord.
Det är inte "islamister" utan extresmister som bränner skit där nere. De "vanliga" muslimerna låter också saken stanna vid ord, hade de varit alla muslimer som varit ute på gatorna och brännt flaggor och skit så hade det varit en femtedel av jordens befolkning. För vare sig ni vill det eller ej, så är inte alla muslimer extremister som bara väntar på att få mörda och bränna ner byggnader, det är en liten grupp som ni redan alla vet, men det verkar ändå inte spela någon roll för er syn på muslimer.
Sen angående han som ville ha ett gevär så är jag delvis sann, han resonerar ju på samma sätt som extremisterna. Extremisterna regareda epå karikatyrer och han reagarer på flaggbränning. säger inte att han nu kommer gå bärsärkjagång imorgon men hans tankesätt är inte allt för olik alla de upprörda människorna som känner sig kränkta.
kutlo wrote: Damn... Freivalds är riktigt okunnig, hon kallade nyss syriens regering för den "Syrianska regeringen" 😕
"Benämningen syrian (på det egna språket: suryoyo/oromoyo) betecknar etnisk eller religiös religiös tillhörighet. Etymologiskt härleds den från Syrien
Den syrianska folkgruppen består av ett forntida folk, araméer vars ursprungsområde är till väster och öster om floden Eufrat. Då roten ur ordet syrian är aramée kan man tala om en synonym för dessa två begrepp."
Rätt benämning vore väl isf Araberna i Syriens regering, eftersom runt 90% av befolkningen är just Araber?
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
October 27, 2001
Öwall wrote:
jag formulerade mig nog lite fel där, jag menade inte oresonabelt, utan snarare en relativt normal mänsklig reaktion.nu har iofs inte exakt koll på hur stor just den tidningen är, jag har bara gissat att det är en relativt stor tidning i danmark. rätta mig om jag har fel.
If you say so.
Det är en rätt så stor tidning, har iofs inte med saken att göra.
Det är omöjligt att jämföra och få fram det svar du vill ha. Att använda svenska flaggan vore meningslöst, då den redan blivit våldtagen och tappat sin betydelse. Jag har även extremt svårt att föreställa mig att någon bild alls i en utländsk tidning skulle få någon västländsk regering att svara med bojkott. De skulle på sin höjd framföra några lama protester via politiskt korrekta kanaler. (Kanske för att de tänker på, inser och accepterar vad som försigår utanför landets gränser.)
Eftersom de flesta västländska tidningarna inte styrs med järnhand av dess regeringar blir det väldigt svårt att ställa någon annan än just tidningen till svars för vad som publiceras. Se tryckfrihet, yttrandefrihet o.s.v. (...och bara för att vissa länder ligger några hundra år efter i frihetsarbetet ska inte resten av jorden behöva dansa efter deras pipa)
Som tidigare nämnts, upploppen har inte längre med bilderna att göra.
March 31, 2003
ilg@dd wrote: [quote=kutlo]Damn... Freivalds är riktigt okunnig, hon kallade nyss syriens regering för den "Syrianska regeringen" 😕
Rätt benämning vore väl isf Araberna i Syriens regering, eftersom runt 90% av befolkningen är just Araber?
Ahahah if you say so.. 😛
Verkar vara många som gör misstaget
"Under söndagen 5 februari i rapporteringen om ambassadbränderna i Damaskus, Syrien har Expressen i sin artikel nämnt "syrianska" som beteckning på folkhopen som bildade den mobb som brände ner byggnaderna. Syrianska Ungdomsförbundet (SUF) har i kontakt med Expressen fått en ursäkt för det inträffade och under morgondagen 6/2 kommer tidningen på ledarsidan förklara det olyckligt inträffade.
Många syrianer har ringt till expressen och blivit upprörda över det inträffade felet hos kvällstidningen."
Nu väntar man bara på freivalds ursäkt
2 Guest(s)