Dessa teckningar på mohammed|Page 5|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Dessa teckningar på mohammed
PaiN
Member
Medlem
Forum Posts: 2534
sp_UserOfflineSmall Offline
1011911
February 5, 2006 - 10:17 pm
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote: Sen angående han som ville ha ett gevär så är jag delvis sann, han resonerar ju på samma sätt som extremisterna. Extremisterna regareda epå karikatyrer och han reagarer på flaggbränning. säger inte att han nu kommer gå bärsärkjagång imorgon men hans tankesätt är inte allt för olik alla de upprörda människorna som känner sig kränkta.

...med den enda skillnaden att vissa är utrustade med mänskliga spärrar.

Öwall
Member
Medlem
Forum Posts: 4377
1011928
February 5, 2006 - 10:57 pm
sp_Permalink sp_Print

PaiN wrote: [quote=Öwall] jag formulerade mig nog lite fel där, jag menade inte oresonabelt, utan snarare en relativt normal mänsklig reaktion.

nu har iofs inte exakt koll på hur stor just den tidningen är, jag har bara gissat att det är en relativt stor tidning i danmark. rätta mig om jag har fel.

säg att just den tidningen hade haft någon slags officiell bränning av den svenska flaggan eller liknande dumt (väldigt hypotetisk situation), så hade nog en hel del svenskar fått för sig att bojkotta danska produkter också.
mest en gissning. om det fortfarande känns osannolikt, ta då ett land som inte styrs av jantelagen i samma situation.

If you say so.
Det är en rätt så stor tidning, har iofs inte med saken att göra.

Det är omöjligt att jämföra och få fram det svar du vill ha. Att använda svenska flaggan vore meningslöst, då den redan blivit våldtagen och tappat sin betydelse. Jag har även extremt svårt att föreställa mig att någon bild alls i en utländsk tidning skulle få någon västländsk regering att svara med bojkott. De skulle på sin höjd framföra några lama protester via politiskt korrekta kanaler. (Kanske för att de tänker på, inser och accepterar vad som försigår utanför landets gränser.)

Eftersom de flesta västländska tidningarna inte styrs med järnhand av dess regeringar blir det väldigt svårt att ställa någon annan än just tidningen till svars för vad som publiceras. Se tryckfrihet, yttrandefrihet o.s.v. (...och bara för att vissa länder ligger några hundra år efter i frihetsarbetet ska inte resten av jorden behöva dansa efter deras pipa)

Som tidigare nämnts, upploppen har inte längre med bilderna att göra.

Jag tänkte iofs mest på vad grupper eller enskilda medborgare gör, och inte hur regeringen agerar.
Men där kan jag hålla med, hade den svenska regeringen ens hotat att skicka ett argt brev så hade det nästan varit kontroversiellt.

Men jag tror att många individer i landet hade reagerat, till och med i Sverige.

Och jag tror inte heller att upploppen beror på bilderna, utan vad jag försöker säga är att det finns muslimer som är alldeles vanliga hederliga människor som blir upprörda av sådana bilder.

PaiN
Member
Medlem
Forum Posts: 2534
1011994
February 6, 2006 - 10:13 am
sp_Permalink sp_Print

Öwall wrote: Jag tänkte iofs mest på vad grupper eller enskilda medborgare gör, och inte hur regeringen agerar.
Men där kan jag hålla med, hade den svenska regeringen ens hotat att skicka ett argt brev så hade det nästan varit kontroversiellt.

Men jag tror att många individer i landet hade reagerat, till och med i Sverige.

Och jag tror inte heller att upploppen beror på bilderna, utan vad jag försöker säga är att det finns muslimer som är alldeles vanliga hederliga människor som blir upprörda av sådana bilder.

Nu är det så att en eller flera regeringar redan tagit dessa steg. Så om det nu bara är en s.k. liten grupp som utgör de värsta protesterna så verkar det inte vara bättre än att de har makten.

Ja, det finns människor i alla läger som har en förmåga att förstora och förvrida allt, till dess egen vinning.

Det tror jag också, men det är ju inte dem som är problemet. Att de extrema kraftern inom deras religion är så stora, får härja så fritt och inte trycks ner med alla möjliga och omöjliga medel är probelmet.
När ledande muslimer protesterar och fördömmer våldet, och inte bara tar avstånd från det, kan det nog börja hända saker.

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
1011997
February 6, 2006 - 10:39 am
sp_Permalink sp_Print

"Ursäkterna får räcka nu
Senast uppdaterad 6 februari 2006 00:07

Igår stacks det danska konsulatet i Beirut i Libanon i brand av demonstranter.

I lördags brann den danska ambassaden i Syriens huvudstad Damaskus. Även den svenska ambassaden, som är inrymd i samma byggnad, fick omfattande skador.
Runt om i världen tar protesterna mot de teckningar av profeten Muhammed som publicerades i Jyllands-Posten för drygt fyra månader sedan sig allt våldsammare uttryck. Och de omfattande köpbojkotterna fortsätter.
Detta har kommit att handla om något mycket större än några teckningar i en dansk tidning.
Det som allt tydligare avtecknar sig är en ny, framväxande totalitär ideologi. Varningsklockorna har ringt länge. Efter kommunismen och nazismen kommer islamismen – inte att förväxla med islam.
Med absoluta sanningsanspråk. Med krav på total underkastelse.
En rörelse vars ledare mässar: ”Vi älskar döden mer än ni älskar livet.”

Statsminister Göran Persson hade i onsdags en av sina självgoda stunder då han förklarade att hans danske kollega Anders Fogh Rasmussen underskattat problemet och att han – Persson – minsann skulle gått på ”diplomatisk offensiv”.
Persson borde sluta mästra och ge den danske statsministern sitt helhjärtade stöd. Och inte bara Persson. EU måste visa upp en enad front.
Det kan räcka med ursäkter nu.
Teckningarna publicerades i Danmark. Där gäller dansk lag. Saken har prövats av dansk domstol. Inget brott har begåtts.
Den danska regeringen bestämmer inte – och skall inte bestämma – vad danska tidningar publicerar. Ännu mindre skall despoter i Damaskus, Riyad eller Teheran avgöra den saken. Eller de islamister dessa despoter ömsom driver på, ömsom drivs på av.

Huruvida det finns ett förbud inom islam mot att avbilda profeten eller ej, tycks det råda delvis delade meningar om. Men i den mån ett sådant förbud existerar så kan det bara omfatta troende muslimer. Inte kristna. Inte hinduer. Inte buddister. Inte ateister.
Detta är en del av den religionsfrihet som alla – även muslimer – åtnjuter i Europa.
Publiceringen av bilderna, bilderna i sig, vilken hänsyn som är rimlig att ta till religiösa och andra minoriteter, rasistiska motiv – allt sådant kan och skall diskuteras.
Det är en del av den åsikts- och yttrandefrihet som alla – även muslimer – åtnjuter i Europa.
Priset för extremisternas aktioner de senaste veckorna må vara högt räknat i kronor, ören och människors oro.
Men det öppna samhället är ovärderligt.
Och måste försvaras till varje pris. "

http://sydsvenskan.se/opinion/.....140456.ece

calgar
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 183
1012014
February 6, 2006 - 11:46 am
sp_Permalink sp_Print

har bara en sak att säga.

Religion är roten till all ondska.

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
1012015
February 6, 2006 - 11:50 am
sp_Permalink sp_Print
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1012019
February 6, 2006 - 12:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Calgar wrote: har bara en sak att säga.

Bullshit. Feltolkningar av dem kan leda till rejäla konstigheter som detta, men som det tidigare sagts om och om igen så har detta INGET med religion att göra. Att det ska vara så svårt att förstå.

//Andreas

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
1012020
February 6, 2006 - 12:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=Calgar]har bara en sak att säga.

Bullshit. Feltolkningar av dem kan leda till rejäla konstigheter som detta, men som det tidigare sagts om och om igen så har detta INGET med religion att göra. Att det ska vara så svårt att förstå.

//Andreas

Människans sökande efter mer makt är roten till all ondska...

calgar
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 183
1012021
February 6, 2006 - 12:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Min personliga åsikt är att världen skulle vara en bättre plats om det inte fanns någon religon.

Jag tror knappast att någon kan påstå att religion inte legat bakom hur mycket krig och elände som helst.

Och att religion inte skulle ha någonting med detta att göra håller jag inte med om. Visst det finns andra grupper som utnyttjar situationen för sina egna mål men iaf i grund och botten handlar det om religion.

zubbe
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 633
1012027
February 6, 2006 - 12:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Trams, det har skämtats om/med Judar/Katoliker/Protestanter sedan urminnes tider, varför tål inte Islam detta? Jo, de ser sig som "suveräner". För att få ett jämlikt samhälle med religionsfrihet måste det gå att skämta om och med alla religioner.

Jonas H
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 64
1012050
February 6, 2006 - 2:09 pm
sp_Permalink sp_Print
[Image Can Not Be Found]
csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
1012061
February 6, 2006 - 2:43 pm
sp_Permalink sp_Print

PaiN wrote: [quote=csm101]Sen angående han som ville ha ett gevär så är jag delvis sann, han resonerar ju på samma sätt som extremisterna. Extremisterna regareda epå karikatyrer och han reagarer på flaggbränning. säger inte att han nu kommer gå bärsärkjagång imorgon men hans tankesätt är inte allt för olik alla de upprörda människorna som känner sig kränkta.

...med den enda skillnaden att vissa är utrustade med mänskliga spärrar.

Du antar att han har den spärren ja, men vad är det som får dig att anta det då? Är det för att personen som sa så råkade bo i sverige eller?

Boomhauer
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 732
1012117
February 6, 2006 - 5:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Calgar wrote: Min personliga åsikt är att världen skulle vara en bättre plats om det inte fanns någon religon.

Jag tror knappast att någon kan påstå att religion inte legat bakom hur mycket krig och elände som helst.

Och att religion inte skulle ha någonting med detta att göra håller jag inte med om. Visst det finns andra grupper som utnyttjar situationen för sina egna mål men iaf i grund och botten handlar det om religion.

Ditt uttalande får mig direkt att ställa frågan: vad har du för personliga erfarenheter av religion? Sånt du läst och sett på nyheter är jag inte intresserad av.

Polekatt
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1135
1012158
February 6, 2006 - 8:38 pm
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote:

Det är inte "islamister" utan extresmister som bränner skit där nere. De "vanliga" muslimerna låter också saken stanna vid ord, hade de varit alla muslimer som varit ute på gatorna och brännt flaggor och skit så hade det varit en femtedel av jordens befolkning. För vare sig ni vill det eller ej, så är inte alla muslimer extremister som bara väntar på att få mörda och bränna ner byggnader, det är en liten grupp som ni redan alla vet, men det verkar ändå inte spela någon roll för er syn på muslimer.

Alla muslimer är inte terrorister/extremister men alla terrorister/extremister är muslimer.

anlednignen till att folk tänker som de gör är för att man matas med hämska bilder, flaggor som bränns etc från muslimska länder.

och bilden kan ju inte vara helt fel? att muslimerna inte har något som gör att så många begår så många gärningar ? jag vet inte om det beror på deras religon eller hur situationerna ser ut där nere, men något är det som gör att det slår slint i deras huvud och dom tänker begå självmord för allah och ta med sig några hundra människor.

aja ang de här bilderna så har det urartat och är inte längre om några bilder utan helt politiskt tror jag, och en total överreaktion genom att dra in andra länger och börja bränna ambassader, dock är det extremisternas dåd.

hoppas inte det är början till något stort, så som massa bombningar, dvs om det börjar gå överstyr så har USA visat förr att dom gärna tar fram lite bomb flygplan och bombar något.

aja hur som helst så tycker jag allt e väldigt löjligt, skulle någon bränna en svensk flagga och rita dumma teckningar på jesus i ett muslimskt land skulle jag inte bry mig så mkt, mest tycka det är ett rop på uppmärksamhet.

Vaniljflickan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1231
1012178
February 6, 2006 - 9:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Boomhauer wrote: [quote=Calgar]Min personliga åsikt är att världen skulle vara en bättre plats om det inte fanns någon religon.

Ditt uttalande får mig direkt att ställa frågan: vad har du för personliga erfarenheter av religion? Sånt du läst och sett på nyheter är jag inte intresserad av.

Jag frågar mig varför vi har ett samhälle där man måste vara så kritisk till allt man faktiskt "läser och ser på nyheterna", att man inte kan basera sina uppfattningar på informationen?

Sånt du läst och sett på nyheter är jag inte intresserad av.

Vad är vitsen med media när den inte värderas högre än så här? (Retorisk fråga som alltså inte riktar sig till dig på något sätt.)

Om världen skulle vara en bättre plats utan religion är väl svårt att svara på, men visst är det så att de flesta krig kan klassas som religiösa. Dock måste man ju komma ihåg att det är människor, med förmåga att välja sina handlingar, som finns bakom religionerna. Inte tvärtom.

Spannen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 505
1012186
February 6, 2006 - 10:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Bara jag som tycker det är mycket underligt att "dom" (om man nu får säga så 🙄 ) tar ut sin ilska på en ambassad? Det är ju en högst fredlig inrättning som har till syfte att hålla kontakten mellan länder och de som jobbar på ambassaden vill väl bara befolkningen i det landet väl?

Skulle vara roligt att höra vad de som brände ner ambassaden hade för anledning till det, och vad de tror att de har att vinna på det. Om de nu vill visa sitt missnöje med dessa bilder finns det väl betydligt bättre sätt att göra detta än att bränna ner en diplomatisk byggnad och riskera livet på helt oskyldiga människor som arbetar i deras land?

csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
1012187
February 6, 2006 - 10:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Polekatt wrote:

Alla muslimer är inte terrorister/extremister men alla terrorister/extremister är muslimer.

Ursäkta mig?! BS på långa vägar, en majoritet av terorrister är muslimer men att alla skulle vara det är en grov förenkling!

Säger bara Oklahomabombaren som sprängde upp ett dagis bland annat. Eller krypskytten i Washington, eller sveriges egna lasermannen.

En terorrist är inte bara en som spränger upp saker, utan en som sprider skräck och terorr. Och det finns mnga sätt att göra det på, så var snäll och försök förstå hur jag menar.

Polekatt
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1135
1012188
February 6, 2006 - 10:30 pm
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote: [quote=Polekatt]

Ursäkta mig?! BS på långa vägar, en majoritet av terorrister är muslimer men att alla skulle vara det är en grov förenkling!

Säger bara Oklahomabombaren som sprängde upp ett dagis bland annat. Eller krypskytten i Washington, eller sveriges egna lasermannen.

En terorrist är inte bara en som spränger upp saker, utan en som sprider skräck och terorr. Och det finns mnga sätt att göra det på, så var snäll och försök förstå hur jag menar.

självklart inte alla, men en stor stor majoritet, du kan inte komma ifrån det. det är vad jag menar.

och det är inte fakta utan bara en mening som får en att tänka lite även om den itne stämmer till 100%

Boomhauer
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 732
1012212
February 6, 2006 - 11:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Vaniljflickan wrote: [quote=Boomhauer][quote=Calgar]Min personliga åsikt är att världen skulle vara en bättre plats om det inte fanns någon religon.

Jag frågar mig varför vi har ett samhälle där man måste vara så kritisk till allt man faktiskt "läser och ser på nyheterna", att man inte kan basera sina uppfattningar på informationen?

Sånt du läst och sett på nyheter är jag inte intresserad av.

Vad är vitsen med media när den inte värderas högre än så här? (Retorisk fråga som alltså inte riktar sig till dig på något sätt.)

Om världen skulle vara en bättre plats utan religion är väl svårt att svara på, men visst är det så att de flesta krig kan klassas som religiösa. Dock måste man ju komma ihåg att det är människor, med förmåga att välja sina handlingar, som finns bakom religionerna. Inte tvärtom.

Hela anledningen till frågan var att du verkar vara fullständigt befriad från vetskapen om vad religioner faktiskt kan tillföra. Det är väldigt lätt att leva sitt ateistiska liv utan att direkt få någon inblick i vad religioner kan betyda för människor och vilken samhörighet den leda till. Detta är något jag gradvis insett mer och mer de senaste 5 åren då jag fått en inblick i katolicismen. Själv är jag dock ateist. Anledningen till att jag inte brydde mig om vad som setts på nyheterna är att det inte kan ge en tillräcklig inblick för att komma med sådana påståenden som du gör.

Religion har legat bakom en massa elände men oftast har det då varit och är fortfarande inget annat än en syndabock. Hade inte religionen funnits hade man bara funnit nåt annat att skylla på.

För att återgå till ämnet såg jag precis på SVT24 att nån muslimsk tidning utlyser en tävling där de 12 bästa karikatyrerna på förintelsen skall publiceras. Noll koll knasboll :bgrin:

edit:

Spannen wrote: Skulle vara roligt att höra vad de som brände ner ambassaden hade för anledning till det, och vad de tror att de har att vinna på det. Om de nu vill visa sitt missnöje med dessa bilder finns det väl betydligt bättre sätt att göra detta än att bränna ner en diplomatisk byggnad och riskera livet på helt oskyldiga människor som arbetar i deras land?

För att visa att (de)

vi till vilket pris som helst stöder vår religion, även om de kostar oss våra liv.

Citat taget från muslimsk (islamistisk?) medelålders kvinna i heltäckande svarta kläder. Reportage: SVT24.

Detta är något vi i väst aldrig kommer att förstå men något dessa muslimer kommer att fortsätta indoktrinera i sina avkommor.

Vaniljflickan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1231
1012228
February 7, 2006 - 12:16 am
sp_Permalink sp_Print

Vaniljflickan wrote: Jag frågar mig varför vi har ett samhälle där man måste vara så kritisk till allt man faktiskt "läser och ser på nyheterna", att man inte kan basera sina uppfattningar på informationen?
"Sånt du läst och sett på nyheter är jag inte intresserad av."

Boomhauer wrote: Hela anledningen till frågan var att du verkar vara fullständigt befriad från vetskapen om vad religioner faktiskt kan tillföra. Det är väldigt lätt att leva sitt ateistiska liv utan att direkt få någon inblick i vad religioner kan betyda för människor och vilken samhörighet den leda till. Detta är något jag gradvis insett mer och mer de senaste 5 åren då jag fått en inblick i katolicismen. Själv är jag dock ateist. Anledningen till att jag inte brydde mig om vad som setts på nyheterna är att det inte kan ge en tillräcklig inblick för att komma med sådana påståenden som du gör.

Religion har legat bakom en massa elände men oftast har det då varit och är fortfarande inget annat än en syndabock. Hade inte religionen funnits hade man bara funnit nåt annat att skylla på.

För att återgå till ämnet såg jag precis på SVT24 att nån muslimsk tidning utlyser en tävling där de 12 bästa karikatyrerna på förintelsen skall publiceras. Noll koll knasboll :bgrin:
.

Jag skulle uppskatta om vi kunde, för att använda ett av dina uttryck, hålla lite "koll" på vem som har sagt vad i den här debatten.

Jag anser mig inte vara "fullständigt befriad från vetskapen om vad religioner faktiskt kan tillföra" bara för att jag inte detaljerat tar hänsyn till alla aspekter här. Att förutsätta andras inkompetens, underminerar din egen ställning i debatten.

"Anledningen till att jag inte brydde mig om vad som setts på nyheterna är att det inte kan ge en tillräcklig inblick för att komma med sådana påståenden som du gör."
Jag är osäker på vilket påstående du syftar på, förtydliga gärna. Jag håller med dig, media ger sällan en objektiv eller fullständig skildring. Men vad bekräftar att 5 års insikt i katolicismen skulle göra det?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 195
Currently Browsing this Page:
5 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL