September 12, 2001
MrWeizel wrote: [quote=Delph1]Islam behöver defintivt inte vara värre än buddhism. Det blir vad samhället gör det tyvärr, och det är där "felet" ligger, om man kan säga så, och inte hos religionen.
//Andreas
Som jag sa innan, i koranen står det om otrogna hundar som skall brinna i helvetet, inom buddhismen får de inte skada något levande. Så i h*****e heller att islam någonsin kan bli lika fredlig som buddhismen!
Tja...det är inte för inte att jag brukar kallas för "Dalai Lama" 😉
January 5, 2002
Fia.B wrote: det handlar fan i mig inte om religion. det står ingenstans i koranen att männen ska behandla kvinnorna med bristande respekt eller att de är mindre värda. det handlar om kulturen, traditioner osv.
självklart försvarar jag inte de saker de här männen utför mot kvinnor.. tvärtom. muslimernas traditioner/kultur ses som mer hetsiga och livligare än andra religioners (t.ex buddhism och hinduism) men det har INTE med deras tro på gud att göra. alltför många idag tror det.
...och...
Delph1 wrote:
Vilket j**la skitsnack du håller på med. Du har verkligen noll koll. Om du läste på lite om islam och buddhism, och de andra stora religionerna med, istället så kanske du skulle inse att det förespråkas på inga vis förtryck av kvinnor eller något annat.
Vad ni totalt missat är att muslimer, trots att de enligt er är så snälla, är gravt överrepresenterade vad gäller hedersbrott. Om det inte beror på religion, vad fan beror det på? Ni nämner kulturen, och då bör ni känna till att Islam i grunden har varit (och är fortfarande) ett totalitärt samhällsystem.
Således hävdar ni antingen att det är religionens fel, eller att muslimska män är sämre rent genetiskt sätt i och med att de, utan att vara påverkade av någon destruktiv religion eller liknande, begår fler (heders)brott än normala människor.
November 27, 2003
MrWeizel wrote: [quote=Delph1]Islam behöver defintivt inte vara värre än buddhism. Det blir vad samhället gör det tyvärr, och det är där "felet" ligger, om man kan säga så, och inte hos religionen.
//Andreas
Som jag sa innan, i koranen står det om otrogna hundar som skall brinna i helvetet, inom buddhismen får de inte skada något levande. Så i h*****e heller att islam någonsin kan bli lika fredlig som buddhismen!
Först och främst: allt i koranen tas inte ordagrant. Det beror helt på samhället. Koranen är öppen för tolkning och det finns många sådana gjorda varav långt ifrån alla betonar det du säger.
Västvärldens syn på buddhismen är något vriden i all ömjukhet. Det är en fredlig religion som levt under förtryck många gånger, medan islam istället många gånger utövat förtryck men jag säger det igen: samhället är det ni syftar på inte religionen.
//Andreas
September 5, 2001
//Andreas
http://www.islamicproductions.com/Swedish/translation.html
Här finns koranen översatt, i vilken sura står det?
January 5, 2002
hawkie wrote: Här finns koranen översatt, i vilken sura står det?
Var står det där om att man ska bruka sin kvinna som en åker? Läste det på religionen för ett år sedan, men jag minns varken den exakta formuleringen eller var den fanns att finna. Du verkar ha koll, har du lust att upplysa mig?
Edit: Vad mycket roligt man hittar 🙂
"Upplever ni uppror från kvinnornas sida, ska ni först tala till dem, sedan överge dem i sängen, sedan får ni slå dem."
September 5, 2001
snyde wrote: [quote=hawkie]Här finns koranen översatt, i vilken sura står det?
Var står det där om att man ska bruka sin kvinna som en åker? Läste det på religionen för ett år sedan, men jag minns varken den exakta formuleringen eller var den fanns att finna. Du verkar ha koll, har du lust att upplysa mig?
Edit: Vad mycket roligt man hittar 🙂
"Upplever ni uppror från kvinnornas sida, ska ni först tala till dem, sedan överge dem i sängen, sedan får ni slå dem."
Snälla när du citerar citera hela raden, annars kan du låta bli att citera alls.
"Upplever ni uppror från kvinnornas sida, ska ni först tala till dem, sedan (får ni använda negativa uppmuntringar som att) överge dem i sängen, sedan får ni (som sista alternativ) slå dem."
Sen är Koranen rätt gammal, bibeln har också en del konstigheter.
November 27, 2003
snyde wrote: [quote=Delph1]samhället är det ni syftar på inte religionen.
Då det är islam vi talar om ber jag dig att redogöra för skillnaden mellan religion och samhälle i ett islamistiskt samhälle.
Religion = personlig tro.
Samhälle = de "lagar och regler" som utgör den värld de/vi lever i.
I ett islamistiskt samhälle baseras lagarna på tolkningar av koranen och det gamla testamentet. Detta är subjektiva tolkningar gjorda av "lärda" män som är vedertaget sanna, inte nödvändigtvis sanna för det. Islam är mao en religion som är väldigt öppen för tolkning, men samhället är byggt på sanningar av tolkningar personer gjort och är tyvärr således gällande för alla. Dock inte sanna för alla för det.
De är inte heller gemensamma länder emellan för den delen heller. Dessa tolkningar kan vara olika stränga och variera väldigt. De samhällen ni verkar se här är det absolut strängare alternativen. Religionen finns som en grund i samhällsstrukturen, men som sagt det är inte en personlig tro utan ett allmän vedertagande som inte behöver vara sann.
Det diskuteras mycket om just detta att en del lagar och regler de har i samhället inte alls rimmar speciellt bra med den islamistiska läran, men det är starka konservativa krafter som ska övertygas och sånt tar tid.
Om ni tittar närmare på ett land som Saudiarabien kommer ni nog se något nytt.
//Andreas
June 3, 2001
abishai wrote: [quote=SoulBurn]j**lar va arg man blir eller, om det var jag som såg den där snubben gå över vägen hade jag nog fan inte tvekat över att köra ihjäl honom :burn:
jo, han gick ju frivilligt över vägen då borde man ju få köra på han.
Haha rätt inställning. :bgrin:
Den/Dom där personen/personerna skulle inte jag villja ha ihjäl.
Man kan göra så mycket värre saker om han lever.... *skrattar elakt*
Ett livslångt lidande är värre än döden enligt mig.
Ett litet slag med t.ex en hammare på knäskälarna och han får sitta som CoLiC gör (vet inte om CoLiC lider av det), i "räserstol".
Men en regäl pungspark duger gött det med. 😈
January 17, 2002
Gueno wrote:
Ett litet slag med t.ex en hammare på knäskälarna och han får sitta som CoLiC gör (vet inte om CoLiC lider av det), i "räserstol".
HAH, du skulle göra svinet en tjänst, för det första skulle han bli rik, för det andra skulle han få en jäkla massa fördelar i samhället som ingen annan har.
Nej, jag lider inte nämvärt 😛
July 27, 2002
CoLiC wrote: [quote=Gueno] Ett litet slag med t.ex en hammare på knäskälarna och han får sitta som CoLiC gör (vet inte om CoLiC lider av det), i "räserstol".
HAH, du skulle göra svinet en tjänst, för det första skulle han bli rik, för det andra skulle han få en jäkla massa fördelar i samhället som ingen annan har.
Gå och överbelasta ditt immunförsvar istället så din kropp kan acceptera koagulationsfaktorsinjektioner (långt ord :roll:) Och operera dig sedan.
January 17, 2002
Callister wrote: [quote=CoLiC][quote=Gueno] Ett litet slag med t.ex en hammare på knäskälarna och han får sitta som CoLiC gör (vet inte om CoLiC lider av det), i "räserstol".
Gå och överbelasta ditt immunförsvar istället så din kropp kan acceptera koagulationsfaktorsinjektioner (långt ord :roll:) Och operera dig sedan.
Du behöver en kurs i detta hör jag, innan du ställer till med nått 😛
1 Guest(s)