Det finns få saker som gör mig tårögd och rörd...|Page 5|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Det finns få saker som gör mig tårögd och rörd...
skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
sp_UserOfflineSmall Offline
831140
January 27, 2005 - 6:38 pm
sp_Permalink sp_Print

MrWeizel wrote: [quote=Delph1]Islam behöver defintivt inte vara värre än buddhism. Det blir vad samhället gör det tyvärr, och det är där "felet" ligger, om man kan säga så, och inte hos religionen.

//Andreas

Som jag sa innan, i koranen står det om otrogna hundar som skall brinna i helvetet, inom buddhismen får de inte skada något levande. Så i h*****e heller att islam någonsin kan bli lika fredlig som buddhismen!

Tja...det är inte för inte att jag brukar kallas för "Dalai Lama" 😉

snyde
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1928
831147
January 27, 2005 - 6:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Fia.B wrote: det handlar fan i mig inte om religion. det står ingenstans i koranen att männen ska behandla kvinnorna med bristande respekt eller att de är mindre värda. det handlar om kulturen, traditioner osv.
självklart försvarar jag inte de saker de här männen utför mot kvinnor.. tvärtom. muslimernas traditioner/kultur ses som mer hetsiga och livligare än andra religioners (t.ex buddhism och hinduism) men det har INTE med deras tro på gud att göra. alltför många idag tror det.

...och...

Delph1 wrote:
Vilket j**la skitsnack du håller på med. Du har verkligen noll koll. Om du läste på lite om islam och buddhism, och de andra stora religionerna med, istället så kanske du skulle inse att det förespråkas på inga vis förtryck av kvinnor eller något annat.

Vad ni totalt missat är att muslimer, trots att de enligt er är så snälla, är gravt överrepresenterade vad gäller hedersbrott. Om det inte beror på religion, vad fan beror det på? Ni nämner kulturen, och då bör ni känna till att Islam i grunden har varit (och är fortfarande) ett totalitärt samhällsystem.

Således hävdar ni antingen att det är religionens fel, eller att muslimska män är sämre rent genetiskt sätt i och med att de, utan att vara påverkade av någon destruktiv religion eller liknande, begår fler (heders)brott än normala människor.

MrWeizel
Member
Medlem
Forum Posts: 4639
831148
January 27, 2005 - 6:42 pm
sp_Permalink sp_Print

skiroy wrote: Tja...det är inte för inte att jag brukar kallas för "Dalai Lama" 😉

Och jag som trodde det var för att du är så gammal att du tappat allt hår... :bgrin:

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
831149
January 27, 2005 - 6:43 pm
sp_Permalink sp_Print

MrWeizel wrote: [quote=Delph1]Islam behöver defintivt inte vara värre än buddhism. Det blir vad samhället gör det tyvärr, och det är där "felet" ligger, om man kan säga så, och inte hos religionen.

//Andreas

Som jag sa innan, i koranen står det om otrogna hundar som skall brinna i helvetet, inom buddhismen får de inte skada något levande. Så i h*****e heller att islam någonsin kan bli lika fredlig som buddhismen!

Först och främst: allt i koranen tas inte ordagrant. Det beror helt på samhället. Koranen är öppen för tolkning och det finns många sådana gjorda varav långt ifrån alla betonar det du säger.

Västvärldens syn på buddhismen är något vriden i all ömjukhet. Det är en fredlig religion som levt under förtryck många gånger, medan islam istället många gånger utövat förtryck men jag säger det igen: samhället är det ni syftar på inte religionen.

//Andreas

hawkie
Member
Medlem
Forum Posts: 2327
831154
January 27, 2005 - 6:45 pm
sp_Permalink sp_Print

//Andreas

http://www.islamicproductions.com/Swedish/translation.html

Här finns koranen översatt, i vilken sura står det?

snyde
Kommer du hit ofta?
Medlem
831155
January 27, 2005 - 6:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: samhället är det ni syftar på inte religionen.

Då det är islam vi talar om ber jag dig att redogöra för skillnaden mellan religion och samhälle i ett islamistiskt samhälle.

snyde
Kommer du hit ofta?
Medlem
831157
January 27, 2005 - 6:49 pm
sp_Permalink sp_Print

hawkie wrote: Här finns koranen översatt, i vilken sura står det?

Var står det där om att man ska bruka sin kvinna som en åker? Läste det på religionen för ett år sedan, men jag minns varken den exakta formuleringen eller var den fanns att finna. Du verkar ha koll, har du lust att upplysa mig?

Edit: Vad mycket roligt man hittar 🙂
"Upplever ni uppror från kvinnornas sida, ska ni först tala till dem, sedan överge dem i sängen, sedan får ni slå dem."

hawkie
Member
Medlem
Forum Posts: 2327
831166
January 27, 2005 - 6:55 pm
sp_Permalink sp_Print

snyde wrote: [quote=hawkie]Här finns koranen översatt, i vilken sura står det?

Var står det där om att man ska bruka sin kvinna som en åker? Läste det på religionen för ett år sedan, men jag minns varken den exakta formuleringen eller var den fanns att finna. Du verkar ha koll, har du lust att upplysa mig?

Edit: Vad mycket roligt man hittar 🙂
"Upplever ni uppror från kvinnornas sida, ska ni först tala till dem, sedan överge dem i sängen, sedan får ni slå dem."

Snälla när du citerar citera hela raden, annars kan du låta bli att citera alls.
"Upplever ni uppror från kvinnornas sida, ska ni först tala till dem, sedan (får ni använda negativa uppmuntringar som att) överge dem i sängen, sedan får ni (som sista alternativ) slå dem."

Sen är Koranen rätt gammal, bibeln har också en del konstigheter.

Helix
Member
Medlem
Forum Posts: 4867
831170
January 27, 2005 - 6:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Kan de inte ha något att göra med att de har växt upp i ett samhälle som ligger på stenåldersnivå i sitt tänkande?

Andreas Galistel
Member
Medlem
831172
January 27, 2005 - 6:59 pm
sp_Permalink sp_Print

snyde wrote: [quote=Delph1]samhället är det ni syftar på inte religionen.

Då det är islam vi talar om ber jag dig att redogöra för skillnaden mellan religion och samhälle i ett islamistiskt samhälle.

Religion = personlig tro.

Samhälle = de "lagar och regler" som utgör den värld de/vi lever i.

I ett islamistiskt samhälle baseras lagarna på tolkningar av koranen och det gamla testamentet. Detta är subjektiva tolkningar gjorda av "lärda" män som är vedertaget sanna, inte nödvändigtvis sanna för det. Islam är mao en religion som är väldigt öppen för tolkning, men samhället är byggt på sanningar av tolkningar personer gjort och är tyvärr således gällande för alla. Dock inte sanna för alla för det.
De är inte heller gemensamma länder emellan för den delen heller. Dessa tolkningar kan vara olika stränga och variera väldigt. De samhällen ni verkar se här är det absolut strängare alternativen. Religionen finns som en grund i samhällsstrukturen, men som sagt det är inte en personlig tro utan ett allmän vedertagande som inte behöver vara sann.

Det diskuteras mycket om just detta att en del lagar och regler de har i samhället inte alls rimmar speciellt bra med den islamistiska läran, men det är starka konservativa krafter som ska övertygas och sånt tar tid.

Om ni tittar närmare på ett land som Saudiarabien kommer ni nog se något nytt.

//Andreas

Helix
Member
Medlem
831184
January 27, 2005 - 7:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Osamas hemland? Ett land som har blivit rikt tack vare sina oljetillgångar?

Andreas Galistel
Member
Medlem
831187
January 27, 2005 - 7:11 pm
sp_Permalink sp_Print

HELIX wrote: Osamas hemland? Ett land som har blivit rikt tack vare sina oljetillgångar?

Tänkte på samhällskillnader mellan SA och de strängare länderna 😉

//Andreas

snyde
Kommer du hit ofta?
Medlem
831188
January 27, 2005 - 7:11 pm
sp_Permalink sp_Print

hawkie wrote: Snälla när du citerar citera hela raden, annars kan du låta bli att citera alls.

Det inom parentes står inte i koranen, utan är kommentarer (=tolkningar) tillagda av den som gjort hemsidan, och således helt irrelevanta. Jag vill låta folk tolka själva.

PaCk
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 219
831190
January 27, 2005 - 7:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Inte en sekund's tvekan om man stått där med bilen, inte en jävla sekund..

Helix
Member
Medlem
831222
January 27, 2005 - 8:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Fan vad fredlig Koranen är

"16. Om vi ska utplåna ett samhälle låter vi ledarna begå stor korruption däri. När de väl förtjänar straff utplånar vi dem fullständigt."

Gueno
Member
Medlem
Forum Posts: 9881
831266
January 27, 2005 - 9:01 pm
sp_Permalink sp_Print

abishai wrote: [quote=SoulBurn]j**lar va arg man blir eller, om det var jag som såg den där snubben gå över vägen hade jag nog fan inte tvekat över att köra ihjäl honom :burn:

jo, han gick ju frivilligt över vägen då borde man ju få köra på han.

Haha rätt inställning. :bgrin:

Den/Dom där personen/personerna skulle inte jag villja ha ihjäl.
Man kan göra så mycket värre saker om han lever.... *skrattar elakt*
Ett livslångt lidande är värre än döden enligt mig.
Ett litet slag med t.ex en hammare på knäskälarna och han får sitta som CoLiC gör (vet inte om CoLiC lider av det), i "räserstol".
Men en regäl pungspark duger gött det med. 😈

stormaz
Member
Medlem
Forum Posts: 3071
831283
January 27, 2005 - 9:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Callister wrote: Förvånad är man ju inte iaf.

Det är det värsta, jag har också slutat bli förvånad över all idioti i det här landet.

Sen att de är invandrare är väl inte heller helt överraskande, att invandrare begår fler brott slog BRÅ redan fast 1996.

CoLiC
Member
Medlem
Forum Posts: 3697
831286
January 27, 2005 - 9:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Gueno wrote:
Ett litet slag med t.ex en hammare på knäskälarna och han får sitta som CoLiC gör (vet inte om CoLiC lider av det), i "räserstol".

HAH, du skulle göra svinet en tjänst, för det första skulle han bli rik, för det andra skulle han få en jäkla massa fördelar i samhället som ingen annan har.

Nej, jag lider inte nämvärt 😛

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
831290
January 27, 2005 - 9:33 pm
sp_Permalink sp_Print

CoLiC wrote: [quote=Gueno] Ett litet slag med t.ex en hammare på knäskälarna och han får sitta som CoLiC gör (vet inte om CoLiC lider av det), i "räserstol".

HAH, du skulle göra svinet en tjänst, för det första skulle han bli rik, för det andra skulle han få en jäkla massa fördelar i samhället som ingen annan har.

Gå och överbelasta ditt immunförsvar istället så din kropp kan acceptera koagulationsfaktorsinjektioner (långt ord :roll:) Och operera dig sedan. wink

CoLiC
Member
Medlem
Forum Posts: 3697
831298
January 27, 2005 - 9:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Callister wrote: [quote=CoLiC][quote=Gueno] Ett litet slag med t.ex en hammare på knäskälarna och han får sitta som CoLiC gör (vet inte om CoLiC lider av det), i "räserstol".

Gå och överbelasta ditt immunförsvar istället så din kropp kan acceptera koagulationsfaktorsinjektioner (långt ord :roll:) Och operera dig sedan. wink

Du behöver en kurs i detta hör jag, innan du ställer till med nått 😛

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 168
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL