Det finns få saker som gör mig tårögd och rörd...|Page 8|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Det finns få saker som gör mig tårögd och rörd...
obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
sp_UserOfflineSmall Offline
834410
February 2, 2005 - 3:19 am
sp_Permalink sp_Print

Ang info14.

Även om domen var åt helvete så är dom frikända enligt Svensk lag, därför är det fel det dom gör.

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
834513
February 2, 2005 - 10:16 am
sp_Permalink sp_Print

Steel wrote: Har inte skrivit i tråden innan och har inte läst igenom alla sex sidorna så jag vet vad alla har sagt.

Men jag har läst första inlägget och vad det hela handlar om och när jag gjorde det så bestämde jag mig för att ta reda på vad de styrande i Sverige anser om detta så jag mailade justitieminister Thomas Bodström och frågade vad han anser om detta fallet och liknande.

Fick svar idag, dock inte från Thomas personligen men från en av hans medarbetare som på uppdrag av Thomas har besvarat mitt mail.

Jag citerar brevet nedan.

[quote=Inger Norberg] Till XXXXX XXXXX

På uppdrag av justitieminister Thomas Bodström tackar jag för ditt e-brev som han har bett mig besvara.

Som du kanske vet får en minister inte uttala sig om hur en domstol dömt i ett visst fall. Men arbetet med att bekämpa sexualbrottsligheten är en prioriterad fråga för regeringen. En mycket viktig åtgärd är den nya sexualbrottslagstiftning som regeringen nyligen har föreslagit i en proposition till riksdagen. Förslaget innebär att det i framtiden inte kommer att ställas samma krav på våld, tvång och hot för att en gärning skall betraktas som våldtäkt.

Regeringen vill att våldtäktsbrottet utvidgas till att omfatta gärningar som i dag rubriceras som sexuellt utnyttjande. Det gäller bland annat situationer där den som utsätts för brottet är berusad. Om det är flera gärningsmän skall brottet betraktas som grovt. Även skyddet för barn stärks på flera sätt. Det krävs inte våld eller hot för att sexuella övergrepp mot barn skall rubriceras som våldtäkt.

Med vänlig hälsning

Inger Norberg
E-post: [email]registrator@justice.ministry.se[/email]

Så nu vet vi kanske fortfarande inte vad de styrande anser om just detta fallet men vi vet överlag vad de anser om liknande fall och vad som sker för att förändra straffen för sådana fall i framtiden.

Problemet är väl att Bodström med anhang har lovat att ta itu med detta i flera år nu, och fortfarande har inget hänt. Själv anser jag faktiskt Bodström som huvudansvarig för avsaknaden av fällande domar i fallen berörande våldtäkter av minderåriga som har begåtts de senaste åren. Hade han och hans departement inte suttit på tummen så länge, så hade situationen sett helt annorlunda ut. Nu har det varit väldigt obekvämt att ta itu med den här sortens brottslighet, så man har förhalat det i evighet.

Tyrfing
Member
Medlem
Forum Posts: 2187
834527
February 2, 2005 - 10:34 am
sp_Permalink sp_Print

Deuterium wrote: [quote=fastbullit] jag hade lätt betalat priset och suttit i fängelse för det....

Kul att så många pratar, men ingen handlar. Menar, leta upp en kille i sin ungdom som inte säger att han skulle döda sin dotters våldtäktsman osv, hur han skiter i ifall han hamnar i fängelse. Men sedan hör man ALDRIG om någon som verkligen gjort detta, borde berätta att det bara är tomt prat...

Visst jag har inte haft en anledning till det hela ännu (att anse att det är värt att åka fast för.) Men om jag inte mins fel var det en engelsman som döda personen som hadde utnytjat hans dotter för ett par år sen. Kan se om jag hittar artikeln om det.

KorSpo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 479
834535
February 2, 2005 - 10:50 am
sp_Permalink sp_Print

Hmm lite illa att ha sitt namn och sin address på den där hemsidan. Ojoj skulle inte vilja vara i Sami:s kläder idag 😛

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
834541
February 2, 2005 - 11:04 am
sp_Permalink sp_Print

KorSpo wrote: Hmm lite illa att ha sitt namn och sin address på den där hemsidan. Ojoj skulle inte vilja vara i Sami:s kläder idag 😛

Sidor som den där är ett slående bevis på att folk inte kan hantera yttrandefrihet. Varför är det så ofta att nassar inte förstår att de bara bevisar sin egen dumhet och inskränkta världsuppfattning. Man nästan häpnar.....

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 228
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL