October 28, 2002
satt och filosoferade utifrån en artikel i pc för alla, där dom talar om att det är lagligt att spela in mp3 från internet radio.....precis som det är lagligt att spela in låtar på kassett band från radio, samma gäller med MP3, spela in till filer från internet radio är fullt lagligt!
om vi säger så här:
"Hasse" har blivit haffad av blå för att han har "piratkopierad MP3 på sin dator" och nu är det rättegång; Hasse säger: "min MP3 är inte olaglig!!! jag har ju spelat in den från radio!!!"
vad ska snuten säga nu?!?!?!!? dom har inget att säga till om!!! hasse kan inte bevisa något, och snuten kan inte bevisa något!! ord mot ord=inget åtal!!!
sen, får man sälja vanliga "bland" kassettband som man spelat in på radio??? isf kan dom ju inte sätta dit en för nånting!! samma med filmer...."jag har spelat in den från tv!!" "jag har spelat in den från mitt köp-exemplar, som jag tyvärr tappade bort! tur jag gjorde SÄKERHETSKOPIA på datorn...."
det är som sagt dags att dra gränsen när det är och inte är warez/pirat....ok, spel och programm, pirat, filmer som hitills precis kommit på bio i usa mm är ju warez, men, "kriget" mot MP3, är grundat på-.----VAD!?!?!? finns inget som kan bevisa om en mp3 fil är lagligt inspelad från radio eller piratkopierad!! hur kan det vara olagligt med program som ag?!?!?!
även om det sitter copyright på nya låtar, kan dom fortfarande vara inspelade från radio!
jaaaa....får ni "dåligt samvete" när ni laddar mp3 lr???
September 20, 2001
Jag fattar vad du menar newbie2k, fast det är inte riktigt så det funkar i realiteten...
Jag har fått för mig att det inte är innehavet av mp3 som snuten ogillar utan distibutionen av dem. Man får kopiera en skiva och ge bort kopian till några av dina kompisar, men om snuten har loggat din dc eller winmx och sett att 500 pers har slangat den skivan så bryr dom nog sig inte i ditt snack om internetradioinspelning. Det är ovesäntligt var du fått dom ifrån om dom kan bevisa att du har distribuerat illegalt.
Annars så tror jag inte att det är mp3 som dom är mest ute efter, utan distribution av illegal programvara, sk warez. Det är enklare att se om personen verkligen har en licens, mera pengar osv...
June 18, 2001
Du får spela in från radio och tv samt dela med dig till nära vänner o bekanta, men audiogalaxy t.ex är ju inte direkt vänner o bekanta.
Spela in är inga problem (dock har jag för mig att andra lagar och regler gäller för digitalt media eftersom dessa tillåter ickedestruktiv kopiering) om det är för "eget bruk".
October 28, 2002
hmm hub skrev bra grejjer där, och har nog ganska rätt...
men snuten borde ju inte kunna ta en för att man har massa mp3 i datan....
(tex om man har gjort någe annat och dom kollar igenom datan, ser massa mp3, och passar på att sätta dit en för det.....)
så, att sprida kan ju räknas som olagligt d¨å, men att ha skiten bränt på skivor o på hdn är ju fullt lagligt...???
2 Guest(s)