det finns ingen olaglig MP3!!!|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
det finns ingen olaglig MP3!!!
Hauk
Member
Medlem
Forum Posts: 4055
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 29, 2002 - 1:52 am
sp_Permalink sp_Print

satt och filosoferade utifrån en artikel i pc för alla, där dom talar om att det är lagligt att spela in mp3 från internet radio.....precis som det är lagligt att spela in låtar på kassett band från radio, samma gäller med MP3, spela in till filer från internet radio är fullt lagligt!

om vi säger så här:

"Hasse" har blivit haffad av blå för att han har "piratkopierad MP3 på sin dator" och nu är det rättegång; Hasse säger: "min MP3 är inte olaglig!!! jag har ju spelat in den från radio!!!"

vad ska snuten säga nu?!?!?!!? dom har inget att säga till om!!! hasse kan inte bevisa något, och snuten kan inte bevisa något!! ord mot ord=inget åtal!!!

sen, får man sälja vanliga "bland" kassettband som man spelat in på radio??? isf kan dom ju inte sätta dit en för nånting!! samma med filmer...."jag har spelat in den från tv!!" "jag har spelat in den från mitt köp-exemplar, som jag tyvärr tappade bort! tur jag gjorde SÄKERHETSKOPIA på datorn...."

det är som sagt dags att dra gränsen när det är och inte är warez/pirat....ok, spel och programm, pirat, filmer som hitills precis kommit på bio i usa mm är ju warez, men, "kriget" mot MP3, är grundat på-.----VAD!?!?!? finns inget som kan bevisa om en mp3 fil är lagligt inspelad från radio eller piratkopierad!! hur kan det vara olagligt med program som ag?!?!?!

även om det sitter copyright på nya låtar, kan dom fortfarande vara inspelade från radio!

jaaaa....får ni "dåligt samvete" när ni laddar mp3 lr???

drotz2000
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 643
242086
December 29, 2002 - 2:20 am
sp_Permalink sp_Print

Tjo!

OJ OJ OJ!

Du skulle bara veta hur fel du har.
Orkar inte gå igenom allt nu för jag ska precis lägga mig.
Loggar in i morrn så ska jag förklara allt för dig lille vän! :bok:

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
242089
December 29, 2002 - 2:28 am
sp_Permalink sp_Print

men MP3 rippare envisas ju att tagga sönder filerna, :arg:
har man då 7000 mp3z med taggar och tillhörande nfo filer så e man lite körd.

Hauk
Member
Medlem
242101
December 29, 2002 - 3:45 am
sp_Permalink sp_Print

vet ingenting om nfo filer o sånt, stog i pc för alla att det var lagligt att spela in mp3 från internet radio! d e d alltihop går ut på ;)!

Hub
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 816
242116
December 29, 2002 - 6:37 am
sp_Permalink sp_Print

Jag fattar vad du menar newbie2k, fast det är inte riktigt så det funkar i realiteten...
Jag har fått för mig att det inte är innehavet av mp3 som snuten ogillar utan distibutionen av dem. Man får kopiera en skiva och ge bort kopian till några av dina kompisar, men om snuten har loggat din dc eller winmx och sett att 500 pers har slangat den skivan så bryr dom nog sig inte i ditt snack om internetradioinspelning. Det är ovesäntligt var du fått dom ifrån om dom kan bevisa att du har distribuerat illegalt.

Annars så tror jag inte att det är mp3 som dom är mest ute efter, utan distribution av illegal programvara, sk warez. Det är enklare att se om personen verkligen har en licens, mera pengar osv...

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
242118
December 29, 2002 - 6:41 am
sp_Permalink sp_Print

japp, det är distributionen som är det som dom bryr sig i...

oxygenial
Member
Medlem
Forum Posts: 2686
242246
December 29, 2002 - 2:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Du får spela in från radio och tv samt dela med dig till nära vänner o bekanta, men audiogalaxy t.ex är ju inte direkt vänner o bekanta.

Spela in är inga problem (dock har jag för mig att andra lagar och regler gäller för digitalt media eftersom dessa tillåter ickedestruktiv kopiering) om det är för "eget bruk".

Hauk
Member
Medlem
242332
December 29, 2002 - 3:46 pm
sp_Permalink sp_Print

hmm hub skrev bra grejjer där, och har nog ganska rätt...

men snuten borde ju inte kunna ta en för att man har massa mp3 i datan....

(tex om man har gjort någe annat och dom kollar igenom datan, ser massa mp3, och passar på att sätta dit en för det.....)

så, att sprida kan ju räknas som olagligt d¨å, men att ha skiten bränt på skivor o på hdn är ju fullt lagligt...???

Hub
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 816
242420
December 29, 2002 - 6:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja nått sånnt, så länge man inte säljer eller distribuerar på något annat icke tillåtet sätt!

Detta är just problemet med mp3, för det är inga riktigt tydliga lagar.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 427
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL