Det här med bergsklättring|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Det här med bergsklättring
Dani
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1854
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 31, 2009 - 5:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Något som diskuteras i media frekvent exploatering av bergsklättringssporten för amatörer. Som eskalerat efter 1996 då katastrofen på Everest ägde rum då 8 pers dog under samma dag/natt. Och nu senast 2008 katastrofen på K2 då 11 pers dog under samma dag/natt.

Jag har nu hittat en grupp som ska bestiga Mont Blanc under sommaren. De har valt själva att inte anlita en guide för att utmaningen ska bli större. Jag är väldigt intresserad av att bestiga berget som är det dödligaste på jorden med över 2000 omkomna personer på berget. Förra året dog/försvann 68 pers på Mont Blanc, däribland erfarna bergsklättrare. Nu är jag luckrad hur jag vill göra. Vill helst bestiga berget med guide annars leker man med döden. Hur ska jag resonera här, börjar tvivla om jag vill med :-. Vad tycker ni, låter det korkat utan större erfarenhet och Guide???

Cirap
Member
Medlem
Forum Posts: 4230
1216039
January 31, 2009 - 7:08 pm
sp_Permalink sp_Print

att du ens tvekar så här skulle jag ta som ett tecken på att anlita en guide

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1216040
January 31, 2009 - 7:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja.

Bergsklättring är hur kul som helst, men att ge sig ut utan guide eller tidigare erfarenhet av berget är inte bara korkat, det är snudd på Smartman-nivå.

Studera, studera, studera. Misslyckas du så dör du i regel. Visst är det en kick att ha gjort det, men knappast något som är värt att dö över om man inte har tiden för att verkligen suga in all information som behövs. Konsultera dom som bestigit det innan. Studera, studera, studera.

//Andreas

Shikar
Member
Medlem
Forum Posts: 4468
1216046
January 31, 2009 - 8:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Cirap wrote: att du ens tvekar så här skulle jag ta som ett tecken på att anlita en guide

+1

Skulle aldrig bestiga ett berg utan erfarenhet och utan guide, speciellt världens farligaste... :cy:

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1216051
January 31, 2009 - 9:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Learning by doing ftw :p

Kamikazepilot
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 387
1216073
February 1, 2009 - 12:51 am
sp_Permalink sp_Print

Att ge sig på en sån berg utan en erfaren guide OCH ordentligt med träning innan är=döden...
Dom som trots allt skiter i guider brukar ofta hamna i tidningen, "svart krönika" avdelningen.

Dani
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1854
1216096
February 1, 2009 - 10:53 am
sp_Permalink sp_Print

Funderar på hur stor andel av de omkomna som inte anlitade guide, skulle va intressant att se.

Tackar för tipsen iaf! 🙂

Ska träffa han som håller i det hela tänkte jag. Han är rätt ung så funderar på om han är ung och dum :roll:. Ska försöka övertala honom att anlita guide + säkerhetskurs, för då hänger jag kanske med.

Lite intressant vetande kanske :bok: 😎
OBS Mont Blanc(4810m) är inte det farligaste berget men däremot dödligaste då upp till 70pers omkommer per år. Det farligaste=Annapurna(8,091m) där fatality rate ligger runt 50% :P. Mont Blanc ligger på runt 0,3%.

Vanligaste dödsorsaken är laviner och stenras/isras. Att så många bestiger Mont blanc innebär ökad risk för stenras. Fler dödsorsaker är:
Väder(dåliga förberedelser), cravasses(glaciärsprickor), Höjdsjuka (HAPE o HACE), allvarliga skador, dålig säkerhet (rep) etc.

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
1216103
February 1, 2009 - 11:56 am
sp_Permalink sp_Print

Jag vet inget om bergsklättring men anledningen att inte anlita en guide "för utmaningen ska bli större", tycker jag verkar lite dumt.

Okej om man tycker det är för dyrt, eller att man skulle tycka det känns som en "turist-resa" annars, eller nåt annat skäl sådär. Men just för att göra utmaningen större? Vad kan man mera hitta på, alla måste ha en hand bakbunden? Ingen får äta frukost? Alla ska släpa med sig en trädgårdsdvärg i packningen? Man måste dricka en hutt var 100:e meter?

Ah, men alltså påhittade restriktioner sådär.

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
1216130
February 1, 2009 - 4:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Hur pass rutinerad klättrare är du?
Har du många års erfarenhet och kan ta hand om dig och andra om det kniper?

Hur pass rutinerade klättrare handlar det om som ska klättra utan guide?
Är dessa att lita på i alla lägen?

Det där är några frågor du ska ställa dig innan du ger dig ut på en sådan kklättring.
Jag anser mig vara en rätt rutinerad klättrare men vissa saker ger jag mig inte ut på utan att ha lite mer torrt på fötterna än det du säger.
Jag tycker att det hela låter lite galet men sedan beror det på vilken linje som är tänkt att ta. Men kom alltid ihåg att det verkligen kan skita och det ordentligt. Hela upplägget utan att veta vilka det handlar om du ska klättra med låter lite väl...

Brrrr... *ryser*

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 491
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL