Det här med borgen och borgensummor.|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Det här med borgen och borgensummor.
Gamblor
Member
Medlem
Forum Posts: 3514
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 20, 2003 - 8:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Man ser och läser om det väldigt ofta, men jag aldrig fattat hur systemet funkar. Jag vet i princip i vad det går ut på (man slipper vara inspärrad temporärt?) men jag vill ha mer kött på benen.

Någon med koll som kan brief:a mig lite?

Caso
Member
Medlem
Forum Posts: 3507
465214
November 20, 2003 - 8:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Gamblor wrote: Man ser och läser om det väldigt ofta, men jag aldrig fattat hur systemet funkar. Jag vet i princip i vad det går ut på (man slipper vara inspärrad temporärt?) men jag vill ha mer kött på benen.

det är ju en summa som du betalar för att INTE hamna i fängelse..
summan bestämms ju av domaren eller något liknande (tror jag 🙄 )
därför varjerar summan från fall till fall..

Gamblor
Member
Medlem
465218
November 20, 2003 - 8:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Va? Kan man köpa sig fri från brott i staterna?!?

Caso
Member
Medlem
465222
November 20, 2003 - 8:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Gamblor wrote: Va? Kan man köpa sig fri från brott i staterna?!?

beror på vad det är för brott, du kan inte MÖRDA någon och sedan tro att du ska betala 10 miljoner för att bli fri...

Loggo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 706
465223
November 20, 2003 - 8:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Nej man kan inte köpa sig fri från fängelse... det du köper dig fri från är typ häktes tiden...i vissa fall kan man slippa den genom att betala en summa..d går inte på grövre brott lr typ om d finns risk för att man sticker...häktestiden kan sen dras av från fängelse tiden.... så alltså man drar av den tiden man skulle suttit i häkte fram till domen kommer..så e d i sverige med..fast i sverige kan man inte köpa sig fri från häktet mha borgen summa!

Öwall
Member
Medlem
Forum Posts: 4377
465224
November 20, 2003 - 8:54 pm
sp_Permalink sp_Print

jag tror att det går ut på att man inte behöver sitta häktad fram tills rättegången, inte att man slipper straff.

Gamblor
Member
Medlem
465226
November 20, 2003 - 8:55 pm
sp_Permalink sp_Print

beror på vad det är för brott, du kan inte MÖRDA någon och sedan tro att du ska betala 10 miljoner för att bli fri...

Fyfan vad fascistiskt! *arg*

-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
Forum Posts: 4679
465227
November 20, 2003 - 8:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag är väldigt lite insatt men jag trodde det var en summa man betalade(pantar/deposit) mot att man slipper sitta i häktet medans de avgör om de ska väckaåtal å sån skit.
Man får vara ute några dagar innan man hamnar i domstolen där de ska avgöra vad för straff man ska få.
Borgen finns väl i Sverige också vad jag vet.

spartacus
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1041
465278
November 20, 2003 - 9:41 pm
sp_Permalink sp_Print

CasO wrote: [quote=Gamblor]Man ser och läser om det väldigt ofta, men jag aldrig fattat hur systemet funkar. Jag vet i princip i vad det går ut på (man slipper vara inspärrad temporärt?) men jag vill ha mer kött på benen.

Haha så fel du har. Man slipper sitta i häktet, inte i fängelse. Haha.

boogey
Member
Medlem
Forum Posts: 3901
465285
November 20, 2003 - 9:45 pm
sp_Permalink sp_Print

-=*ThE_cRoW*=- wrote: Man får vara ute några dagar innan man hamnar i domstolen

några dar är nog i underkant när det gäller rätten...

brukar vara ett par månader och för en del lågt prioriterade brottstyper kan det ibland handla om år...

Caso
Member
Medlem
465308
November 20, 2003 - 10:07 pm
sp_Permalink sp_Print

spartacus wrote: [quote=CasO][quote=Gamblor]Man ser och läser om det väldigt ofta, men jag aldrig fattat hur systemet funkar. Jag vet i princip i vad det går ut på (man slipper vara inspärrad temporärt?) men jag vill ha mer kött på benen.

häktet, fängelset, same shit 😉
moms måns, det är samma.... =)

Darkstormz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 593
465390
November 21, 2003 - 12:32 am
sp_Permalink sp_Print

Tycker det är sjukt egentligen hela systemet. Tänk om man är helt oskyldig då, och inte vill sitta i häktet. Betalar borgen. Sen visar det sig att man är oskyldig när allt är uppklarat, får man då pengarna tillbaka? NEJ. taskigt att frihetsberöva någon som är oskyldig...

Såg förresten att M. Jackson betalat borgen. Håller på honom. Tror utan tvekan att han är oskyldig. Så himla sjukt allt ihop, bara för man älskar barn, ska man då bli kallad pedofil osv? Min farsa är lika mkt pedofil som Jackson isf, med tanke på att han säkert älskar sin unge...
Jackson gör fan allt för barnen, ta t.ex hans "Neverland" Som han gjort för barnen.

jaja, håller på Jackson. Han har gjort så mkt bra tycker jag. Då menar jag inte musiken (som jag tyckte var bra när jag var mindre)

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
465457
November 21, 2003 - 8:25 am
sp_Permalink sp_Print

Man får tillbaka pengarna. De är en garanti för att man ska infinna sig i rätten när den dagen kommer, en pant.

(Såvida inte någonting jag inte vet om har ändrats.)

Caso
Member
Medlem
465460
November 21, 2003 - 8:46 am
sp_Permalink sp_Print

DarkStormZ wrote: Tycker det är sjukt egentligen hela systemet. Tänk om man är helt oskyldig då, och inte vill sitta i häktet. Betalar borgen. Sen visar det sig att man är oskyldig när allt är uppklarat, får man då pengarna tillbaka? NEJ. taskigt att frihetsberöva någon som är oskyldig...

Såg förresten att M. Jackson betalat borgen. Håller på honom. Tror utan tvekan att han är oskyldig. Så himla sjukt allt ihop, bara för man älskar barn, ska man då bli kallad pedofil osv? Min farsa är lika mkt pedofil som Jackson isf, med tanke på att han säkert älskar sin unge...
Jackson gör fan allt för barnen, ta t.ex hans "Neverland" Som han gjort för barnen.

jaja, håller på Jackson. Han har gjort så mkt bra tycker jag. Då menar jag inte musiken (som jag tyckte var bra när jag var mindre)

det handlar ju om pengar...
folk vill få pengar, och för att nå sina mål så skulle dem göra vad som helst...
i ditt fall så är det m. jackson dem anklagar.....

Pattle
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 141
465474
November 21, 2003 - 9:44 am
sp_Permalink sp_Print

Man betalar för att gå fri och slippa häkte, däremot blir den tid man sitter i häktet inräknat i det fängelsestraff man eventuellt kommer att få. Man har vissa begränsningar när man har betalat borgen. Man får tex bara vistas inom ett visst område. Man slipper INTE straff. Och om man är skyldig kommer man få betala böter eller få fägelsestraff eller dylikt. Straffet har aldrig någonting med borgensumman att göra. Borgensumman sätts i rätten av en domare, och är det riktigt grova brott kan man ibland inte betala borgen för att bli fri temporärt.

99stoffe99
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 182
465617
November 21, 2003 - 3:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Borgensumman får du ju å andra sidan tillbaka om du inte fälls i domstolen..

Öwall
Member
Medlem
Forum Posts: 4377
465625
November 21, 2003 - 3:37 pm
sp_Permalink sp_Print

DarkStormZ wrote: Tycker det är sjukt egentligen hela systemet. Tänk om man är helt oskyldig då, och inte vill sitta i häktet. Betalar borgen. Sen visar det sig att man är oskyldig när allt är uppklarat, får man då pengarna tillbaka? NEJ. taskigt att frihetsberöva någon som är oskyldig...

Jag tror inte heller att det är så illa som media får det att verka. Han killen kan ju lika gärna ha hallucinerat eller något, vet dock inte hur pass sjuk han var.

Om det är sant är det ganska ironiskt, eftersom det var ungens högsta dröm att få träffa honom =)

spartacus
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1041
465908
November 21, 2003 - 10:58 pm
sp_Permalink sp_Print

CasO wrote: [quote=spartacus][quote=CasO][quote=Gamblor]Man ser och läser om det väldigt ofta, men jag aldrig fattat hur systemet funkar. Jag vet i princip i vad det går ut på (man slipper vara inspärrad temporärt?) men jag vill ha mer kött på benen.

häktet, fängelset, same shit 😉

Om du fortfarande tror det efter denna tråden så har du problem...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 460
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL