Det här med linser|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Det här med linser
D3mpa
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 656
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 25, 2006 - 9:03 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har haft linseri ungefär 2 månader och inte hunnit testa olika linser men ni som vet, vad är skillnaden mellan olika linser? jag menar nu har jag tex Soft Lens 66 Toric som kostar runt 1000:- men sedan finns Soft Lens 66 som kostar runt 500:- ..

Man blir lite nyfiken haha.. ha det bra!

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1104276
December 25, 2006 - 9:20 am
sp_Permalink sp_Print

Du kan ha månadslinser, du kan ha årslinser (bara 6 månader egentligen) och du kan ha dagslinser. Du kan ha linser som du inte behöver ta ur när du går och lägger dig och du kan linser som kräver förvaring i behållare för katalysator och högre grad väteperoxid.

Det är väl dom alternativ som finns. Jag kör månadsvis och kan använda både enkel förvaring och med katalysator. Det går vilket som.

//Andreas

Jonatan Hertzberg
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1706
1104279
December 25, 2006 - 9:35 am
sp_Permalink sp_Print

Använder månadslinser av den enkla anledningen att man inte kan få dags linser med den brytningsgrad jag behöver.

Månadslinser är bättre linser rent optiskt sett enligt min optiker... vad det nu betyder =)

Xuestor
Member
Medlem
Forum Posts: 2156
1104280
December 25, 2006 - 9:38 am
sp_Permalink sp_Print

Du har hamnat i samma kniviga sits som jag med andra ord. Eftersom du är i behov av toriska linser, så finns det inte mycket alternativ. Grejen med toriska linser är att ditt brytningsfel på något sett inte är jämnt över ögat, utan linsen måste vrida sig helt rätt i ögat, Därför har du förmodligen även en måttenhet kallad cylinder eller liknande på dina linsförpackningar.

Toriska dagslinser finns knappt att få tag på, Fins några enstaka på lensway .m. men dessa är med fasta cylindervärden (tror de finns i 90 och 120 grader eller något sådant, inte alls säker dock). Vill man ha dessa så får man helt enkelt finna sig i att se lite sämre, Om man nu inte har rövflytet att man har exakt dom cylindervärdena

Xuestor
Member
Medlem
Forum Posts: 2156
1104281
December 25, 2006 - 9:40 am
sp_Permalink sp_Print

Du har hamnat i samma kniviga sits som jag med andra ord. Eftersom du är i behov av toriska linser, så finns det inte mycket alternativ. Grejen med toriska linser är att ditt brytningsfel på något sett inte är jämnt över ögat, utan linsen måste vrida sig helt rätt i ögat, Därför har du förmodligen även en måttenhet kallad cylinder eller liknande på dina linsförpackningar.

Toriska dagslinser finns knappt att få tag på, Fins några enstaka på lensway .m. men dessa är med fasta cylindervärden (tror de finns i 90 och 120 grader eller något sådant, inte alls säker dock). Vill man ha dessa så får man helt enkelt finna sig i att se lite sämre, Om man nu inte har rövflytet att man har exakt dom cylindervärdena

BelGarath
Member
Medlem
Forum Posts: 3611
1104284
December 25, 2006 - 10:03 am
sp_Permalink sp_Print

även jag sitter me toriska månadslinser 😛

D3mpa
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 656
1104288
December 25, 2006 - 10:47 am
sp_Permalink sp_Print

Xuestor wrote: Du har hamnat i samma kniviga sits som jag med andra ord. Eftersom du är i behov av toriska linser, så finns det inte mycket alternativ. Grejen med toriska linser är att ditt brytningsfel på något sett inte är jämnt över ögat, utan linsen måste vrida sig helt rätt i ögat, Därför har du förmodligen även en måttenhet kallad cylinder eller liknande på dina linsförpackningar.

OK, now I get it;)

wojt
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1236
1104327
December 25, 2006 - 1:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Tror också jag har toriska linser, de heter nåt med "xcel frequency toric" i alla fall (har -4.25 respektive -4.75 och brytningsfel :/), månadslinser. Skulle inte vara helt fel med dagslinser, känns så lyxigt att bara kasta linserna nånstans när man går och lägger sig. 🙂

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 349
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL