November 27, 2003
Ni minns alla min ingående recension av Digestive-kex (https://www.nordichardware.se/.....ivelse=405) och efter att ha mer eller mindre fallit för Biscas Digestive-kex, som tyvärr inte fanns tillgängliga när recensionen skrevs.
I recensionen kom jag i alla fall fram till att originalet var ändå bäst, men jag måste ändå säga att Biscas, som är ganska olikt originalet, är väldigt bra på sitt sätt.
En tydlig parallell finns ju även bland alla "Color". Coca Cola är ju originalet och den som inte går att ersätta riktigt, men det finns ju bra kopior och andra som gör det rätt vettiga egna versioner, och andra mindre bra (typ blaskPepsi).
Men hur man än vrider och vänder på det är det nästan alltid så att originalet är bäst och väldigt svårt att ersätta helt. Jeans är väl en annan typ där Levi's hängt kvar i alla år. Där finns det ett väldigt stort utbud av bra och dåliga alternativ, men originalet är ändå kvar ...
Lite lusigt är det ändå. Man tycker ju att med tidens gång borde människan kunna göra originalen bättre, men icke...
//Andreas
November 6, 2001
På tal om det här med cola... http://www.fulcola.com/
Originalet är faktiskt inte bäst. 😉
August 11, 2005
Lägg till att det tex inte får komma ut cola som exakt smakar som Coca-cola med tanke på alla möjligapatent.
Kan man skicka människor till månen kan man klura ut det hemliga receptet bakom Coca cola, men man får inte helt enkelt. Det är anledningen till att originalerna alltid kommer skilja sig, mer eller mindre, från deras efterkommande kopior.
March 10, 2003
Fast nackdelen över att tro att endast orginalet gäller, kan göra att man inte ser över utbudet.
I viss mån stämmer väl detta citat med orginalet är bäst i vissa fall.
Men det finns alltid saker som går att göra bättre, annars hade vi nog fortfarande jagat mammuthar med spjut.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
August 11, 2005
Ctrl wrote: Fast nackdelen över att tro att endast orginalet gäller, kan göra att man inte ser över utbudet.
I viss mån stämmer väl detta citat med orginalet är bäst i vissa fall.
Men det finns alltid saker som går att göra bättre, annars hade vi nog fortfarande jagat mammuthar med spjut.
Precis.
Många likställer kopia med sämre kvalité vilket inte på långa vägar alltid är sant.
kopor är bara annorlunda, vissa bättre, andra sämre.
March 11, 2003
csm101 wrote: Lägg till att det tex inte får komma ut cola som exakt smakar som Coca-cola med tanke på alla möjligapatent.
Kan man skicka människor till månen kan man klura ut det hemliga receptet bakom Coca cola, men man får inte helt enkelt. Det är anledningen till att originalerna alltid kommer skilja sig, mer eller mindre, från deras efterkommande kopior.
Saken är väl att Coca-Cola inte har patent på smaken. Hela mytologin kring Coca-Cola bygger ju på just att man har den hemliga ingrediensen, som man har hemlighållit i alla år istället för att söka patent på den.
För övrigt gillar jag Pepsi bättre, vilket känns skönt, särskilt som att man har varit anställd på Coca-Cola, och druckit kopiösa mängder.....;)
February 12, 2003
Av de normala colorna som finns i butik är det imho bara Pepsi och Coca Cola som är drickbara, allt annat är väldigt blaskigt. Möjligtvis att man kan dricka Olvis cola, men den hittar ni inte i Sverige ändå.
En annan favorit är annars Cherry Coke, Pepsi Twist var också rätt najs.
November 4, 2001
Är det inte (till stor del i alla fall) så att man oftast smakar originalen först och "vänjer sig" vid smaken? Gäller inte bara smak utan allt i regel.
Som alternativa huvudvärkstabletter osv, de är ju typ samma sak men man håller sig oftast ändå till de man är va vid.
Vin är ju ett annat bra exempel där nybörjare oftast gillar de billigare vinerna för det är vad de är vana vid och smakar "mindre". Om man hittar en som aldrig druckit cola och ger denna "blask-cola" i något år och sen ger samma person en "bättre" version så tror jag nog att denna föredrar blask-versionen.
January 8, 2005
tror det helt är vanesak.
Jag tycker bättre om Cuba-Cola tex.
samt att bara för att alla vet att det är "originalet" så blir automatiskt godare.
fast sen kan man ju diskutera vad som är originalet:
"Cuba Cola är en läskedryck som lanserades 1953 och är Sveriges äldsta colasort. Cuba-Cola lanserades tre månader innan Coca-Cola började säljas i Sverige."
March 10, 2003
Sedan skiljer orginalrecepten mellan länder med, se bara på Fanta, går fan inte dricka den i t.ex. tyskland, smakar riktigt illa där.
Finns säkert exempel på alla andra drycker med runt om i världen.
Sedan som Mean Machine säger så är vissa saker vi inte har här naturligt med goda.
Pepsi Twist Lemon är väldigt god och jag tycker det är skummt att den inte går köpa i sverige.
För jag har iaf inte sett den häromkring.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
November 22, 2001
Ctrl wrote: Sedan skiljer orginalrecepten mellan länder med, se bara på Fanta, går fan inte dricka den i t.ex. tyskland, smakar riktigt illa där.
Finns säkert exempel på alla andra drycker med runt om i världen.Sedan som Mean Machine säger så är vissa saker vi inte har här naturligt med goda.
Pepsi Twist Lemon är väldigt god och jag tycker det är skummt att den inte går köpa i sverige.
För jag har iaf inte sett den häromkring.
Det där är lite lustigt, Coca-cola påstås ha samma recept för hela världen, men inte smakar den likadant för det. Kan ju bero på vattnet eller något sådan't, men känns tveksamt.
Fanta tror jag dock de sagt att det är olika recept. Håller med om att tysk fanta smakar apa.
February 12, 2003
Json_81 wrote: Det där är lite lustigt, Coca-cola påstås ha samma recept för hela världen, men inte smakar den likadant för det. Kan ju bero på vattnet eller något sådan't, men känns tveksamt.
Fanta tror jag dock de sagt att det är olika recept. Håller med om att tysk fanta smakar apa.
Det beror på vattnet. Drick Coca Cola här och drick Coca Cola i exempelvis Finland, du kommer märka skillnad.
January 8, 2005
Använder de verkligen "kranvatten" ?
Måste väl ändå använda mineralvatten, dvs renat vatten?
Vi har väldigt bra kranvatten i sverige, men neråt kontinenten, spanien, italien etc så är vattnet inte lika bra längre och jag tvekar på att de använder det direkt.
utan isf kokar det, men då försvinner bakterierna och även smaken.
1 Guest(s)