January 8, 2005
Mycket av smaken tror jag försvinner om du kokar vattnet.
sen om du destillerar det så får du ju väck de mesta av salterna etc.
Men om de nu använder vanligt kranvatten så har vi i sverige väldigt bra grundvatten och "klorerar" inte vårt vatten, iaf inte i samma utsträckning.
så anledningen kan vara att det är kloret i vattnet i utlandet som ger en annan smak.
December 11, 2002
Koka vatten och destillera vatten är dock inte riktigt samma sak.
Vad gäller klorat vatten görs det mest i större städer. Det går oftast mycket bra att dricka vattnet på ställen där det inte är klor i det... just för att det är så pass rent att man inte behöver ha klor i det.
Däremot är inte sagt att vattnet kan smaka olika från ställe till ställe. Detta gäller även innom sverige. Det är mycket som kan smaksätta vatten. Det smakar t.ex. apa hos mig för det är mycket avlagringar i ledningarna i huset.
Så att vattnet gör skillnad för vad Cocan(ja vafan, ni får lära er att det heter coca, inte cola. Kan ni inte läsa på flaskan/burken. Coca-cola, inte Cola-coca 😉 ) är det definitivt ingen tvekan om. Även burken ger avsmak på cocan. Det smakar olika om du har burk eller flaska!
Smaken kan även skillja beroende på koncentration. På resturanger och andra ställen där man köper koncentrat kan det ju skillja ganska mycket på smak beroende på hur pass mycket dom späder ut.
January 8, 2005
Självklart är det skillnad på destillerat vatten och kokat vatten.
Självklart smakar det annorlunda om du har rostiga rör i ditt hus.
Men jag utgår ifrån att de fabriker som gör coca-cola inte har det
Jag ser dock inte mineralskillnaden i vattnet kunna gör någon större avsmak i colan, utan jag tror (om de inte använder annat renat vatten) just att de olika rengöringsmetoderna och hur mkt klor det finns i vattnet som sätter smaken. Förutsatt att coca-cola använder samma recept världen över.
Jag tvivlar starkt på att de använder lokalt kranvatten, då tänker iaf inte jag dricka utländsk cola något mer, då deras bakteriekultur etc inte är lik våran.
February 12, 2003
Polekatt wrote: Jag tvivlar starkt på att de använder lokalt kranvatten, då tänker iaf inte jag dricka utländsk cola något mer, då deras bakteriekultur etc inte är lik våran.
Du ska nog se att de har ganska extrem kvalitetskontroll på vattnet, Coca Cola och Pepsi. Det är ungefär samma som med McDonalds, du kan äta en burgare som är ungefär likandan vart som helst i världen, det är för att kvalitetskontrollen är stenhård, samma gäller stora dryckesfirmor.
March 11, 2003
Mean Machine wrote: Du ska nog se att de har ganska extrem kvalitetskontroll på vattnet, Coca Cola och Pepsi. Det är ungefär samma som med McDonalds, du kan äta en burgare som är ungefär likandan vart som helst i världen, det är för att kvalitetskontrollen är stenhård, samma gäller stora dryckesfirmor.
Njae, både och. Syrup-anläggningar använder kranvatten, så det påverkar definitivt smaken. Och jag misstänker att det är samma sak i de större fabrikerna. Man kontrollerar att vattnet är tjänligt, men man kan inte sätta igång och ha egna vattenreningsverk för att göra läsk. Kvalitét i all ära, men Coca smakar olika i olika länder.
June 11, 2001
Poontus wrote: jag har för mig att det skiljer ganska så mycket på Svensk och tysk Coca Cola
Ja, det gör det och anledningen är att vi i sverige har lagar som gör att orginaltillverkningsmetoden är förbjuden i sverige. Detta då vi har strängare regler om renlighet och slutna system.
Dessutom så är det så att Pripps som tillverkar coca cola i sverige även använder samma tank som dom tillverkar Pripps Blå och Julmust i. 😛
March 11, 2003
Sebbe wrote: Ja, det gör det och anledningen är att vi i sverige har lagar som gör att orginaltillverkningsmetoden är förbjuden i sverige. Detta då vi har strängare regler om renlighet och slutna system.
Dessutom så är det så att Pripps som tillverkar coca cola i sverige även använder samma tank som dom tillverkar Pripps Blå och Julmust i. 😛
Det var väl i alla fall runt 10 år sedan Pripps stod för tillverkning och distribution av Coca i Sverige?
March 10, 2002
ojdå wrote: Det intressanta är ju att Coca Cola sällan vinner smaktest där man inte avslöjar vilket glas som innehåller vilken sorts Cola. Om man däremot har märket på vinner de nästan alltid.
Snacka om starkt varumärke!
Övertygad om att jag skulle klara det. Klarade det för 10 år sedan då de hade något sådant på ett köpcenter. Tror t.o.m. jag skulle kunna smaka skillnad på 33cl, 50cl och 2l-förpackningar.
November 27, 2003
Dehman wrote: Övertygad om att jag skulle klara det. Klarade det för 10 år sedan då de hade något sådant på ett köpcenter. Tror t.o.m. jag skulle kunna smaka skillnad på 33cl, 50cl och 2l-förpackningar.
Burk och flaska kan jag förstå, men olika flaskstorlekar känns ju lite väl 😀
//Andreas
March 10, 2002
Delph1 wrote: Burk och flaska kan jag förstå, men olika flaskstorlekar känns ju lite väl 😀
//Andreas
Tycker det är ganska stor skillnad på de olika flaskstorlekarna. Den hårda 1½ liter var helt klart godast, nästan i klass med burken. 2 liters fungerar. Men jag köper aldrig coca-cola på halvlitersflaska då jag inte tycker den är speciellt god.
1 Guest(s)