December 19, 2002
Begreppet barebone har funnits lika länge som pc-datorer och syftar på ett chassi med färdigmonterat moderkort som man sedan bestyckar efter kundens önskemål. Barebone har egentligen inget med SFF och mini-ITX att göra förutom just att moderkortet ofta redan sitter i chassit när man köper. Sluta kalla alla former av mini-system för barebone. Det är lika fel som att kalla dator för data eller lådan för "hårddisk". 👿
/Fixade till en vettigare topic //Coore
October 25, 2003
Callister wrote: Haha min mamma är fetaste dator nooben 😛
Hon trodde att den skulle bli snabbare om man köpte ny skärm
"Det är ju i skärmen allt händer ju"
det ungefär som när jag var på el-giganten och min farsa skulle kolla på dator (ja, jag övertalade honom till att köpa från komplett sen 😀 )
Säljare: Ja, den här är bra till spel (9200SE *host*skit*host*), och den här är bra till att ladda ner saker. Det går ca 10 gånger fortare på den här om du tillexempel ska ladda ner en film.
Jag: Hur kan det komma sig då?
Säljare: Ja, det är ett sk. 100 Mbit nätverkskort i den här, och bara 10 i den andra. Alltså så går den här 10 ggr fortare.
Jag: Men är det inte internet-uppkopplinegn allt hänger på då?
Säljare: Nejdå, har du samma uppkoppling på båda så går den här ändå 10 ggr fortare.
Jag: Farsan, nu går vi...
Varför idiotförklarar de en på sådana ställen??
December 19, 2002
tindy_14 wrote: [quote=Callister]Haha min mamma är fetaste dator nooben 😛
Hon trodde att den skulle bli snabbare om man köpte ny skärm
"Det är ju i skärmen allt händer ju"
det ungefär som när jag var på el-giganten och min farsa skulle kolla på dator (ja, jag övertalade honom till att köpa från komplett sen 😀 )
Säljare: Ja, den här är bra till spel (9200SE *host*skit*host*), och den här är bra till att ladda ner saker. Det går ca 10 gånger fortare på den här om du tillexempel ska ladda ner en film.
Jag: Hur kan det komma sig då?
Säljare: Ja, det är ett sk. 100 Mbit nätverkskort i den här, och bara 10 i den andra. Alltså så går den här 10 ggr fortare.
Jag: Men är det inte internet-uppkopplinegn allt hänger på då?
Säljare: Nejdå, har du samma uppkoppling på båda så går den här ändå 10 ggr fortare.
Jag: Farsan, nu går vi...
Varför idiotförklarar de en på sådana ställen??
HAHAHAHAHA! roligaste på länge. Undrar om försäljaren ens begrep hur mycket han svamlade 😀
May 8, 2001
Kamelryttarn wrote: Begreppet barebone har funnits lika länge som pc-datorer och syftar på ett chassi med färdigmonterat moderkort som man sedan bestyckar efter kundens önskemål. Barebone har egentligen inget med SFF och mini-ITX att göra förutom just att moderkortet ofta redan sitter i chassit när man köper. Sluta kalla alla former av mini-system för barebone. Det är lika fel som att kalla dator för data eller lådan för "hårddisk". 👿
Klart att du har rätt men i säkert 90% av fallen så säljs SFF som just barebone och i dessa fall är det ju inte fel att kalla dem detta...
När det gäller ordet data så har nog många av oss någon gång (ink. mig själv) råkat säga "dataprogram" eller "dataspel" 😉 Detta är ju helt fel MEN är så vanligt att det accepteras idag.
EDIT: Kan vara smart att använda funktionen "Förhandsgranska"
Desktop: Gigabyte GA-MA770-DS3 | AMD Phenom II 955 BE | 8GB PC6400 | Samsung 1TB + 500GB | Powercolor HD3870
3DMark 2006: 11932 3DMark Vantage: P5137
Laptop: Macbook Pro 2012 | 8GB | Samsung 830 128GB SSD
HTPC: Mac Mini | 3GB | 500GB
March 19, 2003
De där ang att de kollat upphängnings anordningar till datorn för cpu hållare har jag grubblat på lite.
Kanske nått liknande detta? ComPUter.
Även dustin har alltid kallat dem cpu hållare.
http://www.dustin.se/Shopping/.....5010027094
February 4, 2003
Dataspel eller dataprogram är väl inte det värsta exemplet?
det är ju ändå uppbygt med DATA i spelet (1 och 0). Samma sak med programvara.
Exempelviss Excel, Word, Windows XP, Media Spelaren kan ju "lätt kallas" för DATA. Anser jag.
Alla ovanstående behandlar data (det är huvuduppgiften). Att ta reda på vad inmatningsmedel som mus och tangentbord gör, och sen "utföra dem".
Hoppas ni förstår vad jag menar.
September 1, 2002
-d-himself- wrote: btw, måste friska upp mitt minne, cpu står väl för: central prossesing unit? 🙂
Jepp. Central Processing Unit om man skall vara petig med stavningen.
Min syster kallar skrivbordsikonerna för luckor, på samma sätt som man har luckor i en adventskalender. Man öppnar en lucka och upp kommer en överraskning 🙂
March 7, 2004
Kamelryttarn wrote: Begreppet barebone har funnits lika länge som pc-datorer och syftar på ett chassi med färdigmonterat moderkort som man sedan bestyckar efter kundens önskemål. Barebone har egentligen inget med SFF och mini-ITX att göra förutom just att moderkortet ofta redan sitter i chassit när man köper. Sluta kalla alla former av mini-system för barebone. Det är lika fel som att kalla dator för data eller lådan för "hårddisk". 👿
Som dom skulle sagt på Hipp hipp:
[baer-bouhn]
2 Guest(s)