December 19, 2002
ultima wrote: [quote=Kamelryttarn]Begreppet barebone har funnits lika länge som pc-datorer och syftar på ett chassi med färdigmonterat moderkort som man sedan bestyckar efter kundens önskemål. Barebone har egentligen inget med SFF och mini-ITX att göra förutom just att moderkortet ofta redan sitter i chassit när man köper. Sluta kalla alla former av mini-system för barebone. Det är lika fel som att kalla dator för data eller lådan för "hårddisk". 👿
Som dom skulle sagt på Hipp hipp:
[baer-bouhn]
*lol*
May 8, 2001
smurfen87 wrote: Dataspel eller dataprogram är väl inte det värsta exemplet?
det är ju ändå uppbygt med DATA i spelet (1 och 0). Samma sak med programvara.
Exempelviss Excel, Word, Windows XP, Media Spelaren kan ju "lätt kallas" för DATA. Anser jag.
Alla ovanstående behandlar data (det är huvuduppgiften). Att ta reda på vad inmatningsmedel som mus och tangentbord gör, och sen "utföra dem".
Hoppas ni förstår vad jag menar.
Sant att det inte är de värsta exemplen men de är vanliga. Att spel och program består av "data" har nog inte mkt med namnet att göra dock. Det är program FÖR datorn, följdaktligen DATOR-program.
Att program skulle bestå av data verkar också lite konstigt. Om jag inte missminner mig så syftar DATA på uppgifter, t.ex. i ett register och detta oavsett om det är data i pappersform eller i en maskinell databas. Enkelt "översatt" så kan man nog säga att data = uppgifter eller information.
Programmen som du räknar upp är knappast heller data men informationen som de behandlar kan ju absolut vara data, lite tveksamt med mediafilerna dock.
Att data skulle ha något med det binära talsystemet att göra förstår jag inte heller... (ettor och nollor)
Alltid lika intressant med data/dator-termer! 😉
Desktop: Gigabyte GA-MA770-DS3 | AMD Phenom II 955 BE | 8GB PC6400 | Samsung 1TB + 500GB | Powercolor HD3870
3DMark 2006: 11932 3DMark Vantage: P5137
Laptop: Macbook Pro 2012 | 8GB | Samsung 830 128GB SSD
HTPC: Mac Mini | 3GB | 500GB
July 28, 2003
November 28, 2002
May 8, 2001
chrippaz wrote: Dator=Datamaskin 🙂
Är ganska säker på att det heter "dataspel" och "dataprogram"...
Fel men "rätt" 😉
Saxat från Svenska Datatermgruppen:
"Observera att det finns en stor gråzon med svårbedömda termer där både data- och dator- är tänkbara. Samtidigt kan det konstateras att data- alltid varit vanligare än dator- och att många sammansättningar med data- som snarast borde ha skrivits med dator- har blivit så etablerade att de måste accepteras, som datakonst, dataprogram och dataspel."
Desktop: Gigabyte GA-MA770-DS3 | AMD Phenom II 955 BE | 8GB PC6400 | Samsung 1TB + 500GB | Powercolor HD3870
3DMark 2006: 11932 3DMark Vantage: P5137
Laptop: Macbook Pro 2012 | 8GB | Samsung 830 128GB SSD
HTPC: Mac Mini | 3GB | 500GB
November 4, 2001
jonaz wrote: [quote=chrippaz]Dator=Datamaskin 🙂
Är ganska säker på att det heter "dataspel" och "dataprogram"...
Fel men "rätt" 😉
Saxat från Svenska Datatermgruppen:
"Observera att det finns en stor gråzon med svårbedömda termer där både data- och dator- är tänkbara. Samtidigt kan det konstateras att data- alltid varit vanligare än dator- och att många sammansättningar med data- som snarast borde ha skrivits med dator- har blivit så etablerade att de måste accepteras, som datakonst, dataprogram och dataspel."
Ah ok, då vet vi alla 🙂
Språket utvecklas ju och gamla ord får nya innebörder. Däremot tycker jag inte "Data" fungerar när man talar om en "Dator".
1 Guest(s)