September 11, 2001
med rörliga bilder mena de inte DVD och VHS utan komprimering...men du har rätt i mycket annat.....ja skulle fått mitt ADSL modem men de missade mig med 20 mil...kom till filipstad istället...på statoil....
*christian*
-----------------------------
min burk:
ASUS P3B-F Moderkort
PIII 500@500
192 sdram (pc100)
4gb+40gb
Geforce deluxe 256 med 32 ddrram
June 17, 2001
Välskrivet, men jag tror inte att vi här kan göra så mycket åt saken.
Maila dom tråden så ser dom att folk diskuterar deras tillvägagångssätt och priser.
/FD. Crew ffs
"A computer let's you make more mistake's faster than any invention in human history - with the possible exceptions of handgun's and tequila"
August 4, 2001
Jag förstår inte problemet. Om man nu inte gillar Telia så är det väl bara att välja en annan leverantör. Om ingen annan leverantör råkar finnas tillhands betyder väl det att de anser att marknaden inte finns och att det hela är en olönsam affär. Vem som helst kan dra fiber till alla landets slott och kojor. Problemet är bara att någon i slutändan måste betala det hela.
Somliga tycks tro att bredband är någon slags mänsklig rättighet som alla har rätt att kräva. Struntprat. Det är ren affärsverksamhet som måste löna sig för leverantören.
Visst, xdsl klarar i labbmiljö 44 Mbit/s (inte millibit, mb). I praktiken innebär det att du måste bo högst 100 meter från telestationen och ha nya, fräscha kopparledningar därifrån och hem. Inte nåt att hoppas på i verkliga livet alltså.
Det finns inga tjänster på nätet idag som kräver särskilt hög bandbredd (vi bortser nu från alla lozerkidz som ägnar dagarna och nätterna till att tanka warez och divx istället för att gå i skolan). Och med nätet menar jag nu inte bara Sverige (där Telia ondsint härskar) utan faktiskt hela världen.
För mitt Telia ADSL betalar jag ca 45 öre i timmen utslaget på månadens alla timmar. Det är ganska överkomligt tycker jag. Visst vore det bra med 2 Mbit/s eller mer, men jag ser faktiskt inget behov av det ännu. Vill jag takna hem en linux-dist från sunet går det bra över natten...
// Lasse
[ Detta Inlägg ändrades av: wasd den 2001-11-30 23:19 ]
November 4, 2001
Ville bara skryta lite... I kil finns ett företag som trotsar de stora jättarna på bredbandsmarknaden. De kallar sig kilvision. Detta är ett riktigt bra företag. De utlovade 0,5 Mbit och ett halvår senare höjdes det till 0,75... I förrgår körde jag tp-testet, fick en uppkoppling på 1,7Mbit...
Kilvision... det ä grejer det...ger mer bandvidd till användarna än vad de var bunda till...
October 5, 2001
som Wasd sa längre upp...varför klaga? Om det inte duger byt...skaffa dig 56k eller nån annan leverantör, men eftersom de andra "bredbandsbolagen" främst inriktar sig på storstäder så får vanliga människor i mindre områden ta ADSL på 512 kilobit/s istället för 56 kilobit...jag har Telia och jag tycker det är utmärkt jämfört med ISDN eller 56k...som jag sa sluta klaga o byt då...
July 21, 2001
On 2001-11-30 23:18, wasd wrote:
Jag förstår inte problemet. Om man nu inte gillar Telia så är det väl bara att välja en annan leverantör. Om ingen annan leverantör råkar finnas tillhands betyder väl det att de anser att marknaden inte finns och att det hela är en olönsam affär. Vem som helst kan dra fiber till alla landets slott och kojor. Problemet är bara att någon i slutändan måste betala det hela.Somliga tycks tro att bredband är någon slags mänsklig rättighet som alla har rätt att kräva. Struntprat. Det är ren affärsverksamhet som måste löna sig för leverantören.
Visst, xdsl klarar i labbmiljö 44 Mbit/s (inte millibit, mb). I praktiken innebär det att du måste bo högst 100 meter från telestationen och ha nya, fräscha kopparledningar därifrån och hem. Inte nåt att hoppas på i verkliga livet alltså.
Det finns inga tjänster på nätet idag som kräver särskilt hög bandbredd (vi bortser nu från alla lozerkidz som ägnar dagarna och nätterna till att tanka warez och divx istället för att gå i skolan). Och med nätet menar jag nu inte bara Sverige (där Telia ondsint härskar) utan faktiskt hela världen.
För mitt Telia ADSL betalar jag ca 45 öre i timmen utslaget på månadens alla timmar. Det är ganska överkomligt tycker jag. Visst vore det bra med 2 Mbit/s eller mer, men jag ser faktiskt inget behov av det ännu. Vill jag takna hem en linux-dist från sunet går det bra över natten...
// Lasse
[ Detta Inlägg ändrades av: wasd den 2001-11-30 23:19 ]
Men du.. Saken är ju som sådan att ifall du skulle få välja att ha nära 5 gånger mer bandbredd downspeed och 0.2 mbit mer upspeed för ca; 100:- MINDRE, skulle du inte välja det då? Eller ännu bättre nära 20 gånger snabbare åt båda hållen för mindre pengar. Det är ju inte själva farten och priset som stör folket. Det är ju de mycket billigare priserna som får en att störa sig på Telias priser. Ifall vi bara hade haft Telia eller om BoNet hade kostat 500:-/månad skulle Telia varit billiga.
Vad jag försöker säga är att allt är relativt. Det som irreterar folk är att de kan få bättre saker för mindre pengar! Så e' d'!
January 3, 2001
Men tjena!
Är inte hela tanken med en avreglerad marknad att man skall kunna välja ? Se då till att byta leverantör i stället om du inte är nöjd. Ditt gnäll hade jag kunnat ta om Televerket / Telia fortfarande var statligt och då inte försökte tjäna pengar. Nej fan ta alla de som ville ha en avreglering av allt det har ju bara blivit högre priser sämre service än innan. Kolla bara på Posten där de i glesbygd numer skall få betala för att få post.....Det är ju fan tragiskt....
July 21, 2001
det är så att man kn välja vilken leverantör man vill... sen om du bor så pass att bara telia vill leverera til dig så ska du faan inte klaga!
jag har 10mbit (inte bbb) och 100mbit inom stan i sundsvall... man behöver inte ha bbb för att få 10mbit!!!
telia adsl är väl ett bra alternativ till 56k?
sm någon skrev, till lagliga saker behövs i dagsläget inte så mycet mer!
hehe... fast sen så menar ju int jag attinte jag.. hmm, ja ni förstår..
June 1, 2001
Man kan alltid resonera att "till dagliga saker" behövs inte mer än si och så snabbt.
Vad menas med dagliga saker ? Att bara surfa och kolla sidor och mail kräver knappast ens ett 56K modem, då kunde vi slutat vid 28.8 modem.
Det handlar heller inte om att bredband bara ska användas till att kolla på tv med, ganska meningslöst.
Vad det handlar om är att man vill ha en tjänst man kan växa med, själv kör jag egen mailserver, ftp och http server, det funkar då jag har fast ip och upstream på 0.7Mbit, skulle knappast funka på vare sig Chello eller Telia med 128Kbit upstream, dessutom blockerar vissa ISP alla portar under 500.
Ska man alltid resonera som att "det räcker med.." då kan vi alla sluta utvecklas, allting var perfekt med DOS igentligen eftersom det fanns ju ordbehandling, det fanns miniräknare, databas...etc men sen tog det visst slut där.
Allting var ochså perfekt när det bara fanns ettan och tvåan på tv, vad behöver man kabeltv till ?
För att man ska kunna "växa" och utnyttja sin uppkoppling till fler och fler saker så behövs en ordentlig fast bredbandsuppkoppling.
Fast uppkoppling på minst 2.5Mbit är lagom idag, att Telia kör en snik uppkoppling med inloggning ( inte fast ! ) på samma nät som andra kör snabbare uppkopplingar på ( Bonet ) och dessutom tar MER i betalt det ÄR skandal !
Lyckligtvis har jag Bonet, tycker synd om de som har Telia.
Om jag däremot bodde mitt ute i skogen och Telia är enda leverantör skulle jag vara glad över det som finns.
July 21, 2001
vad är det för fel på att ett företag tar överpris, egentligen.. DOM ÄR INTE STATLIGA LÄNGRE FÖR ER SOM MISSAT DET!!! tänk om man skulle säga samma sak till alla biltillverkare, då skulle ju för faaan bara SKODA vara accepterat!!! jag skulle aldrig skaffa adsl, men jag skulle heller aldrig klaga på det, vill man inte betala för adsl så behöver man inte!
July 21, 2001
On 2001-12-01 19:47, Nibbler wrote:
Om Bonet erbjuder en bättre tjänst på samma nätverk som Telia kör på till ett billigare pris, är det då ett rimligt pris Telia tar ?Försök att ansträng dig så förstår du nog vad tråden handlar om.
men förstå!!! du behöver inte skaffa telia adsl om du inte vill!!!
vll du inte betala så stick!!!
MARKNADEN ÄR FRI! du får ta betalt vafaan du vill.. är folk nu så duma att dom köper så är det ju bara helt underbart (för telias vidkommande då förstås)
hade telia varit statligt hade jag varit den första att hålla med om att det är helt åt h*****e men nu är inte fallet så!
June 1, 2001
Finns något som heter ocker, ett företag kan inte alls ta vad det vill i betlat för en tjänst.
Inte för att jag tror det skulle gå att tillämpa här men eftersom du tycks tro att en fri marknad innebär att företagen kan ta "vad de vill" i betalt för en vara eller tjänst.
[ Detta Inlägg ändrades av: Nibbler den 2001-12-01 20:10 ]
1 Guest(s)