August 4, 2001
On 2001-12-01 20:09, Nibbler wrote:
Finns något som heter ocker, ett företag kan inte alls ta vad det vill i betlat för en tjänst.
...
Det där har du fått om bakfoten. Naturligtvis kan ett företag ha vilka priser som helst på sina varor och tjänster. Undantag finns förstås, exempelvis hyran för en hyresrätt.
Ocker är när man utnyttjar motpartens underläge vid ett avtals ingående. Ett måhända dåligt exempel är att du ligger ordentligt efter med hyran. Av hyresvärden har du fått ett ultimatum. "Betala den förfallna hyran senast på måndag, annars blir du vräkt". Du träffar en kompis som erbjuder sig att låna dig pengar till hyran mot 50% ränta. Du har inget val utan måste acceptera. Alternativet är att stå utan bostad om några dagar. Då handlar det om ocker, eftersom kompisen utnyttjar ditt underläge.
Att Telia vill ha 375 kronor i månaden för ADSL är inget ocker. Det står dig fritt att välja om du vill ha den tjänsten eller inte. Du är inte någon beroendesituation gentemot Telia, dvs ditt liv rasar inte samman om du inte får ADSL från just Telia.
// Lasse
[ Detta Inlägg ändrades av: wasd den 2001-12-01 22:10 ]
June 1, 2001
Jag sa att jag inte trodde att det gällde i detta fall utan var en kommentar till ett annat inlägg.
Det finns alla möjliga lagar och förordningar som styr vad ett företag kan ta betalt, framförallt är det naturligtvis avtal i de fall sådana finns och sedan en självreglering genom konkurrens med andra företag.
[ Detta Inlägg ändrades av: Nibbler den 2001-12-01 22:15 ]
August 4, 2001
On 2001-12-01 22:13, Nibbler wrote:
Du motsäger dig själv när du säger inom vissa gränser, det var väl det jag sa ?
Den formuleringen ändrade jag. Du läste mitt inlägg för snabbt
Det finns alla möjliga lagar och förordningar som styr vad ett företag kan ta betalt, framförallt är det naturligtvis avtal i de fall sådana finns och sedan en självreglering genom konkurrens med andra företag.
Ingågna avtal gäller förstås. Men hur avtalen är utformade är inget som regleras i lag. I alla fall inte priset på varan eller tjänsten. Dock finns det delar som regleras av exempelvis konsumentköplagen.
Självreglering genom konkurrens är ett annat begrepp för marknadsekonomi. Det har inget med juridik och lagar att göra.
// Lasse
August 4, 2001
On 2001-12-01 22:14, Nibbler wrote:
Märkligt att man kan ändra inlägg när någon redan svarat, blir ju lite konstigt då man kan gå och ta tillbaka något man sagt.Första inlägget som startade tråden har plötsligt försvunnit.
Jag håller med Nibbler här. Ska man kunna föra ett vettig diskussion om saker och ting ska det förstås inte gå att ändra på gamla inlägg.
// Lasse
May 8, 2001
Faktum är att det är vi skattebetalare som har betalat kablarna som ligger i marken, dessa kablar tar Telia betalt av andra internet och telefonilevarantörer för att få använda...
Det enda rätta vore att staten (vi skattebetalare) ägde alla kablar och växlar och sedan låta alla som vill hyra bandbredd få göra det... På lika villkor !
Mvh..
July 21, 2001
On 2001-12-02 15:29, beerbelly wrote:
Faktum är att det är vi skattebetalare som har betalat kablarna som ligger i marken, dessa kablar tar Telia betalt av andra internet och telefonilevarantörer för att få använda...Det enda rätta vore att staten (vi skattebetalare) ägde alla kablar och växlar och sedan låta alla som vill hyra bandbredd få göra det... På lika villkor !
Mvh..
men gubben lilla, när staten sålde ut telia så stoppade inte direkt persson och co pengara i egen ficka förstår du väl?
staten fick pengarna!!! därför har alla som äger telia aktier (jag bland andra) köpt kablarna och hela faderullan av staten, det är ju som om jag bygger ett hus sen säljer jag det til dig och sedan hävda att jag ska få bo uthuset gratis eftersom det är jag som faktiskt byggt alls....
FÖRETAGET BLEV SÅLT!!!
May 8, 2001
On 2001-12-02 16:25, BobboViking aka Fjoop wrote:
Faktum är att det är vi skattebetalare som har betalat kablarna som ligger i marken, dessa kablar tar Telia betalt av andra internet och telefonilevarantörer för att få använda...Det enda rätta vore att staten (vi skattebetalare) ägde alla kablar och växlar och sedan låta alla som vill hyra bandbredd få göra det... På lika villkor !
Mvh..
men gubben lilla, när staten sålde ut telia så stoppade inte direkt persson och co pengara i egen ficka förstår du väl?
staten fick pengarna!!! därför har alla som äger telia aktier (jag bland andra) köpt kablarna och hela faderullan av staten, det är ju som om jag bygger ett hus sen säljer jag det til dig och sedan hävda att jag ska få bo uthuset gratis eftersom det är jag som faktiskt byggt alls....FÖRETAGET BLEV SÅLT!!!
Just det ! Telia köpte "kablarna i backen" och bestämmer nu själva vilka som skall få använda dessa ! Är det ngn isp som vill använda kablarna så är det bara att hosta upp slantarna och dega till Telia... Man kan ju knappast kalla det för en fri telemarknad iaf..! Telia aktier är väl inte mycket att ha ! He !
July 21, 2001
On 2001-12-02 23:41, beerbelly wrote:
On 2001-12-02 16:25, BobboViking aka Fjoop wrote:
Mvh..
staten fick pengarna!!! därför har alla som äger telia aktier (jag bland andra) köpt kablarna och hela faderullan av staten, det är ju som om jag bygger ett hus sen säljer jag det til dig och sedan hävda att jag ska få bo uthuset gratis eftersom det är jag som faktiskt byggt alls....FÖRETAGET BLEV SÅLT!!!
Just det ! Telia köpte "kablarna i backen" och bestämmer nu själva vilka som skall få använda dessa ! Är det ngn isp som vill använda kablarna så är det bara att hosta upp slantarna och dega till Telia... Man kan ju knappast kalla det för en fri telemarknad iaf..! Telia aktier är väl inte mycket att ha ! He !
hehe, beror när man köpte dom , men håller md...
eller för ett företag att dra egna små kablar?
2 Guest(s)