September 12, 2001
kutlo wrote: [quote=Starscream]Vet att några stängde av datorerna i skolan och satte de där switcharna till 115V och nästa dag när en hel klass satte sig o starta datorerna samtidigt så sa det poffpoffpoffpoffpoffpoffpoff.......
Nu är det ju bara agget som pajja men ändå, de kostar också.
Måste testa
Tycker inte att du "måste" testa.
Det kostar pengar och är fullständigt onödigt...och så klagar många över att skolorna har för få datorer.
Inte så konstigt om dom ska sabbas på det sättet.
April 18, 2003
Ogrebeast wrote: Idioter till driftansvariga som inte plomberar den brytaren 🙄
Det har jag t o m gjort på den jag har här hemma just in case.
Just in case av vaddå? Tanken har aldrig ens slagit mej att ändra på den switchen... eller har du såna där små läskiga halvmeterstyper som dräller runt hemma?
🙂
February 21, 2003
Jekyll 3000 wrote: [quote=Ogrebeast]Idioter till driftansvariga som inte plomberar den brytaren 🙄
Det har jag t o m gjort på den jag har här hemma just in case.
Just in case av vaddå? Tanken har aldrig ens slagit mej att ändra på den switchen... eller har du såna där små läskiga halvmeterstyper som dräller runt hemma?
🙂
I händelse av att du snedtänder och springer hög som ett hus ända hit till GBG och våldtar min dator!
Med andra ord: Att någon annan råkar pilla där. Säkerhetsfetischism du vet 😛
January 17, 2002
coalan wrote: När vi ändå är inne på smällar så small det till i min skärm idag den, den blev svart i några sekunder, men serdan startade den igen *pweh* annars hade det blivit 15" ett tag framöver :/
Brrr, nu påminner du mig om när min norska skogskatt (långhårig) kom och lade sig på min skärm efter att ha varit ute i snön... Trodde aldrig skärmen skulle starta igen ;(
btw, även om datorn är avstängd så smäller det i agget om du pillar på switchen, det gjorde det då jag lyckades pilla på den av misstag.
November 26, 2002
Krqagyzzz wrote: ska testa det på min gammal 486 senare tror jag.
kan inte någon el-kunnig förklara vad det är som händer...
du har ett nätaggregat som har en viss effekt
ström*spänning=effekt
om du ökar spänningen så sänker du strömmen, och vice versa.
när du då ställer om spänningen från 230 till 115 volt, så dubblas strömmen.
gjorde det på en kass dator på ett sommarjobb jag hade, tog ett tag att ens lista ut vad jag hade gjort =)
December 7, 2003
Öwall wrote: [quote=Krqagyzzz]ska testa det på min gammal 486 senare tror jag.
ström*spänning=effekt
gjorde det på en kass dator på ett sommarjobb jag hade, tog ett tag att ens lista ut vad jag hade gjort =)
Så om säkringen (den i elskåpet, proppen) är så lite belastad att den inte hinner lösa ut när strömmen dubblas, det är då nätaggregatet tar stryk?
November 26, 2002
Payroouz wrote: [quote=Öwall][quote=Krqagyzzz]ska testa det på min gammal 486 senare tror jag.
ström*spänning=effekt
Så om säkringen (den i elskåpet, proppen) är så lite belastad att den inte hinner lösa ut när strömmen dubblas, det är då nätaggregatet tar stryk?
jag tror att nätaggregatet tar stryk iallafall, strömmen är nog inte tillräckligt stor
jag tror att jag har formulerat mig lite luddigt, om inte helt fel ovan dessutom, men poängen är iallfall att strömmen blir högre än vad nätagget klarar
June 30, 2003
Hmm, jag undrar om det är därför bara hälften av datorerna i våran datorsal fungerar. Oerhört jobbigt på programmeringen. :arg:
Men om vi ska snacka smällar så kan jag ju skryta med att ett modem har smällt för mig. Fattade inte vad det var förrens jag såg att MSN loggats ur.
Sen så hoppar man alltid till när lampan brevid datorn smäller!
GrayFox kan nog berätta lite om sina erfarenheter om detta också...
4 Guest(s)