Det ska börjas i tid..|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Det ska börjas i tid..
ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 7, 2006 - 3:41 pm
sp_Permalink sp_Print

http://www.dagbladet.nu/artike.....sokdatum=#
Första björnen för i år fälld..
Skapligt, 15 år och knäpper en björn framför ögonen på jaktledaren.
wink

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Magnus J
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 717
1075630
September 7, 2006 - 3:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Själlit! 😀

whak
Member
Medlem
Forum Posts: 4718
1075634
September 7, 2006 - 3:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Äh det där var väl inget.

dreamweaver
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1220
1075638
September 7, 2006 - 4:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Varför skjuter man björnar? Är de ett problem? För man skjuter dem väl knappast för köttet eller huden?

Extatic
Member
Medlem
Forum Posts: 2910
1075640
September 7, 2006 - 4:06 pm
sp_Permalink sp_Print

dreamweaver wrote: Varför skjuter man björnar? Är de ett problem? För man skjuter dem väl knappast för köttet eller huden?

Det undrar jag också...
Jag hade skjutit den tjocka ungen i artikeln hellre än att skjuta ett djur som är närapå utrotat i sverige.

Gamblor
Member
Medlem
Forum Posts: 3514
1075643
September 7, 2006 - 4:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Började den anfalla honom (eller någon annan människa i närheten) eller behövde den dödas för att fixa balansen bland djuren i skogen?
Var han hungrig och behövde käka? (förmodligen inte om man tittar på bilden)
Vad fanns det för syfte i att skjuta ihjäl björnen?

Jag är fullt medveten om och accepterar att människan är i toppen av matkedjan, men jag blir förbannad av tanken på att folk ger sig på djur utan rimlig anledning.
Speciellt jävligt är det när människan använder hundar, gevär och annat fusk för att utan personlig risk avrätta det den "jagar".

[förutsatt att ungen inte sköt ihjäl djuret i självförsvar]
Ska man ut och tävla mot djuren i naturen tycker jag fan man skall duellera på lika villkor. Fixar man att ha ihjäl sin motståndare i en clean fight så tycker jag kan man vara stolt över sin bedrift, annars tycker jag man skall skämmas.

Jakt som består i att man skjuter ihjäl vilda djur för att det är "roligt" tycker jag är lika obscent och vidrigt som att sitta bakom en hylla inne på ICA och knäppa folk som tar för lång tid på sig i kön...

Boomhauer
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 732
1075645
September 7, 2006 - 4:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Själv undrar jag mest hur skotten kan ha varit "välriktade" när det inte räckte med ett? 😕 Trodde åtminstone att man var noga med sånt för att minska lidandet.

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1075649
September 7, 2006 - 4:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Boomhauer wrote: Själv undrar jag mest hur skotten kan ha varit "välriktade" när det inte räckte med ett? 😕 Trodde åtminstone att man var noga med sånt för att minska lidandet.

Man är nog inte så kaxig när en björn är i krokarna, och det är knappast det lättaste djuret att ha ihjäl heller (relativt litet huvud, osv). Inte för att jag är jägare själv, men jag skulle gissa på det. 🙂

CTH
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 476
1075651
September 7, 2006 - 4:22 pm
sp_Permalink sp_Print

om man inte får in en ordentlig huvudträff så behövs det nog ett par skott för att fälla en björn, inga små saker det där.
Jag får hålla med om att om det bara va för skojs skull (vilket det verkar som) så var det dumt att skjuta björnen. De är ju ganska ovanliga och ställer inte till mycket förtret för människor. Fast man kan ju äta björnkött och det är knappast så att de finns i hagar, så då måste man ju ut i skogen och skjuta en för att kunna äta den. Även om man inte svälter ihjäl utan den så tycker jag att det ändå är en rätt ok anledning, men inte bara för att kunna skryta om det.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1075671
September 7, 2006 - 4:57 pm
sp_Permalink sp_Print

– Jag har nog inte riktigt fattat det än, fast det känns väldigt kul, sa den unge jägaren.

Kul?! Avrätta ett djur är kul?

//Andreas

Spannen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 505
1075679
September 7, 2006 - 5:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har på sistone blivit jäkligt blödig när det gäller djur. I min ungdoms dagar sköts kaniner vilt, och jag hade inget emot jakt. Men nu de senare åren kan jag fan knappt köra kniven i en gädda jag fiskat upp :/

När det gäller större djur (av någon anledning känns det värre för mig), så fattar jag inte hur man kan skjuta en stor fin Älg, eller en ståtlig björn, och sedan vara stolt över det.

Hur jävla svårt kan det vara? Man sitter i ett torn med ett modernt gevär med kikarsikte och väntar till ett intet ont anande djur råkar komma förbi. OJ! Titta på mig, jag kunde rikta bössan och trycka av, fan vad bra jag är!

Olegh
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 148
1075695
September 7, 2006 - 5:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Någon som har koll på vad för regler som gäller för björnjakt? man kan väl knappast få gå ut o skjuta björnar lite som man vill?

För övrigt kan jag bara hålla med om att nöjesjakt är fullständigt åt helvete. Skjuta djuret av en anledning, visst, men fan inte för att det är kul.

dupa666
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 179
1075698
September 7, 2006 - 5:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Björnjakt är väl till största del nöjesjakt, samt lite skyddsjakt när dom rör sig i fel områden.

Älgjakt däremot. Algkött är ju enormt gott, jag är uppväxt på älgfärs/ blandfärs med älg, och tycker numer att vanlig köpt färs är fet och äcklig.
Älgjakt där kombineras nytta med nöje (för jägarna) och visst den kanske inte är nödvändig men helt klart värt det

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
1075699
September 7, 2006 - 5:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har funderat lite. Vad jag kom fram till är att många jägare är dummare än sitt villebråd. Tänk själv. Jägarna verkar inte kunna skilja på de byten som de skall skjuta. Av och till hör man hur jägare skjuter djur som är skyddade eller utom säsong. Men när det kommer till björnar och vargar, så anfaller de så gott som till 100% alltid beväpnade människor. Slutsats, djuren kan göra åtskillnad på sina offer, men jägarna klarar det inte.;)

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1075700
September 7, 2006 - 5:52 pm
sp_Permalink sp_Print

dreamweaver wrote: Varför skjuter man björnar? Är de ett problem? För man skjuter dem väl knappast för köttet eller huden?

Man skjuter björnar för att de är till besvär, man äter köttet, använder skinnet och sist och kanske inte minst, det är säsong på dem nu..
Det är alltså fråga om helt laglig jakt..

*Edit*
Citat från ST:
"Naturvårdsverket tillåter skyddsjakt på björn och i årets jakt får totalt 143 björnar skjutas i landet, varav 12 får skjutas i Västernorrland"
http://www.st.nu/nyheter/lokal.....;id=582803

*Edit 2*

Extatic wrote: [quote=dreamweaver]Varför skjuter man björnar? Är de ett problem? För man skjuter dem väl knappast för köttet eller huden?

Det undrar jag också...
Jag hade skjutit den tjocka ungen i artikeln hellre än att skjuta ett djur som är närapå utrotat i sverige.

Den killen är inte speciellt tjock, och har antagligen mer stake än du någonsin kommer att uppbringa.
Vad har förresten hans kroppsfason med jakten att göra? Får inte feta killar/tjejjer jaga?
Björn närapå utrotad? Sen när då?
Är det därför man tillåter jakt på den, tänk innan du postar åsikter om att du vill skjuta folk som håller sej inom lagens ramar.
Verkar vara många med åsikter om detta, men få som har någon koll eller ens läst artikeln.
:cy:
Kan väl tillägga att går man till skogs och jagar björn och tror att man ska fälla den med ett skott i huvudet så bör man nog stanna hemma, för då har man inget i skogen att göra..

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Relaxia
Member
Medlem
Forum Posts: 3065
1075705
September 7, 2006 - 6:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja det var att börja tidigt. Om det nu är bra eller inte har jag ingen åsikt om.

jimi
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 45
1075713
September 7, 2006 - 6:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Synd att djuren inte har vapen och kan skjuta tillbaka. 🙂 Då hade det ju blivit lite sport att jaga.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1075715
September 7, 2006 - 6:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Jimi wrote: Synd att djuren inte har vapen och kan skjuta tillbaka. 🙂 Då hade det ju blivit lite sport att jaga.

Är du vegetarian?
Om inte, så förutsätter jag att du äter självdöda djur.

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
1075718
September 7, 2006 - 6:57 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=Jimi]Synd att djuren inte har vapen och kan skjuta tillbaka. 🙂 Då hade det ju blivit lite sport att jaga.

Är du vegetarian?
Om inte, så förutsätter jag att du äter självdöda djur.

Äter du varg?

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
1075720
September 7, 2006 - 6:58 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: Jag har funderat lite. Vad jag kom fram till är att många jägare är dummare än sitt villebråd. Tänk själv. Jägarna verkar inte kunna skilja på de byten som de skall skjuta. Av och till hör man hur jägare skjuter djur som är skyddade eller utom säsong. Men när det kommer till björnar och vargar, så anfaller de så gott som till 100% alltid beväpnade människor. Slutsats, djuren kan göra åtskillnad på sina offer, men jägarna klarar det inte.;)

laugh

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 87
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL