April 26, 2003
Finns ju olika åsikter om det där med jakt, själv är jag helt ointresserad av jakt men jag kan förstå folk som verkligen brinner för jakt. Sen är det ju knappast brist på älg i sverige och gott är det ju också. Jag tror inte att ni som är emot att döda björn skulle tveka att skjuta om ni av nån anledning skulle sitta på ett pass å se den besten dyka upp
denstore wrote: Jag har funderat lite. Vad jag kom fram till är att många jägare är dummare än sitt villebråd. Tänk själv. Jägarna verkar inte kunna skilja på de byten som de skall skjuta. Av och till hör man hur jägare skjuter djur som är skyddade eller utom säsong. Men när det kommer till björnar och vargar, så anfaller de så gott som till 100% alltid beväpnade människor. Slutsats, djuren kan göra åtskillnad på sina offer, men jägarna klarar det inte.;)
Jag har också funderat lite.
Vad jag kom fram till är att många skribenter på forumet inte läser eller ens vet vad dom postar om i den här tråden.
Skribenterna verkar inte kunna skilja på tjuvjakt och jakt. Av och till ser man inlägg om tjyvjakt, obefintligt nödvärn i en tråd om en kille som skjutit en björn helt legalt. Att han hade bössan med har en så enkel förklaring som att det är älg/björnjaktstider. Björnen anföll för övrigt inte, så jag förstår inte vad en del här egentligen postat i tråden.
Att sedan en som påstått sej vara jägare en gång i tiden också hakar på drevet ter sej förvånande.
denstore wrote: [quote=ilg@dd][quote=Jimi]Synd att djuren inte har vapen och kan skjuta tillbaka. 🙂 Då hade det ju blivit lite sport att jaga.
Är du vegetarian?
Om inte, så förutsätter jag att du äter självdöda djur.
Äter du varg?
Nej, och jag skjuter inga sådana heller, det finns det andra som sköter.
Däremot är jag inte bangen att döda djur som jag äter, och det har blivit en hel del genom åren.
Tråden handlar f.ö om en skjuten björn. :bok:
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
June 17, 2006
Att det var en såpass omfattande skyddsjakt på björnar hade jag ingen aning om. Finns liksom inga björnar där jag bor 🙂
Skyddsjakt och jakt för köttets skull ser jag personligen som godtagbara skäl för att fälla en björn men för pälsen.. njae. Iofs är det bara bra att man tar till vara på den men knappast ett skäl till att jaga björn.
Olegh wrote: Att det var en såpass omfattande skyddsjakt på björnar hade jag ingen aning om. Finns liksom inga björnar där jag bor 🙂
Skyddsjakt och jakt för köttets skull ser jag personligen som godtagbara skäl för att fälla en björn men för pälsen.. njae.
Jag anser det nog vara vettigt att ta rätt på allt som kan användas.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
May 1, 2005
ilg@dd wrote: [quote=dreamweaver]Varför skjuter man björnar? Är de ett problem? För man skjuter dem väl knappast för köttet eller huden?
Man skjuter björnar för att de är till besvär, man äter köttet, använder skinnet och sist och kanske inte minst, det är säsong på dem nu..
Det är alltså fråga om helt laglig jakt..
1. Jag ifrågasatte inte legaliteten.
2. "Hud" är fullt korrekt att säga. Skinn är per definition hud med eller utan hår och benämns oftast skinn när huden lämnat kroppen, men försök inte få mig att tro att hud inte är korrekt.
3. Är det dags för en ny dust mellan "vargkramar'n" (denstore) och "mullmuppen" (ilg@dd)?
dreamweaver wrote: [quote=ilg@dd][quote=dreamweaver]Varför skjuter man björnar? Är de ett problem? För man skjuter dem väl knappast för köttet eller huden?
Man skjuter björnar för att de är till besvär, man äter köttet, använder skinnet och sist och kanske inte minst, det är säsong på dem nu..
Det är alltså fråga om helt laglig jakt..
1. Jag ifrågasatte inte legaliteten.
2. "Hud" är fullt korrekt att säga. Skinn är per definition hud med eller utan hår och benämns oftast skinn när huden lämnat kroppen, men försök inte få mig att tro att hud inte är korrekt.
3. Är det dags för en ny dust mellan "vargkramar'n" (denstore) och "mullmuppen" (ilg@dd)?
1. Näe, du frågade varför man sköt björnar, vilket jag svarade på.
2. Ok, man tar huden och tillverkar bl.a läder/skinnvaror av den.
3. Tror jag inte, ioma han cyklade omkull redan vid inträdet i tråden.
Mullmupp?
August 7, 2001
Jag är inte så insatt just i björnjakt.
Först tänkte jag vilka jävla idioter.
Men sen såg jag att det var en mer betydligt omfattande jakt på björn än vad jag trodde. Hur stor är björnstammen i sverige?
Men som Delph1 sa... Hur fan kan det vara kul att avrätta ett djur?
Är emot nöjesjakt. Men skyddsjakt och avskjutning är ofta nödvändigt även om det är för magstarkt för mig.
Vargar ska absolut inte skjutas. Tycker det ska ges mer bidrag till bönderna så dom kan skydda sig bättre anser jag.
February 24, 2006
Ni som klagar om saker ni inte vet nånting om kan leta upp lite fakta först.
Dree - Vet inte då jag inte jagar björn men det hittar du lätt.
Kul att avrätta djur? Du menar kul att va ute i skog och natur och jaga/fälla ett djur helt lagligt, och sen va stolt över att man gjort nåt man tycker om och har lyckats? Varför gör du nånting som är kul? Jag tycker inte om äckliga fjortisar som åker runt i sina epa traktorer men jag låter dom va för dom gör nåt dom tycker om även fast jag inte gillar det. Självklart är skyddsjakt och avskjutning som du säger nödvändigt, jag har inget emot det men jag tycker det är skönt att veta att det finns djur i sveriges skogar och jag skulle inte ha nåt emot om det fanns fler.
Problemet ligger i att vi blir bara fler och fler människor varje år därför måste vi ta mer och mer av djurens del av landet. Så alla ni som tycker att människan ska sluta bygga ut städerna så djuren får ha sin skog ifred SKAFFA INTE BARN! Det är det bästa ni kan göra.
Bönderna skulle behöva 2m höga murar och kraftiga elstängsel för att kunna skydda sig. Du skulle bli förvånad om du visste hur djur kan ta sig runt/in där dom vill, därför måste tyvärr bönderna skjuta vargar ibland för att skydda sin boskap eller sina husdjur.
August 7, 2001
Hakkas wrote: Ni som klagar om saker ni inte vet nånting om kan leta upp lite fakta först.
Dree - Vet inte då jag inte jagar björn men det hittar du lätt.
Kul att avrätta djur? Du menar kul att va ute i skog och natur och jaga/fälla ett djur helt lagligt, och sen va stolt över att man gjort nåt man tycker om och har lyckats? Varför gör du nånting som är kul? Jag tycker inte om äckliga fjortisar som åker runt i sina epa traktorer men jag låter dom va för dom gör nåt dom tycker om även fast jag inte gillar det. Självklart är skyddsjakt och avskjutning som du säger nödvändigt, jag har inget emot det men jag tycker det är skönt att veta att det finns djur i sveriges skogar och jag skulle inte ha nåt emot om det fanns fler.Problemet ligger i att vi blir bara fler och fler människor varje år därför måste vi ta mer och mer av djurens del av landet. Så alla ni som tycker att människan ska sluta bygga ut städerna så djuren får ha sin skog ifred SKAFFA INTE BARN! Det är det bästa ni kan göra.
Bönderna skulle behöva 2m höga murar och kraftiga elstängsel för att kunna skydda sig. Du skulle bli förvånad om du visste hur djur kan ta sig runt/in där dom vill, därför måste tyvärr bönderna skjuta vargar ibland för att skydda sin boskap eller sina husdjur.
Det är ett liv... Inte ett objekt. "Äckliga fjortisar" med epa traktorer mördar inte.
Jag tycker om att vara i naturen men jag har aldrig med mig en bössa.
Kan ha roligt i skogen utan en bössa.
Den stora befolkningen finns inte i skogen. 😉
Jag har en polare sysslar med avskjutning av vildsvin som härjar vid ett bostadsområde. Avskjutningen är nödvändig eftersom en grupp vildsvin är livsfarliga om man skulle stöta på dom.
Vargar finns det inte så många av i Sverige. Avskjutningen är inte nödvändig.
När jag skrev skydd så menade jag även ekonomiskt skydd. En form av försäkring. För ifall en varg tar en ren så är det ändå naturens gång och det är ju den vi försöker bevara.
denstore wrote: [quote=ilg@dd] Tråden handlar f.ö om en skjuten björn. :bok:
Det var värst vad du blev plötsligt enträgen om att hålla sig on topic. Det är väl inget du brukar vara så noga med? 😉
Nja, eftersom jag själv startade den här tråden så kommer jag lättare ihåg vad den handlar om..
February 24, 2006
Det är ett liv... Inte ett objekt. "Äckliga fjortisar" med epa traktorer mördar inte.
Den stora befolkningen finns inte i skogen. 😉
Mord? Ring polisen då, det där är jakt inte mord.
Du kan ha roligt utan bössa för du tycker inte om jakt men dom som gör det har med sig ett gevär när dom jagar, låter det konstigt? Om du tycker om att köra bil så ska du sluta med det för bilar släpper ut avgaser/"gifter" som blablabla som tills slut tar död på djur och sjöar. Tycker du det är så fel att skjuta djuren lagligt under jakten så får du väl kuta runt i skogen och skrämma bort dom.
Självklart att den stora befolkningen inte finns i skogen, vi finns utanför och skövlar bort skog för att få plats med våra hus.
Kom med nåt bättre istället.
November 27, 2003
Hakkas wrote:
Den stora befolkningen finns inte i skogen. 😉Mord? Ring polisen då, det där är jakt inte mord.
Du kan ha roligt utan bössa för du tycker inte om jakt men dom som gör det har med sig ett gevär när dom jagar, låter det konstigt? Om du tycker om att köra bil så ska du sluta med det för bilar släpper ut avgaser/"gifter" som blablabla som tills slut tar död på djur och sjöar. Tycker du det är så fel att skjuta djuren lagligt under jakten så får du väl kuta runt i skogen och skrämma bort dom.Självklart att den stora befolkningen inte finns i skogen, vi finns utanför och skövlar bort skog för att få plats med våra hus.
Så det är helt ok att njuta av att sjukta djur bara för vi har en jaktsäsong?
Jakt behövs, men jag vill ha betydligt hårdare krav. T.ex. vill jag inte se en 15åring i skogen med laddat, dödligt vapen.
//Andreas
July 27, 2002
Jakt är en kultur som betyder mycket för vissa. Att förbjuda jakt för privatpersoner är ungefär samma sak som att förbjuda tobak; kulturen försvinner, i detta fall tänker jag på cigarr som är den fina sidan av tobak.
Djur är till för att ätas. Hur många "oskyldiga" (som ni nämner) djur tror ni inte vargen eller björnen har dödat? Varför ska då inte detta djur råka ut för samma öde av oss, människan? Vårt övertag med gevär är ungefär samma övertag som en björn har mot ett mindre djur.
Delph1 wrote: [quote=Hakkas]
Den stora befolkningen finns inte i skogen. 😉Mord? Ring polisen då, det där är jakt inte mord.
Du kan ha roligt utan bössa för du tycker inte om jakt men dom som gör det har med sig ett gevär när dom jagar, låter det konstigt? Om du tycker om att köra bil så ska du sluta med det för bilar släpper ut avgaser/"gifter" som blablabla som tills slut tar död på djur och sjöar. Tycker du det är så fel att skjuta djuren lagligt under jakten så får du väl kuta runt i skogen och skrämma bort dom.Självklart att den stora befolkningen inte finns i skogen, vi finns utanför och skövlar bort skog för att få plats med våra hus.
Så det är helt ok att njuta av att sjukta djur bara för vi har en jaktsäsong?
Jakt behövs, men jag vill ha betydligt hårdare krav. T.ex. vill jag inte se en 15åring i skogen med laddat, dödligt vapen.
//Andreas
Det är verkligheterna för bl.a dej och mej skiljer sej..
Det finns inget som direkt hindrar att en 15-åring helt lagligt kan gå till skogs och skjuta sej en björn/älg om det är säsong.
Jag vill t.ex inte heller se att trångsynta stadsbor som aldrig satt sin fot i skogen skall lägga sej i vad man gör där, än mindre delta i beslut som rör detta ämne... Men jag får stå ut med det iaf.
December 15, 2002
ilg@dd wrote:
[quote=Extatic] Det undrar jag också...
Jag hade skjutit den tjocka ungen i artikeln hellre än att skjuta ett djur som är närapå utrotat i sverige.
Den killen är inte speciellt tjock, och har antagligen mer stake än du någonsin kommer att uppbringa.
Vad har förresten hans kroppsfason med jakten att göra? Får inte feta killar/tjejjer jaga?
Björn närapå utrotad? Sen när då?
Är det därför man tillåter jakt på den, tänk innan du postar åsikter om att du vill skjuta folk som håller sej inom lagens ramar.
Verkar vara många med åsikter om detta, men få som har någon koll eller ens läst artikeln.
:cy:
Kan väl tillägga att går man till skogs och jagar björn och tror att man ska fälla den med ett skott i huvudet så bör man nog stanna hemma, för då har man inget i skogen att göra..
Jag valde att påpeka hans attribut för att påskina vilken unge jag syftade på. Och visst fan är ungen tjock, det ser vem som helst som inte är släkt med honom. (Ljungaverk) 😉 Dock var hans vikt inget jag la stor betydelse vid i mitt inlägg.
Kom tillbaks med anklagelser angående min "stake"
när byfånen får omkull björnen av egen kraft och inte med hjälp av en elefantbössa på 50m håll. 🙄
January 12, 2004
så mycket trams det är i denna tråden...
Det är inte ofta vi är överrens jag och och ilg@dd, men i detta är vi helt överrens.
Det är en stor sak för killen, det finns jägare som jagat i hela sitt liv utan att få chansen att skjuta en björn, så inom jägarvärlden så är det stort.
Det är dessutom inte alla jägare som klarar av att skjuta björn...
Sedan så är det en laglig jakt, så det finns inget att klaga på, eller se ner på...
Att kalla alla jägare för lustmördare som njuter av att döda djur blir larvigt, lika larvigt som det är att påstå att ingen jägare dödar för nöjets skull...
Dessutom så brukar kilopriset på kött bli dyrare än vad det skulle bli om dom köpte köttet i affären.
4 Guest(s)