Det slutgiltiga beviset på att USA har storhetsvansinne|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Det slutgiltiga beviset på att USA har storhetsvansinne
ManicBlue
Member
Medlem
Forum Posts: 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
781493
November 24, 2004 - 8:47 pm
sp_Permalink sp_Print

CoLiC wrote:

Men vafan du får ju använda sunt förnuft... Måste alla undvika att se precis allt?

Ju fler människor jag träffar destå mer tycker jag om min hund

Ok så din åsikt är sunt förnuft och min är fel eller vadå? Hela exemplet som den här tråden grundar sig på är ju fel. Du tycker alltså fortfarande att USA ska hålla tyst och inte leka diplomater utanför hemmaplan bara så att man ska slippa öka på det redan skamfilade rykte man skaffat sig? Det finns inget fel i Colin Powells uttalande i sakfrågan. Den här typen utav utspel förekom långt innan både din och min tid och kommer med största säkerhet att förekomma efter vi dött också. Genom att tex. avbryta diplomatiska förbindelser med Ukraina och kalla hem sina ambassadörer kan länder som misstycker till valets utgång förmodligen påverka den sittande regeringen att avgå. Detta gäller inte enbart USA.

CoLiC
Member
Medlem
Forum Posts: 3697
781501
November 24, 2004 - 8:55 pm
sp_Permalink sp_Print

ManicBlue wrote: [quote=CoLiC]

Men vafan du får ju använda sunt förnuft... Måste alla undvika att se precis allt?

Ok så din åsikt är sunt förnuft och min är fel eller vadå? Hela exemplet som den här tråden grundar sig på är ju fel. Du tycker alltså fortfarande att USA ska hålla tyst och inte leka diplomater utanför hemmaplan bara så att man ska slippa öka på det redan skamfilade rykte man skaffat sig? Det finns inget fel i Colin Powells uttalande i sakfrågan. Den här typen utav utspel förekom långt innan både din och min tid och kommer med största säkerhet att förekomma efter vi dött också. Genom att tex. avbryta diplomatiska förbindelser med Ukraina och kalla hem sina ambassadörer kan länder som misstycker till valets utgång förmodligen påverka den sittande regeringen att avgå. Detta gäller inte enbart USA.

Men inser du inte att USA har större makt än alla andra i den frågan?!

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1553
781502
November 24, 2004 - 8:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Håller med Maniblue och de som sagt "att ni aldrig tröttnar".

Alltid, alltid, alltid konspirationstankar om vad än USA gör ala "svensk trångsynthet".

Det är väl en demokratis skyldighet att inverka om det inte gått till. Synd att bara USA har "modet", förutom folket i Ukraina.

Valkommissionens uppgift är väl att övervaka och se till att det går rätt till? Det är väl deras jobb? Ska de inte sköta sitt jobb? Ska de göra som minst 50% av det svenska "offentliga folket" skita i att göra sitt jobb (de har jobbet bara för att förbättra statestiken)

Om ni missade det så pretesterar även EU. Skillnaden är väl att USA är öppna om att åtgärder kan vidtas. Och åtgärder behövs? Pladder fungerar inte alltid. USA är öppna och säger att saken kan få konsekvenser av "ekonomisk karaktär" (handel och liknande säkert)

Och Colic. Vilken person och vilket land gör NÅGONTING utan att tjäna på det? INGEN. Alla som uttrycker en politisk mening vill ha någonting utav det. Det är en sanning som man måste acceptera (enligt mig). Finns inget generöst land. Och om vi ska rabbla upp ordspråk- "ingenting är gratis".

Och givetviss har USA större makt i frågan. De är ju en supermakt. Och det är väl mer eller mindre en naturlag att "större är mer betydelsefull". Vilket land bryr sig om "ett litet land" avbryter visa sammarbeten (ekonmiskt och så vidare) och kanske tar hem diplomater. Det är ju ganska normalt att det är viktigare att ha bra "kontakt" med en supermakt. USA gör ju inget fel i att uttnytja den makten i denna sitationen. (du hade förmodligen inte klagat om det vore en "annan sida" som var dagens supermakt, men den vägen vill jag inte gå in och diskutera). (även om jag anser att även småländer ska visa sin åsikt, och ta till handlingar för att visa en enighet i frågan och kvantitet). Men de får ju inte samma gehör.

Men visst, fortsätt ni med er smutskastning utan belägg. Men ganska fånigt att försöka få varje Aftonbland tråd till "anti USA". Snart är det väl USA's fel att Linda Rosing pippar runt i BB-huset.

dree
Member
Medlem
Forum Posts: 2277
781504
November 24, 2004 - 8:57 pm
sp_Permalink sp_Print

CoLiC wrote: [quote=ManicBlue][quote=CoLiC]

Men inser du inte att USA har större makt än alla andra i den frågan?!

på vilket sätt i det här sammanhanget? förklara...

och om dom har det så är det ju bara bra!

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
781510
November 24, 2004 - 9:00 pm
sp_Permalink sp_Print

davidhellmyrs wrote: Håller med Maniblue och de som sagt "att ni aldrig tröttnar".

Alltid, alltid, alltid konspirationstankar om vad än USA gör ala "svensk trångsynthet".

*Klippt*

Men visst, fortsätt ni med er smutskastning utan belägg. Men ganska fånigt att försöka få varje Aftonbland tråd till "anti USA". Snart är det väl USA's fel att Linda Rosing pippar runt i BB-huset.

Hehehe, BimboLinda lämnade väl huset för bortåt 2 år sen..
Men hon kanske var styrd av USA när hon var där..Playboy och kapitalismens bojor..
😉

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
781525
November 24, 2004 - 9:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag kan någonstans förstå vad CoLiC menar 😮

Innan det finns klara bevis på att det har varit fusk, så är det lite väl att ta i så som Usa har gjort, enligt mig iaf.

hade dom haft klockrena bevis på fusk, så hade nog flera ställt sig bakom protesten.
Det är väl mer spekulationer än så länge, eller har dom hittat mer konkreta bevis på fusk än?

Vill även påpeka att jag tror mer på fusk än att det varit ett regelrätt val.

Men om jag inte missminner mig helt, så har väl Usa ett par riggade valresultat på sitt samvete, så situationen är en smula komisk samtidigt. :bgrin:

NES_Boy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1308
781530
November 24, 2004 - 9:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Håller med colic om att det är fel land som anklagar andra för valfusk efter vad som hände vid te x Gore VS Bush valet.

Tycker däremot att det är rätt att länder kritiserar ett val OM man har belägg för att det har förekommit fusk, men då ska man också vara säker på att det förekommit fusk, inte gissa.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
781544
November 24, 2004 - 9:25 pm
sp_Permalink sp_Print

NES_Boy wrote: Håller med colic om att det är fel land som anklagar andra för valfusk efter vad som hände vid te x Gore VS Bush valet.

Tycker däremot att det är rätt att länder kritiserar ett val OM man har belägg för att det har förekommit fusk, men då ska man också vara säker på att det förekommit fusk, inte gissa.

Näe, inte gissa, så som i fallet Gore/Bush t.ex..

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

oxygenial
Member
Medlem
Forum Posts: 2686
781545
November 24, 2004 - 9:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Om det blev ett 3:e världskrig igen så skulle Sverige sålla sig till nassarna igen, det är bara sorgligt att inte ens dagens ungdomar kan lära sig av historia!

inte för att jag vill glorifiera den nuvarande Amerikanska ledningen, men folk verkar inte förstå hur mycket vi har att tacka de allierade med bl.a USA, England samt Frankrike i spetsen, o va fan gjorde sverige?!?!?

Det är så man skäms fortfarande för det, för att inte snacka om den Anti USA vågen som råder...

Jag skiter fullständigt om folk är anti!
Jag bara undrar, vad i helvete är folk för???

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
781554
November 24, 2004 - 9:30 pm
sp_Permalink sp_Print

oxygenial wrote: Om det blev ett 3:e världskrig igen så skulle Sverige sålla sig till nassarna igen, det är bara sorgligt att inte ens dagens ungdomar kan lära sig av historia!

inte för att jag vill glorifiera den nuvarande Amerikanska ledningen, men folk verkar inte förstå hur mycket vi har att tacka de allierade med bl.a USA, England samt Frankrike i spetsen, o va fan gjorde sverige?!?!?

Det är så man skäms fortfarande för det, för att inte snacka om den Anti USA vågen som råder...

Jag bara undrar, vad i h*****e är folk för???

I min historiebok så upplät Sverige sina vägar och järnvägar för Nazityskland..För att underlätta övertagandet av Norge..
Vissa dagar skäms man att vara Svensk..T.ex idag..

[Gamepredator] Sulan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1705
781556
November 24, 2004 - 9:33 pm
sp_Permalink sp_Print

"Allt USA gör är givetvis fel och vi ska hata dem jättemycket."

Den här tråden blev dagens skratt, ytterligare ett bevis på att alla svenskar hatar staterna utan underlag för det. Det förekom inget fusk i presidentvalet i USA, de har bara ett föråldrat valsystem. Dessutom har ju Bush befriat bra många människor från förtryck och diktatur under sin tid...

Hela världen har gjort anspråk på valresultatet så varför skulle inte USA få det för?

Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
781559
November 24, 2004 - 9:39 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=oxygenial]Om det blev ett 3:e världskrig igen så skulle Sverige sålla sig till nassarna igen, det är bara sorgligt att inte ens dagens ungdomar kan lära sig av historia!

I min historiebok så upplät Sverige sina vägar och järnvägar för Nazityskland..För att underlätta övertagandet av Norge..
Vissa dagar skäms man att vara Svensk..T.ex idag..

Sverige skyddade sina egna. Vi var på alla sätt imuna mot attacker från tyskarna ändå. De var beroende av vårt malm och skulle tyskland gå in i sverige så skulle vi sprängt skiten i luften och de skulle inte fått ett skit.
Vi försåg tyskland med järnmalm under hela kriget.

spazz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1101
781561
November 24, 2004 - 9:43 pm
sp_Permalink sp_Print

oxygenial wrote: Om det blev ett 3:e världskrig igen så skulle Sverige sålla sig till nassarna igen, det är bara sorgligt att inte ens dagens ungdomar kan lära sig av historia!

Om man ser så på saken så har vi ju minst lika mkt att tacka Sovjet för så jag ser inte riktigt hur det är relevant.

För att återgår till situationen i Ukraina så är jag lite kluven. Jag tycker också att det är fel när USA går in och försöker påverka valresultat så att de utfaller till deras fördel, t.ex. som de försökte göra i Venezuela. Å andra sidan så är väl det enda de har sagt är att de kommer vidta ekonomiska åtgärder mot Ukraina om man inte utreder valresultatet.

Här känns det dock nästan növändigt med en motvikt eftersom Ryssland inte var sena med att ge sitt stöd till den sittande presidenten och hans utvalda efterträdade och den korrupta regim de representerar. Som det ser ut i nuläget så verkar det vara ganska uppenbart att valfusk har skett, antagligen från båda sidor. Personligen så ser jag helst ett nytt val, som sköts av t.ex. EU.

the_best_bear86
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 208
781562
November 24, 2004 - 9:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Som det har nämnts tidigare så har även EU protesterat (och det före USA gjorde det). Det sker även diskussioner om man från EUs håll ska införa sanktioner mot Ukraina.

Det är dock inte beslutat ännu och man avvaktar nog ett tag framöver. Man vill inte införa sanktioner i onödan då det gör att landet ifråga isoleras och de styrande där kan använda sanktionerna för att skylla ifrån sig och stärka sin egen makt.

KheLdaR
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 254
781574
November 24, 2004 - 9:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Alla ni som säger att alla dumma sossar i sverige är usa hatare och har inget underlag. Det verkar mer som att ni är dumma kapitalist svin som själva inte har något underlag för vad ni säger. Jag har själv ingen direkt åsikt om valet. Jag VET inget säkert och kan bara gissa som alla ni andra.

Och vad är detta nu om andra världskriget nu då? Usa gick med i kriget för att de själva blev anfallna eller? Att sverige hjälpte tyskland var för att vi mer eller mindre var fega och hade inget att säga till om. Vi fick helt enkelt lyda eftersom vi inte hade något val.

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
781579
November 24, 2004 - 9:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Givetvis är det inte demokratin i Ukraina USA vurmar för, utan det är valet av president. Men de har rätt i sakfrågan, så även om de är hycklare gör de ingenting fel.

När jag läser sådana här trådar undrar jag om de som skriver i dem vet vad en konspirationsteori är för någonting. Jag tror inte att Colic menar att några personer i USA konspirerar. Maktmissbruk är vad det gäller. Lite underligt att vissa hånar sådana anklagelser samtidigt som de säger att inget land någonsin har handlat annorlunda än att de tjänar på det.

Nåväl...

Jag har också ett ord: "naivitet." Ska vi ställa oss och skrika "konspirationteorier" och "naiva idioter" till varandra en stund så vi slipper tala om sakfrågor? Snälla?!

dree
Member
Medlem
781584
November 24, 2004 - 10:00 pm
sp_Permalink sp_Print

KheLdaR wrote: Alla ni som säger att alla dumma sossar i sverige är usa hatare och har inget underlag. Det verkar mer som att ni är dumma kapitalist svin som själva inte har något underlag för vad ni säger. Jag har själv ingen direkt åsikt om valet. Jag VET inget säkert och kan bara gissa som alla ni andra.

Och vad är detta nu om andra världskriget nu då? Usa gick med i kriget för att de själva blev anfallna eller? Att sverige hjälpte tyskland var för att vi mer eller mindre var fega och hade inget att säga till om. Vi fick helt enkelt lyda eftersom vi inte hade något val.

håller med dig. usas och eu´s underrättelsetjänster vet mer än oss och media. media skriver förövrigt mycket dynga speciellt politiska propaganda tidningar. så dom har nog sina anledningar att ingripa.

fundering: hitler hade oss svenskar som "den äkta ariern" och usama bin laden gillar också vårt land... varför är vi så älskade av 1terroristledare och en galen diktator?

CoLiC
Member
Medlem
Forum Posts: 3697
781585
November 24, 2004 - 10:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Jerry wrote: Givetvis är det inte demokratin i Ukraina USA vurmar för, utan det är valet av president. Men de har rätt i sakfrågan, så även om de är hycklare gör de ingenting fel.

När jag läser sådana här trådar undrar jag om de som skriver i dem vet vad en konspirationsteori är för någonting. Jag tror inte att Colic menar att några personer i USA konspirerar. Maktmissbruk är vad det gäller. Lite underligt att vissa hånar sådana anklagelser samtidigt som de säger att inget land någonsin har handlat annorlunda än att de tjänar på det.

Nåväl...

Jag har också det ett ord: "naivitet." Ska vi ställa oss och skrika "konspirationteorier" och "naiva idioter" till varandra en stund så vi slipper tala om sakfrågor? Snälla?!

Bra skrivet...

dree
Member
Medlem
781588
November 24, 2004 - 10:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Jerry wrote: Givetvis är det inte demokratin i Ukraina USA vurmar för, utan det är valet av president. Men de har rätt i sakfrågan, så även om de är hycklare gör de ingenting fel.

Nåväl...

Jag har också det ett ord: "naivitet." Ska vi ställa oss och skrika "konspirationteorier" och "naiva idioter" till varandra en stund så vi slipper tala om sakfrågor? Snälla?!

om dom inte gör något fel är det väl inte maktmissbruk?

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
781591
November 24, 2004 - 10:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Nej, men det är vad Colic talar om. Även om jag inte håller med honom i det här specifika fallet (vilket jag skrev) inser jag att det inte är en konspiration han pratar om.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 375
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL