Det slutgiltiga beviset på att USA har storhetsvansinne|Page 4|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Det slutgiltiga beviset på att USA har storhetsvansinne
Helix
Member
Medlem
Forum Posts: 4867
sp_UserOfflineSmall Offline
781991
November 25, 2004 - 5:45 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Nu cyklar du vingligt..Från -36-37 så hade de flesta stater en aning om vad Adolf höll på med..Men hans arme var för stor för att småstater som Sverige skulle våga protestera.. Nazistsympatisörerna hittar du bland kapitalisterna, som sin vana trogen gärna klampar över lik för att dra i några spänn extra.

Alltså, Hitler blev framröstad som Årets man av Time eller någon annan stor tidning i slutet av 30-talet.. Han var sedd som Tysklands stora man och den som hade räddat landet ur fattigdom. De som stödde nazisterna var knappast kapitalister utan vanliga människor som var rädda för att Sovjet växte sig för stort.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
781995
November 25, 2004 - 5:47 pm
sp_Permalink sp_Print

HELIX wrote: [quote=ilg@dd]Nu cyklar du vingligt..Från -36-37 så hade de flesta stater en aning om vad Adolf höll på med..Men hans arme var för stor för att småstater som Sverige skulle våga protestera.. Nazistsympatisörerna hittar du bland kapitalisterna, som sin vana trogen gärna klampar över lik för att dra i några spänn extra.

Alltså, Hitler blev framröstad som Årets man av Time eller någon annan stor tidning i slutet av 30-talet.. Han var sedd som Tysklands stora man och den som hade räddat landet ur fattigdom. De som stödde nazisterna var knappast kapitalister utan vanliga människor som var rädda för att Sovjet växte sig för stort.

Jag pratar Svenska människor..I Tyskland var Hitler väldigt populär..I de flesta samhällsskikten..
Att han blivit framröstad som årets man i nån blaska är för mej okänt..

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Helix
Member
Medlem
782026
November 25, 2004 - 6:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Nån blaska? Time är nog världens största tidning.. Och det var 1938.. http://www.time.com/time/poy20...../1938.html

hawkie
Member
Medlem
Forum Posts: 2327
782035
November 25, 2004 - 6:23 pm
sp_Permalink sp_Print

HELIX wrote: Nån blaska? Time är nog världens största tidning.. Och det var 1938.. http://www.time.com/time/poy20...../1938.html

Det är inte första gången Time drar upp diktatorer på omslaget.

Hur går det med nycklarna eller hur går det med reglerna egentligen, sist jag var här så förbjöds allt politiskt snack?

VÄRLDEN GÅR UNDER

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
782037
November 25, 2004 - 6:28 pm
sp_Permalink sp_Print

hawkie wrote: [quote=HELIX]Nån blaska? Time är nog världens största tidning.. Och det var 1938.. http://www.time.com/time/poy2000/archive/1938.html

Det är inte första gången Time drar upp diktatorer på omslaget.

Hur går det med nycklarna eller hur går det med reglerna egentligen, sist jag var här så förbjöds allt politiskt snack?

VÄRLDEN GÅR UNDER

Politik är tillåtet igen .
Så länge inläggen sker i vettiga ordlag så är det ok .

KheLdaR
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 254
782052
November 25, 2004 - 6:41 pm
sp_Permalink sp_Print

PaiN wrote: [quote=KheLdaR]...Men man ska komma ihåg att det var inte för att störta tyskland direkt eller "göra det som är rätt" för de svaga länderna i europa som usa gav sig in i kriget. Jag ser det mer som att de höll sig utanför ett par år tills de själva hade något att tjäna på och därför började.

Jaha, geniet spekulerar igen. :]

Det som fick USA att slutgiltigt dras in i kriget var att japanerna tog sig vatten över huvudet och gjorde fel människor förbannade.

On topic: ColiC, av det du ser i den artikeln kan du väl inte dra slutsatsen att USA i framtiden skulle lägga sig i andra val, om inte en bred majoritet anser att valfusk har begåtts. Det måste ha varit något som har växt fram i din fantasi... Fantasier bör man inte lansera som fakta.

Hmm, vad det inte det jag skrev? Jag trodde att det var almänbildning att japan attackerade usa. Men du kanske bara tycker att genier är de ända som vet om sådant? Jag måste nog säga att usa har något att tjäna på att försvara sig om de blir anfallna.

Helix
Member
Medlem
782064
November 25, 2004 - 6:50 pm
sp_Permalink sp_Print

hawkie wrote: Det är inte första gången Time drar upp diktatorer på omslaget.

VÄRLDEN GÅR UNDER

Det handlar inte om att de har någon på omslaget 🙄
Han blev årets man..

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
782106
November 25, 2004 - 7:25 pm
sp_Permalink sp_Print

HELIX wrote: Nån blaska? Time är nog världens största tidning.. Och det var 1938.. http://www.time.com/time/poy20...../1938.html

Må vara världens största blaska..Inget jag läser iaf..Och definitivt inte på den tiden..:-)
Inte så konstigt iaf, han var ju en ypperlig strateg och agitator..

*Edit*
Läs gärna artikeln..Den är inte direkt berömmande..Skriven med en viss glimt i ögat.

Läs gärna om "Årets man" året efter..Joseph Stalin..;-)

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
782107
November 25, 2004 - 7:26 pm
sp_Permalink sp_Print

KheLdaR wrote: [quote=PaiN][quote=KheLdaR]...Men man ska komma ihåg att det var inte för att störta tyskland direkt eller "göra det som är rätt" för de svaga länderna i europa som usa gav sig in i kriget. Jag ser det mer som att de höll sig utanför ett par år tills de själva hade något att tjäna på och därför började.

Jaha, geniet spekulerar igen. :]

Det som fick USA att slutgiltigt dras in i kriget var att japanerna tog sig vatten över huvudet och gjorde fel människor förbannade.

On topic: ColiC, av det du ser i den artikeln kan du väl inte dra slutsatsen att USA i framtiden skulle lägga sig i andra val, om inte en bred majoritet anser att valfusk har begåtts. Det måste ha varit något som har växt fram i din fantasi... Fantasier bör man inte lansera som fakta.

Hmm, vad det inte det jag skrev? Jag trodde att det var almänbildning att japan attackerade usa. Men du kanske bara tycker att genier är de ända som vet om sådant? Jag måste nog säga att usa har något att tjäna på att försvara sig om de blir anfallna.

Ehh. laugh

PaiN
Member
Medlem
Forum Posts: 2534
782109
November 25, 2004 - 7:28 pm
sp_Permalink sp_Print

KheLdaR wrote: Hmm, vad det inte det jag skrev? Jag trodde att det var almänbildning att japan attackerade usa. Men du kanske bara tycker att genier är de ända som vet om sådant? Jag måste nog säga att usa har något att tjäna på att försvara sig om de blir anfallna.

Det kanske är ett knep från din sida, att skaffa fler inlägg, genom att först skriva ett halvtaskigt inlägg vars andemening inte framgår i texten och sedan förklara den i ett senare. Vad vet jag?

På dig lät det som att USA satt och rullade tummarna ett bra tag och sedan reste sig upp och sa: Jaaha, neehee, va säger ni gubbar; ska vi ut och kriga lite, det tjänar vi nog på?

Att försöka få USA att framså som lama förstörde din mening och faktan. :]

Nej, jag tror inte att genier är de Enda som vet det. Om jag hade trott det hade jag skrivit det också. Det blir väl enklast så? (Att man själv skriver vad man tror.) Annars kan det lätt bli fel. 🙂

stormaz
Member
Medlem
Forum Posts: 3071
782126
November 25, 2004 - 7:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu kom det slutgiltiga beviset på att EU också har storhetsvansinne:

EU meddelade på torsdagen att det inte godtar valresultatet i Ukraina.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polo.....nderType=6

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
782132
November 25, 2004 - 7:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja, det har de väl iofs, men det kanske man inte kommer fram till om man utgår från den här händelsen. wink

Deuterium
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1644
782154
November 25, 2004 - 8:12 pm
sp_Permalink sp_Print

stormaz wrote: Nu kom det slutgiltiga beviset på att EU också har storhetsvansinne:

EU meddelade på torsdagen att det inte godtar valresultatet i Ukraina.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polo.....nderType=6

:cy:

CoLiC
Member
Medlem
Forum Posts: 3697
782174
November 25, 2004 - 8:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tror ingen här inne förstod vad jag egentligen menade, därför så tycker jag att alla lägger ner diskussionen, eftersom jag inte kommer att slänga upp en till förklaring som bara misstolkas på nytt...

Deuterium
Kommer du hit ofta?
Medlem
782197
November 25, 2004 - 8:55 pm
sp_Permalink sp_Print

CoLiC wrote: Jag tror ingen här inne förstod vad jag egentligen menade, därför så tycker jag att alla lägger ner diskussionen, eftersom jag inte kommer att slänga upp en till förklaring som bara misstolkas på nytt...

Kanske så att du bara blivit blind av ditt US-hat och när du i din dagliga rutin läste aftonhoran så blev du genast förbannad när US ville göra något.

PaiN
Member
Medlem
Forum Posts: 2534
782212
November 25, 2004 - 9:07 pm
sp_Permalink sp_Print

ColiC, jag tycker att många olika synvinklar granskats här i tråden. Det vore intressant om du kunde dela med dig av den som vi uppenbarligen inte ser/uppfattar. :]

För det är väl inte så att du har blivit överbevisad och gör en feg sorti?

Deuterium
Kommer du hit ofta?
Medlem
782654
November 26, 2004 - 1:33 pm
sp_Permalink sp_Print

PaiN wrote: ColiC, jag tycker att många olika synvinklar granskats här i tråden. Det vore intressant om du kunde dela med dig av den som vi uppenbarligen inte ser/uppfattar. :]

För det är väl inte så att du har blivit överbevisad och gör en feg sorti?

Märks ganska tydligt att situationen är sådan...

Öwall
Member
Medlem
Forum Posts: 4377
782767
November 26, 2004 - 8:00 pm
sp_Permalink sp_Print

vem fan som helst kan säga att de inte godtar ett valresultat, oavsett om det var legitimt eller ej. det är helt rätt agerat av usa att fördöma vad som troligen var fusk.

däremot är det helt fel att hota med konsekvenser, vilket man kan betrakta som ett valfusk i sig, åt andra hållet.

sen kan man ju alltid ifrågasätta källan, men det förändrar inte min åsikt.

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
782784
November 26, 2004 - 8:32 pm
sp_Permalink sp_Print

I vilken mån menar du att det skulle vara valfusk att hota med konsekvenser, Öwall? Liksom du går jag bara efter vad som sägs i artikeln, men det verkar som att valet redan är avgjort, dvs. den andra parten fick egentligen fler röster. Detta innan USA kom med sitt hot.

Vad jag kan tycka är fel är att det är en form av kollektiv bestraffning de kommer med. Det kan visserligen vara fullt legitimt om man spelar ut det mot en demokrati, men nu är det ett specialfall där folkets makt har satts ur spel. Bättre att ställa krav på öppen redovisning av alla resultat och eventuellt driva individuella hot mot de som nonchalerade valresultatet.

Nu känner jag inte till några detaljer om valet, så jag ska inte diskutera vidare. Allt jag kan komma med kommer i stort sett från den där artikeln.

Deuterium
Kommer du hit ofta?
Medlem
800523
December 19, 2004 - 9:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Så Colic, tråden är redan uppbumpad nu. Visa att du verkligen glömde tråden och att har något att komma med.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 324
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL