June 23, 2002
whak wrote: Fyfan, värt att sitta med brännbollsträ och vänta i buskarna sen. Köp ett par schyssta fälgar först så dom blir lockade. 🙂
yey, där kom det tuffa forumsinlägget som man väntade på. Var inte en fråga OM, utan NÄR.
Vad blir det för bil när du sålt Volvon då?
nvidiaamd wrote: Kan bara säga att det är synd, Fan vad jag hade lackat om jag mött den där synen. Speciellt med kjolarna som har deformerats 🙁
Skaffa Garage + rörelsesensor så ska det gå bättre...
Hopppas du slipper sånt i framtiden 🙂
Gilgamesh wrote: bor i tensta (spånga)
jo garage finns men de lite för långt bort, orkar inte gå dit hehe, nää väntar på nya fälgar/däck, sen säljs troligen bilen...
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
March 24, 2003
Skulle rekommendera dig att dra till en verkstad och låta de dra bultarna med deras trycklufts maskiner sen häller du loctite på bultarna, kan nästan garantera att tjuvarna får kämpa 3 nätter i rad för att ens dra upp den bulten såvida de inte har med sig kraftiga maskiner som lär låta en hel del och väcka grannarna.
March 5, 2002
whaz wrote: Skulle rekommendera dig att dra till en verkstad och låta de dra bultarna med deras trycklufts maskiner sen häller du loctite på bultarna, kan nästan garantera att tjuvarna får kämpa 3 nätter i rad för att ens dra upp den bulten såvida de inte har med sig kraftiga maskiner som lär låta en hel del och väcka grannarna.
Blir inte så kul att byta till vinterdäck sen dock. 😉
June 23, 2002
Fackamato wrote: Förvisso, men då tar dom ju några kronor för det också. Å andra sidan, man slipper bli av med hjulen. Och kör man en bil som har stöldbegärliga fälgar så har man nog råd med det. 😉
400kr för ett skifte, och det är jävligt skönt att slippa göra det själv. Eller så skaffar man en polare på Euromaster så är det gratis. 🙂
Känns som om 400kr är värt det istället för att bli av med fälgarna var och varannan vecka och betala självrisk.
June 23, 2002
Haha, säg att ni skojar?
Dom använder deras verktyg DAGLIGEN och jag har aldrig hört polare berätta om nån som dragit sönder en alufälg med deras proffsverktyg. Tror dom har rätt bra koll då dom är specialiserade på ämnet fälgar och däck.
Skiddan, du tror inte om det mot förmodan skulle hända att dom ersätter den?
Att dom skulle råka dra sönder alufälgar med sitt luftverktyg är ju ren bullshit.
macrus wrote: Haha, säg att ni skojar?
Dom använder deras verktyg DAGLIGEN och jag har aldrig hört polare berätta om nån som dragit sönder en alufälg med deras proffsverktyg. Tror dom har rätt bra koll då dom är specialiserade på ämnet fälgar och däck.
Skiddan, du tror inte om det mot förmodan skulle hända att dom ersätter den?
Att dom skulle råka dra sönder alufälgar med sitt luftverktyg är ju ren bullshit.
Jag kan intyga att Skiroy är helt rätt ute, det är inte helt ovanligt att alufälgar går åt pipsvängen när muttrarna/bultarna dras för hårt. Det beror oftast på att bilägaren har felaktiga muttrar/bultar iofs.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
June 23, 2002
ilg@dd wrote: Jag kan intyga att Skiroy är helt rätt ute, det är inte helt ovanligt att alufälgar går åt pipsvängen när muttrarna/bultarna dras för hårt. Det beror oftast på att bilägaren har felaktiga muttrar/bultar iofs.
Du ska nog se att dom vet det på etablerade däckfirmor och säger till om det.
Skulle fälgen gå sönder mot förmodan och det är deras fel så kan jag lova dig att de ersätter fälgen.
🙄
macrus wrote: Du ska nog se att dom vet det på etablerade däckfirmor och säger till om det.
Skulle fälgen gå sönder mot förmodan och det är deras fel så kan jag lova dig att de ersätter fälgen.
🙄
Ja, iaf där jag jobbade, men det finns tjurskallar som trots det vill ha sina egenhändigt inköpta bultar/muttrar på plats iaf.
Drar man sönder en fälg efter att kunden vidhållit att han/hon vill ha sina felaktiga bultar/muttrar kvar, ser jag ingen anledning till att däckfirman skall stå för kalaset.
För övrigt är det inte säkert att skadan syns per omgående, aluminium och dess olika legeringar är ett lustigt materiel på det viset.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
September 12, 2001
macrus wrote: Du ska nog se att dom vet det på etablerade däckfirmor och säger till om det.
Skulle fälgen gå sönder mot förmodan och det är deras fel så kan jag lova dig att de ersätter fälgen.
🙄
Näää..däckfirmor vet inte alltid rätt och även om de vet så görs det inte alltid rätt alla gånger.
Jag lovar.,..aluminium är inte som att dra åt en vanlig hederlig stålfälg. Det finns fälgar där anliggsytan är plan med en bricka på skruven/muttern som fördelar trycket mer eller så finns det mer vanliga koniska skruvar/muttrar och just dessa har en förmåga vid för hårt åtdragningsmoment orsaka skador. Dessa skador syns inte alltid till en början kan jag berätta och det kan bli ytterst svårt att bevisa att firman som drog åt med en mutterdragare har orsakat skadan.
Spelar iofs ingen som helst roll...dra åt så hårt som möjligt men det kan bli tråkiga följder... 🙄
1 Guest(s)