Joni wrote: Ja, den siste idioten är ju tydligen inte född än ser jag.
Reflekterar bildskärmen?
🙄
För jag kan väl inte tro att just du författar ett "meningslöst inlägg" bara helt appropå.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
Joni wrote: Ingemar Stenmark sa en gång "Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip". Tål ju att funderas på.
Ska du prompt citera, så kan du väl åtminstone se till att det är ett korrekt citat.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
August 11, 2005
whaz wrote: Skulle rekommendera dig att dra till en verkstad och låta de dra bultarna med deras trycklufts maskiner sen häller du loctite på bultarna, kan nästan garantera att tjuvarna får kämpa 3 nätter i rad för att ens dra upp den bulten såvida de inte har med sig kraftiga maskiner som lär låta en hel del och väcka grannarna.
Sjukt roligt att försöka byta till reservhjul om man får en punktering på motorvägen 🙄
January 13, 2003
macrus wrote: Jo, självklart går det.
Mnja, chassit är ju jordat så i så fall får man igång och isolera både fälgar och bultar från jord, låter inte så säkert.
Dra bultarna allt vad det går med tryckluft. Har för mig det är ca 90nm de ska dras och efter 5-10mils körning ska de efterdras igen. 90nm är rätt lite, med 40cm skaft drar man rätt lätt 300nm, vilket är så hårt vi drar bultar på jobbet, fast då är det hardox-stål och inte aluminium.
June 23, 2002
beta wrote: Mnja, chassit är ju jordat så i så fall får man igång och isolera både fälgar och bultar från jord, låter inte så säkert.
Dra bultarna allt vad det går med tryckluft. Har för mig det är ca 90nm de ska dras och efter 5-10mils körning ska de efterdras igen. 90nm är rätt lite, med 40cm skaft drar man rätt lätt 300nm, vilket är så hårt vi drar bultar på jobbet, fast då är det hardox-stål och inte aluminium.
Ja men teoretiskt och praktiskt sätt är det möjligt att göra.
Dessutom finns det andra saker att göra när bilen står stilla och är avslagen för att strömföra fälgar.
October 31, 2003
skiroy wrote: Näää..däckfirmor vet inte alltid rätt och även om de vet så görs det inte alltid rätt alla gånger.
Jag lovar.,..aluminium är inte som att dra åt en vanlig hederlig stålfälg. Det finns fälgar där anliggsytan är plan med en bricka på skruven/muttern som fördelar trycket mer eller så finns det mer vanliga koniska skruvar/muttrar och just dessa har en förmåga vid för hårt åtdragningsmoment orsaka skador. Dessa skador syns inte alltid till en början kan jag berätta och det kan bli ytterst svårt att bevisa att firman som drog åt med en mutterdragare har orsakat skadan.
Spelar iofs ingen som helst roll...dra åt så hårt som möjligt men det kan bli tråkiga följder... 🙄
Jo, som på sprintern min kollega körde. När han tappade hjulet trodde han ju att bultarna gängat ur. Men vid närmare inspektion hade de gått av 😀
Dum betongsågare, fy, inte dra så hårt.
2 Guest(s)