November 27, 2003
Jag sprang på denna historia i morse;
http://se.pricerunner.com/foru.....hp?t=24616
Konsument wrote: DETUR förstörde vår semester!
Ölüdeniz är väldigt väldigt vackert men åk inte med Detur!
Vi var i Ölüdeniz -Turkiet två veckor förra sommaren. Vi åkte med Detur till Mavi Belce hotell. Men vi blev väldigt missnöjda med hur vi har blivit bemötta ifrån Detur samt Mavi Belce hotellets personal och hur vi har blivit behandlade.
Både jag och min man blev missnöjda, trötta; både fysiskt och psykiskt, ledsna och arga. Hur kunde vår semester bli förstörd på det här sättet?
När vi letade efter flygbiljetter och hotell till Turkiet så tänkte vi att vi skulle åka med Detur för att vi hade sett deras reklamer och läst om dem. Vi litade på Detur. Vi tittade igenom hotellen och tyckte att hotell Mavi Belce såg mysig ut. Vi tänkte att vi skulle bada och sola på stranden varje dag och sedan komma till hotellet för att slappna av och vila.
Vi kom till hotellet på söndag natt vid halv 4 på natten och rummet som vi fick var ”en utav hotellets bästa rum” och jag blev så besviken för att rummet var verkligen inte som vi hade sett på bilderna och jag ville hem till Sverige omedelbart. Dagen därpå berättade vi att vi var missnöjd med rummet och då fick vi byta till ett annat rum som var lite bättre.
Men sedan började rent sagt torteringen; vi kunde inte sova till 3-4 på natten på grund av hög musik följande utav de andra gästernas gap och skrik. Jag och min man, vi mådde jättedåligt och vi var ständigt trötta så vi orkade inte göra något. Att bada kändes ansträngande så vi sov på för- eller eftermiddagarna. På kvällarna flydde vi ifrån hotellet ner till stranden för att få lugn och ro. Vi satt på strandstolarna och försökte vila våra huvuden. Mina nerver var helt slut och jag mådde mentalt jättedåligt. Varför kommer man till ett hotell? Är det inte för att vila och slappna av? Man jobbar hela året och så vill man ha lite semester då man kan vila. Men nej, så blev det inte för oss!
Jag är en person som har nack- och skuldermyalgi och jag har varit sjukskriven en väldigt lång period under hela året och jag hade precis börjat jobba och mådde mycket bättre. De flesta av mina värkar var borta men under den här första veckan så kom allt tillbaka. Jag darrade och grät varje dag pga. det vi upplevde och pga. att vi var så hjälplösa.
Jag ringde Sverige - Detur 4 gånger. Den sista gången var jag helt förstörd och ville bara ha hjälp men hon jag pratade med sa att de inte kunde göra något utan att vi skulle skriva en rapport när vi kom tillbaks till Sverige och ange namnen på de personer vi hade pratat med och tagit kontakt med.
På fredag natt (vår 5:e dag) kl.1: 00 den 20: e juli var jag väldigt förbannad för att musiken fortfarande var jättehög och det kändes som om jag skulle dö, jag hade en sådan hemsk huvudvärk och varje ljud som jag hörde gjorde att jag numera fick ont i huvudet och jag tålde inte mer. Så jag sa till min man att jag skulle ner till receptionen och kräva att de skulle sänka volymen. Jag grät och darrade. Vi gick ner och jag sa att jag ville ha min naturliga rätt att kunna få sova! Men han i receptionen sa att vi skulle vara omtänksamma och det var vårt fel att vi inte hade någon barkultur och i så fall att vi skulle ha valt ett annat hotell. Vem ska vara omtänksam mot oss då? Och hur skulle vi någonsin kunna veta att detta hotell var på det viset! Då skulle jag självklart inte ha valt det hotellet. Om vi hade åkt dit själva utan charter så skulle jag inte ha stannat där en minut. Men vi tänkte hela tiden att vi hade betalat så mycket pengar och att det kanske skulle bli bättre och att de kanske skulle sänka volymen, men nej! Till slut orkade jag inte stå ut med detta.
Jag höll på att svimma så min man tog mig ner till stranden och försökte lugna ner mig för att jag var rent sagt helt förstörd.Morgonen därpå den 21: a juli ringde jag först till Sverige och berättade vår situation och hon sa att jag skulle ringa upp igen. Jag ringde upp igen och pratade med någon annan och hon sa att vi skulle ta kontakt med vår reseledare som skulle lösa allt.
Vi ringde vår reseledare och han kom. Vi pratade med honom och berättade att vi ville flytta till ett annat hotell där vi kunde sova i lugn och ro och han sa att han skulle ringa runt till några hotell och fråga ifall de hade lediga rum. Men han sa att det inte fanns några lediga rum på något utav hotellen. (Det fanns lediga rum när vi gick runt och frågade själva). Han skulle ringa runt igen till behöriga personer och fixa detta. Jag mådde jättedåligt så jag orkade inte ens sitta där så jag bad om lov att gå upp till vårt rum och lägga mig och min man stannade kvar en stund med vår reseledare.
Sedan kom min man också upp. Vi väntade i över 5 timmar på att reseledaren skulle höra av sig men nej det gjorde han inte. Han hade lämnat ett meddelande till receptionen om att vi skulle byta till ett annat rum och det vägrade vi att göra. Vi försökte nå honom på nödnumret men han hade stängt telefonen.
Därefter ringde vi till Turkiet- Detur som har sitt huvudkontor i Marmaris. Vi pratade med två kvinnliga resebyråansvariga.
De ville att vi skulle byta till ett annat rum men vi krävde att få byta hotell. Så de gav förslag om att vi kunde byta till BlueLagoon mot extra avgift. De försökte fortfarande att tjäna pengar ifrån oss! Vi gick och tittade på det hotellet och den var likadan som Mavi Belce och de sa att vi kunde få samma problem där också. Jag och min man, vi gick runt och tittade och vi hittade Alize hotell och där hade de lediga rum. Hela dagen gick åt att ringa runt till alla och vi fick inget resultat!
Vi ringde tillbaka dagen därpå, den 22: e juli och frågade ifall vi inte kunde flytta dit och då krävde dem över 1 000 euro ifrån oss. Helt otroligt! När vi frågade själva i receptionen på Alize hotell hur mycket det kostade att bo på det hotellet så var det mycket billigare.Vi betalade så mycket för den här charterresan och plus att vi sedan gick till ett annat hotell med våra egna pengar. Vi kände oss så hjälplösa, så utnyttjade och dåligt behandlade så det inte är sant.
Den 22: e juli gick vi till Asena Beach hotell till slut och träffade hotellets chef och han gav oss ett ledigt rum mot ett billigare pris eftersom vi berättade vår situation och hur vi hade blivit behandlade utav Mavi Belce:s personal samt Detur:s personal. Han blev också väldigt förvånad för att de hade fått erbjudande ifrån Detur. Men de hade hört flera negativa saker ifrån andra om Detur och när de hörde oss till slut så sa han att de inte kommer att ens tänka på att godta erbjudandet mer. Tyvärr så kan vi inte, efter allt som vi har upplevt, göra en positiv reklam för Detur.
När vi gick till Asena Beach hotell så var jag helt slut, både fysiskt och psykiskt. När hotellets chef och hans medhjälpare sa att de skulle hjälpa oss kunde jag inte tro det. Det kändes helt overkligt och de lovade oss att de skulle låta oss glömma vår mardrömslika vecka. På Asena Beach hotell blev vi bemötta med leende överallt och utav alla, från städerska, kockar till chefen. Vi blev kompisar med hela personalen och de pratade om oss som det "söta trevliga paret på hotellet". Alla var underbara både som personal och som människor. Hur kan det skilja sig så mycket?
Jag betalade sedan vår räkning på det hotellet när min lön kom och de var väldigt förstående med allt. Men sedan när vi skulle åka tillbaks till Sverige så tog vi kontakt med vår reseledare igen. Han sa att vi kanske inte hade någon plats kvar på flygplanet och att vi hade lämnat dem osv. Jag tänkte, är det här ett skämt, det kan dem väl inte göra, vi har ju bara lämnat hotellet. Jag blev väldigt förbannad över detta och vi var osäkra ifall vi skulle bli upphämtade ifrån hotellet Mavi Belce och vad som skulle hända på flygplatsen.
Vi var oroliga hela tiden under hela semestern över vad som skulle hända, vi fick problem ekonomiskt också så det var bara oro och stress, tack vare Detur.
Jag krävde att få en ersättning ifrån Detur för min vecka som har gått, för min och min mans psykiska ohälsa, för mina fysiska besvär, för våra telefonfakturor. Men Detur vann tvisten och vi fick ingenting i ersättning för det vi fick uppleva!
Ingen har rätt att behandla en annan människa på det här sättet!
/Älskar mitt hemland Turkiet
Ingen kul historia direkt och det stärker bara det faktum att man tjänar i det långa loppet på att satsa på de större och etablerade resebyråerna.
//Andreas
January 20, 2003
Låter som ett nervvrak som gått på semester, redan efter första natten var hon helt slut "psykiskt och fysiskt".
Det hela låter överdrivet som fan imo.
Och hur fan får man ekonomiska problem inom en vecka i Turkiet, man tar väl ändå lite pengar med sig för annat än käk?
Sen skulle jag personligen aldrig välja någon random resebyrå bara för att man får det lite billigare, man får det man betalar för i 99% av fallen.
December 17, 2005
Inte fan är det väl Deturs fel att andra gäster spelar musik och festar järnet så dom inte kan sova? Hon skriver att dom betalat mycket pengar för semestern.. Är rätt osäker på det...
Sen angånde hotellet som tydligen "inte var som på bilderna" skulle vart kul att se en bild för att jämföra
Han sa att vi kanske inte hade någon plats kvar på flygplanet och att vi hade lämnat dem osv. Jag tänkte, är det här ett skämt, det kan dem väl inte göra, vi har ju bara lämnat hotellet. Jag blev väldigt förbannad över detta och vi var osäkra ifall vi skulle bli upphämtade ifrån hotellet Mavi Belce och vad som skulle hända på flygplatsen.
Okey plats på flyget ska man väl ha då man betalat biljett.. Men inte ska man väl tro att ett reseföretag börjar jaga rätt på kunder som bytt hotell etc.. Och hämta dom därifrån!?
November 4, 2001
Jag vet inte exakt hur dessa personer har gjort men jag tycker följande:
Har man inte råd att resa ordentligt ska man inte göra det alls.
Man måste kollar så att hotellet passar ens förutsättningar. Ex Ska man bara vila så kollar man att hotellets miljö är passande.
Känns ju dumt att åka på viloresa och ta (antar jag) ett billigt bolag till ett billigare hotell för att bilderna var fina.
Man kan ju nästan räkna ut det med ........ att det inte är personer som vill koppla av och ta det lungt som väljer dom billigare alternativen.
November 14, 2003
Precis som ovanstående debattör har kommenterat så får man intrycket att hon redan efter första dagen ansåg sig själv vara psykiskt och fysiskt slut. Varför är det bara hennes egna plågor som hon skriver om? Hennes man var ju med och hon skriver aldrig att han skulle ha börjat gråta över den hemska behandlingen. Hela tiden är det bara hur dåligt hon mår. Förmodligen var hennes man trött på henne.
Om man tittar på hotellet på Deturs hemsida så är det ett femstjärnigt hotell med olika anläggningar. Hotellet har stora avstånd och att just hennes rum låg vid baren var tråkigt, men samtidigt så blev hon erbjudanden flera gånger att byta rum. Hur kan hon ha blivit så besviken över rummet på ett femstjärnigt hotell att hon ville hem till Sverige omedelbart?
Turkiet håller hög standard på hotellen och ett femstjärnigt hotell i Turkiet håller samma standard som ett femstjärnigt hotell i Spanien. Jag tror att en sådan labil person inte fick ett bra bemötande och därför kände hon att alla från resebyrån till hotellet var otrevliga mot henne. Varför skulle hon få byta till ett helt annat hotell helt gratis? Det hotellet låter ju inte henne bo där gratis. Resebyrån måste betala det hotellet för hennes vistelse där.
Den här kvinnan gick från hotell till hotell i något sorts sökande. Hon inbillar sig sedan att hon kom till paradiset på det andra hotellet. Jag har rest mycket och bott på allt från hostels med delade badrum, 40 c och utan fläkt till femstjärniga hotell med en egen butler, så jag har erfarenhet av boende på hotell. Ens på ett ettstjärnigt hotell så är det inget problem att byta rum. Den här kvinnan hade alla möjligheter att byta rum på det femstjärniga familehotellet hon bodde på. Hotellet har till och med ett vattenland för barn, så det är inget hotell där folk spyr utanför ens dörr.
November 27, 2003
Som jag förstod ville hon ha en semester att vila upp sig på, alltså mådde hon inte jättebra när hon åkte och mådde sämre på en semester som hon fått intrycket av att den skulle vara lugn och ge möjlighet att vila upp sig.
Hon skriver ju dessutom att hon är från Turkiet så hon har nog god koll på vad Turkiet har att erbjuda och statusen på hotellen där 😉
Problemet är ju inte heller hotellet utan det dåliga bemötandet från reseledare och andra inom Detur. Att de sedan också gett sken av något de inte kunnat leverera gör ju knappast det hela bättre.
//Andreas
December 17, 2005
Delph1 wrote: Som jag förstod ville hon ha en semester att vila upp sig på, alltså mådde hon inte jättebra när hon åkte och mådde sämre på en semester som hon fått intrycket av att den skulle vara lugn och ge möjlighet att vila upp sig.
Hon skriver ju dessutom att hon är från Turkiet så hon har nog god koll på vad Turkiet har att erbjuda och statusen på hotellen där 😉Problemet är ju inte heller hotellet utan det dåliga bemötandet från reseledare och andra inom Detur. Att de sedan också gett sken av något de inte kunnat leverera gör ju knappast det hela bättre.
//Andreas
Vi har bara hört hennes sida av historien, vem vet om det är fulla sanningen?
1 Guest(s)