June 23, 2002
Vet att det finns en del bilintresserade dårar här på NH.
Jag överväger om det skulle bli dyrare eller billigare med en diesel?
Är skatten dyrare på en diesel, hur mycket är det som skiljer?
Dieseln är ju nästan lika dyr som bensinen nu men en diesel bil drar ju dessto mindre mot vad en bensinare gör om man jämnför samma motorprestanda och storlek.
Men det finns ju fortfarande soppapengar att tjäna in.. frågan är väl om skatten är så mycket dyrare?
Vad tror ni, jag som åker till jobbet varje dag(olika långt beroende på vart jag är från ställe till ställe), samt åker till matbutikerna och självklart blir det lite andra utflykter varje år.
Tror jag kör mellan 1000-2000mil per år.
Skulle jag kunna tjäna pengar på att ha en diesel eller förlora, eller skulle det kanske tom. gå jämnt ut?
Kollar just nu runt lite på BMW 320D och BMW 330D om man nu skulle skaffa sig en diesel. Vekar jävligt trevliga, speciellt med en kcr-box så verkar dom gå helt okej. Man har klös samtidigt som dom kan gå rätt så snålt.
Skatteavdraget på dieselbilar med partikelfilter är väl borttaget nu sen årsskiftet, eller har jag fel?
Kör man bara 1000-2000mil per år ser jag nog ingen anledning att intressera sej för dieselbilar. Upp mot 10 000+mil/år och fritt/reducerat pris om du jobbar åt nån åkare så kan du börja fundera i dom banorna.
Vet inte riktigt om det skiljer något vägskattemässigt, men här uppe kostar det ~8000:-/år i vägskatt på en Volvo 850 combi diesel. (Det får du ganska mycket bensin för.)
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
December 11, 2002
Utan tvekan blir diseln billigare. Du får lägre driftkostnader med en disel än e85 bilar med.
Det är inte bara bränslekostnaderna som blir lägre. Service behöver inte göras lika ofta och du har en billigare service också.
Vad gäller skatteavdrag för partikelfilter vet jag inget, jag fick det på min 330D, men det var ju förra året.
Valet är iaf för mig enkelt. Disel vinner!
March 14, 2001
Finns ingen anledning till att skaffa sig en diesel om du åker så lite, inte får tag på billigare diesel eller har en bil som slukar flera liter milen.
Som exempel, en bakant till hade dieselbil tidigare, köpte diesel för 8kr/litern och körde 1000-1500mil/år. När de sålde bilen jämförde de kostnaden med bensinbil och det vart billigare med en bensinare trots att de betalade fullpris för bensinen.
Det jämförde med bilar som drog ungefär lika mycket, någon deciliter mindre för dieseln, och endast driftmedelskostnaden samt skatter, service och annat var mer eller mindre lika.
November 4, 2001
Lite mera vrid i dieseln måste man ju ta med i beräkningen :P.
Dom nya dieslarna är ju riktigt effektiva, ska du sen göra den ännu mera effektiv gör inte saken sämre...
Jag tror VV har info på sin sida om hur dom beräknar skatter osv för bensin resp diesel.. ta dig en titt!
Foronskatten för dieslarna är typ 3.15ggr större än bensinarna vid samma mängd koldioxidutsläpp när jag kollade lite snabbt.
Man som sagt kolla på vvs hemsida!
Dani wrote: Köp en Smart Fortwo CDI 3 så slipper du tanka så ofta 8-). Du kommer väl 100mil på en tank. Den drar 3,3l blandad körning. Sen får du ju Miljöbilspremie och får gratis parkering i stan, vilket är najs.
3,3l blandad körning hur långt då?
Är det per mil så är det smått horribelt.
🙄
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
February 17, 2004
ilg@dd wrote: 3,3l blandad körning hur långt då?
Är det per mil så är det smått horribelt.
🙄
Låter sjukt trevligt, tråkigt att bilen inte är gjord för långsträckor. Se här för mer info:
http://www.gronabilister.se/pu.....6_2_16.pdf
0,33l/mil Diesel
Prius har dock fördelen att den är en elhybrid vilket sparar bränsle.
October 22, 2002
Beror precis som flera säger att när du åker såpass lite så tjänar du inte mkt om du inte kan få tag på snorbillig diesel.
Handlade själv en dieselbil för ca:2månader sen.
VW Passat V6 TDI 4-motion Automat -04
Ligger på 0,82-0,86 liter/milen vilket jag tycker är ganska bra för en bil med tjänstevikt på 1840kg och dom specifikationerna.
Skatten ligger på precis över 8k per år.
Grymt trevlig bil att köra, skönt att åka automat när man enbart ska frakta sig. Går även att spinna ringar med denna bil också 😀
KCR-boxen ligger i källaren och ska stoppas i snart när tid finnes.
EDIT:
Kommer över dieseln en aning billigre än vid pumpen också.
December 11, 2002
Death On Wings wrote: Min saab 900 2.3l drar 0.8-0.88l milen
Min saab 9-3 SS 03a drar 0.64-0.67 med cruise controllen igång. Kan nog få ner den lite till efter chipningen som kommer under sommaren.
Med den där beräkningen borde ju en saab 9-3 -07 dra ungefär 0,1-0,2l/mil? :bok:
October 22, 2002
Death On Wings wrote: Min saab 9-3 SS 03a drar 0.64-0.67 med cruise controllen igång. Kan nog få ner den lite till efter chipningen som kommer under sommaren.
Momentan förbrukning är ju ganska ointressant eftersom det är många faktorer som spelar in. Däremot vad du får ett snitt per tank är intressant. Då bör man inte lita på färddatorn utan räkna själv. Dvs. tankad mängd delat på köra mil.
December 31, 2001
fisken wrote: Momentan förbrukning är ju ganska ointressant eftersom det är många faktorer som spelar in. Däremot vad du får ett snitt per tank är intressant. Då bör man inte lita på färddatorn utan räkna själv. Dvs. tankad mängd delat på köra mil.
Måste säga att siffrorna som färddatorn visar stämmer riktigt bra överens med förbrukningen.
Nolställer alltid trippmätaren när jag tankar och tillome min gammla 900s med 2.3l ligger strax under litern med blandad körning och tung fot i stan
October 22, 2002
Death On Wings wrote: Måste säga att siffrorna som färddatorn visar stämmer riktigt bra överens med förbrukningen.
Nolställer alltid trippmätaren när jag tankar och tillome min gammla 900s med 2.3l ligger strax under litern med blandad körning och tung fot i stan
Det jag menade var att du skrev att din bil drog si och så när farthållaren är i. Då visas ju enbart förbrukning för att hålla den farten vilket i sin tur skiljer sig från totalförbrukningen per mil.
Om vi ska ska räkna så så bör jag komma en bit över 100mil på en tank. Dockhar jag bara lyckats komma 74mil på en tank...
1 Guest(s)