December 11, 2002
fisken wrote: Det jag menade var att du skrev att din bil drog si och så när farthållaren är i. Då visas ju enbart förbrukning för att hålla den farten vilket i sin tur skiljer sig från totalförbrukningen per mil.
Om vi ska ska räkna så så bör jag komma en bit över 100mil på en tank. Dockhar jag bara lyckats komma 74mil på en tank...
Sen får du ju inte glömma bort att din automatlåda och 4wd tuggar i sig en del soppa extra också...
Jag kommer runt 95mil per tank på min bmw med 62l tank.
September 5, 2001
Funderade på att skaffa Prius ett tag men sket sedan i det då jag har 150m till jobbet och ca 250m till närmaste matbutik.
Endock, så kom jag fram till slutsatsen att billigaste sättet att färdas på är en skoda pickup 1.0d. Reggad som lätt lastbil naturligtvis. Först då kan man se fördelar med disel kontra bensin.
Sen tror jag inte på "roliga" diselbilar. Snålt,billigt och roligt går inte ihop hur man än vrider på det. Enligt mig. Så jag hade lätt satsat på en E46 2.0D touring -> lätt lastbil. Då börjar du spara kosing samtidigt som du har en skön komfortvagn som inte är alltför tråkig på vintern iaf 🙂
September 21, 2002
Nånting man också kan ta i beaktning är hur många man vanligtvis åker i bilen. Åker man ofta 4-pers 1k-2kmil/år så lönar sig inte Diesel. Åker man däremot oftast ensam eller max 2 personer i bilen så kan det löna sig. Finns någonting som heter lätt lastbil gott folk (som även hawkie påpekar) 🙂
Övervägde själv en LB-reggad diesel senast jag köpte bil, men sket i det då jag såg att det fanns andra alternativ som blev snäppet billigare (åker MAX 1000mil/år).
Som ett litet exempel kan jag ta Golf3, Halvkombimodellerna.
Bensinare: 1600:- i skatt/år (2007)
LB-Reggad Diesel: 1800:- i skatt/år (2007)
June 23, 2002
Death On Wings wrote: Eller en moped.
Att åka moped varje dag till jobbet som är flera mil är absolut inget alternativ. Dessutom inte på vintern.
nvidiaamd wrote: inte behöver det bli avancerat;)
kör du under 2000 mil per år är diesel absoult inget för dig.
köp en bil med snål bensin istället. ecodriving 😀
Jag vill ha en bil som det finns lite kraft att hämta i också, annars hade jag köpt mig en Toyota Aygo eller liknande.
Så nja, snål o snål.
Ska köpa en som jag iaf kan komma under litern med, möjligt att det blir diesel ändå.
April 19, 2008
ilg@dd wrote: Kör man bara 1000-2000mil per år ser jag nog ingen anledning att intressera sej för dieselbilar. Upp mot 10 000+mil/år och fritt/reducerat pris om du jobbar åt nån åkare så kan du börja fundera i dom banorna.
Vet inte riktigt om det skiljer något vägskattemässigt, men här uppe kostar det ~8000:-/år i vägskatt på en Volvo 850 combi diesel. (Det får du ganska mycket bensin för.)
Hade en v70 2,5tdi för ett tag sedan och jag kan lova att det inte krävs 10000 mil osv för att tjäna på en disel.
Kolla först upp vad den bilen du är intresserad av har för skatt respektive bränsleförbrukning och kolla sen upp motsvarande disel på samma sätt.
Enkelt räknat kostade motsvarande i v70 med liknande prestanda cirka 2200 kronor i skatt. Diseln kostade cirka 7500 kronor i skatt. enskilnad på cirka 5300 kronor. räkna sedan ut vad bensin kostar dig per mil och vad diseln kostar per mil, sedan tar du skatteskilnaden och delar den med hur mycket billigare diseln blev per mil och då får du fram hur långt du behöver åka innan det går jämt upp med en bensinare.... räkna gärna lite mer än vad som står i papprena att bilen drar för man gillar ju att gasa lite mellan varven. Den stora saken med disel bilar är att de ofta kostar lite mer att laga om något med bränsle och motor skulle krångla och att verkstäderna av någon anledning inte är speciellt bra på disel bilar......
Diselskatten är uppdelade på tre gånger per år så du betalar inte hela summan på en gång om du inte absolut vill det....
bräsleförbrukning på min körning i bensinaren är cirka 1,1liter/mil och med diseln 0,59-0,7 beroende på landsväg, stadskörning, släpvagn osv men oftast körde jag cirka 95-105 mil mellan tankningarna (tanken rymde 65 liter).
för mig var brytgränsen med dagens priser cirka 1100 mil....
körde cirka 2500 mil eller mer så jag har ju helt klart sparat ett par slantar på den bilen i bränslekostnader.....
Annars kan man ju alltid skaffa en lite pygmébil om man nu inte behöver utrymmet och då är det ju samma sak där fast kanske inte en så stor skilnad i förbrukningen som det ofta blir på de större och tyngre bilarna.....
2 Guest(s)