September 12, 2001
tiggre wrote: tur att jag inte somnat än, finns hopp...
och bäst av allt vore om vi slapp kameror på vägarna... och folk klarade att inte krocka / köra om som puckon / bränna på utav bara h*****e / raca med sina finniga polare / 80åriga farbröder som får behålla körkort fastän de inte kan se etc etc etc...
så visst, jag håller med alla läger... och ogillar överstatlighet som vi har i Sverige... men vissa saker kan jag leva med
speciellt som denna "investering" antagligen kommer betala sig själv, visst... men dina / mina pengar då även jag säkert kommer åka dit en dag i en kameraövervakning... men då man kör för fort får man fan stå sitt kast också...
Absolut.
Just "storebrorssamhället" vill vi nog alla undvika.
Men att VV har mörkat och snyggat till siffrorna i syfte till att motivera att kamerorna har gjort nytta i syfte att placera ut ännu fler kameror är verkligen fel.
January 12, 2004
x-per wrote: Tiggre jag tror du inte fattar!
Jag vill inte att kamerorna ska ner för att jag ska kunna "bränna på"!
Men nej.....du tycker väll att jag är egoistiskt som vill att pengarna ska gå till forskning i förmån för canser och aidssmittande barn!
Ja förlåt.....ska sluta vara så egoistisk i framtiden!
Det är väl bara att jämföra vad det skulle kosta om man inte satte upp kameror på vägarna i ökade olyckor mot vad det kostar att sätta upp dom och olyckorna sjunker...
February 12, 2003
obelix wrote: Det är väl bara att jämföra vad det skulle kosta om man inte satte upp kameror på vägarna i ökade olyckor mot vad det kostar att sätta upp dom och olyckorna sjunker...
Vore det då inte bättre att investera i bättre vägar!
Vore nog en bättre investering i längden!
EDIT: En snubbes fru på Zatzy hade fått fortkörningsböter för att hon körde 3 km/h för fort! Bra jobbat snuten, bry er inte om våldtäckterna!
September 12, 2001
obelix wrote: [quote=x-per]Tiggre jag tror du inte fattar!
Men nej.....du tycker väll att jag är egoistiskt som vill att pengarna ska gå till forskning i förmån för canser och aidssmittande barn!
Det är väl bara att jämföra vad det skulle kosta om man inte satte upp kameror på vägarna i ökade olyckor mot vad det kostar att sätta upp dom och olyckorna sjunker...
Problemet är att kamerorna inte har minskat på olyckorna på det sätt som var tänkt.
Statisktik kan som vanligt vridas till vilket syfte som helst.
June 17, 2002
Balor wrote: Medborgare X körde 6,33 Km/h för fort.. rapporterar till Göran Persson.
Vi har en ny rapport att Medborgare XX lämnade sitt hem just nu, möjligen för att gå till posten.
Undersök saken vidare.Nä, jag bara skojar
Men det kan ju börja se ut så snart :cy:
Enemy of the state... :cy:
February 21, 2003
skiroy
mmm... inte hört nåt om det, men skulle tyvärr inte förvåna mig...
x-per
har funderat på det där varje gång man är i England... med kameror i varenda hörn... (varannan privatperson har det ju (typ alla i villa))
är det så farligt egentligen med kameror... är ju både plus och minus... men överlägset med plus?
vet inte själv riktigt om jag gillar det, men som det är nu att det finns en myndighet som "godkänner" vem och hur man får sätta upp dem funkar inte heller?
+ att gör jag ett brott och kameran filmar så ber jag om det, och är jag otrogen och fastnar på film som min sambo kommer över? så... tja... jag gjorde en dum sak och bad om det? 😉
P5E64 WS EVOLUTION | INTEL Q9650 CORE2QUAD@3000 | 8 GB | CLUB 3D 4870X2 | 2xSamsung SM 2493HM 24""@1900x1280 | Windows 7 Ultimate 64
February 22, 2004
Kan väl vara helt ok med kameror, därmed inte sagt att jag alltid håller hastighetsbegränsningarna... 🙂
Känns dock lite missriktat, då det egentligen inte är hastigheten som orsakar olyckorna, utan folks uppförande, eller snarare brist därpå.
Ett axplock olyckor/olycksförsök de senaste veckorna:
Dam som tycker 40km/h är lagom hastighet på 90-väg. Hon pratar ju faktiskt i telefon.
Herre som absolut _mäste_ köra om den stora lastbilen jag kör, för att efter omkörningen snabbt konstatera att jag faktiskt har en anledning att inte köra mer än 70, nämligen att bilarna framför mig står still, så herren får gris-nita. Där var han 1 centimeter från pisksnärt-skada...
Äldre herre som kör på mitt stillastående fordon, men hävdar bestämt att han stog still, och att jag körde på honom. Visst, han rammade mig bara tre meter framifrån, på vänster sida. Till hans försvar kan man väl säga att han hunnit passera 90. År då, inte kilometer i timmen.
Med facit i hand känns det som beteendeövervakning kunde vara mer på sin plats, än hastighetsövervakning...
Kanske vore en idé att införa obligatoriskt teori/körprov efter 5-10 år.
February 21, 2003
mwahahaha totte
let's drop it here... skratta och somna 😉
natti
P5E64 WS EVOLUTION | INTEL Q9650 CORE2QUAD@3000 | 8 GB | CLUB 3D 4870X2 | 2xSamsung SM 2493HM 24""@1900x1280 | Windows 7 Ultimate 64
February 12, 2003
Håller helt med Tott_e, folks bristande självkännedom gör så att olyckor inträffar!
Själv kör man inte som en ängel precis, MEN
jag har ALDRIG kört för fort där det finns risk för olyckor, tex bostadsområden, samhällen och liknande!
Har bara kört för fort efter kl 22 då det var bäcksvart och lite trafik på en långa raka fina vägen!
January 12, 2004
skiroy wrote: [quote=obelix][quote=x-per]Tiggre jag tror du inte fattar!
Problemet är att kamerorna inte har minskat på olyckorna på det sätt som var tänkt.
Statisktik kan som vanligt vridas till vilket syfte som helst.
Vet du var man kan hitta statestiken?
February 21, 2003
January 12, 2004
x-per wrote: Håller helt med Tott_e, folks bristande självkännedom gör så att olyckor inträffar!
Själv kör man inte som en ängel precis, MEN
jag har ALDRIG kört för fort där det finns risk för olyckor, tex bostadsområden, samhällen och liknande!
Har bara kört för fort efter kl 22 då det var bäcksvart och lite trafik på en långa raka fina vägen!
Inte risk för olyckor...
Att bränna på när det är becksvart är knappast säkert...
January 28, 2003
x-per wrote: [quote=obelix]Inte risk för olyckor...
Att bränna på när det är becksvart är knappast säkert...
För lite mer än 100 år sedan uppfann Thomas Alva Edison glödlampan, jag vet inte hur du gör men jag brukar använda den!
För lite mer än 10 miljoner år sedan tog älgen form. Det kvittar hur du gör, den hoppar ändå upp på vägen framför dig!
2 Guest(s)