Diktatur med fartkamrorna?|Page 3|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Diktatur med fartkamrorna?
PaiN
Member
Medlem
Forum Posts: 2534
sp_UserOfflineSmall Offline
621174
May 15, 2004 - 10:35 pm
sp_Permalink sp_Print

x-per wrote: HÄller helt med Tott_e, folks bristande sjÀlvkÀnnedom gör sÄ att olyckor intrÀffar!

SjÀlv kör man inte som en Àngel precis, MEN
jag har ALDRIG kört för fort dÀr det finns risk för olyckor, tex bostadsomrÄden, samhÀllen och liknande!
Har bara kört för fort efter kl 22 dÄ det var bÀcksvart och lite trafik pÄ en lÄnga raka fina vÀgen!

Kameror Àr till för att sÀtta dit fortkörande bilar. Att köra för fort med en moppe pÄ en mörk vÀg Àr nog mest farligt för dig, om en Àlg el. likn. bestÀmmer sig för att stÀlla sig mitt i vÀgen.
Om man kör för fort med en bil nÀr det Àr becksvart sÄ kommer man, trots glödlampor, ha nedsatt synfÀlt och man kan lÀtt missa bÀrplockaren vid kanten eller djur som studsar ut ur buskage.
SÄnt trodde jag du fick lÀra dig pÄ körskolan, men du kanske inte Àr klar med allt dÀr?

Om man ska köra för fort ska man göra det pÄ banor eller flygfÀlt dÀr man inte Àventyrar andras liv.

Peter@20ghz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1920
621203
May 15, 2004 - 11:02 pm
sp_Permalink sp_Print

x-per wrote: Jaha tiggre....alla som dör i aids och cancer och sÄnt i Sverige per Är överstiger siffran för döda i trafiken!
Det kostade flera hundra miljoner att sĂ€tta upp dom onödiga kamerorna, tycker inte du att dom skulle gĂ„ till forskning istĂ€llet dĂ€r dom GÖR nytta?

Pengarna VV tÀnker anvÀnda till detta skulle aldrig hamna inom sjukvÄrden/forskning, alla instanser har fÄtt sina anslag, dom kan anvÀnda dem hur smart eller korkat dom vill, men en instans lÀr aldrig skÀnka sitt anslag till en annan.

x-per wrote: EDIT: En snubbes fru pÄ Zatzy hade fÄtt fortkörningsböter för att hon körde 3 km/h för fort! Bra jobbat snuten, bry er inte om vÄldtÀckterna!

Även inom poliskĂ„ren finns det olika instanser, civil, krim, vĂ„lds, trafik, osv. SĂ„ det Ă€r vĂ€l bara bra om trafikpolisen som Ă€r utsedd att göra trafiken sĂ„ sĂ€ker dom kan, gör sitt jobb?

Kenrih
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 222
621277
May 16, 2004 - 12:28 am
sp_Permalink sp_Print

x-per wrote:
Hade du gjort det hade du vetat att du dör oavsett du kör i 110 eller 150!

Jag bryr mig inte det minsta om de som kör i 150 km/h och kör ihjÀl sig sjÀlva, se t ex http://www2.unt.se/article/1,2.....nastenytt1

DÀremot bryr jag mig jÀvligt mycket nÀr folk som kör för fort har ihjÀl andra, som vid http://www.wigh.se/lkc10/larm/.....index.html dÄ tvÄ idioter som körde ikapp istÀllet körde ihjÀl en tredje, oskyldig, person.

Vad som Àr sÄ jÀvla dÄligt i dagens trafik Àr den totala hÀnsynslöst som sÄ mÄnga visar mot sina medtrafikanter. Jag tror att kameror Àr litet steg pÄ vÀgen, men det behövs sÄ mycket mer.

Hur mÄnga kommer ihÄg Anita och Televinken? MÄnga sÀger sÀkert "visst, de kÀnner jag till", men hur mÄnga av er vet att Televinken skapades för att lÀra 3-6 Äringar trafikvett? Det gör inte mÄnga, eftersom de flesta hÀr Àr för unga. Ni fÄr hÄna mig om ni vill, men jag tror att avsaknaden av en Anita och Televinkeln de senaste 15 Ären, figurer som som barn kan identifiera sig med, har stor betydelse för det försÀmrade trafikklimatet. Trafik Àr allvarligt, det behöver man lÀra sig redan som 5-6 Äring. Men idag verkar man strunta i att lÀra ut det.

Det gÄr knappast att kritisera VV för att ha lagt ned för lite resurser för att minska trafikdöden, men ÀndÄ minskar den inte. Problemet Àr att de lagt en stor del av pengarna pÄ fel saker. SÄ lÀnge folk tycker att det Àr helt ok att riskera andras liv sÄ kvittar det hur sÀkra de gör vÀgarna, det kommer alltid att finnas idioter som överskrider vad mittrÀckena klarar. Vi mÄste helt enkelt börja om, sÀga till vÄra barn att trafiken Àr nÄgot farligt, att trafiken inte Àr en lekstuga.

Tills dess Àr kameror ett dÄligt, men nödvÀndigt, substitut. De som inte lÀrt sig visa hÀnsyn till andras liv kanske Ätminstone kan lyssna pÄ sin plÄnbok.

/Henrik

PS.

x-per wrote: Förresten!
En frĂ„ga: Är det ens lagligt enligt dagens lagförslag?
Det stÄr nÄgot i stil med att man inte fÄr sÀtta upp kameror pÄ almÀn plats för man krÀnker den enskillde individen?
Eller ska man ta det som dubbelmoral frÄn staten som vanligt?

SjÀlvklart Àr det lagligt. VÀgverket söket tillstÄnd för varje kamera precis som 7/11. Skillnaden Àr att 7/11 filmar alla, medan en vÀgkamera bara fotograferar der som bryter mot lagen.

EDIT: HÀr i Uppsala finns det vÀldigt mÄnga studenter som cyklar. I början av varje termin gör polisen alltid en kraftinsats mot cyklister utan lyse. Och det fungerar. Alla cykellysen tar slut, mÄnga fÄr böta MEN nÀstan alla skaffar sig till slut ett fungerande lyse (Ätminstone efter nÄgra terminer och ett antal böteslappar). Det fungerar! Varför Àr dÄ fartkameror sÄ dÄliga, fungerar inte de pÄ samma sÀtt? Ooops, glömde att kameror gör det omöjligt att försöka burna med farsans V70.

festisMER
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1991
621320
May 16, 2004 - 2:28 am
sp_Permalink sp_Print

Ännu en fördel med att inte ha bil..

Krqagyzzz
Member
Medlem
Forum Posts: 7176
621342
May 16, 2004 - 7:49 am
sp_Permalink sp_Print

x-per wrote: HÄller helt med Tott_e, folks bristande sjÀlvkÀnnedom gör sÄ att olyckor intrÀffar!

SjÀlv kör man inte som en Àngel precis, MEN
jag har ALDRIG kört för fort dÀr det finns risk för olyckor, tex bostadsomrÄden, samhÀllen och liknande!
Har bara kört för fort efter kl 22 dÄ det var bÀcksvart och lite trafik pÄ en lÄnga raka fina vÀgen!

Hur kan du avgöra var det finns riskt för olykor? Det lÄter verkligen somom du har en bristande olycksriskbedömming. Du kan aldirg veta var det oförutsÀdda kommer att ske, om vi skulle veta det skulle det aldrig ske nÄgra olyckor. TÀnk lite och var glad att VV iaf försöker fÄ ned olyckstalen pÄ vÄra vÀgar.

edvard
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 421
621375
May 16, 2004 - 9:18 am
sp_Permalink sp_Print

jag tror att mÄnga lÀr sig vart kamerorna sitter, och bromsar in före kameran. lr ???

Krqagyzzz
Member
Medlem
621377
May 16, 2004 - 9:21 am
sp_Permalink sp_Print

edvard wrote: jag tror att mÄnga lÀr sig vart kamerorna sitter, och bromsar in före kameran. lr ???

hmm hmmm.. kÀnner mig lite trÀffad.

Spannen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 505
621391
May 16, 2004 - 9:36 am
sp_Permalink sp_Print

Hur kan man jÀmnstÀlla "storebrorsamhÀlle" med trafiksÀkerhet?
Jag kan lova att vÀgverket ger blanka fan i vem du Àr eller vad du gör. Kamerorna "övervakar" inte alla som kör förbi. Det enda de gör Àr att ersÀtta en trafikpolis som istÀllet hade behövt stÄ dÀr och kontrollera.

HastighetsbegrÀnsningarna Àr inte satta för att jÀvlas, utan för att det efter undersökningar har visat sig vara olÀmpligt att köra snabbare.
För övrigt tvivlar jag pÄ att de flesta kameror (om ens nÄgra?) kommer stÄ pÄ 110-vÀgar, som nÄgon pÄpekat inna.
De kommer snarare stÄ pÄ 90 och 70vÀgar. PÄ sÄdana vÀgar kan 30km/h över hastigheten vara förödande. Det borde alla veta som har kört halkan tillexempel.

Jag kan dÀremot hÄlla med om att pengarna skulle kunna anvÀndas pÄ effektivare sÀtt. Tillexempel, alla som har körkort ska göra en Äterkontroll, lÄt oss sÀga var 10:e Är. Finns mÄnga idioter i trafiken som absolut inte borde ha körkort.

edvard
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 421
621529
May 16, 2004 - 11:44 am
sp_Permalink sp_Print

Spannen wrote: Hur kan man jÀmnstÀlla "storebrorsamhÀlle" med trafiksÀkerhet?
Jag kan lova att vÀgverket ger blanka fan i vem du Àr eller vad du gör. Kamerorna "övervakar" inte alla som kör förbi. Det enda de gör Àr att ersÀtta en trafikpolis som istÀllet hade behövt stÄ dÀr och kontrollera.

HastighetsbegrÀnsningarna Àr inte satta för att jÀvlas, utan för att det efter undersökningar har visat sig vara olÀmpligt att köra snabbare.
För övrigt tvivlar jag pÄ att de flesta kameror (om ens nÄgra?) kommer stÄ pÄ 110-vÀgar, som nÄgon pÄpekat inna.
De kommer snarare stÄ pÄ 90 och 70vÀgar. PÄ sÄdana vÀgar kan 30km/h över hastigheten vara förödande. Det borde alla veta som har kört halkan tillexempel.

Jag kan dÀremot hÄlla med om att pengarna skulle kunna anvÀndas pÄ effektivare sÀtt. Tillexempel, alla som har körkort ska göra en Äterkontroll, lÄt oss sÀga var 10:e Är. Finns mÄnga idioter i trafiken som absolut inte borde ha körkort.

men som sagt kamerorna Àr ju en investering. Dom tjÀnar ju pÄ dom hehe. PÄ en stor 90 vÀg utanför karlstad som har mittrÀcke o grejer sÄ har dom satt hastighetskameror. Kan förstÄ dom pÄ ett stÀlle dÀr det finns en ut fart, men efter det sÄ förstÄr jag inte riktigt...

Falcon
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 901
621570
May 16, 2004 - 12:23 pm
sp_Permalink sp_Print

edvard wrote: jag tror att mÄnga lÀr sig vart kamerorna sitter, och bromsar in före kameran. lr ???

Jao, det var ingen dum iaktagelse.
Det Àr liksom hela poÀngen...

Krqagyzzz
Member
Medlem
621572
May 16, 2004 - 12:25 pm
sp_Permalink sp_Print

NH|Falcon wrote: [quote=edvard]jag tror att mÄnga lÀr sig vart kamerorna sitter, och bromsar in före kameran. lr ???

Jao, det var ingen dum iaktagelse.
Det Àr liksom hela poÀngen...

fast det vore Ànnu bÀttre ifall man höll en bra och gÀmn hastighet hela tiden itsÀllet för gasa - bromsa -kamera - gasa - bromsa - kamera - gasa osv..

Boomhauer
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 732
621589
May 16, 2004 - 12:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Bra med de nya kamerorna! Folk mĂ„ste ju vara dumma i huvudet som gömmer skallen bakom ratten nĂ€r de kör förbi en kamera istĂ€llet för att sakta ner. Det har blivit en sport att köra för fort och det Ă€r tamejfan helt jĂ€vla sinnessjukt! 😕

x-per.. vet du att bromsstrÀckan nÀstan dubblas om man kör i 150 istÀllet för 110? (Eller ska vi sÀga att energin du och din bil utsÀtts för kommer att dubbleras vid en krock sÄ kanske du fattar?) Du verkar ju ha körkort sÄ man tycker du borde ha koll pÄ sÄdan simpel fysik.. Rent statistiskt sett minskar olyckorna dÄ man minskar farten. (Men efter allt ert skitsnack om statistik lÀr ni ju inte bry er sÄ mycket om det, för statistik Àr ju bara ljug, eller hur..?)

Fy faen man blir ju mörkrÀdd nÀr man lÀser om ni ungdomars syn pÄ trafiken. :cy: Hoppas ni inte drar med er nÄgon annan nÀr ni kraschar och dör bara..

Har sjĂ€lv haft lappen i 1Âœ hĂ„r och ju fler kameror desto sĂ€krare kĂ€nner Ă„tminstone jag mig. Visst jag har inte alltid kört perfekt och helt lagligt sjĂ€lv. Vet att jag blivit tagen av trafikkameror ett antal ggr dĂ„ jag inte haft tillrĂ€cklig koll pĂ„ hastigheten. Men inte har jag fĂ„tt nĂ„gra böter för det.. Jag vĂ„gar nog pĂ„stĂ„ att kamerorna Ă€r till för galningar snarare Ă€n folk som ligger i 10-20 knyck för fort.

Diktatur att spendera miljoner pÄ att minska dödsolyckor? Tja jag vet ju inte vilken vÀrld du lever i, trÄdskapare..

edit till x-per: mĂ„ste sĂ€ga att du föregĂ„r med ett ypperligt exempel som bara kör för fort dĂ„ det Ă€r becksvart! 🙄

Aelrik
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 243
621611
May 16, 2004 - 1:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Krqagyzzz wrote: fast det vore Ànnu bÀttre ifall man höll en bra och gÀmn hastighet hela tiden itsÀllet för gasa - bromsa -kamera - gasa - bromsa - kamera - gasa osv..

Jo, och det Àr dÀrför vi har hastighetsgrÀnser. Man ska hÄlla dem och pÄ sÄ sÀtt slippa gasa - bromsa - kamera. Anledningen till att det scenariot överhuvudtaget förekommer vid kamerorna Àr att man kör för fort, vilket Àr onödigt.
Dessutom Àr kamerorna placerade exempelvis vid korsningar och hus för att man ska sÀnka hastigheten dÀr olycksrisken Àr störst.

Waco
Member
Medlem
Forum Posts: 2422
621630
May 16, 2004 - 1:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Fartkamerorna...

Àr integritetskrÀnkande eftersom oskyldiga medborgare i bilen fotograferas och registreras.

som att vi inte Ă€r med i nĂ„gra register redan? Är det inte integritetskrĂ€nkande att vi har journaler pĂ„ sjukhusen oxĂ„ dĂ„?.

bryter mot hemfriden eftersom de fotograferar rakt in i bilen.

SÄ om det bryter mot hemfriden att bli fotograferad i bilen bör det dÄ inte anses som hemfridsbrott nÀr man gör inbrott i en bil? Och man fÄr vÀll fotografera hur man vill pÄ allmÀnnan platser?

strider mot allmÀn rÀttsuppfattning eftersom eventuella forkörare fÄr brev frÄn polisen flera veckor efter att pÄstÄdda övertrÀdelsen skett, dÄ föraren kanske aldrig insett eller glömt fortkörningen.

vad vadfan Àr detta för jÀvla argument? Vad har det för jÀvla betydelse. SÄ om man inte kommer ihÄg brottet ska man heller inte kunna dömmas?

skapar ett olustigt och totalitÀrt "Storebrors öga-samhÀlle" som ger frustrerade medborgare.

Jag tror att den större delen av medborgarna i detta land inte blir frusterade av fartkameror.

frÄntar medborgarna det egna ansvaret att köra trafiksÀkert.

folk har ju bevisat att dom inte kan ta eget ansvar. SÄ vad ska man göra förutom att ta det ifrÄn dom?

gör att trafikpoliser i slutna rum och utan insyn kan sortera bort sig sjÀlva, kollegor, familj, slÀkt och vÀnner frÄn eventuell kameraregistrering.

Blir det nÄgon större konspiration vad gÀller dessa fartkamrer sÄ tror jag att polisen sjÀlv mÀrker det.

Àr ineffektiva eftersom de ofta krÄnglar och saboteras.

Det Àr ju inte sÄ att det sitter en kamera i varje skÄp. Och eftersom man inte vet i vilka skÄp detta sitter en kamera i eller om dom fÄr en bra bild pÄ ens bil sÄ kan man aldrig vara sÀker. Och dÄ spelar det ingen roll om dom krÄnglar eller saboteras. Och sen Àr det ju nya kameror som ska sÀttas upp och dom kommer förmodligen att vara mycket bÀttre.

har fortfarande inte visat att de lyckats sÀnka antalet trafikolyckor generellt i Sverige.

Dom har ju lyckats med det pÄ de strÀckor som dom Àr uppsatta pÄ iaf.

Àr odugliga eftersom de inte kan ta fast motorcyklar utan frÀmre registreringsskylt, rattfulla förare, stulna fordon, etcetera

sÄ alla som inte kan göra allt Àr dÄ oduliga? Man kan inte sÀga att en grej Àr odulig för en sak nÀr den Àr gjord för att stoppa nÄgot helt annat.

tar jobben frÄn riktiga poliser med hjÀrna och hjÀrta, som dessutom kan h j À l p a medborgarna.

dom tar jobben frÄn polisen ja. Men dÄ kan polisen koncentrera sig pÄ annat. Till exempel att ta "fast motorcyklar utan frÀmre registreringsskylt, rattfulla förare, stulna fordon, etcetera".

mÀter hastigheten med radar/laserstrÄlar som kan orsaka cancer.

Om man Àr rÀdd för cancer frÄn fartkameror och inte Àr rÀdd för att sÀtta sig i en bil tycker jag personligen att man ska söka hjÀlp.

förfular trafikmiljön.

för den Àr ju sÄ fin redan.

Àr oftast falska eftersom de bara Àr tomma skÄp utan kamera. Statens budskap Àr dÀrmed: Medborgarna ska hela tiden pÄminnas om att de kan bli övervakade, men de ska aldrig riktigt veta nÀr de blir det.

först Àr det ett jÀvlas tjaffs om att vi blir övervakade och nu Àr det ett jÀvla tjaffs om att vi inte blir det av alla kameraskÄp. Hade staten tillrÀckligt med pengar för att stoppa kamrer i alla skÄp skulle dom göra det.

har testas en gÄng förut i Sverige pÄ 1990-talet men lades dÄ pÄ historiens skrÀphög eftersom systemet kollapsade under sin egen byrÄkratiska tyngd.

det Àr ett problem och det har Àven polisen sjÀlva medgett. Och det behövs en lagÀndring för att det ska bli nÄgon skillnad. Men sÄ lÀnge dessa skÄp fÄr ner hastigheten och dödssiffrorna sÄ tycker jag att det Àr bra.

Äterinfördes pÄ 2000-talet av dÄvarande nÀringslivsministern, porrklubbsbesökaren, Norge-krÀnkaren och Telia-svindlaren Björn Rosengren, som gav order: "SÄ mÄnga fartkameror som möjligt som sÀtts upp sÄ fort som möjligt.".

Ànnu en ett argument som inte hÀr hit.

kan leda till att övervakningskameror sÀtts upp ocksÄ pÄ gator, i trappuppgÄngar och slutligen i ditt sovrum - precis som i Orwells skrÀckroman "1984".

Det Ă€r ett VÄLDIGT lĂ„ngt steg mellan fartkameror och ett riktigt storebrorsamhĂ€lle.

MrWeizel
Member
Medlem
Forum Posts: 4639
621642
May 16, 2004 - 1:34 pm
sp_Permalink sp_Print

:worshipp:Waco:worshipp:

SÅÅ rĂ€tt...

Jag gissar pĂ„ att killen som har sidan sjĂ€lv blivit tagen nĂ„gra gĂ„nger och dĂ€rför Ă€r sur över det hela 😛

desdecado
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 700
621684
May 16, 2004 - 2:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Min personliga integritet krĂ€nks varje dag av personer som har kameror i sina mobiltelefoner! 🙄

Personligen tycker jag att personer som gör ett övertramp enligt lagen (dvs begÄr ett brott) automatiskt fÄr sin rÀtt rÀtt till "personlig integritet" upphÀvd och dÀrigenom blir fotograferade. Det gÀller ju andra brott sÄ varför inte detta ocksÄ?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 234
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL