November 4, 2001
Gick på stan igår och då kom det fram en tjej som ville att jag skulle skänka pengar till något projekt som innefattade hjälpandet av barn i fattiga länder.
En viss summa skulle tydligen ge mat till ett barn si och så länge, och det lät ganska ädelt.
Men jag sa nej. Anledningen till detta är att jag är student, och således lånar pengar. På något vis kändes det fel att skänka bort pengar som inte ens är mina. Nu när jag tänker på det såhär efteråt så vet jag inte om det var rätt eller fel. Jag har det ju bra, käk på bordet, massa prylar och kläder o.s.v. Ska jag då inte kunna hjälpa ett stackars barn?
Vad tycker ni? Kan man skänka pengar även om man lånat dem av staten (skattebetalarna)?
January 4, 2001
Jag säger också nej när det ringer människor hem till mig och ber om pengar till diverse projekt, det gör jag dels pga att jag är student och har väldigt lite pengar och dels för att jag igentligen inte vet hur mycket av pengarna jag skäker som verkligen kommer till de där behövande barnen.
Jag väntar hellre med att skänka pengar när jag själv har lite mer, då kan man även skänka lite mer pengar.
January 6, 2002
Bättre att vara ärlig och säga att man lever på lånade pengar och inte har råd att ge bort, än att ge falska löften om en insättning.
Hur vet man vilka organisationer som är seriösa? dvs där kanske 60-70% går till rätt land i fråga?
Var lite jobbigt att gå förbi amnesty när de stod och tiggde, man vet ju vilken insats de gör...
Och spannen om du verkligen känner att du vill ge något. Ge dem det dyrbaraste du har, din tid och hjälp till, det är iaf gratis.
November 27, 2003
Går mot strömmen och säger att man har visst råd. Man behöver inte skänka mycket för att hjälpa. Jag är själv student, men jag stöder fortfarande både WWF och barncancerfonden. Att göra omvärlden till ett lite bättre ställe känns rätt viktigt för mig i alla fall.
Json_81 wrote: Jag tycker du gjorde helt rätt.
Färst och främst ska man se efter sig själv.