Dilemma|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Dilemma
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
sp_UserOfflineSmall Offline
1030285
April 6, 2006 - 7:46 am
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: [quote=Delph1] Ta hand om andra och de tar hand om dig?
//Andreas

Eller så tar var och en hand om sig själv och när det är klart börjar han hjälpa de andra.

Hur kan man veta att det finns något kvar att bry sig om när man äntligen anser sig ha det tillräckligt bra, och var går egentligen gränsen för det? och vad har man då för nytta av sin vålgång då?

Jag påstår fortfarande att man som student har råd att bry sig om andra. Så jävla illa ställt är det inte. Isf måste ni vara katastrofalt dåliga på att planera er ekonomi.

//Andreas

Quarzi
Member
Medlem
Forum Posts: 2716
1030293
April 6, 2006 - 8:22 am
sp_Permalink sp_Print

När jag var student ville jag gärna ha ett par nya klädesplagg nån gång varje kvartal, bara det kostar runt 1000kr, och jag är inte den som köper märkeskläder.

Fick ofta köpa egen mat att tillaga också, efter det är det inte mycket pengar kvar att leva på.

950kr i månaden kunde se ut som följer för mig:
Kläder: ~300kr
Mat: ~400
Sen vill man ju ha lite till att umgås med kompisar med, t.ex. bio, hyra film, köpa lite godis eller gå på något fik och ta en kaffe eller liknande och det brukar ta upp resten av pengarna.

Må hända att jag är dålig på att planera mina utgifter men mat och kläder ser jag som nödvändigheter som jag måste lägga pengar på. Och umgås med kompisar ser jag som en ganska hög prioritet också även om man kanske inte behöver spendera resterande 250kr á månad på "aktiviteter med kompisarna" eller vad man kan kalla det.

Lodisen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1200
1030299
April 6, 2006 - 8:52 am
sp_Permalink sp_Print

Delph1, du beter dig som en barnunge när du gnäbbar med andra, för att de har annorlunda värderingar. Samt att du innerligt försöker bevisa att du har rätt, och konvertera honom till din tro. 🙁

Vilka här skulle trycka på en knapp, ifall ni gjorde det dog 10 000 Afrikaner ni inte känner, och aldrig skulle träffa, ifall ni fick 10 Miljoner kronor.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1030307
April 6, 2006 - 9:10 am
sp_Permalink sp_Print

Lodisen wrote: Delph1, du beter dig som en barnunge när du gnäbbar med andra, för att de har annorlunda värderingar. Samt att du innerligt försöker bevisa att du har rätt, och konvertera honom till din tro. 🙁

Nej, som sagt skrev jag längre upp att det handlar om inte hans personliga åsikt, eller någon annans, i det hela utan ett allmänt undrande. Det handlade inte specifikt om att hjälpa folk i andra delen av världen heller, det har jag aldrig skrivit utan endast en allmän undran huruvida ett egocentrisk universum snarare är självdstruktivt än uppbyggande i verkliga livet. Det må kanske se sunt ut att bry sig om själv först, men det lämnar en ju med problemet att det gör ingen nytta om det finns något annat att använda det till.

Intrycket de flesta ger härinne är rätt egocentriskt (än en gång pekar inte på någon speciell) och det är rätt tråkigt i min mening och det står jag för. De har all rätt att tycka och tro precis vad de vill, det motsäger jag mig knappast och jag tvivlar inte på att de kommer ändra åsikt längre fram i livet, för om det är något livet lär en är det att utan omgivningen är man inte mycket.

Och en sista gång, jag pekar inte på någon speciell så har du tagit illa upp Json ber jag om ursäkt, det var inte min mening. Mest ett allmänt filosoferande.

//Andreas

dree
Member
Medlem
Forum Posts: 2277
1030313
April 6, 2006 - 9:22 am
sp_Permalink sp_Print

Jag tackar nej när dom ringer efter mig eller knackar mig på ryggen på stan.
Jag vill titta noga på vilka som ska ha pengarna.
När jag gick i mellanstadiet så var det en insamling. Men dom som hade insamlingen tog pengarna i egen fick och lämnade landet.

Helst av allt vill jag hjälpa till själv där det behövs hjälp.

Förövrigt tycker jag det är rätt att sverige skänker pengar... dock så hanteras dom väldigt illa.

Collateral
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1760
1030314
April 6, 2006 - 9:27 am
sp_Permalink sp_Print

Kan dom inte ringa folk som tjänar över en viss summa pengar per år istället.
Dom har ju då iaf. råd att ge bort en del pengar om det är nån som har det.

Lord_Kvadd
Member
Medlem
Forum Posts: 3176
1030317
April 6, 2006 - 10:12 am
sp_Permalink sp_Print

Det är faktiskt ovanligt många sådana organisationer ute och hoppar på en i Lund nu..
Såg Greenpeace, någon munk från Ungern, Individuell Människohjälp och någon annan som jag glömt namnet på. De är ju överallt.

Har bidragit med 100kr i månaden till Individuell Människohjälp nu i snart ett halvår tror jag. Blev konverterad borta vi Botulfs. Känns riktigt bra faktiskt, speciellt när de tar tid att ringa hem till en och fråga om man vill veta vad ens pengar går till. Man känner sig bra på något sätt 🙂

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1030326
April 6, 2006 - 11:09 am
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote:

Och en sista gång, jag pekar inte på någon speciell så har du tagit illa upp Json ber jag om ursäkt, det var inte min mening. Mest ett allmänt filosoferande.

//Andreas

Verkligen inte, det är ju bara en åsikt i en diskussion. Och jag håller inte med om att du skulle bete dig som en barnunge heller. Tankegången är intressant, även om jag inte tror på den i praktiken.

Marcan-
Member
Medlem
Forum Posts: 3747
1030369
April 6, 2006 - 2:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Är upp till dig själv tycker jag. Känner du att det är kul att ge en hjälpande hand och du klarar av det ekonomiskt så ska du hjälpa till. Ingen ska dock tvinga dig.

Klingon
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 19
1030553
April 7, 2006 - 9:02 am
sp_Permalink sp_Print

Nej du, här skänks det inga pengar. Käkar en burgare på det lokala snabbmatstället då och då i stället så att de får in lite stålar och har råd att fortsätta anställa min polare. Det är bra business.

Spannen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 505
1030662
April 7, 2006 - 1:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Klingon wrote: Nej du, här skänks det inga pengar. Käkar en burgare på det lokala snabbmatstället då och då i stället så att de får in lite stålar och har råd att fortsätta anställa min polare. Det är bra business.

Hehe ja, så kan man se det. 🙂

Nej, jag har kommit fram till att jag inte tänker skänka några pengar. Som sagt i tråden skänks ju redan massvis med pengar från sverige till diverse välgörenhet, och jag tänker iallafall personligen vänta tills dess att jag tjänar mina egna pengar innan det blir tal om att skänka bort dem 😛

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 49
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL