March 4, 2003
Sålde förra veckan 2st 512mb-stickor till en medlem här på forumet. Jag har haft dessa minnen i min ägo sen de var nya, och de har suttit i totalt 3st datorer. Har inte haft några som helst problem med att köra dessa.
Han fick hem minnena i fredags och fick några fel i memtest. Två dagar senare är minnena "så gott som obrukbara" som han själv beskriver det.
Han vill nu att jag betalar tillbaks pengarna och att han skickar minnena.
Grubbla nu inte i vem som är vem, utan vad ni skulle gjort som vardera part.
Snälla, inga snabba fjortis-svar.
July 18, 2003
Hmm, lite taskig sits eftersom minnerna krånglade så fort han fick dem. Hade han rätt inställningar på dem? Han måste ha gjort något med dem för att gå från några fel i memtest till obrukbara.
LianLi PC60 + TruePower 430W, Asus A8N-SLI, AMD Opteron 146 (2000@3000), 2x Corsair XMS PC3200C2 512Mb, Asus N6600GT 128 Mb PCI-E, 1 TB, 2x19" TFT
IBM Thinkpad T60
"Man slutar inte att leka för att man blir gammal, man blir gammal när man slutar att leka"
July 18, 2003
Har han testat i något annat system? Sen så kan man ju inte lova att de går att överklocka, det är ju beroende på chip och så.
LianLi PC60 + TruePower 430W, Asus A8N-SLI, AMD Opteron 146 (2000@3000), 2x Corsair XMS PC3200C2 512Mb, Asus N6600GT 128 Mb PCI-E, 1 TB, 2x19" TFT
IBM Thinkpad T60
"Man slutar inte att leka för att man blir gammal, man blir gammal när man slutar att leka"
Som det redan skrivits, det kan ju vara så enkelt som kompabilitetsproblem..
Men å andra sidan kan han ju ha handskats ovarsamt med minnena och kanske orsakat ESD eller vad det heter (Typ att minnena fått sej en kyss av statisk elektricitet)..
Funkade minnena när du skickade dom tycker jag nog du kan känna dej oskyldig och därmed behålla pengarna..
Prollen jag handlade av dej funkar förresten kanon fortfarande..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
March 4, 2003
Han har testat på 3 olika mobos. Eftersom jag inte kört memtest på länge, så kan jag inte till 100% garantera att de är fria från fel, framförallt eftersom man inte märker av om minnet kanske visar ett eller några få fel i memtest.
Därför skall jag kontakta killen och betala tillbaka 150kr av de 650 han köpte dem för.
Accepterar han så har vi iaf mötts på halva vägen.
October 10, 2004
Om jag hade varit den som hade sålt minnena, och jag hade varit 100% på att de funkade när jag sålde dem, då hade inte gett tillbaka några pengar, för det kan lika bra vara någon som försöker lura en.
Eller så bara funkar det inte för honom, eller så har han själv råkat ha isönder dem.
Skickade jag iväg dem, och de fungerade prima, då hade jag inte betalat tillbaka.
July 18, 2002
Tycker du ska lämna tillbaka pengarna och få tillbaka minnena då du inte kan garantera 100% funktionsduglighet när du skickade dem.
Om han har testat minnena på tre olika moderkort med olika chipsets och använder orignaltimings samt testar med olika voltage, och får fortfarnade prime95-felräkning samt memtestfel tyder detta på att minnena är ickefungerande. (Om alla moderkort självklart inte har kända problem med minnesmärket/modell.)
Visst, chansen finns att han har tagit sönder minnena genom ESD-skador men det är inte ofta sådant händer samt så om han har tillgång till tre moderkort i närheten så antyder det en viss erfarenhet gällande hårdvara.
Det vore hans fel helt och hållet ifall du kunde garantera 100% funktionsduglighet när du skickade minnena. Men så är inte fallet, det är min åsikt iaf.
July 18, 2002
November 4, 2001
Om jag hade varit som du (om du känner dig snäll), så hade jag gått med på att få hem minnena igen (han betalar frakten), och om dom fungerar som dom ska för dig, betala tillbaks pengarna.
Om han inte gjort något med dom så borde dom vara i det skicket du skickade dom i.
1 Guest(s)