February 22, 2003
antingen kan du köra upp ett hål me hålsågen och klämma dit en rot-dosa, sätta ditt 2-facksram och på så sätt kan du ha en brytare och 1 dimmer i samma ram (infällt = snyggast)
annars kan du köpa förhöjningsram om du inte vill borra upp ett doshål i väggen (utanpåliggande=gräsligt fult)
[Image Can Not Be Found]
rotdosan är den oranga nere i vänster hörn
Jag rekomenderar dock inte lekmän att göra detta lätt att koppla fel om man är en noob
/elektrikern
November 5, 2001
Har inte sett själva brytaren som sitter där nu men jag antar att den är infälld och att det sitter en appartdosa där. Då behöver man väl inte köra upp nått nytt hål utan kan sätta en infälld dosa med dimmer och brytare direkt över?
Om det är felkopplat märker man när man slår på spänningen 😉 Nämen det ska nog vara lugnt annars kanske det här blir mitt sista inlägg.
February 22, 2003
Arny wrote: Har inte sett själva brytaren som sitter där nu men jag antar att den är infälld och att det sitter en appartdosa där. Då behöver man väl inte köra upp nått nytt hål utan kan sätta en infälld dosa med dimmer och brytare direkt över?
Om det är felkopplat märker man när man slår på spänningen 😉 Nämen det ska nog vara lugnt annars kanske det här blir mitt sista inlägg.
jag förstår inte riktigt hur du menar 😕 men man brukar göra så att om man har 1 apparat-dosa och en kronbrytare och vill att en av tändningarna ska gå över en dimmer så tar man upp ett doshål under eller brevid det befintliga doshålet där apparatdosan sitter, sen klämmer man in en rotdosa
drar in tändtråd och en fas i rotdosan och sätter dimmern där...sen sätter man en 2-facksram som ramar in både brytaren och dimmern
detta blir helt klart snyggast
annars blir det utanpåliggande som sagt
November 18, 2003
Arny wrote: Om jag skulle klara av att göra det själv eller inte behöver inte ni bry er om. Funderade enbart på om det fanns dimmers och brytare så att man inte behövde använda två fack. Alltså att dimmern och brytaren är mindre.
Fick upp låten med Tom Jones i huvet burning down the house..
November 5, 2001
D3mpa wrote: [quote=Arny]Om jag skulle klara av att göra det själv eller inte behöver inte ni bry er om. Funderade enbart på om det fanns dimmers och brytare så att man inte behövde använda två fack. Alltså att dimmern och brytaren är mindre.
Fick upp låten med Tom Jones i huvet burning down the house..
Inte mitt hus = Inte mina problem
1 Guest(s)