Dimmer|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Dimmer
Arny
Member
Medlem
Forum Posts: 2842
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 28, 2006 - 8:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Om man har en sådan här brytare och vill sätta upp dimmer på en. Finns det någon bra å fin dosa i samma storlek som har dimmer på ena sidan och brytare på andra? Måste man kanske sätta upp en sådan här istället?

BelGarath
Member
Medlem
Forum Posts: 3611
1097862
November 28, 2006 - 8:34 pm
sp_Permalink sp_Print

antingen kan du köra upp ett hål me hålsågen och klämma dit en rot-dosa, sätta ditt 2-facksram och på så sätt kan du ha en brytare och 1 dimmer i samma ram (infällt = snyggast)
annars kan du köpa förhöjningsram om du inte vill borra upp ett doshål i väggen (utanpåliggande=gräsligt fult)

[Image Can Not Be Found]

rotdosan är den oranga nere i vänster hörn

Jag rekomenderar dock inte lekmän att göra detta wink lätt att koppla fel om man är en noob

/elektrikern

Arny
Member
Medlem
1097870
November 28, 2006 - 9:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Har inte sett själva brytaren som sitter där nu men jag antar att den är infälld och att det sitter en appartdosa där. Då behöver man väl inte köra upp nått nytt hål utan kan sätta en infälld dosa med dimmer och brytare direkt över?

Om det är felkopplat märker man när man slår på spänningen 😉 Nämen det ska nog vara lugnt annars kanske det här blir mitt sista inlägg.

BelGarath
Member
Medlem
Forum Posts: 3611
1097878
November 28, 2006 - 9:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Arny wrote: Har inte sett själva brytaren som sitter där nu men jag antar att den är infälld och att det sitter en appartdosa där. Då behöver man väl inte köra upp nått nytt hål utan kan sätta en infälld dosa med dimmer och brytare direkt över?

Om det är felkopplat märker man när man slår på spänningen 😉 Nämen det ska nog vara lugnt annars kanske det här blir mitt sista inlägg.

jag förstår inte riktigt hur du menar 😕 men man brukar göra så att om man har 1 apparat-dosa och en kronbrytare och vill att en av tändningarna ska gå över en dimmer så tar man upp ett doshål under eller brevid det befintliga doshålet där apparatdosan sitter, sen klämmer man in en rotdosa
drar in tändtråd och en fas i rotdosan och sätter dimmern där...sen sätter man en 2-facksram som ramar in både brytaren och dimmern
detta blir helt klart snyggast
annars blir det utanpåliggande som sagt

D3mpa
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 656
1097935
November 29, 2006 - 9:46 am
sp_Permalink sp_Print

Om du inte vet hur man gör så är det bäst och kontakta en elfirma för såna grejer kan bli dyra till slut och har du inget certifikat så kan du åka dit dyrt på försäkringen.

macrus
Member
Medlem
Forum Posts: 7684
1098111
November 29, 2006 - 8:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Svartjobb... leta upp nån polare som är elektriker eller en polares polare.

Arny
Member
Medlem
1098123
November 29, 2006 - 9:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Om jag skulle klara av att göra det själv eller inte behöver inte ni bry er om. Funderade enbart på om det fanns dimmers och brytare så att man inte behövde använda två fack. Alltså att dimmern och brytaren är mindre.

D3mpa
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 656
1098171
November 30, 2006 - 7:43 am
sp_Permalink sp_Print

Arny wrote: Om jag skulle klara av att göra det själv eller inte behöver inte ni bry er om. Funderade enbart på om det fanns dimmers och brytare så att man inte behövde använda två fack. Alltså att dimmern och brytaren är mindre.

Fick upp låten med Tom Jones i huvet burning down the house..

Arny
Member
Medlem
1098309
November 30, 2006 - 5:03 pm
sp_Permalink sp_Print

D3mpa wrote: [quote=Arny]Om jag skulle klara av att göra det själv eller inte behöver inte ni bry er om. Funderade enbart på om det fanns dimmers och brytare så att man inte behövde använda två fack. Alltså att dimmern och brytaren är mindre.

Fick upp låten med Tom Jones i huvet burning down the house..

Inte mitt hus = Inte mina problem

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 325
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL