April 24, 2007
Jag gör ett arbete i skolan i ämnet språksociologi och undrar vad ni övriga NHare tycker om svordomar?
Behöver just dina svar på dessa frågor då svaren är personliga.
Är det ok att svära enligt dig?
Vilket är din vanligaste svordom?
Har du någon aning om just varför denna är så populär hos dig?
Tror du att din eller andras inställning till svordomar kommer att förändras i framiden?
Tack på förhand! 🙂
June 17, 2002
Ja.
Horunge, olika former av Jävla o Fan tror jag.
nej
Tror du att din eller andras inställning till svordomar kommer att förändras i framiden?
Vet inte
August 2, 2001
> Är det ok att svära enligt dig?
Ja, varför inte? Vissa kanske tycker att det primitivt så det är väl upp till en själv om man vågar ta den risken.
> Vilket är din vanligaste svordom?
Fan
> Har du någon aning om just varför denna är så populär hos dig?
Kort och enkel att formulera kanske
> Tror du att din eller andras inställning till svordomar kommer att förändras i framiden?
Antagligen inte. "Fan", "helvete", "djävlar" etc. har ju hängt med i ett par tusen år redan.
January 12, 2004
Japp, fast det beror på tillfället...
Oh crap eller kuken
har hängt med från barndommen
Inte min, men andras kanske
June 23, 2002
Ja för i helvete, dock försöker man väl att inte svära så mycket när man är i närheten av tex. syrrans ungar eller så.
Jävla och fan. Hora kan förekomma lite då och då.
Nää för fan i jävla helvete.
Nää för fan i jävla helvete.
February 12, 2003
Är det ok att svära enligt dig? Ja.
Vilket är din vanligaste svordom? Fan, jävla(r), helvete
Har du någon aning om just varför denna är så populär hos dig? Bara blivit så med tiden.
Tror du att din eller andras inställning till svordomar kommer att förändras i framiden? Tror inte det, men det vore kul om folk slutade använda "bög", "hora", och könsord i nedsättande syfte.
September 27, 2005
Ja, Det är ok men det bör undvikas.
Försöker låta bli, men kanske Fan tror jag.
Den är den mest accepterade svordommen.
Förhoppningsviss slipper vi svordomar helt i framtiden. Dock tror jag det kommer fortsätta som det är nu, och antagligen alltid varit.
February 28, 2005
JA
horunge, mammaknullare osv
för bland umgänget förekommer dessa två mest.
nja, de klart man kommer svära lite mindre ju äldre man blir . . .
January 31, 2004
Ja, men inte i varje mening som ett utfyllnads ord. Då låter det som personen har ett begränsat ordförråd.
Helvete, fan
Nej
Ja, tror att det är ålders betingat med vissa svordomar. Tex hora används flitigare av tonåringar.
December 17, 2006
Beror på vem, var och när.
Fan, b*g
Föräldrar som sa det lite för ofta när man var liten?
Ja, dem svordomar som idag anses "grova" kommer vara vanliga i framtiden och ersättas av värre ord.
March 10, 2002
Är det ok att svära enligt dig? Yes
Vilket är din vanligaste svordom? Använder det mesta, måste variera
Har du någon aning om just varför denna är så populär hos dig? För jag tycker om att svära
Tror du att din eller andras inställning till svordomar [b]kommer att förändras i framiden?Tvivlar på det
February 3, 2003
- Det är det, även om jag tycker att svordomar har börjat gå lite väl överstyr. Speciellt bland de yngre.
- Fan
- "I'm a victim of society!", tror umgänget spelar ganska stor roll. Idag är det ganska accepterat att svära.
Tror du att din eller andras inställning till svordomar kommer att förändras i framtiden?
- Jag försöker svära mindre. Men jag tror nog att det kommer bli vanligare med grövre svordomar bland yngre. Redan när jag gick i gymnasiet kunde man höra lågstadie-elever säga "hora" eller liknande åt varandra. Jag själv skulle nog ha väldigt svårt att kalla någon för hora och mena det.
March 14, 2001
Ja.
Fan, jävlar.
Nej.
Vet inte, jag har väl tänkt dragit ner lite på det då jag svär väldigt mycket.
January 18, 2003
nej. men det händer ändå ibland .
helvete, men undviker att använda svordomar.
nej, dåligt ordföråd kanske 😛 .
inte min men hoppas att andras gör det.
March 10, 2002
nvidiaamd wrote: Tack så jättemycket för hjälpen allihopa! Om det är några fler som vill bidra eller om nån känner för att lägga till nått är tråden fortfarande "igång".
Kul fakta: en väldigt stor majoritet (över 90%) av de jag frågat har fan som vanligaste svordom) :bok:
Ska jag vara ärlig tror jag att folk tar den för de skäms över att de använder könsord allt som oftast. 🙂
1 Guest(s)