December 29, 2004
http://di.se/Index/Nyheter/200.....?src=xlink
Är det rätt av Sverige att sälja vapen till Indien som är i konflikt med Pakistan?
Själv så tycker jag bara att det är roligt att sveriges industri lever vidare. Vapenindustrin är otroligt kompetensberoende och därför mycket svår att flytta utomlands. Vilket innebär att om dom bara får ordrar så blir dom kvar i Sverige!
March 25, 2005
Mean Machine wrote: Jag anser då att det är fel att sälja vapen överhuvudtaget, och lika fel att tillverka. Så jag säger nej.
om inte vi tillverkar vapen kommer någon annan att göra det istället, och förmodligen kommer väl de att skita i vilka de säljer till ännu mer än vad sverige gör.
December 11, 2002
Niclas R wrote:
om inte vi tillverkar vapen kommer någon annan att göra det istället, och förmodligen kommer väl de att skita i vilka de säljer till ännu mer än vad sverige gör.
Det här en svår fråga. Om det gick att ersätta vapenindustrin i Sverige utan att det drabbade någon vore det jättebra. Men det går inte. Dessutom är vapenindustrin en motor för teknikutvecklingen.
Samtidigt får vi inte glömma bort att det är vapen vi talar om, vapen som orsakar väldigt mycket lidande i världen. Om vi kan minska produktionen tycker i alla fall jag att det är bra. Om man använder argument som ovan kommer det inte att ske. Tänk om västvärlden faktiskt skulle enas om att inte sälja vapen till vissa länder, istället för att i hemlighet hoppas att några konkurrenter ska få nobben av sitt lands regering.
Min åsikt är att kravet på att de som köper svenska vapen inte får vara i krig är förlegat, vi säljer t ex en massa vapen till USA. Jag tycker att vi istället ska basera vårt beslut på hur det aktuella landet styrs och hur det behandlar sina medborgare. Länder som är demokratier och respekterar mänskliga rättigheter ska få köpa svenska vapen. Inga andra.
February 12, 2003
Niclas R wrote: [quote=Mean Machine]Jag anser då att det är fel att sälja vapen överhuvudtaget, och lika fel att tillverka. Så jag säger nej.
Det är klart. Men nån måste stå utanför, och ta avstånd. Det kommer i bästa fall sluta med att flera länder skiter i att sälja, och kanske även sluta tillverka vapen. Och det vore väl då ändå lite vettigare än att bara sprida död omkring sig?
Hyckleri och dubbelmoral å det grövsta med lagar om att inte krigsförande länder får köpa vapen..
Finns det någon som tror att vapnen skall användas till annat än att skjuta på folk med??
Svenska staten och alla andra vet så väl att vapnen ändå via omvägar hamnar hos den som vill köpa oavsett vem som bulvanköper i första hand..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
2 Guest(s)