January 20, 2002
squarepusher wrote: Inga konflikter = inget dödande.
Sålänge folk vill döda varandra så kommer dom hitta på olika sätt att göra det, oavsett om något land som sverige tillverkar vapen eller inte.
Att sluta tillvärka vapen är ju iaf ett steg i rätt riktning.
Finns inget positivt med vapen som jag kommer på nu, däremot dynamit m.m som används i olika arbeten...
January 17, 2002
Jerry wrote: j**la cyniker.
Hela den här tråden är ett skolexempel på moraliska bortförklaringar.
Pengar > Människoliv
Tyvärr är det så, det hjälper inte att du klagar, det är lika bra att bara vänja sig som resten.
Du kan inte påverka ett piss.
Men jag ska inte säga nått, det är kul att klaga 😛
June 18, 2001
CoLiC wrote: [quote=Jerry]j**la cyniker.
Pengar > Människoliv
Tyvärr är det så, det hjälper inte att du klagar, det är lika bra att bara vänja sig som resten.
Men jag ska inte säga nått, det är kul att klaga 😛
Där har vi ett till...
December 29, 2004
uppriktigt sakt skiter jag fullständigt i om Svenska vapen dödar folk. Hade inte Svenska vapen dödat folk så hade ryska eller amerikanska gjort det i stället.
Tycker vi ska vara stolta att ett så litet land som Sverige är världsledande innom vissa vapensystem vilket även innebär att vi är världsledande innom teknik.
Sedan så har inte jag något emot att Demokratiska länder köper våra vapen och försvarar sig mot icke demokratier. Inden vs Pakistan är ett lysande exempel.
March 14, 2004
Indien är ett demokratiskt land med mycket pengar. En perfekt kund får Bofors och kompani helt enkelt.
Så länga vi bara säljer till länder som inte bryter mot FN:s lagar så har inte jag några problem med att vi säljer vapen.
Sedan så kan jag inte förstå vad folk har emot att länder som Holland och Ungern köper vapen av oss. Dom krigar inte samt är helt demokratiska och utföör inget förtryck mot sina medborgare.
Jerry wrote: j**la cyniker.
Kan du utveckla det där påståendet?
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
March 14, 2004
Moraliska bortförklaringar
Utveckla det där.
Jag ser inga som helst moraliska problem med att Indien köper lite granatgevär. Dom krigar inte, är 100% demokratiska och utför inget förtryck på sin befolkning.
Har du moraliska problem med att Indien köper lite granatgevär?
June 18, 2001
ilg@dd wrote: [quote=Jerry]j**la cyniker.
Niclas R wrote: om inte vi tillverkar vapen kommer någon annan att göra det istället, och förmodligen kommer väl de att skita i vilka de säljer till ännu mer än vad sverige gör.
squarepusher wrote: Sålänge folk vill döda varandra så kommer dom hitta på olika sätt att göra det, oavsett om något land som sverige tillverkar vapen eller inte.
CoLiC wrote: Tyvärr är det så, det hjälper inte att du klagar, det är lika bra att bara vänja sig som resten.
June 18, 2001
skinner wrote:
Moraliska bortförklaringar
Utveckla det där.
Jag ser inga som helst moraliska problem med att Indien köper lite granatgevär. Dom krigar inte, är 100% demokratiska och utför inget förtryck på sin befolkning.
Har du moraliska problem med att Indien köper lite granatgevär?
Ja. Köper de granatgevär har de en intention att använda dem, må så vara att det är under vissa omständigheter.
March 14, 2004
Jerry wrote: [quote=skinner]Jerry:
Anser du även att det är fel att sälja till ickekrigande, demokratiska länder?
...?
Ja. Vilket användningsområde har varorna annat än väpnad konflikt?
Hålla borta väpnade konflikter i t.ex. Kosovo och Liberia. Det är vad både Sverige och Holland gör med sina vapen.
June 23, 2002
Jerry wrote: [quote=skinner]Jerry:
Får man inte lära sig använda granatgevär i lumpen?
Jag menar, Indien kanske har nåt liknande. Bara en tanke, har ingen aning om dom har det eller inte.
Jag tycker hur som helst vi ska sälja, just av dom anledningar som folk skrivit i tråden. Om inte vi gör det gör andra det, så varför inte.
May 29, 2001
Jerry wrote: [quote=ilg@dd][quote=Jerry]j**la cyniker.
Niclas R wrote: om inte vi tillverkar vapen kommer någon annan att göra det istället, och förmodligen kommer väl de att skita i vilka de säljer till ännu mer än vad sverige gör.
squarepusher wrote: Sålänge folk vill döda varandra så kommer dom hitta på olika sätt att göra det, oavsett om något land som sverige tillverkar vapen eller inte.
CoLiC wrote: Tyvärr är det så, det hjälper inte att du klagar, det är lika bra att bara vänja sig som resten.
Folk har dödat varandra sen urminnes tider, det är bara att inse fakta att om man vill döda någon annan så kommer man att göra det på ett eller annat sätt, ska vi förbjuda stenar och vedträn i skogen eftersom man kan döda någon med dom?
Borkastad energi att hålla på och bitcha om tillverkning av vapen när det igentliga problemet är: Varför en människa eller ett folk vill mörda andra människor.
June 18, 2001
skinner wrote: [quote=Jerry][quote=skinner]Jerry:
...?
Hålla borta väpnade konflikter i t.ex. Kosovo och Liberia. Det är vad både Sverige och Holland gör med sina vapen.
Kosovo och Liberia har vapen...
(inte för att det gör någon skillnad, men jag är säker på att Sverige har exporterat vapen åtminstone till Kosovo.)
June 18, 2001
squarepusher wrote: Folk har dödat varandra sen urminnes tider, det är bara att inse fakta att om man vill döda någon annan så kommer man att göra det på ett eller annat sätt, ska vi förbjuda stenar och vedträn i skogen eftersom man kan döda någon med dom?
Borkastad energi att hålla på och bitcha om tillverkning av vapen när det igentliga problemet är: Varför en människa eller ett folk vill mörda andra människor.
Du ser inte skillnaden mot ett föremål vars enda syfte är att skada eller döda?
När du får tid kan du slå lite på nätet angående den så kallade "weapons effect."
June 18, 2001
skinner wrote: [quote=Jerry]Kosovo och Liberia har vapen...
Vad har det med saken att göra. Du är possitiv till fredsfrämjande FN uppgifter. Men för det behövs vapen!!!
Hade ingen sålt vapen till dem hade det inte behövts vapen för att hindra dem från att använda dem.
Jag är positiv till ett fredsbefrämjande FN så länge de behövs. Säljs inga vapen och krav börjar ställas på nedrustning kommer jag så småningom att vilja avväpna även FN.
2 Guest(s)