January 1, 2002
Jag var på anställningsintervju för ett tag sen och har nog aldrig blivit så förolämpad innan. Jobbet gällde en kortare tid och det gick ut på att installera datorer på Volvo, via ett bemanningsföretag. När jag frågade varför jag inte fick jobbet så var stamningen den största orsaken.
Efter att ha hotat med att anmäla för diskriminering fick jag svar från bemanningsföretaget men ev. "kompensation" (dvs. ett annat jobb) har inte dykt upp.
Frågan är: Är det ens nån mening att anmälla för diskriminering? Jag anser att stamningen inte har något att göra med min förmåga att utföra jobbet, men då jag inte är invandrare så känns det som jag har minimal chans att få ut nåt av det.
Det känns extra surt eftersom jag antagligen gått miste om många anställningar pga. detta och att jag inte söker jobb som är påfrestande för stamningen (t.ex. telefonförsäljare).
Det lustiga är att jag har inga som helst problem att hålla föredrag osv. utan det är typ spontana konversationer som stakar sig en aning. Min stamning är ganska mild men ochså ojämn.
Vad fan skall jag göra? 🙁
April 13, 2007
Jag har tyvärr inte en aning om det går att stämma/anmäla för det. Men, moraliskt sett borde du verkligen kunna det. Kan inte se någon som helst anledning till varför du inte skulle klara av det jobbet pga stammning. Visserligen inte det svar du frågade efter, men hoppas du inte tar illa upp.
January 1, 2002
emokid wrote: Jag har tyvärr inte en aning om det går att stämma/anmäla för det. Men, moraliskt sett borde du verkligen kunna det. Kan inte se någon som helst anledning till varför du inte skulle klara av det jobbet pga stammning. Visserligen inte det svar du frågade efter, men hoppas du inte tar illa upp.
Nejdå. jag förstår vad du menar. Jag känner mig bara hjälplös och vet inte vad jag skall ta mig till.
Jag håller på att skriva ett mail till VD:n för Infocare (där tjänsten skulle ha vart).
Mitt brev till Jim Norlander, VD på Infocare.
Hej bäste VD.
Det är så att jag har en fråga angående en anställningsintervju jag var på, som hölls av en av era anställda vid namn xxx xxx (031- xx xx xx) i Västra Frölunda. Arbetet gällde en kortare period (via bemanningsföretaget Framtiden) med placering på Volvo att utföra installering och hantering av datorer.
xxx xxx tyckte att den främsta anledningen att jag inte dög var pga. min stamning.
Jag fann detta väldigt ledsamt då min stamning är ganska mild och att jag har arbetat hårt på att bearbeta den, så ett sådant slag under bältet känns då extra hårt. Att arbetet skulle vara "för stressigt" för min stamning är rent ut sagt skitsnack då jag tidigare arbetat som tekniker på Posten och att de uppenbarligen inte bemödat sig att kontakta någon av mina referenser.Frågan är: hur hanterar ni sådana diskrimineringsärenden?
Jag är bara ute efter ett arbete och vill inte föra mer oväsen än vad som behövs. Mitt brev till handikappsombudsmannen är färdigskrivet men jag har avvaktat med att skicka i väntan på att bemanningsföretaget skulle erbjuda mig någon annan anställning istället. Detta verkar dock inte hända. Jag önskar inget annat än att kunna dra ett streck över detta och börja arbeta, men jag tänker absolut inte ta den här formen av grundlöst trakasseri från någon.
Editerar namn och tel pga PUL.
Jag kanske inte har felfritt tal, men skriva är något jag kan. Vet inte om min intervju på SVT Plus finns kvar på svt.se men se Battlefield 2142-klippet för att höra stamningen när den är värst (+ en rejäl förkylning)
February 21, 2003
Klart proffsig attityd och ett välformulerat mail som du kommer med.
Jag skulle skickat och sett vad som skedde, inget att förlora...
P5E64 WS EVOLUTION | INTEL Q9650 CORE2QUAD@3000 | 8 GB | CLUB 3D 4870X2 | 2xSamsung SM 2493HM 24""@1900x1280 | Windows 7 Ultimate 64
November 19, 2007
självklart ska du anmäla om företaget ifråga inte kompenserar dig. Att diskriminera någon pga av kön, etniskt tillhörighet, sexläggning osv är olagligt och straffbart i Sverige.
Dessutom om du inte anmäler kommer firman förtsätta att såra andra i din situation.
Jag ser VERKLIGEN inte hur din stammning (oavsett hur svår den är) skulle kunna påverka din jobb..!?
Det är inte så att du sökte jobbet som sportkomentator direkt 😉
July 18, 2003
No offens, men det kommer nog bara slå tillbaka på dig eftersom det får dig att framstå som en som klagar över minsta lilla (inget ont mot dig alls, du är nog inte alls så, men chefen som läser brevet kan få den uppfattnigen), och om det är en sak ni ska veta om chefer, är att dom inte gillar folk som klagar eller är jobbiga eller på nått sätt försätter dom med extra jobb, även om dom har hur stor rätt som helst till det, desto mindre jobbig man är, desto större chans för att man får fortsätta jobba, sorligt men sant.. :S
jag hade bara ignorerat det och sökt nått nytt jobb, även om det är ett jävla slag under bältet. om man ska komma nån vart här i livet måste man lära sig att ta skit och vända andra kinden till vid vissa tillfällen
January 1, 2002
-d-himself- wrote: No offens, men det kommer nog bara slå tillbaka på dig eftersom det får dig att framstå som en som klagar över minsta lilla (inget ont mot dig alls, du är nog inte alls så, men chefen som läser brevet kan få den uppfattnigen), och om det är en sak ni ska veta om chefer, är att dom inte gillar folk som klagar eller är jobbiga eller på nått sätt försätter dom med extra jobb, även om dom har hur stor rätt som helst till det, desto mindre jobbig man är, desto större chans för att man får fortsätta jobba, sorligt men sant.. :S
jag hade bara ignorerat det och sökt nått nytt jobb, även om det är ett j**la slag under bältet. om man ska komma nån vart här i livet måste man lära sig att ta skit och vända andra kinden till vid vissa tillfällen
jo, jag är medveten om att jag med stor säkerhet bränner mina broar på både infocare och framtiden. Risken med detta är att de i fortsättningen hittar på nån annan förklaring istället för att trampa i klaveret och säga stamning rakt ut till de som i detta fall stammar. Den lilla människan har väldigt lite att sätta emot egentligen.
Jag har tagit mycket skit genom åren, mycket pga stamning men nu får det fan vara nog. Det är fan inte nazityskland vi lever i..
Jag funderar på om jag skall skriva in till någon tidning om detta. Eftersom jag redan hotat med att anmäla, och de inte kommit med nån kompensation (dvs. jobb) så är första pilen redan iväg.
VD:n skickade ett svar i morse att han vidarebefordrade till den högste chefen för servicesektionen av infocare, så jag får se hur det går.
January 14, 2004
Dani wrote: Stör mig på sånt. Tyvärr väljer arbetsgivaren den som tilltalar honom/henne, dvs är det en snygg tjej så får hon garanterat jobbet.
Men skulle jag välja så är det alltid den som är mest kvalificerad som får jobbet. Snygga tjejer kommer alltid sist.
Men om den snygga tjejen är mest kvalificerad då?
On topic: Tycker du gör rätt i att skicka mailet och jag hoppas det löser isg för dig
April 10, 2003
Dani wrote: Stör mig på sånt. Tyvärr väljer arbetsgivaren den som tilltalar honom/henne, dvs är det en snygg tjej så får hon garanterat jobbet.
Men skulle jag välja så är det alltid den som är mest kvalificerad som får jobbet. Snygga tjejer kommer alltid sist.
Varför tyvär? Det är väll helt upp till arbetsgivaren att anställa den han/hon vill, jag finner det mer kränkande att påtvinga en person en anställd de inte vill ha.
Jag har vid flertal tillfällen inte fått jobb pga mitt utseende men jag finner det helt korekt även om jobbet i sig inte berörs av hur jag ser ut är det upp till arbetsgivaren vem som ska jobba under personen.
July 18, 2003
Tyrfing wrote: Varför tyvär? Det är väll helt upp till arbetsgivaren att anställa den han/hon vill, jag finner det mer kränkande att påtvinga en person en anställd de inte vill ha.
Jag har vid flertal tillfällen inte fått jobb pga mitt utseende men jag finner det helt korekt även om jobbet i sig inte berörs av hur jag ser ut är det upp till arbetsgivaren vem som ska jobba under personen.
Ja lite måste dom ju få bedöma efter personligheten, chefen anser att någon inte skulle passa in i gruppen lika bra som nån annan, så menar, en som passar bättre in kasnke funkar bättre med teamet o ger bättre resultat.
men om han rent ut sa att det var pga stamningen o inget annat så är det ju fortfarande väldigt fel..
sen kan jag ju quota kelso i "that 70s show": "Life is a beautycontest"
February 17, 2004
T0FFE wrote: Men om den snygga tjejen är mest kvalificerad då?
On topic: Tycker du gör rätt i att skicka mailet och jag hoppas det löser isg för dig
det är rätt sällan det händer :P, men visst om så är fallet blir det svårt. Tror ändå jag väljer bort bruden, dels för att arbetsmoralen på arbetsplatsen sjunker, dels att de glider in på en räkmacka jämt å ständigt..
OCH NEJ DETTA ÄR INTE DISKRIMINERING!!!!!
Däremot att de går före alla andra jämt och ständigt det om nåt är diskriminering!
September 5, 2001
Fenix wrote: Fick svar igen, och nu skyller de på att framtiden "felaktigt" framfört informationen och bla bla.
Jag vet inte om jag orkar med en utdragen process. Chansen att få rätt känns ganska liten 🙁
Anmäl och leta jobb någonannanstans. Hur kul är det att jobba för ett företag som endå inte gillar dig (pga att du stammar). Anmäl, och gå vidare. Jobba och driv det ärendet i bakgrunden,
1 Guest(s)