Diskriminering.|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Diskriminering.
zubbe
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 633
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 29, 2005 - 12:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Hörde igår på TV att det är lagligt för restaurangägare att diskriminera barnfamiljer eftersom dessa ej är skyddade av lagen.
Jag tycker diskriminering av alla slag borde vara olaglig annars kan de lika bra legalisera alla sorters diskriminering.

padda
Member
Medlem
Forum Posts: 2163
956764
September 29, 2005 - 12:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är väl aldrig rätt att diskriminera någon men det händer ju alltid ändå, oavsett om lagen skyddar det eller inte.

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
956765
September 29, 2005 - 12:48 pm
sp_Permalink sp_Print

På vilket sätt skulle resturangägaren diskrinimera en barnfamilj ? neka dom mat ?

CoLiC
Member
Medlem
Forum Posts: 3697
956770
September 29, 2005 - 12:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Om jag varit resturangägare hade jag velat kunna porta de jag ville. Hade jag tex inte velat släppa in kineser så skulle det få vara upp till mig tycker jag. Det är ju min resturang.

Nu förstår jag att om det ska kunna tillämpas så på resturanger så ska det ju tillämpas på arbetsmarknaden, men det går ju inte, men i resturangfallet känns det rätt.

Dock barnfamiljer ser jag ingen anledning till att inte släppa in.

dreamweaver
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1220
956772
September 29, 2005 - 12:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Den här frågeställningen är ju inte långt ifrån denna: https://www.nordichardware.se/.....20288.html

I det här fallet så kan kanske en åldersgräns för barn vara en lösning, för jag som övrig gäst på restaurangen skulle ju få mitt besök "förstört" om en unge håller på att gorma. Men att som regel diskriminera barnfamiljer gillar jag inte.

Öwall
Member
Medlem
Forum Posts: 4377
956775
September 29, 2005 - 1:04 pm
sp_Permalink sp_Print

vet inte riktigt om jag skulle vilja kalla barnfamiljer en folkgrupp.
att ha åldersgräns på en restaurant är väl egentligen inte fel i sig, och det är väl i princip vad detta handlar om

whak
Member
Medlem
Forum Posts: 4718
956804
September 29, 2005 - 1:55 pm
sp_Permalink sp_Print

padda wrote: Det är väl aldrig rätt att diskriminera någon men det händer ju alltid ändå, oavsett om lagen skyddar det eller inte.

BarateaU
Member
Medlem
Forum Posts: 4597
956806
September 29, 2005 - 1:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Om ni sitter på en resturang och äter och har trevligt med er respektive.

Vill ni då ha:

A: Barn som springer runt och skriker, leker.
B: Bäbisar som ligger och skriker i sin vagn.
C: Lungt och skönt med likasinnade personer i omgivningen.

Jag föredrar C.

Vamp
Member
Medlem
Forum Posts: 2675
956810
September 29, 2005 - 2:04 pm
sp_Permalink sp_Print

BarateaU wrote: Om ni sitter på en resturang och äter och har trevligt med er respektive.

Vill ni då ha:

A: Barn som springer runt och skriker, leker.
B: Bäbisar som ligger och skriker i sin vagn.
C: Lungt och skönt med likasinnade personer i omgivningen.

Jag föredrar C.

C såklart, därav tycker jag att en viss sorts diskremenering på ex privatägda platser borde vara tillåten. Som tex skrikande barn på en fin resturang, eller polacker som kommer och arbetar och har för sig.

Självklart ska diskrimineringen har en bra andledning.

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
956835
September 29, 2005 - 3:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag hatar verkligen att ha en massa skrikiga ungar runt om mig när jag äter.
Det är en bidragande anledning till att undvika alla billiga ställen som pesten.

jonaz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 940
956836
September 29, 2005 - 3:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Bara för att en aktivitet inte är tillåten för alla är den väl inte diskriminerande? Vet inte om jag skulle vilja ha det så iaf... Vill man att det ska gälla en viss typ av människor så tycker jag det är ok MEN inte att man skiljer på människor pga ras, religion, etniska tillhörighet eller kön.

Vill man inte släppa in folk med jympadojor på en klubb så tycker jag att det ska vara ok att ha det som regel om det gäller alla. Personligen skulle jag inte gilla just den regeln men inte skulle jag känna mig diskriminerad. Skulle däremot någon annan kille i min ålder komma in med liknande skor så är det en annan sak, då behandlas vi ju olika.

Vet inte riktigt vad jag tycker om företeelsen att inte släppa in barnfamiljer på restaurang men jag måste erkänna att det är jävligt skönt om man slipper barnskrik (eller ungar som springer omkring i restaurangen).

Kanske ändrar man sig om man får egna ungar? 😉

Desktop: Gigabyte GA-MA770-DS3 | AMD Phenom II 955 BE | 8GB PC6400 | Samsung 1TB + 500GB | Powercolor HD3870
3DMark 2006: 11932 3DMark Vantage: P5137
Laptop: Macbook Pro 2012 | 8GB | Samsung 830 128GB SSD
HTPC: Mac Mini | 3GB | 500GB

Marcan-
Member
Medlem
Forum Posts: 3747
956845
September 29, 2005 - 3:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Tycker helt enkelt att resturangägarna ska få bestämma själva vilka de vill släppa in.

MoparPower
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1613
956856
September 29, 2005 - 3:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Behovspröva barnbidragen så har färre råd att förstöra resturangbesöken. :arg:

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
956857
September 29, 2005 - 3:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Skulle inte märka om barnen så sprang runt benen på mig, men då de flesta i min omgivning inte har min barnvana så vill jag säga att man borde snarare införa (tempoära) familjesektioner än att porta dom.

//Andreas

NES_Boy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1308
956862
September 29, 2005 - 3:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Att porta alla barnfamiljer är fel, däremot en skylt där det står tex att "Beteende som stör övriga gäster resulterar i omedelbar utkastning" eller något liknande.

optimuz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1248
956894
September 29, 2005 - 5:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Tycker det är värre med skrikande ungar om man åker t ex. buss eller tåg eller nåt sånt (som tur är händer det ju inte alltför ofta nu när man slussats in i vuxenvärlden och kan köra bil! som tur är 🙂

På restauranga, jo självklart kan det va sjukt störande, men ändå värre på tåg/buss eftersom man inte kan "gå därifrån" :cy:

Hauk
Member
Medlem
Forum Posts: 4055
956902
September 29, 2005 - 5:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är jävligt svårt för en restaurang ägare att kasta ut ngn familjs ungar när dom väl börjat missköta sig.

Klart man ska få sätta åldersgränser etc. Vill man inte släppa in ungdomar, äldre eller barn är det upp till restaurangägaren.

SKÖNT att slippa alla ungar när man äter. Borde fan vara åldersgräns på flygplanen också, åtminstonde särskilda barn-sektioner. (Gärna med galler och ljudisolering).

Här är det inte "barnfamiljer" som diskrimineras, utan yngre barn. Går en barnfamilj med "vuxna" barn dit kommer de in.

azN-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1651
956903
September 29, 2005 - 5:46 pm
sp_Permalink sp_Print

optimuz wrote: Tycker det är värre med skrikande ungar om man åker t ex. buss eller tåg eller nåt sånt (som tur är händer det ju inte alltför ofta nu när man slussats in i vuxenvärlden och kan köra bil! som tur är 🙂

På restauranga, jo självklart kan det va sjukt störande, men ändå värre på tåg/buss eftersom man inte kan "gå därifrån" :cy:

Nää det värsta är alla jävla muppar som sitter o spoilar TV-serier på bussen o i klassrummet.
"aaså min polare typ ladda nertyp alla avsnitt från usa typ, o hon typ strular med honom typ,sen typ DÖÖÖR han!"

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
956943
September 29, 2005 - 6:39 pm
sp_Permalink sp_Print

jonaz wrote:
Kanske ändrar man sig om man får egna ungar? 😉

Jag misstänker att ens egna ungar e små änglar medans andra fortsätter vara ...motsatsen.. 😉

Delph1 wrote: man borde snarare införa (tempoära) familjesektioner än att porta dom.
//Andreas

Med ljudisolerande huvar o lås på.

Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
956963
September 29, 2005 - 7:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Släpp inte in dem, finns det något värre än grinande/skrikande ungjävlar som vägrar att hålla käften och lyssna på sina föräldrar ?

Man får ingen matro för ett öre, det stör resterande av de som äter så jag tycker barnfamiljer är egoister och inte tänker på andra när de tar in de små jävlarna in på sådana ställen om de vet att ungfan inte kan hålla käft.

Var på en pizzeria under lördagen och då var det 2 st ungar som sprang omkring och lekte och skrek. Blev så fruktansvärt iriterad av den ljusa stämma som de kan få fram så jag tappade matlusten och gick.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 127
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL