March 27, 2003
Jo, det Àr sÄ att vi pÄ religionen skall ha en liten debatt. FrÄgorna det gÀller Àr:
1) Finns Gud?
2) Om nu Gud inte finns, varför har mÀnskligheten hittat pÄ honom?
Jag ska som sagt vara Karl Marx, alltsÄ vÀldigt mycket emot Gud... :bgrin:
Men vad finns det för argument?
"Opium Ă„t folket" rĂ€cker inte sĂ„ lĂ„ngt... đ
April 30, 2005
March 27, 2003
DasDjungelmeister wrote: Gud Àr bara nÄgot/nÄgon vi vill tro pÄ pga att vi vill kÀnna tryggheten i att det finns ett annat liv efter detta dÀr vi alla kan leva lyckliga utan bekymmer o krav. Personligen vill jag ha bevis innan jag börjar tro pÄ saker o ting...
SÄ lÄngt Àr vi överens... Det Àr ett bra argument. Men det mÄste vÀl finnas fler..? :-/
August 7, 2003
Du som Karl Marx tror vÀl att anledningen till att mÀnnsikor har "hittat pÄ" Gud Àr att de som styr i samhÀllet (överklassen) behöver nÄnting för att kontrollera de som Àr under (klassen).
DÄ uppfinner man Gud för det och Gud (eller religionen) gillar inte att man gör uppror.
Typ?
March 27, 2003
Laglorden wrote: Du som Karl Marx tror vÀl att anledningen till att mÀnnsikor har "hittat pÄ" Gud Àr att de som styr i samhÀllet (överklassen) behöver nÄnting för att kontrollera de som Àr under (klassen).
DÄ uppfinner man Gud för det och Gud (eller religionen) gillar inte att man gör uppror.
Typ?
Bra...
Ni andra tvĂ„ har inte fattat rĂ€tt.. đ
June 18, 2001
Dessutom ger hoppet om ett paradis och liv efter detta att det Àr lÀttare att acceptera fattigdom och orÀttvisor under den korta period man lever det jordliga livet. Speciellt eftersom just sjÀlvuppoffring med mera ses som dygder i den kristna religionen.
För att vara riktigt krass: ju sÀmre du har det, desto bÀttre blir det nÀr du dör.
Det Àr folkets opium - det gör dem verklighetsfrÄnvÀnda och lÀtta att utnyttja.
June 18, 2001
Gjorde en sökning pÄ google (marx view on religion) och fick fram denna text som beskriver vad jag sade lite mer utförligt:
2 Guest(s)