[DI]Tejpbit, allt som behövs för att knäcka BMG:s piratskydd|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
[DI]Tejpbit, allt som behövs för att knäcka BMG:s piratskydd
skinner
Member
Medlem
Forum Posts: 2394
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 26, 2005 - 9:07 pm
sp_Permalink sp_Print

http://di.se/Index/Nyheter/200.....?src=xlink

Ja du? Har dom inte kommit längre än så i sitt piratskydd?

gilgamesh
Member
Medlem
Forum Posts: 2883
983360
November 26, 2005 - 9:20 pm
sp_Permalink sp_Print

hahahah..asså vilka idioter

Kenny McCormick
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 223
983364
November 26, 2005 - 9:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu kommer de väl börja ta ut kassetavgift även på tejp eftersom tejp kan användas vid piratkopiering...

hulken90
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 116
983370
November 26, 2005 - 9:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Kenny McCormick wrote: Nu kommer de väl börja ta ut kassetavgift även på tejp eftersom tejp kan användas vid piratkopiering...

Ja, men inte för att lagra upphovsrättsskyddat material på... Eller jo, jag skrev ner filmen Bowling for Columbine binärt på en tejprulle igår, lova att inte skvallra! wink

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
983375
November 26, 2005 - 9:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har aldrig riktigt fattat det här med kassett-avgift.
Vi betalar alltså en avgift när vi köper cd-r o liknande pga för att artisterna ska få igen en del av det som "förloras" när folk piratkopierar?
Alltså betalar vi för att få kopiera?
Vad är det då som är olagligt egentligen...

skinner
Member
Medlem
Forum Posts: 2394
983388
November 26, 2005 - 10:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: Jag har aldrig riktigt fattat det här med kassett-avgift.
Vi betalar alltså en avgift när vi köper cd-r o liknande pga för att artisterna ska få igen en del av det som "förloras" när folk piratkopierar?

Yep, du betalar till och med en kassetavgift på MP3 spelare och mobiler med MP3 (W800i t.ex). Du betalar allså kassetavgift på allt som man kan tänka sig att lagra film och musik på.

Vilket innebär att du betalar några tjugor extra när du köper dig en Ipod Nano som sedan går till skivindustrin.

Black_light
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1851
983390
November 26, 2005 - 10:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Skivindustrin är inte mer än nårra jävla pussys!
Roligt det där med tejpbiten förresten 😀

okey_sure
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 250
983399
November 26, 2005 - 11:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: Jag har aldrig riktigt fattat det här med kassett-avgift.

Nästan, den täcker inte piratkopiering utan privatkopiering.

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
983480
November 27, 2005 - 3:13 am
sp_Permalink sp_Print

okey_sure wrote: [quote=Json_81]Jag har aldrig riktigt fattat det här med kassett-avgift.

Privatkopieringen = det man kopierar från kompisar?

Det där är oxå en liten underlig grej, får man verkligen sprida till sina nära och kära? Och isåfall borde ju ingen (som nu inte har feta warez-servern) kunna åka fast.
Snubben med hip hip hora filmen kunde ju fått en kopia av sin kompis? Eller gällder det bara musik? Eller bara påhitt?

Vitamin-C
Member
Medlem
Forum Posts: 3083
983558
November 27, 2005 - 12:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: [quote=okey_sure][quote=Json_81]Jag har aldrig riktigt fattat det här med kassett-avgift.

Det där är oxå en liten underlig grej, får man verkligen sprida till sina nära och kära? Och isåfall borde ju ingen (som nu inte har feta warez-servern) kunna åka fast.
Snubben med hip hip *prostituerad* filmen kunde ju fått en kopia av sin kompis? Eller gällder det bara musik? Eller bara påhitt?

Privatkopiering är när du koppierar för dig själv, tex om du bandar vänner när det går på tv för att kunna se det om och om igen eller bara för att du ananrs skulle missat programmet.
Ja man får sprida till sin nära och kära, "vänkrets" står det. Du får ge bort ditt bandade vänner avsnitt om du vill till en vän på julafton.
Som jag har förstått det så fick facktiskt grabben filmen från en kompis när denne instalerade bland annat dc++ på hans datorn men nu var det ju så att grabben delade ut filmen vilket han inte får, eller fick för den dellen.

Kame_boy
Member
Medlem
Forum Posts: 2310
983594
November 27, 2005 - 1:29 pm
sp_Permalink sp_Print

jag kom på en grej nu när jag läste det ni skrev. Rätta mig om jag har fel.

För ett tag sedan läste jag en artikel i tidningen som handlade om svenska polisers vs amerikanska polisers taktiker för att komma åt kriminella element.

De amerikanska kunde gå "undercover" och köpa till exempel droger av en snubbe, för att sedan omedelbart efter att förhandlingen skett, kunna gripa langaren. Beviset är ju då just att han sålde till polisen.

Men de svenska poliserna sa att de inte hade lagligt stöd för att göra på det viset eftersom dom då själva uppmuntrar till brottet.

Nu är ju antipiratbyrån inte polisen, men när dom tankar en fil från någons dator så har ju dom själva "uppmuntrat" till brottet, eller hur man ska säga. Dvs att om dom inte hade tankat filmen så hade inget brott begåts till att börja med.

Får dom verkligen göra så???

Vitamin-C
Member
Medlem
983601
November 27, 2005 - 2:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Kame_boy wrote: jag kom på en grej nu när jag läste det ni skrev. Rätta mig om jag har fel.

För ett tag sedan läste jag en artikel i tidningen som handlade om svenska polisers vs amerikanska polisers taktiker för att komma åt kriminella element.

De amerikanska kunde gå "undercover" och köpa till exempel droger av en snubbe, för att sedan omedelbart efter att förhandlingen skett, kunna gripa langaren. Beviset är ju då just att han sålde till polisen.

Men de svenska poliserna sa att de inte hade lagligt stöd för att göra på det viset eftersom dom då själva uppmuntrar till brottet.

Nu är ju antipiratbyrån inte polisen, men när dom tankar en fil från någons dator så har ju dom själva "uppmuntrat" till brottet, eller hur man ska säga. Dvs att om dom inte hade tankat filmen så hade inget brott begåts till att börja med.

Får dom verkligen göra så???

sålänge du har upphovsmannen/kvinnan/personens tilllåtelse så får du ladda ned den hur mycket du vill. antipiratbyrån bryter t.e.x. inte mot lagen då de laddar ned t.e.x. hip hip hora då en av deras klienter är just Sandrew Metronome (distributören av hip hip hora).
Som jag har för stått det så får man inte äns göra det upphovsskyddade materialet tillgängligt för obehöriga och om nu antipiratbyrån laddar ned filmen (som de som sagt har rätt att ladda ned) så har de ju då bevis på att denne person har gjort den filmen tillgänglig altenativt delat ut den till obehöriga.

Sortima
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 914
983606
November 27, 2005 - 2:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Vitamin-C wrote: [quote=Json_81][quote=okey_sure][quote=Json_81]Jag har aldrig riktigt fattat det här med kassett-avgift.

Snubben med hip hip *prostituerad* filmen kunde ju fått en kopia av sin kompis? Eller gällder det bara musik? Eller bara påhitt?

Privatkopiering är när du koppierar för dig själv, tex om du bandar vänner när det går på tv för att kunna se det om och om igen eller bara för att du ananrs skulle missat programmet.
Ja man får sprida till sin nära och kära, "vänkrets" står det. Du får ge bort ditt bandade vänner avsnitt om du vill till en vän på julafton.
Som jag har förstått det så fick facktiskt grabben filmen från en kompis när denne instalerade bland annat dc++ på hans datorn men nu var det ju så att grabben delade ut filmen vilket han inte får, eller fick för den dellen.

Altså jag undrar lite över hur lagen är konstruerad på det där, för om man får banda/spela in till hårddisk när det sänds. Borde man inte då få ladda hem programmen efter att de visats på TV? Vad gör skillnaden om man tryckt på spela in själv eller att någon annan gjort det?
Är det att man får med reklamen vilket bekostar sändningen på direktinspelning vilket man rätt enkelt kan klippa bort själv?

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
983614
November 27, 2005 - 2:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Visst är DI tidiga... Det här kom man ju inte på för sisådär ett år sedan 🙄

Vitamin-C
Member
Medlem
983637
November 27, 2005 - 3:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Sortima wrote: [quote=Vitamin-C][quote=Json_81]Privatkopieringen = det man kopierar från kompisar?

Altså jag undrar lite över hur lagen är konstruerad på det där, för om man får banda/spela in till hårddisk när det sänds. Borde man inte då få ladda hem programmen efter att de visats på TV? Vad gör skillnaden om man tryckt på spela in själv eller att någon annan gjort det?
Är det att man får med reklamen vilket bekostar sändningen på direktinspelning vilket man rätt enkelt kan klippa bort själv?

Nej du får inte ladda ned det efter att de har sänt på tv om du inte har rätt till det.
Du har däremot rätt att banda det då du betalar för att se det och du har rätten att göra en bandning av det.
Låt oss säga att du låter din syster spela in det åt dig så är det hon som gör en privat kopiering och hon har rätten att ge den till dig MEN låt oss säga att du ansluter dig till en dc hubb där någon snubbe/tös delar ut något Simpsons avsnitt som du gärna skulle vilja se så får du inte ladda ned det även om han har bandat det från teven. Detta då han inte är innom din vänkrets men själva kopian är laglig.

Låt oss säga att snubben/tösen istället delade ut samma avsnitt som du hade bandat hemma, exackt samma avsnitt, exackt samam teve sändning, etc så ser jag det som helt okey att ladda ned den då jag ser ingen skillnad på att du laddar ned hans kopia (som sagt exackt samam som din egen) av vänner. Det blir ju i pracktiken bara att du har en till kopia av ditt bandade tv-program. Sen kanske det var olagligt för honom att dela ut det till dig men det är en annan historia.

det har absolut inget med reklamen att göra.

har jag något fel i det jag skrivet så rätta mig gärna. jag är inte utbildad jutist så lita inte på allt som jag skriver, men läs det gärna fast var inte rädd för att se kritiskt på det.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 23
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL