Dj Stuff|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Dj Stuff
Imperial Tim
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 317
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 22, 2004 - 7:40 am
sp_Permalink sp_Print

Tja ba halloj!!!

Jo så här är det, skulle behöva lite hjälp... Jag är så sugen på att köpa lite bra högtalare, mixer och allt som är nödvändigt till att vara Dj... Kass som man är på detta kanske någon här kan lite om sådant??.... Förklara vad som behövs för att det skall bli riktigt bra ljud.. You now DUNKA DUNKA.... Och kanske vet ni någon bra hemsida på nätet där man kan köpa allt... Hellst en svensk sida... 😀

Make a man's dream come true

Tindy
Member
Medlem
Forum Posts: 5044
675083
July 22, 2004 - 7:54 am
sp_Permalink sp_Print

Nu är det så att du lär räkna med att lägga ner en 10000 för att få en komplett anläggning för DJs.
Min polare har lagt ner ~7000 och han har inte köpt nån CDspelare/mixer än.
Den riggen går att köra på, men den är ingen höjdare.

Räkna med att få bygga egna högtalarlådor iaf.

Det viktigast (nästan) är att köpa ett bra slutsteg.
Var inte rädd för att lägga ett par tusen för det.
Vad du gör så köp inget bilsteg på biltema för 500:-, köp ett DJsteg.

Vill du utforska lite så finns alltid http://www.ljudia.se
Kan klart rekommendera den sidan, bäst i sverige.

Good luck.

Kamelryttarn
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 750
675087
July 22, 2004 - 8:19 am
sp_Permalink sp_Print

10.000 är ju va ett par vettiga bottnar kostar. Det är en väldans massa man bör tänka på om man ska fixa sig ett eget PA. Kolla på http://www.totalljud.se Dom har en hel del begagnat. Ska det spela högt eller bra? Ska det va stort eller litet? Ska det flyttas omkring mycket. Hur mycket el får det dra. Ska det kasta långt? Som DJ brukar man oftast inte behöva egen rigg utan bara bänk. (CD-spelare och mixer)

Imperial Tim
Kommer du hit ofta?
Medlem
675108
July 22, 2004 - 9:07 am
sp_Permalink sp_Print

Tindy wrote: Nu är det så att du lär räkna med att lägga ner en 10000 för att få en komplett anläggning för DJs.
Min polare har lagt ner ~7000 och han har inte köpt nån CDspelare/mixer än.
Den riggen går att köra på, men den är ingen höjdare.

Räkna med att få bygga egna högtalarlådor iaf.

Det viktigast (nästan) är att köpa ett bra slutsteg.
Var inte rädd för att lägga ett par tusen för det.
Vad du gör så köp inget bilsteg på biltema för 500:-, köp ett DJsteg.

Vill du utforska lite så finns alltid http://www.ljudia.se
Kan klart rekommendera den sidan, bäst i sverige.

Good luck.

Thank you... skall uforska lite mer på sidan.... 😀

Imperial Tim
Kommer du hit ofta?
Medlem
675111
July 22, 2004 - 9:13 am
sp_Permalink sp_Print

Kamelryttarn wrote: 10.000 är ju va ett par vettiga bottnar kostar. Det är en väldans massa man bör tänka på om man ska fixa sig ett eget PA. Kolla på http://www.totalljud.se Dom har en hel del begagnat. Ska det spela högt eller bra? Ska det va stort eller litet? Ska det flyttas omkring mycket. Hur mycket el får det dra. Ska det kasta långt? Som DJ brukar man oftast inte behöva egen rigg utan bara bänk. (CD-spelare och mixer)

Hmmm... Högt och relativt bra ljud... skulle nog tippa på mellanstort isånafall... Det där med elen vet jag inte, som sagt jag är skitkass på detta men vill så gärna..hehe... Ja allt för mycket vill jag inte att det skall kosta heller... svårt detta... men om vi säger så här... Kan man hitta något lagom så där, bara som man har med på fester som ger lite dunka dunka... kan man hitta något bra begangnat så är det toppen... kanske finns något på blocket.. så om du har lust att hjälpa mig att leta så är de ännu mer toppen...hehe.... 😀

Kamelryttarn
Kommer du hit ofta?
Medlem
675140
July 22, 2004 - 10:22 am
sp_Permalink sp_Print

En lite crazy idé. 😀 Köp ett par gamla Cerwin Vega AT-100 och ett redigt jävla slutsteg. Det räcker till mindre fester och kommer spela på ganska bra. Dom klarar faktiskt mer än man tror och så länge ditt steg lämnar ren signal så kommer nog elementen hålla ett tag. Då slipper du oxå aktiva delningsfilter och flera steg och sånt. Ett Lab1000 borde funka bra men du skulle nog kunna ha ett ännu lite större sluststeg. Du kan nog behöva dela bort dom allra lägsta frekvenserna dock för att skona basarna lite.

Imperial Tim
Kommer du hit ofta?
Medlem
675167
July 22, 2004 - 10:57 am
sp_Permalink sp_Print

Kamelryttarn wrote: En lite crazy idé. 😀 Köp ett par gamla Cerwin Vega AT-100 och ett redigt j**la slutsteg. Det räcker till mindre fester och kommer spela på ganska bra. Dom klarar faktiskt mer än man tror och så länge ditt steg lämnar ren signal så kommer nog elementen hålla ett tag. Då slipper du oxå aktiva delningsfilter och flera steg och sånt. Ett Lab1000 borde funka bra men du skulle nog kunna ha ett ännu lite större sluststeg. Du kan nog behöva dela bort dom allra lägsta frekvenserna dock för att skona basarna lite.

Hmmm... jo de kanske... har du någon prisuppfattning???.... man kan ju trots allt köpa begangnat lite varstans tills man har allt... 😀

Kamelryttarn
Kommer du hit ofta?
Medlem
675190
July 22, 2004 - 11:33 am
sp_Permalink sp_Print

AT-100 finns det alltid ett gäng på blocket... Dom brukar ligga på ca 3500 beg. Steget kanske man får ge 4-5000 för. Det kommer nog spräcka din budget lite, men jag är rädd för att det nästa är oundvikligt.

Hittade det här: http://web2.totalljud.se/prod_.....1015347706

Lite i dyraste laget kanske, men det är ett bra steg. Dom hade även en del andra slutsteg.

Imperial Tim
Kommer du hit ofta?
Medlem
675195
July 22, 2004 - 11:38 am
sp_Permalink sp_Print

Kamelryttarn wrote: AT-100 finns det alltid ett gäng på blocket... Dom brukar ligga på ca 3500 beg. Steget kanske man får ge 4-5000 för. Det kommer nog spräcka din budget lite, men jag är rädd för att det nästa är oundvikligt.

Hittade det här: http://web2.totalljud.se/prod_.....1015347706

Lite i dyraste laget kanske, men det är ett bra steg. Dom hade även en del andra slutsteg.

Okej... det där sved i plånboken..hehe... Men om man köper AT-100 1 par alltså... spelar det någon roll vad jag har för steg??... 😀

Eller så kan man köpa bara högtalarna o bygga lådan själv... Har du något tips på bara högtalare???

Kamelryttarn
Kommer du hit ofta?
Medlem
675238
July 22, 2004 - 12:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är lite grejjer man måste tänka på oavsett om man bygger eget eller köper fördiga grejjer. Har man för litet slutsteg och kör det i klipp så kommer högtalarna GARANTERAT att pajja.... Det finns inga undantag. Det är mycket vanligare att högtalare pajjar pga. för små slutsteg än för stora. Om man sen ska bygga egna högtalare så är det lite grejjer man måste tänka på. Elementen måste klara långvarig spelning på ganska hög nivå. En 15" bilstereo-bas med 1,5" talspole kommer packa ihop efter nån timma även om ni inte spelar jättehögt. Dessutom har billiga element i allmänhet låg känslighet vilket innebär att man kanske behöver mata in 3-4 ggr så mycket effekt som ett dyrare element för att det ska spela lika högt. Och som du säkert redan har märkt så kostar slutsteg en hel del pengar så det är ju inte roligt att behöva köpa slutsteg som lämnar 2x5000W bara för att man har byggt tröga högtalare. I ditt fall kan vi nog utesluta aktivt delade anläggningar med dubbla stereosteg, så vi får nog hålla oss till 3-vägs, passivt delade högtalare. Det innebär att delningsfiltret sitter i högtalare istället för innan slutstegen. Cerwin-högtalarna jag förslog blir nog billigare än dom flesta hembyggena och dom har en känslighet på närmare 98dB om jag inte missminner mig helt. Ett större steg har mer kontroll på elementen vilket gör att dom inte går sönder lika lätt. Därför rekommenderar jag ett rejält slutsteg. Det kommer spela med nån liten sony hemsförstärkare oxå men dom kommer gå sönder nästan direkt.

Timpa^
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 130
676796
July 24, 2004 - 12:10 am
sp_Permalink sp_Print

Har hållt på me sånt.. min msn: [email]Tim_mellgurt@hotmail.com[/email] kan hjelpa dig däre

Ingen ide att såga av grenen för trädet är ruttet

MULLVADEN
Member
Medlem
Forum Posts: 4226
676857
July 24, 2004 - 1:34 am
sp_Permalink sp_Print

Asså.. på Fredmans i Uppsala så kostar bara t ex ett slutsteg på övervåningen 25 000...
När jag jobbade där som ljud/ljus snubbe under förra sommaren brännde vi det...
Oj... :roll:.. det vart för varmt.. hade rave fest så.. o dom har ingen AC... så dom fick skylla sig själva..=)

så du får räkna med en hel jävla del grabben...

som DJ har man bara sina skivor... CD o vinylspelare brukar finnas på krogar man spelar på...

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
676888
July 24, 2004 - 3:55 am
sp_Permalink sp_Print

Ska du bli en vinylsvarvare, dvs en riktig Dj, eller ska du köra på CD-skivor?

Oski
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 697
677061
July 24, 2004 - 1:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Hmm, JAM har väl en hel del dj prylar.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 289
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL