April 10, 2001
Hmm fanken.
En annan var ju hårdrockare på den tiden. Gick i nian -84.
Vad jag vill minnas så delade vi aldrig upp dem i länder.
Vad vi dock visste var att all bra hårdrock kom från UK. medans den mindre bra på den tiden kom från USA. En liten skillnad, (kanske inte så liten) var att den tyngre något seriösare hårdrocken kom från UK, medans den som kom från USA var oftast av det glammigare/glittrigare (fjolligare) slaget.
November 26, 2002
det var någon som sade att den hårdrocken som kom från england kallades Heavy Metal (Iron Maiden, Judas Priest, etc), medans den från USA (speciellt kalifornien) kallades Thrash Metal (Metallica, Slayer, Megadethoch så vidare)
tack för svaret iallafall, det hjälpte nog lite...
April 10, 2001
Well, Iron Maiden startades ju på 70-talet. fanns med på banan. men slog inte igenom hårt förens Bruce Dickinson anlände tror det var 1980.
Du kan ju kolla på http://www.ironmaiden.com
Metallica drog igång redan -81, men samma där fick ingen boost förens -83 och kallades på den tiden för Heavy Metal eller speed metal.
Samma där.
http://www.metallica.com
Metallica då, är definitivt inte samma sak/band som på senare hälften av 90-talet. somliga anåg dem bli mesiga, andra mognare. är väl en fråga om smak antar jag.
Och ja. Musiken skilde sig rejält.
I början av 80-talet var musiken mycket färgad av 70-talets hårdrock, Rainbow, Black Sabbath, osv. ganska tung Mörk. Medans i slutet av 80-talet har man lagt sig till med mer snabbare musik, lite mindre bastyngd, och lagt mer focus på framträdande.
December 25, 2001
Hmm, den mesta metallen i början av 80-talet kom ju ifrån England. Black Sabbath, Judas Priest, Iron Maiden, Deep Purple (något tidigare iofs, början på 70-talet), Saxon, m.fl. Den amerikanska scenen vid samma tid är jag inte riktigt säker på, men en gissning är att den var mer punk-inriktad vid denna tid (ramones, etc) eller kanske åt dåtidens popmusik (var inte med själv på den tiden...). Hur som helst så var glamrocken väldigt stor vid denna tiden också, med artister som Alice Cooper, Kiss, Twisted Sister, osv. De flesta av dessa akter kom från USA, och det är väl en av de stora skillnaderna på brittisk & amerikansk musik i början på 80-talet. När så amerikanerna insåg att det fanns tyngre musik än glitter-fjolliga skräckrockare, började band som Slayer & Metallica dyka upp. Denna tunga garage-metal var nåt nytt för amerikanerna, men den uppskattades, och trenden spred sig ganska snabbt. Nedstämda gitarrer, dubbla baskaggar & (i vissa fall) hårdare sång än i den brittiska metallen gav den amerikanska hårdrocken en egen touch. Detta har fortsatt genom åren, om man jämför europeiska metal-band med amerikanska metal-band kan man tydligt se att den kalifornia-baserade thrash-metal'en lever kvar ganska starkt i USA. I Europa är det Sverige, Norge & Tyskland som dominerar scenen med allt från "örnar-&-svärd"-powermetal till den mest brutala döds- & blackmetal man kan hitta. England har däremot försvunnit ur fokus litegrann vad gäller nya metal-band.
Bästa europeiska just nu: Opeth
Bästa amerikanska just nu: Iced Earth
Lycka till!
// Clifford Jr.
July 17, 2002
Amerikansk hårdrock är ju även Boston, Bonjovi och liknande dravel. Dock får man inte glömma Kiss bland de over there.
Fast Kiss på 80-talet är ganska trist, bara Creatures of the Night som är något att ha. Deras största hit var väl Heavens on Fire där de har en massa neonkläder och grejor i videon, hel hemskt.
Annars var ju 80-talet då som PTA (eller vad Hem&Skola heter i usa) ville förbjuda mycket hårdrock pga djävulsdyrkan och en massa självmord som de skylle på musiken. Judast Priest bl.a. blev dragna inför skranket när att två ungdommar tagit livet av sig efter att ha lyssnat på någon skiva väldigt mycket. Även Ozzy anklagades massor.
Annars kan man väl säga att de amerikanska banden var mer visuella än de brittiska, t.ex. Alice Cooper, Twisted Sisters, (Kiss), WASP.
T.ex. WASP kom ju fram och byggde sin existens på det visuella och lite förbjudna. Käka rått kött på scenen, kasta det på publiken, ha nakna kvinnor i burar på scen mm. De stal mao en hel del av det som gjorde punken intressant för revolterande tonåringar.
Det kom ju senare en liten reaktion på plastifieringen av hårdrocken (med band som Bon Jovi och Scorpions) och nya band med en skitigare attityd växte fram, det mest framstående är väl Guns'n'Roses.
/mvh
en som växte upp på 80-talet (och saknar det lite 😉 )
Jaja, kolla upp listorna på vad som sålde och jämför banden du hittar där.
July 17, 2002
Musikbyrån (tror jag) körde ett helt program om skivan som skapade Heavy Metal, Judast Priests Brittish Steal (som är helt underbar). Iron Maiden var inte Heavy Metal.
Att sedan försöka skilja på all konstig metall som kom mot slutet är ju faan helt omöjligt. Jag var aldrig inne i detta-nya-metallfacket där man skulle spela så fort och högt som möjligt, jag lyssnade på Mötorhead på sin höjd.
Det som kom var ju bl.a. Trash metal, speed metal, do metal, death metal, black metal osv osv osv.
På skoj kunde du ju bara skriva om de olika metal-sorterna 😉
Nähe, nu är det dax att stoppa Brittish Steel i spelaren!
June 18, 2001
För att rätta till lite fel.
Judas Priest började spela officiellt redan 1971. Det kan påpekas att en av medlemmarna redan under slutet av 60-talet hade ett band som hette Judas Priest och det var därifrån de tog det. Personligen tycker jag iofs att det betyder att de grundades på 60-talet...men men...
Deep Purple började också någon gång under slutet av 60-talet.
Därmed vet du när de två bästa hårdrocksbanden någonsin grundades.
November 26, 2002
Toba wrote:
. Judast Priest bl.a. blev dragna inför skranket när att två ungdommar tagit livet av sig efter att ha lyssnat på någon skiva väldigt mycket. Även Ozzy anklagades massor.
Ozzy anklagades ju indirekt för att ha orsakat dubbelsjälvmordet i Borås förra veckan.
citat från GT:
"Rockstjärnan Ozzy Osbourne inspirerade ungdomarna till att ta sina liv"
ganska fånigt. Jag hatar media
1 Guest(s)