June 18, 2001
Vad tycker ni om detta?
http://www.dn.se/DNet/jsp/polo.....nderType=2
Själv ser jag att samtidigt som det förmodligen ger resultat är det också något av en legitimering av att bryta mot hastighetsbegränsningen - "ja, du kan köra för fort, men då får du också betala för det."
Varför inte utnyttja detta system och kräva installation av detsamma i alla bilar, för att på så sätt kunna kontrollera dem i efterhand och se vilka som har kört för fort? Med en risk på 100% att bli ertappad och bötfälld tror jag hastigheterna skulle minska lika effektivt som genom att ändra premierna.
April 18, 2003
Du kommer ju bli tvingad till konstant övervakning om det förslaget går igenom, dom som inte vill ha det kommer ju få höjda premier hela tiden tills man till slut måste gå med.
debattörer i DN wrote: Kvar blir de trafikanter som kör fortast och har högst olycksrisk. Premierna för denna grupp kommer därför successivt att stiga, varför man kan vänta att successivt allt fler trafikanter ansluter sig.
June 18, 2001
Jekyll 3000 wrote: Du kommer ju bli tvingad till konstant övervakning om det förslaget går igenom, dom som inte vill ha det kommer ju få höjda premier hela tiden tills man till slut måste gå med.
[quote=debattörer i DN] Kvar blir de trafikanter som kör fortast och har högst olycksrisk. Premierna för denna grupp kommer därför successivt att stiga, varför man kan vänta att successivt allt fler trafikanter ansluter sig.
Marknadsekonomi. Det är fortfarande fullt frivilligt.
:blink:
November 9, 2002
Tycker att de låter som de brukar, de som Jekyll 3000 quotade, Man höjer premien för de som inte vill vara med, Företagen kommer ju såklart höja det så oerhört kraftigt att den enskilde personen inte längre har något eget val.
Skatterna bara ökar och ökar, samtidigt som man som enskild person måste betala mer och mer för samhällsservice m.m
Det går inte riktigt ihop enligt mig.
Staten lägger massa pengar på ren skit istället för viktiga grejor.
September 5, 2001
Men varför inte göra som i England...
Varje gång du blir tagen vid en hastighetskontroll(och dom har många?!) så höjs din försäkringspremie, först med 33%, nästa gång med 50% och tredje gången med 90%!!!! Skulle jag bli tagen första gången hade jag nog sålt bilen...
5:te gången blir du av med kortet för övrigt...det hade ju varit skitbra i Sverige då vi inte har så många kameror eller bilar med kameror 🙂
February 5, 2005
hawkie wrote: Men varför inte göra som i England...
Varje gång du blir tagen vid en hastighetskontroll(och dom har många?!) så höjs din försäkringspremie, först med 33%, nästa gång med 50% och tredje gången med 90%!!!! Skulle jag bli tagen första gången hade jag nog sålt bilen...
5:te gången blir du av med kortet för övrigt...det hade ju varit skitbra i Sverige då vi inte har så många kameror eller bilar med kameror 🙂
Helt ok, om de samtidigt drar av 90% på försäkringen för oss "nykterister".
November 22, 2001
Nomic wrote: MEN YES!!!! Varför inte skriva "slave of society" i pannan och en smileyface på magen och hoppa runt i en lokal fontän!
VAR FAN ÄR VÄRLDEN PÅ VÄG NÄR MAN INTE FÅR LIGGA I 250 PÅ EN MOTORVÄG?!
asså snart är vi alla slavar...
Man har aldrig fått ligga i 250 på motorvägen.
Och jag hoppas att du inte är seriös med ditt inlägg, isåfall borde du aldrig tillåtas att framföra ett fordon.
1 Guest(s)