September 3, 2001
vad paranoida vissa blev då!
precis som Aake Traak sa så sparas inte hela DNA uppsättningen.. har jag för mig iaf.
Detta system har redan börjat användas i Island och dom verkar inte ha särskillt stora problem med det... förutom enstaka som protesterar mot det helt villt men av dom är det få som verkligen har koll på ens vad "dna" innebär.
Självklart blir det en STOR säkerhet på själva bloddatabasen så att till exempel försäkringsbolag inte får tag på något som har med ens DNA att göra. Det enda man kan "frukta" är att det skulle bli en slags gen-diskriminering i framtiden som skulle leda till en elitism (?) bestående av folk med bra gener och de som inte har bra gener.
Genteknik är inget skapat av djävulen så sluta ha så mycket fördomar som tagna från filmer. Jag tror inte att NÅGON förutom försäkringsbolag vill skapa denna elitism i fråga. Det bästa som kan hända mänskliga rasen är att man börjar little by little och förändrar våra gener.. eller rensar.. så att alla ärftliga sjukdomar med tiden försvinner. Vi får ta evolutionen i egna händer helt enkelt eftersom vi tillåter att även de svaga överlever.
Har skrivit mer här om ni undrar:
https://www.nordichardware.se/.....ns+v%E4rld
kränkt integritet? pfft... det lär dröja ett bra tag innan det händer. Och om du med integritet menar att du ska kunna få göra små minibrott i smyg, så får du ta en funderare.
Integritet är att man ska få ha sina personliga hemligheter, åsikter och egen personlighet imho. Inte en ursäkt för att pissa offentligt.
Kränkt integritet vore det om vi tvingades ha en sändare inbyggd i skallen som avslöjar var vi befinner oss 24/7.
*räcker upp handen för DNA identifiering*
March 1, 2003
Blue_Moon_ wrote:
1. Det är en markant skillnad på att föra register över en hel befolknings genuppsättning så att mamma staten ska kunna hålla reda på varje steg du tar och det som du menar.
2. Sättet du tänker på och vad det kan leda till kan med största sannolikhet utrönas med DNA i framtiden.
Mamma staten kommer inte hålla reda på varje steg jag tar.
Däremot kommer de förhoppningsvis kunna hålla reda på varje fatalt FELSTEG jag tar.
January 1, 2003
Blue_Moon_ wrote: [quote=Segbarn][quote=Blue_Moon_]Är det bara jag som känner mig kränkt av detta förslag?
Vilket trams, tycker jag. DNA finns i alla celler och du formligen gödslar med celler när du rör saker. Sprider omkring det som konfetti på stadion.
Två saker är personliga: vad jag tänker och vad jag gör på toaletten.
1. Det är en markant skillnad på att föra register över en hel befolknings genuppsättning så att mamma staten ska kunna hålla reda på varje steg du tar och det som du menar.
2. Sättet du tänker på och vad det kan leda till kan med största sannolikhet utrönas med DNA i framtiden.
På påstående 1 svarar jag:
Hur håller man reda på varje steg man tar med hjälp av DNA?
Jag tror videokameror är ett betydligt effektivare sätt för detta.
På påstående 2 svarar jag:
"Sättet du tänker på"? Du menar alltså i framtiden (om 1000 år?) kan man med en mycket begränsad del av en människas DNA ta reda på detta? Tror du verkligen detta? "Med största sannolikhet"? Vad baseras detta på?
September 8, 2003
man borde inte få använda DNA vid mindre brott som att t.ex. pissa på gatan eller snatteri eller något sådant utan endast om det gäller mord/grova rån/våldtäkt.. varför jag tycker så vet jag inte.. (kanske för att jag själv nån gång kommer begå något mindre brott och inte vill åka fast )
September 13, 2002
Blue_Moon_ wrote: [quote=keffing]fan då vågar man ju inte ens pissa på gatan, för dom kan ta DNA o komma hem till en... ush
precis! man måste få ha sin intregritet kvar.
mitt förslag är att man registrerar alla som blir dömda för grova brott, för det är i 95% av fallen samma personer som om och om igen gör dem grövsta brotten i samhället.
jag fattade det som att de ville ha varenda kottes DNA i en bank.. men om det bara e våldsbrottslingar å andra grova saker så¨e det OK, de har förverkat sin rätt till integritet
August 20, 2001
heimdal wrote: [quote=Blue_Moon_][quote=keffing]fan då vågar man ju inte ens pissa på gatan, för dom kan ta DNA o komma hem till en... ush
precis! man måste få ha sin intregritet kvar.
mitt förslag är att man registrerar alla som blir dömda för grova brott, för det är i 95% av fallen samma personer som om och om igen gör dem grövsta brotten i samhället.
jag fattade det som att de ville ha varenda kottes DNA i en bank.. men om det bara e våldsbrottslingar å andra grova saker så¨e det OK, de har förverkat sin rätt till integritet
Exakt... "ohh! det är så synd om mördaren som har sån liten cell i fängelset"... för helvete han har tagit någon annans liv...
July 19, 2001
Mind wrote: fuck no
storebrors sammhälle here we come, har inte ni sett rätt många sådana filmer där det totalt skiter sig ?är man en Grov brotsling så skulle DNA register inte vara så dumt, men fan inte på varenda j**la kotte.
Hur många filmer har man inte sett då jorden går under av helt andra orsaker?
Öwall wrote: Det spelar inte mig någon större roll ifall de har min dna eller inte, faktiskt. Jag tror inte att det kommer påverka mig alls.
Aah, äntligen en som tänker rätt 🙂
Blue_Moon_ wrote: Vem vill bli kontrollerad? *håller ner handen*
Vaddå kontrollerad? Dom har en bit av ditt DNA? Hur skulle man kunna kontrollera en person med det?
July 19, 2001
GooGeL wrote: Kanske dom clonar en :S
=((((
Varför skulle dom göra det? Varför klona vanliga människors DNA? Hur många personer i Sverige är perfekta? Ingen.. Om man skulle klona människor så borde man ta de bästa delarna från olika människor och skapa en perfekt människa..
November 8, 2002
HELIX wrote:
Varför skulle dom göra det? Varför klona vanliga människors DNA? Hur många personer i Sverige är perfekta? Ingen.. Om man skulle klona människor så borde man ta de bästa delarna från olika människor och skapa en perfekt människa..
Vill du bidra till det projektet?
2 Guest(s)